Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


'Waar haal je de tijd en capaciteit vandaan?' Als je die vraag stelt is er niets mogelijk in het onderwijs, toch? Het had ook gepresenteerd kunnen worden als 'het nieuwe normaal'. Op twee dagen in de week leg je voor aanvang van de les op elk tafeltje een test klaar, de eerste 10 minuten van de les ben je daarmee bezig, dan is het klaar. Daarmee win je zo'n 25 uur (min 20 minuten) aan lestijd. Tel uit je winst.

Er zit wel een stevig ethisch probleem aan vast, dat vind ik problematischer.

Ik vind het ook jammer dat scholen al zo snel zich erbij neerleggen als leerlingen zeggen dat ze er niet toe bereid zijn. Weinig overtuigingskracht.

Het lijkt soms wel alsof 'mensen' (ik hou het even algemeen) vinden dat het leven van kinderen en jongeren door zou moeten gaan buiten de pandemie om. Maar ze leven in een pandemie. Hopelijk is dit de eerste en de laatste ramp die ze meemaken, maar het zou ook waardevolle leermomenten op kunnen leveren.

De testen klaar leggen en tijd besteden aan het bespreken van het ethische dilemma bijvoorbeeld. Dan ben je meer tijd kwijt, maar je kunt wel een waardevolle inhoud bieden.

Kan zelfs in combinatie met verschillende vakken: interpretaties van de statistieken (wiskunde); het virus zelf (biologie); de chemische samenstelling van vaccins (biologie of scheikunde); epidemieën in historisch perspectief (geschiedenis, met bezoek aan een museum); geografische ontwikkeling van de epidemie met verklaringen (aardrijkskunde); lichamelijke integriteit en vrijheid (filosofie/levensbeschouwing); Camus, de pest (Frans) etc.

Tsjor


Dat museum wordt lastig, want je mag maar met groepen van maximaal vier personen naar het museum. 

Ik vind het een mooi idee Tsjor. Ik ben alleen bang dat de school zoveel weerstand krijgt van ouders dat daar enorm veel energie en tijd aan verloren gaat en dat allemaal voor een paar weken. 
een tweede uitdaging is dat leerlingen die Corona hebben doorgemaakt de afgelopen tijd niet betrouwbaar getest kunnen worden. Moeten zij naar huis als blijkt dat de test positief is terwijl dit oude virusdeeltjes betreft? Je zou dit kunnen registreren maar dat is ook niet geheel AVG proof.

Laten we vooral hopen dat docenten snel worden gevaccineerd en dat de cijfers blijven dalen. 

Ik dacht groepsgrootte van 50. Maar ik moet zeggen dat de laatste versoepelingen me duizelen.

In de berichtgeving van Boerhaave kwam ik nog een tip tegen voor engels: typhus Marie.

Tsjor

Als scholen weer zo weinig effort in steken als Skik zegt, dan snap ik wel dat leerlingen de urgentie niet echt voelen. Ik denk dan zelf ook dat ze het blijkbaar niet zo belangrijk vinden. 

En laten we niet vergeten dat bijna alle scholen geheel open gaan morgen. En dat heel erg veel leraren daar ook gewoon achter staan of zelfs blij mee zijn. Voor de meesten is online les geven echt niet leuk. Dat het even spannend is, vast en zeker. Ik denk dat we het allemaal weer raar vinden, de eerste stappen terug naar normaal. Voelt wat onwennig, maar het went snel. 

Je mag er als groep van 4 personen heen. Het museum mag wel meer van dergelijke groepen ontvangen. Misschien is er wel een uitzondering van toepassing voor georganiseerde jeugdactiviteiten, onderwijsactiviteiten of educatieve activiteiten.

Ik denk ook wel dat het risico flink wordt overschat. 12 op de 100.000 mensen zijn besmet momenteel en ongeveer 67.000 mensen zijn besmettelijk, op een aantal van 17 miljoen. Waarvan 16 procent in de leeftijd van 10-19. De kans dat je die in je klas hebt is erg klein en de kans dat jij besmet raakt is, zeker met de ramen open en het weren van mensen met klachten, nog veel kleiner.

De schrik zit er bij bij mensen flink in, maar het risico voor een gezond persoon onder de 50 om ernstig ziek te worden van corona is nihil bij deze cijfers. Het risico is voor de individu nu veel lager dan we in eerdere jaren met de griep gewend zijn. Corona zal straks net zo normaal zijn als de griep, dat moet in onze hoofden alleen nog even indalen. 

Twee keer per week zelftest doen, zien jullie dat de ministers ook trouw doen? Oh nee die worden of zijn gevaccineerd. En dan zou je leerlingen dit dringend willen vragen en tsjor vindt zelfs dat leerkrachten dit moreel verplicht zijn om op te dringen. Vaccineer gewoon iedereen zsm. Dat zelftesten is helemaal geen oplossing gebleken. Dus 'duw' het leerlingen niet door de strot...

gr Angela

PS " de cijfers dalen toch al," denkt iedere leerling die een beetje naar het nieuws luistert of de grafiekjes ziet. En om hoeveel tijd gaat het? 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 09:53 Topicstarter

Ik zou nu zeker niet met groepen kinderen in musea of concertzalen gaan zitten. Ze kunnen beter een begeleidde stadswandeling buiten maken, dan is er ook genoeg te zien.

In Engeland lopen de besmettingscijfers weer op dankzij de Indiase variant en ook het OMT waarschuwt dat toename van besmettingen zeker is, die heb je nu al met de school op halve kracht open.

En mensen gaan vermoedelijk echt niet denken: nou ja, ik heb dan nu wel corona opgelopen maar dat is nou eenmaal het risico, je kunt altijd ziek worden.

Wie nu ziek wordt, wijt dat aan deze discussie. Het belang van leerlingen op kosten van het risico voor de ouderen, Overigens ook het risico voor oudere leerlingen die niet immuun zijn.

Alleen is er nog wel het probleem van long covid. Volgens Diederik Gommers heeft 25% na 4 weken nog klachten, 10% na drie maanden. Ik zie ook heel andere cijfers, zowel gunstigere, als ongunstigere. Ik kan me voorstellen dat docenten, ouders, scholieren liever niet op de valreep nog long covid krijgen.

Mijn kinderen gaan gewoon twee keerbper week die test doen. Misschien doe ik uit solidariteit wel met ze mee.

PS ik zou mijn kinderen ook helpen en het hen 'verplichten' overigens maar als de maatschappelijke tendens in die paar weken (en het is ook niet al weken aangekondigd) niet ernaar staat moet je niet raar opkijken dat het niet gezien wordt als een noodzaak.

Het risico voor scholieren en ouders is dus misschien wel groter dan voor docenten: de leerlingen houden geen afstand en zitten niet achter een spatscherm. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 10:15 Topicstarter

https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur-media/ab90b921-fece-4300-bed9-76fac0fd318b/vanavond-live-in-het-oog-wie-wint-de-brusseprijs-2021-c

Overigens is het leed van het wegverkeer ook niet onbesproken. Gisteren wonnen de schrijvers van dit boek de Brusseprijs. Het recht van de snelste, hoe ons verkeer steeds asocialer werd, door Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-ons-verkeer-steeds-asocialer-werd/

De geschiedenis van het verzet tegen de onveiligheid van het gemotoriseerde verkeer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.