Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Ik zie het risico van een concertzaal of een museum dan weer niet. De leerlingen kunnen daar waarschijnlijk meer afstand houden dan in de klas.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 10:27 Topicstarter

Je weet niet hoe 'luchtig' het is binnen en in die gelegenheden heb jij geen controle over het openzetten van ramen en deuren. De besmettingen vinden met name binnen plaats.

Ja, je mag weer binnen in een restaurant zitten, op eigen risico dan wel.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 09:53:

Ik zou nu zeker niet met groepen kinderen in musea of concertzalen gaan zitten. Ze kunnen beter een begeleidde stadswandeling buiten maken, dan is er ook genoeg te zien.

In Engeland lopen de besmettingscijfers weer op dankzij de Indiase variant en ook het OMT waarschuwt dat toename van besmettingen zeker is, die heb je nu al met de school op halve kracht open.

En mensen gaan vermoedelijk echt niet denken: nou ja, ik heb dan nu wel corona opgelopen maar dat is nou eenmaal het risico, je kunt altijd ziek worden.

Wie nu ziek wordt, wijt dat aan deze discussie. Het belang van leerlingen op kosten van het risico voor de ouderen, Overigens ook het risico voor oudere leerlingen die niet immuun zijn.

Waarom zou je dat niet denken? Het is toch zo? 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 10:40 Topicstarter

Voor jou is dat zo Pief. Maar als je van mening bent dat het onnodig onvoorzichtig is met de levens van docenten, leerlingen en ouders, maar ja, het moet, dan heb je er een ander perspectief bij. Dat verschilt namelijk hoe je de werkelijkheid waarneemt.

Hannemeike schreef op 06-06-2021 om 09:57:

Alleen is er nog wel het probleem van long covid. Volgens Diederik Gommers heeft 25% na 4 weken nog klachten, 10% na drie maanden. Ik zie ook heel andere cijfers, zowel gunstigere, als ongunstigere. Ik kan me voorstellen dat docenten, ouders, scholieren liever niet op de valreep nog long covid krijgen.

Diederik Gommers is een schat van een man, maar hij moet zich houden bij zijn vak. Vier weken herstel is volstrekt normaal als je in het ziekenhuis hebt gelegen met welke infectie dan ook. En waar hij die cijfers vandaan haalt? In werkelijkheid is er nog helemaal geen beeld van de omvang van long covid. Er zijn zeker mensen die hier last van hebben, maar elk percentage is koffiedik kijken. 

Er zijn inmiddels in Nederland ongeveer 6 miljoen mensen besmet geweest. 10 procent zijn dan 600.00 mensen die langer dan drie maanden klachten hebben. Het zou kunnen, hoewel ik best veel mensen ken die besmet is getest,  maar ken niemand met long covid, maar er is op dit moment niemand die het weet. 

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 10:40:

Voor jou is dat zo Pief. Maar als je van mening bent dat het onnodig onvoorzichtig is met de levens van docenten, leerlingen en ouders, maar ja, het moet, dan heb je er een ander perspectief bij. Dat verschilt namelijk hoe je de werkelijkheid waarneemt.

Maar je kunt toch altijd ziek worden? Dat is een gegeven waar we allemaal mee leven. Ik vraag me wel eens af of mensen die zo angstig zijn voor corona dat ook hebben voor andere ziekten. Er zijn veel ernstiger ziekten, waarop de kans veel groter is dan op ernstig verloop van Corona.

Nog even over dat testen dat de leerlingen "moeten" doen.  Op een aantal scholen worden de testen mee naar huis gegeven.  Mogen de leerlingen thuis testen onder toezicht van de ouders.  Ligt de verantwoordelijkheid ook bij de ouders. De school waar mijn jongste dit jaar examen heeft gedaan pakt het zo aan.  De school waar mijn zus werkt ook dat zijn 2 scholen aan deze kant van het land. De school waar mijn neefje heb gaat (andere kant van het land) doet het ook zo. 

Overigens heeft mijn jongste nog geen testen mee naar huis gekregen, hij heeft nog maar 3 contact momenten te gaan op school als hij donderdag goed nieuws krijgt.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 10:51 Topicstarter

Dat je het niet weet wil niet zeggen dat het niet bestaat. Er zijn genoeg aanwijzingen voor, bijvoorbeeld de mensen die zich bij fysiotherapeuten hebben gemeld met deze klachten, huisartsen en andere hulpverleners , maar ook patiënten, in de media die hun ervaringen hiermee melden.

https://www.ed.ac.uk/research/latest-research-news/studies-reveal-burden-of-long-covid

Er zijn verschillende cijfers. Een op zeven patiënten, de helft, tweederde, het merendeel voor meerdere maanden. 

Hier gaat het om ontslagen patiënten, in Nederland is sprake van juist mensen die ziek thuis waren die daarna langdurig klachten houden.

Het is wel duidelijk dat het geen 'gewoon'  griepje is.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 10:53 Topicstarter

Onnodig ziek worden, terwijl je het had kunnen voorkomen, is iets waar de meeste mensen toch tegen zijn Pief.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 10:53:

Onnodig ziek worden, terwijl je het had kunnen voorkomen, is iets waar de meeste mensen toch tegen zijn Pief.

Nou dat denk ik eerlijk gezegd niet als ik zie hoeveel mensen roken, drinken, drugs gebruiken, vet eten, zoet eten,  weinig bewegen. 25 procent van de Nederlanders is te dik en dat is een grote risicofactor voor heel veel ziekten. Toch zie ik mensen niet massaal afvallen.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:07 Topicstarter

Er is een verschil tussen gevolgen op de langere termijn en de kortere termijn en het genieten op de kortere termijn van allerlei minder gezonde dingen, of het voldoen aan een verslaving zo je wil. Van een coronavirus heb je verder geen voordeel. Alleen maar nadeel en dat ook nog eens op de kortere termijn. Als iedereen gevaccineerd is heb je kans dat het risico weer beheersbaar is voor je gevoel. Nu niet.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:08 Topicstarter

Zo van: als je toch al rookt heb je geen recht om je zorgen te maken over het oplopen van het coronavirus?

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 10:51:

Dat je het niet weet wil niet zeggen dat het niet bestaat. Er zijn genoeg aanwijzingen voor, bijvoorbeeld de mensen die zich bij fysiotherapeuten hebben gemeld met deze klachten, huisartsen en andere hulpverleners , maar ook patiënten, in de media die hun ervaringen hiermee melden.

https://www.ed.ac.uk/research/latest-research-news/studies-reveal-burden-of-long-covid

Er zijn verschillende cijfers. Een op zeven patiënten, de helft, tweederde, het merendeel voor meerdere maanden.

Hier gaat het om ontslagen patiënten, in Nederland is sprake van juist mensen die ziek thuis waren die daarna langdurig klachten houden.

Het is wel duidelijk dat het geen 'gewoon' griepje is.

Ik weet dat long covid bestaat, maar elk percentage is uit de lucht gegrepen. 

En jij onderschat de griep nogal.  Daar steven jaarlijks duizenden mensen aan en dat zijn niet alleen de oudjes in de verpleeghuizen. In 2018 overleden bijna 9000 mensen aan de griep en 10 procent daarvan was jonger dan 60. 

Dat plaatst het risico op dit moment van corona op de middelbare scholen nogal in perspectief, vind ik.  

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 11:15 Topicstarter

2018 was een uitzonderlijk griepjaar.

AnneJ schreef op 06-06-2021 om 11:08:

Zo van: als je toch al rookt heb je geen recht om je zorgen te maken over het oplopen van het coronavirus?

Kap van je hoe je mijn woorden probeert te verdraaien. Want hier ging mijn post helemaal niet over. Jij zegt dat iedereen heel graag alle ziekten wil voorkomen. Ik zeg dat dat niet klopt aangezien een ongezonde leefstijl de grootste risicofactor is voor de meeste ernstige ziekten. En toch mensen blijven roken, drinken, vet en zoet eten,  te dik zijn,  etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.