Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:19 Topicstarter

Het is ook maar de vraag of we totaal terug naar 'af' gaan. In Azie zie je dat mensen toch blijvend voorzichtiger zijn geworden of sneller terugvallen op hygiënische maatregelen als afstand houden en mondkapjes en extra oppervlakteschoonmaak.

Dat kan als voordeel hebben dat er ook veel minder mensen griep krijgen zoals nu tijdens de pandemie. Ziek worden heeft geen quotum.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:25 Topicstarter

Veranderingen aan de leefstijl zijn ingewikkeld ook al willen mensen niet doodgaan aan roken of eten. Als je besmetting met het coronavirus kunt voorkomen zul je daar eerder toe geneigd zijn omdat het je geen enkel voordeel oplevert zoals bij roken of lekker eten. Of teveel drinken.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 11:25:

Veranderingen aan de leefstijl zijn ingewikkeld ook al willen mensen niet doodgaan aan roken of eten. Als je besmetting met het coronavirus kunt voorkomen zul je daar eerder toe geneigd zijn omdat het je geen enkel voordeel oplevert zoals bij roken of lekker eten. Of teveel drinken.

Jawel, het levert een heel groot voordeel op: kinderen kunnen weer naar school, leerkrachten kunnen hun werk weer fatsoenlijk doen. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:38 Topicstarter

Onnodig PIef. En met mogelijke slachtoffers.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:40 Topicstarter

Het doe me een beetje denken aan 'on the beach'. De wereld is in de nadagen van een kernramp. Er dobbert nog ergens een onderzeeboot op weg naar Amerika waar men signalen hoort en nog overlevers vermoedt. En in Australie leven nog wat mensen hier en daar, steeds minder.

Maar: het 'normale' leven gaat door. Op een gegeven moment heeft de vrouw last van buikpijn en diarree. En dan denken ze dat het van de 'kroketjes' komt die ze gegeten hebben. 

Zo van: weerbaarheid tegen rampen komt van het 'doen alsof het normaal is'.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 11:38:

Onnodig PIef. En met mogelijke slachtoffers.

Het hele leven is toch vol van risico's? Wij gingen vanochtend op pad voor de inenting van mijn man.  Door en snelle move van mijn man ternauwernood een aanrijding voorkomen. Hadden we dan maar niet moeten gaan inenten, omdat het altijd kan gebeuren dat er een brokkenpiloot gelijktijdig met ons op de weg zit? 

AnneJ dat is het probleem met de toekomst: vooral achteraf is die heel goed te duiden. Maar al die keren dat je geen gelijk krijgt vergeet je snel. En daarom worden er films over gemaakt, dat geeft vals gevoel van controle.

gr Angela

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:48 Topicstarter

Als je risico's kunt voorkomen dan doe je dat. Je maakt een overweging. Stilzitten achter de geraniums is ook dodelijk.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 11:07:

Er is een verschil tussen gevolgen op de langere termijn en de kortere termijn en het genieten op de kortere termijn van allerlei minder gezonde dingen, of het voldoen aan een verslaving zo je wil. Van een coronavirus heb je verder geen voordeel. Alleen maar nadeel en dat ook nog eens op de kortere termijn. Als iedereen gevaccineerd is heb je kans dat het risico weer beheersbaar is voor je gevoel. Nu niet.

Van het virus heb je geen voordeel, nee, maar van leven zonder er al teveel mee bezig te zijn heb je wél een voordeel.

Ik ben gaan sporten vanmorgen. Loop ik dan risico? Misschien: we hoeven geen afstand meer te houden. Maar ik ben er niet bang voor. Ik ga zéker niet thuisblijven omdat er misschien een risico is dat er iemand te dichtbij komt. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 12:01 Topicstarter

Dat risico Valeria, buiten sporten, je conditie verbeteren lijkt me een zeer miniem risico. Alleen als je langer dan een kwartier in de 'slipstream' van iemand loopt die besmettelijk is, heb je een kleine kans. Dat is een groot verschil met een dag in een klas met 30 leerlingen doorbrengen.

Waar lees jij dat ik buiten sport? Het was binnen.

Er is zeker wel risico, maar iedereen die er was nam dat risico gewoon. Dat schijn jij je niet te kunnen voorstellen....

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 12:41 Topicstarter

Natuurlijk kan ik het me voorstellen, je ziet het gebeuren. Het 'mag' weer.

Realiseer je wel dat de overheid de belangen van iedereen afweegt, ook de economische gevolgen voor de sportscholen. Bedenk goed of jij dat risico voor jezelf wel wil nemen. Als het niet nodig is. Je kunt ook buiten sporten.

@AnneJ, dit is weliswaar een forum over o.a. opvoeding maar dan hoef je niet zo obvious  forumdeelnemers op te willen voeden. Je denkt volgens mij  dat mensen die meer risico nemen dan jij, of dom of gevaarlijk zijn.

het is veel relatiever.

gr Angela

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 12:41:

Natuurlijk kan ik het me voorstellen, je ziet het gebeuren. Het 'mag' weer.

Realiseer je wel dat de overheid de belangen van iedereen afweegt, ook de economische gevolgen voor de sportscholen. Bedenk goed of jij dat risico voor jezelf wel wil nemen. Als het niet nodig is. Je kunt ook buiten sporten.

Wie heeft het over sportscholen? 

En wat moet ik bedenken? ik schrijf net dat ik dat risico al neem. 

"Je kunt ook buiten sporten"- nou, nee. Dat is hetzelfde als tegen een voetballer zeggen 'wat zeur je nou, je kunt toch gaan schaken?' 
De hele vereniging, met alle buiten niet uitvoerbare takken van sport, is nu weer fijn binnen. We zijn niet allemaal panisch. Men houdt zich aan de regels, maar is verder realistisch over het minime risico.

Sammy70

Sammy70

06-06-2021 om 13:11

Pief schreef op 06-06-2021 om 11:14:

[..]

Ik weet dat long covid bestaat, maar elk percentage is uit de lucht gegrepen.

En jij onderschat de griep nogal. Daar steven jaarlijks duizenden mensen aan en dat zijn niet alleen de oudjes in de verpleeghuizen. In 2018 overleden bijna 9000 mensen aan de griep en 10 procent daarvan was jonger dan 60.

Dat plaatst het risico op dit moment van corona op de middelbare scholen nogal in perspectief, vind ik.

je overlijdt niet aan griep maar aan de complicaties. Net als bij covid. Juist tegen die complicaties helpen bij beide de vaccinaties. Er zijn toch meer doden door covid dan door de griep in 2018

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.