Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


Maar krijg je normaal wel een oproep voor de griepprik, Tine? Ik had begrepen dat dat het criterium is.

Bij de site https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-vaccinatie-tegen-het-coronavirus is ook de vraag "Behoort u tot een andere medische risicogroep?" en daar staat ook "hartritmestoornissen" bij, dan word je door de huisarts uitgenodigd. Als je een medicijn voor hartritmestoornissen slikt, zou je daar onder kunnen vallen. Dus als het antwoord op de griepprik "nee" is, maar de vraag "Ben je door de huisarts uitgenodigd" is "ja", dan kan dat een reden zijn.

Sammy70

Sammy70

12-05-2021 om 12:41

TineWinkel schreef op 12-05-2021 om 11:26:

Hier: 1967, zuid holland, gister de uitnodiging ontvangen, omdat ik in een risicogroep zou vallen. Ik weet niet helemaal in welke risicogroep en waar ze dat op baseren. Eerder zeiden ze namelijk dat mijn chronische aandoening geen extra risico's zou geven bij Covid19... Misschien doen ze het op basis van de medicijnen die ik slik: ik slik een bepaald hart-medicijn dat ook de kans op migraine verkleint, maar ben zeker geen hartpatient. Maar goed, ik ben blij, komende zondag ga ik mijn eerste prik halen.

iedereen in de griepprikgroep krijgt een uitnodiging, dat wil niet zeggen dat je ook een echt veel groter en duidelijk extra risico hebt bij covid. Dat zijn op dit moment vooral de zwaarlijvigen en ouderen.

Heb zojuist mijn vaccinatie brief gekregen.  Geboren in 1967 en al 14 jaar aan medicijnen voor een chronische ziekte die mij verhoogd vatbaar maken voor infecties in het neus/keel gebied.  Ik ga dus ieder jaar de griepprik halen.  

Ben sinds het begin van de pandemie nog nooit zo weinig verkouden geweest. Normaal pak ik ieder virusje mee.  Ben heel blij met de spatschermen en handen desinfecteren in de winkels.  Het handen wassen thuis is al een goed ingesleten gewoonte.  Wie thuis komt wast zijn handen. 

Zoon( 1999) heeft m net binnen en meteen binnen 3 minuten geregeld ; Over 10 dagen mag hij.) Hij wil echt graag ingeënt zijn.

Asielzoekers, gevangenen, daklozen en zeevarenden krijgen binnenkort coronavaccin

https://www.ad.nl/politiek/asielzoekers-gevangenen-daklozen-en-zeevarenden-krijgen-binnenkort-coronavaccin~a19f011c/

Begrijp ik nu dat er weer een nieuwe groep is die voorrang krijgt?

Poezie

Poezie

12-05-2021 om 15:04 Topicstarter

Goed te lezen dat er toch al veel mensen uit de griepprik groep een uitnodiging hebben ontvangen. (En snel terecht kunnen.)

Het is namelijk niet zo dat de mensen die officieel geen risicogroep zijn niet ernstig ziek kunnen worden. Die voorbeelden hoor je steeds meer. 

Sammy70 schreef hier eerder " Ik verbaas mij er over dat er mensen zijn hier die helemaal gezond zijn en nu niet blij zijn dat ze langer moeten wachten omdat de griepprikgroep weer voorrang krijgt en dat ze dat niet eerder wisten.'

Bovenstaande vind ik een hele nare en onsympathieke opmerking. Ook ik, als zgn gezonde 54 jarige zit al langer dan een jaar binnen en thuis te werken. Ook ik kan ernstig ziek worden en ook ik kon niet naar mijn ouders van 79 en 80 jaar oud (ze wonen nog zelfstandig en hebben afgelopen week pas hun tweede prik gehad.) en naar mijn beste vriendin die alleen woont maar een partner heeft die alvleesklier kanker heeft. Voor iedereen is het moeilijk, mag je dan teleurgesteld zijn als blijkt dat je wachttijd alsmaar langer wordt? Het is nog maar de vraag of de beloofde extra vaccins nog gaan komen. Totdat je ingeënt bent is het voor iedereen onzeker of dat überhaupt nog wel gaat gebeuren. Verder zitten er in de leeftijdsgroep die nu moet wachten omdat de griepprikgroep voor gaat veel mantelzorgers. Die kunnen het zich niet permitteren om ernstig ziek te worden.

Poezie

Poezie

12-05-2021 om 15:08 Topicstarter

Nowee schreef op 12-05-2021 om 15:00:

Asielzoekers, gevangenen, daklozen en zeevarenden krijgen binnenkort coronavaccin

https://www.ad.nl/politiek/asielzoekers-gevangenen-daklozen-en-zeevarenden-krijgen-binnenkort-coronavaccin~a19f011c/

Begrijp ik nu dat er weer een nieuwe groep is die voorrang krijgt?

Ik hoop dat de journalist van het AD het verkeerd verstaan heeft. Op de site van het RIVM staat het (nog) niet vermeld.

Sammy70

Sammy70

12-05-2021 om 15:21

Poezie schreef op 12-05-2021 om 15:04:

Goed te lezen dat er toch al veel mensen uit de griepprik groep een uitnodiging hebben ontvangen. (En snel terecht kunnen.)

Het is namelijk niet zo dat de mensen die officieel geen risicogroep zijn niet ernstig ziek kunnen worden. Die voorbeelden hoor je steeds meer.

Sammy70 schreef hier eerder " Ik verbaas mij er over dat er mensen zijn hier die helemaal gezond zijn en nu niet blij zijn dat ze langer moeten wachten omdat de griepprikgroep weer voorrang krijgt en dat ze dat niet eerder wisten.'

Bovenstaande vind ik een hele nare en onsympathieke opmerking. Ook ik, als zgn gezonde 54 jarige zit al langer dan een jaar binnen en thuis te werken. Ook ik kan ernstig ziek worden en ook ik kon niet naar mijn ouders van 79 en 80 jaar oud (ze wonen nog zelfstandig en hebben afgelopen week pas hun tweede prik gehad.) en naar mijn beste vriendin die alleen woont maar een partner heeft die alvleesklier kanker heeft. Voor iedereen is het moeilijk, mag je dan teleurgesteld zijn als blijkt dat je wachttijd alsmaar langer wordt? Het is nog maar de vraag of de beloofde extra vaccins nog gaan komen. Totdat je ingeënt bent is het voor iedereen onzeker of dat überhaupt nog wel gaat gebeuren. Verder zitten er in de leeftijdsgroep die nu moet wachten omdat de griepprikgroep voor gaat veel mantelzorgers. Die kunnen het zich niet permitteren om ernstig ziek te worden.

Daar ging het niet om. Eerder zou ik eind februari een uitnodiging hebben gekregen. Er is helemaal geen sprake van voordringen van de griepprikgroep. Alles hangt af van het aantal vaccinaties en stoppen met vaccineren door bijwerkingen. Anders was onze groep allang aan de beurt geweest. Niet eerlijk dat jij denkt dat er in jouw groep mensen niet heel ziek kunnen worden. Dat was het punt niet. Overigens ken ik ook mantelzorgende ouders van volwassen kinderen die de vaccinatie al hebben omdat ze mantelzorger zijn en hun ernstig zieke kind nog moest wachten, 

Poezie

Poezie

12-05-2021 om 15:26 Topicstarter

Sammy70 schreef op 12-05-2021 om 15:21:

[..]

Daar ging het niet om. Eerder zou ik eind februari een uitnodiging hebben gekregen. Er is helemaal geen sprake van voordringen van de griepprikgroep. Alles hangt af van het aantal vaccinaties en stoppen met vaccineren door bijwerkingen. Anders was onze groep allang aan de beurt geweest. Niet eerlijk dat jij denkt dat er in jouw groep mensen niet heel ziek kunnen worden. Dat was het punt niet. Overigens ken ik ook mantelzorgende ouders van volwassen kinderen die de vaccinatie al hebben omdat ze mantelzorger zijn en hun ernstig zieke kind nog moest wachten,

En dus mogen we niet teleurgesteld zijn dat we nog langer moeten wachten? Jij bent toch ook teleurgesteld dat je langer moest wachten? 

Sammy70

Sammy70

12-05-2021 om 15:33

ja natuurlijk maar er wordt steeds gepraat over voordringen of tussendoor (zie hieronder). Al die tijd werd onze groep opgeschoven, we zijn nooit ná jouw groep geweest. Dus wij verdringen niks. Het komt door het aantal vaccinaties en vaccinatiestoppen en dat je sommige vaccinaties niet kan geven onder de 60 jaar. 

"Nou, het zal mij benieuwen. Man zou, op basis van zijn geboortejaar, vorige week een uitnodiging gekregen hebben, maar de griepprikgroep kwam tussendoor."

Eeuwig zonde al die verdelingen in groepen, zonde van de administratieve rompslomp. Er ontstaat nog onenigheid ook door. 65 plussers met pacemaker of chemokuur werden ook niet eerder geprikt, gewoon op geboortejaar. Onder de 60 jaar speelt opeens de griepprik mee? 

De aandacht moet gaan naar zoveel mogelijk inentingen, doorprikken met die hap.

Het ging mij erom dat man zichzelf verdringt. Als ze gewoon door waren gegaan op leeftijd, had hij zijn oproep al binnen. Nu ze precies dit moment kozen om de griepprikgroep op te roepen, wacht hij nog steeds op een oproep. Als ze de griepprikgroep eerder hadden opgeroepen, had hij zijn oproep ook al binnen. Daar baal ik van. Vandaag is er ook geen oproep gekomen, morgen uiteraard ook niet. En hij behoort tot echt tot de oudsten van de griepprikgroep.

Te vroeg geklikt. Zelf heb ik dit jaar astmatische klachten ontwikkeld, dus als ik, post-corona, weer de huisartspraktijk binnen weet te komen, kom ik vast ook op de lijst voor de griepprik. Maar daar heb ik nu niets aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.