Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Sammy70 schreef op 06-06-2021 om 13:11:

[..]

je overlijdt niet aan griep maar aan de complicaties. Net als bij covid. Juist tegen die complicaties helpen bij beide de vaccinaties. Er zijn toch meer doden door covid dan door de griep in 2018

Zeker, en dat met maatregelen. Maar we moeten er nu aan gaan wennen dat covid niet meer gevaarlijker gaat zijn dan de griep, nu de kwetsbare helft gevaccineerd is. De griep wordt gezien als iets onschuldigs (wat het niet is) en corona als gevaarlijk. Ik heb nog nooit leerkrachten horen zeggen dat ze niet willen werken omdat er griep heerst (gelukkig), voor corona zou dat momenteel ook niet meer aan de orde moeten zijn. Het risico is zeer klein op dit moment. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 13:29 Topicstarter

Het is pas over als het over is en niet eerder. Blijkbaar is het geen probleem om het proefondervindelijk mee te maken of het 'terug naar normaal' al aan de orde is. Ondanks de waarschuwingen van het OMT en de signalen van nieuwe besmettelijker varianten in de UK en meer uitbraken dankzij scholen open en straks verre reizen.

We doen gewoon alsof dat niet bestaat of dat dat het 'nieuwe normaal' is?

Is griep al over?

gr Angela

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 13:36 Topicstarter

En PIef, het is geen 'griepje'. Nog niet. Hopelijk ooit in de nabije toekomst. Mensen worden nog steeds ernstig ziek en komen op de IC en hebben 'long covid' ook steeds jongere mensen. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/juist-gezonde-jonge-vrouwen-kampen-met-long-covid-klachten-laat-je-vaccineren-ook-als-je-jong-bent/

"Gelinck roept dan ook iedereen op om zich deze zomer te laten vaccineren, ook jongeren. "Deze groep patiënten herinnert ons eraan dat de nasleep van corona heel heftig kan zijn. We hebben geen idee wie het gaat treffen."

"Blijf voorzichtig, het virus is nog lang niet weg': oud-hoofdinspecteur Schellekens is blij maar maakt zich ook zorgen over versoepelingen"

@annej Echt serieus: je kunt toch gewoon je twijfels uitspreken en voorzien van discussie argumenten in plaats van alles enorm op te blazen? Ja ik vind ook dat het snel gaat en misschien te snel. Maar ik vind dat ik met die zorgen om moet kunnen gaan en waar ik invloed kan uitoefenen om risico's te verminderen zal ik dat zeker doen. En het blijft ook altijd ingewikkeld in onze samenleving om elkaar aan te spreken of niet, op wat dan ook. Dus doe niet alsof dit allemaal nieuw is, het is een maatschappelijk issue waarbij polarisatie in mijn optiek nog meer problemen oplevert.

gr Angela

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 13:41 Topicstarter

Daarom vind ik het handiger om het openlijk op een forum te bespreken dan in het dagelijks leven. Per slot kun je hier gewoon argumenten geven en in het dagelijks leven levert het meer sentimenten op. 

Ik hoef niemand te overtuigen. Maar helder argumenteren lijkt mij wel handig.

Pief schreef op 06-06-2021 om 09:07:

Als scholen weer zo weinig effort in steken als Skik zegt, dan snap ik wel dat leerlingen de urgentie niet echt voelen. Ik denk dan zelf ook dat ze het blijkbaar niet zo belangrijk vinden.

En laten we niet vergeten dat bijna alle scholen geheel open gaan morgen. En dat heel erg veel leraren daar ook gewoon achter staan of zelfs blij mee zijn. Voor de meesten is online les geven echt niet leuk. Dat het even spannend is, vast en zeker. Ik denk dat we het allemaal weer raar vinden, de eerste stappen terug naar normaal. Voelt wat onwennig, maar het went snel.

Eh, je gaat even voorbij aan het feit dat er iets gevraagd wordt wat helemaal niet mag: dat leerlingen twee keer per week getest moeten worden. Dat moeten, dat kan dus niet. Je kan het ze vriendelijk verzoeken en het faciliteren en da's precies wat we doen. 

Arie Slob had bij de vorige heropening bedacht dat leerlingen niet met het OV mochten, dus dat scholen voor vervoer moesten zorgen. Ook al zo'n bezopen plan dat hij gelukkig al snel weer terugtrok, net als dit moeten van het testen. 

Buiten dat: hoe zie jij het voor je, als het echt had gemoeten, om met het bestaande personeel bij 1250 leerlingen twee keer per week een test af te nemen? Ik ben benieuwd naar je plannen. 

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 13:41:

Maar helder argumenteren lijkt mij wel handig.

Ja. ik vind je het nu totaal niet helder zien, maar door een angstige en beperkte bril.

Ik heb er geen last van dat jij die bril op hebt, trouwens. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 14:21 Topicstarter

Ieder zijn eigen bril Valeria.

skik schreef op 06-06-2021 om 14:06:

[..]

Eh, je gaat even voorbij aan het feit dat er iets gevraagd wordt wat helemaal niet mag: dat leerlingen twee keer per week getest moeten worden. Dat moeten, dat kan dus niet. Je kan het ze vriendelijk verzoeken en het faciliteren en da's precies wat we doen.

Arie Slob had bij de vorige heropening bedacht dat leerlingen niet met het OV mochten, dus dat scholen voor vervoer moesten zorgen. Ook al zo'n bezopen plan dat hij gelukkig al snel weer terugtrok, net als dit moeten van het testen.

Buiten dat: hoe zie jij het voor je, als het echt had gemoeten, om met het bestaande personeel bij 1250 leerlingen twee keer per week een test af te nemen? Ik ben benieuwd naar je plannen.

Jij schreef dat op juliie school de leerlingen twee testen in hun kluisje krijgen en dat er verder geen aandacht aan wordt besteed en zelfs aan de ouders van kinderen onder de zestien geen toestemming wordt gevraagd. Dat vind ik minimaal, volgens mij kan een school best meer doen zonder dat je ze allemaal persoonlijk een stokje in de neus steekt. Zie ook de post van Tsjor. Ik concludeer daar dan uit dat de scholen het testen toch niet zo belangrijk vinden. 

Pief schreef op 06-06-2021 om 14:47:

[..]

Jij schreef dat op juliie school de leerlingen twee testen in hun kluisje krijgen en dat er verder geen aandacht aan wordt besteed en zelfs aan de ouders van kinderen onder de zestien geen toestemming wordt gevraagd. Dat vind ik minimaal, volgens mij kan een school best meer doen zonder dat je ze allemaal persoonlijk een stokje in de neus steekt. Zie ook de post van Tsjor. Ik concludeer daar dan uit dat de scholen het testen toch niet zo belangrijk vinden.

Je hoeft geen toestemming te vragen voor iets dat niet verplicht is. Dat er geen aandacht aan besteed wordt klopt niet, we hebben de leerlingen een enquete gestuurd om te vragen of ze die tests willen doen en hun bereidheid te peilen. Best wel service van ons dat we wekelijks twee testen in hun kluisje leggen. We hadden ook kunnen zeggen dat ze ze bij de receptie af konden halen. Echt, makkelijker kunnen we het niet maken. En dwingender al helemaal niet. 

Waar het nu op uitdraait is dat leerlingen kunnen zeggen dat ze braaf testen maar het niet doen. Is ook hun goed recht trouwens. Ook zijn ze niet verplicht om de uitslag mee te delen. Je bent afhankelijk van hun meewerkbereidheid, je kan het faciliteren, meer niet. Maar wat is jouw plan, een partytent op het plein als testlocatie, elke dag een paar klassen zichzelf daar laten testen onder toeziend oog, wachten op de uitslag en pas naar binnen als die negatief is?

Je kunt een test het aan het begin van de mentorles doen,  op school. Je kunt er over praten in de les. Je kunt een beroep doen op ouders. Je kunt er van alles mee. 

Wat ik me afvraag: de leerkrachten worden ook al enkele weken geacht zich twee keer per week te laten testen. Doen ze dat wel?

Niet laten testen, maar zelftesten, bedoel ik. 

Ja, van docenten en andere medewerkers wordt het ook gevraagd. Zelfde laken een pak, ook hier kan je niks verplichten, alleen vriendelijk verzoeken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.