Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 08:59 Topicstarter

1. Ik denk dat kinderen er meer bij gebaat zijn als je bevestigd dat het echt je leven overhoop gooit, zo'n pandemie, maar dat we er samen ons best voor doen om dat zo goed mogelijk te doorstaan en je kunt elkaar vasthouden.

In plaats van zielig te doen over kinderen en op andermans gemoed te spelen. Liever betrek je kinderen bij de oplossing en geeft ze verantwoordelijkheid in plaats van ze het lijdend voorwerp te maken.

2. Er een wedstrijd van maken wie er zieliger is is nogal pathetisch. Wie heeft er het recht om, op kosten van de ander, nu even met iets voorrang te krijgen? Je zet groepen tegen elkaar op, dat wil je niet. Waarom doe je dat?

3. De losgezongen retoriek van 'nu zijn de kinderen aan de beurt', kinderen bestaan niet zonder de anderen, de anderen bestaan ook niet zonder de kinderen.

De argumenten van bezorgde leerkrachten, maar ook ouders, en scholen die die inspanning vlak voor de zomervakantie teveel gevraagd vinden, wie heeft er geen mensen tegen een burnout aan, het staat allemaal onder druk, en dan moet je weer switchen.

Natuurlijk ben je dan blij voor je kinderen, maar het zou mij wel een bijsmaak geven.

Ik wilde niet beweren dat kinderen en jongeren het zwaarst getroffen zijn, maar ze hebben wel relatief gezien een heel hoge prijs betaald voor iets waar ze zelf weinig van te vrezen hebben. Ouderen in verpleeghuizen hebben ook een hoge prijs betaald, maar dat was juist de meest kwetsbare groep. 
Ik denk dat de kinderbescherming hier weinig mee te maken hebben. Scholen en ouders gaven zelf ook aan dat veel kinderen het zwaar hadden met online onderwijs. Er zijn gelukkig ook kinderen die er goed doorheen zijn gekomen of die online school wel fijn vonden, maar het grootste deel gedijt toch echt beter als ze naar school kunnen.

Waarom doen mensen die voor de mentale gezondheid van kinderen opkomen zielig en zijn leerkrachten die de school niet volledig open willen gerechtvaardigd bezorgd over hun gezondheid? Zo ligt het gelijk ook zonder enig argument aan één kant. Onzuiver. 

Ook al worden kinderen en jongeren zelf niet zo ziek van corona, ze kunnen wel anderen besmetten. Hun ouders, grootouders, docenten. Het is ook in hun belang om die gezond te houden, dus het argument dat zij van alles moeten missen terwijl ze zelf geen echt gezondheidsrisico lopen. Momenteel stijgen de besmettingspercentages in de leeftijdsgroep 10-19 nog steeds, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken als onze school volgende week weer alle leerlingen in huis heeft. 

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 13:21 Topicstarter

Je kunt wel voor de mentale gezondheid van kinderen opkomen maar niet ten koste van anderen want kinderen hebben ook belang bij de anderen.

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 13:24 Topicstarter

Waarom denk je dat Slob er meteen 'dwang' bovenop gooide? Omdat hij aan zijn water aanvoelde dat dit besluit niet bij iedereen, op goede gronden, goed zou vallen.

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 13:36 Topicstarter

https://www.ad.nl/utrecht/ouders-boos-op-deze-drie-scholen-die-niet-volledig-openen-dit-kan-ik-niet-aan-mijn-kinderen-uitleggen~a08737a9/

Dan krijg je dit. School blijft dicht op goede gronden, zelfs Slob laat daar ruimte voor want tot het onmogelijk is niemand gehouden en heb je teveel kwetsbare oudere leerkrachten, teveel ziekte, of wat ook, de inspectie wil wel even met je praten, maar het kan een reden zijn, zijn de ouders boos want het is toch verplicht?

Zo zet je groepen tegen elkaar op.

skik schreef op 04-06-2021 om 10:20:

Ook al worden kinderen en jongeren zelf niet zo ziek van corona, ze kunnen wel anderen besmetten. Hun ouders, grootouders, docenten. Het is ook in hun belang om die gezond te houden, dus het argument dat zij van alles moeten missen terwijl ze zelf geen echt gezondheidsrisico lopen. Momenteel stijgen de besmettingspercentages in de leeftijdsgroep 10-19 nog steeds, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken als onze school volgende week weer alle leerlingen in huis heeft.

In alle voorspellingen blijft de ziekenhuisbezetting enorm dalen, ook met de scholen geheel open. Dus behalve een quarantaine hier en daar zal er niet veel gebeuren. 

Mija schreef op 04-06-2021 om 09:57:

Waarom doen mensen die voor de mentale gezondheid van kinderen opkomen zielig en zijn leerkrachten die de school niet volledig open willen gerechtvaardigd bezorgd over hun gezondheid? Zo ligt het gelijk ook zonder enig argument aan één kant. Onzuiver.

Ik merk dit al vanaf het begin van de crisis. Voor de belangen van de jongere kinderen komt men nog wel op, maar vanaf de pubers 'moeten ze niet zeuren'. Mensen zijn heel erg snel vergeten hoe ze zich zelf ontwikkelden als puber en jongvolwassene. Vooral van mensen die met die leeftijdsgroepen werken valt me dat enorm tegen.  Ook in deze draad weer een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog, want toen kwam het immers ook goed met de jeugd.  Te bizar voor woorden. 

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 16:05 Topicstarter

Ja, want mensen die op de IC werken moeten toch ook naar hun werk? Dat vind ik nou een dooddoener. Waarom offeren mensen zich wel op, aanvankelijk zelfs met veel meer risico op ziekte en dood, onder de zieken en doden ook veel zorgpersoneel vooral uit de thuiszorg en de instellingen, op de IC, maar niet om kinderen volledig naar school te kunnen laten gaan? Wat is het verschil. Er zijn toch meer mensen die doorwerken?

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 16:08 Topicstarter

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 00:28 Topicstarter

https://m.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20210524_36370581?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_content=/

Het advies van het OMT zoals het werkelijk was.

" Het OMT heeft het kabinet positief geadviseerd omdat het aantal ziekenhuisopnames fors blijft dalen en het aantal gevaccineerden gestaag toeneemt. De adviseurs waarschuwen wel voor negatieve gevolgen. Het eerder openen van de scholen leidt tot ’een aanzienlijke stijging’ van het aantal covid-19-infecties. Het loslaten van de afstandsregel leidt tot meer besmettingen onder leerlingen. Ook onder de oude situatie van halve klassen zijn er tot april tweehonderd clusters met besmettingen gevonden, aldus het OMT. Als leerlingen positief testen, dan zullen ze eerder hun ouders besmetten, wat ’negatieve gevolgen kan hebben voor geplande vakanties’, aldus het OMT. Daarnaast zullen leerlingen verzuimen omdat ze besmet zijn geraakt. Dat komt weer slecht uit omdat er in de laatste weken voor de zomervakantie veel proefwerken zijn. Behalve de praktische gevolgen, lopen door de opening van de scholen meer mensen de kans om ernstig ziek te worden en daar lang de gevolgen van te ondervinden, waarschuwt het OMT.

Om dat te voorkomen moeten leerlingen straks twee keer per week onder begeleiding een zelftest uitvoeren. Dat is alleen in de praktijk niet zo makkelijk als het klinkt, omdat leerlingen niet verplicht kunnen worden om een zelftest uit te voeren. Bij leerlingen tot zestien jaar is bovendien toestemming van beide ouders nodig. Ondanks dat heeft het OMT een positief advies gegeven omdat fysiek onderwijs ook van belang is voor de leerlingen."

Heel raar dat er als voorwaarde is gesteld dat de leerlingen twee keer per week een test moeten, want er is geen enkele manier om dat te verplichten. Het afnemen van de test niet en het delen van de uitslag niet. Dat het onder begeleiding moet is al helemaal een belachelijke eis. Hoe dan? Hoe moet een school organiseren om, in ons geval, ruim 2500 tests per week af te (laten) nemen bij leerlingen? Waar haal je de tijd en capaciteit vandaan? En het regelen van de toestemming bij zestienminners? Gaan we niet doen dus. We leggen bij elke leerling twee tests per week in hun kluisje (da's al een hoop werk) en hebben de testbereidheid bij de leerlingen uitgevraagd. Die is bijzonder laag. Kortom: wassen neus, geld- en tijdverspilling.

Volgens mij is de overheid afgeweken van het advies van het OMT: Het advies van de overheid is om de test twee keer per week zelf thuis af te nemen. Volgens minister Slob is de veiligheid voldoende gewaarborgd als de helft het doet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.