Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Snap ik Haaknaald. Ik vind het ook naar allemaal voor die kinderen, pubers en vooral jongvolwassenen, maar ik vind het overdreven om hen neer te zetten als de grote slachtoffers van deze crisis. Niet dat er überhaupt een rangorde hoeft te zijn natuurlijk. Maar als er nou één groep was waar toch zoveel mogelijk voor geprobeerd is om dingen mogelijk te laten zijn dan is het wel voor hen. Als er iets met prioriteit open ging dan was het wel het po en vo. Vaak het enige dat open was naast de supermarkten. Als er gesport mocht worden dan eerst voor de 18-minners. Die mogen buiten al best lang weer alles, het is niet zo dat de alle jeugd 15 maanden helemaal niet heeft kunnen sporten. 

Kinderen en jongeren hebben relatief gezien de hoogste prijs betaald. Ze hebben veel moeten laten en hun ontwikkeling is deels stil komen te liggen in een cruciale fase in hun leven. Voor mijn man en mij was het leven ook anders. Veel vanuit thuis werken, andere manier van werken, minder contacten, minder leuke dingen doen. Maar wij hadden wel een vaste baan, stabiel inkomen en hierna gaan we gewoon weer verder. Voor kinderen en jongeren ligt dat anders; kleuter zijn kun je in groep 1 en 2, daarna is daarvoor geen ruimte meer. Ook de middelbare school is een fase die je niet kan inhalen. Je studententijd idem dito. De studenten die vorig jaar eerstejaars waren en dit jaar tweedejaars doen straks zo ongeveer de helft van hun opleiding vanuit thuis achter de laptop. Weinig mogelijkheid tot het sluiten van vriendschappen en het leggen van contacten. En dat hoort óók bij studeren. Dat je leert met en van elkaar. Dat geldt ook voor kleuters; die leren door samen te spelen, soms te moeten wachten op een bepaald stuk speelgoed of bepaalde kleur stift en soms ook door even ruzie te maken met een ander kindje en het daarna weer bij te leggen.
Onze dochter is enig kind. Wij hebben er bewust voor gekozen om haar tijdens de lockdowns wel nog met leeftijdsgenootjes af te laten spreken. Omdat we dat belangrijk vonden voor haar ontwikkeling. Maandenlang geen andere kinderen zien is niet goed voor een kleuter. We waren ook blij toen de scholen weer open gingen, niet omdat we het vermoeiend vonden dat ze thuis was, maar omdat we het haar gunden om weer in een groep te kunnen leren en ontwikkelen. Ik denk niet dat onze dochter blijvende schade of achterstand heeft opgelopen door corona. Maar goed, wij hebben een stabiel en veilig thuis, geen armoede, geen chronische ziekte of kwetsbaarheid. Daarmee zijn we heel gezegend. Toch was het voor haar soms ook niet makkelijk. Laat staan voor kinderen in kwetsbare situaties. De toename van kinderen op GGZ-wachtlijsten is niet iets dat je kunt negeren.
Overigens ben ik niet erg fan van homeschooling voor kinderen. Verschil met deze crisis is wel dat in die gezinnen vaak één van de ouders geen betaalde baan heeft en dus alle tijd heeft voor de kinderen ipv naast acht uur 'voor de baas' werken ook nog kinderen moet onderwijzen. Daarnaast zijn lang niet alle ouders daar cognitief en didactief voor toegerust om kinderen te onderwijzen. Ik ben toch heel blij dat mijn ouders dat vroeger gewoon aan een school hebben uitbesteed waar mensen werken die daarvoor zijn opgeleid. En het is ook goed voor kinderen om ook andere opvattingen mee te krijgen dan die van de ouders. Ook zitten kinderen die niet naar school gaan vaak wel nog op clubjes waar ze met leeftijdsgenootjes in contact kwamen. Dat viel (op buitensporten na) weg tijdens de coronacrisis. Je moet de prijs van maatregelen altijd afwegen en dan kom je in situaties als deze nooit uit op 'alles blijft dicht totdat er nul besmettingen zijn' en ook niet op 'alles lekker open zonder maatregelen en als je dood gaat heb je pech'. Het zit er dan ergens tussenin.

Ik heb ook meer problemen met de beperkingen voor de jongeren van een jaar of 18, 19. Voor hen kwam echt alles stil te liggen en ook heel lang. Terwijl zij ook nog volop in ontwikkeling zijn. 

Iedereen heeft forse offers moeten brengen,  en sommige groepen nog een stuk meer dan dat. Het gaat dan om niet om offers brengen,  maar om de gevolgen voor de langere termijn. Die zijn groter voor jonge mensen die nog volop in ontwikkeling zijn dan voor iemand die gesetteld is met een gezin, vaste baan en steady netwerk. 

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 16:16 Topicstarter

Het idee dat je leeftijd bepaalt hoe je ontwikkeling behoort te verlopen en welk aanbod er dan noodzakelijkerwijs MOET zijn anders is het tijdslot voorbij, zo'n manier van denken is niet realistisch. Opgroeien gebeurt altijd in een context met interne en externe mogelijkheden en onmogelijkheden. Het is het leven zelf.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 16:17 Topicstarter

De onbeschermde ouderen thuis en in tehuizen en hun medisch personeel en verzorgers tijdens de eerste golf hebben de hoogste prijs bepaalt. Met hun gezondheid en hun leven.

MamaE schreef op 03-06-2021 om 16:05:

Kinderen en jongeren hebben relatief gezien de hoogste prijs betaald. Ze hebben veel moeten laten en hun ontwikkeling is deels stil komen te liggen in een cruciale fase in hun leven. ... Voor kinderen en jongeren ligt dat anders; kleuter zijn kun je in groep 1 en 2, daarna is daarvoor geen ruimte meer. 

Gelukkig zijn de basisscholen maar twee keer 6 weken dicht geweest. Dat is echt naar voor kleuters, maar het is toch niet zo dat daardoor hun hele kleuterperiode overgeslagen is?

Skik, nee basisscholen valt inderdaad zeker mee. Maar middelbare scholen en met name mbo/hbo/wo zijn heel lang dicht geweest in een vrij cruciale fase in het leven van die kinderen/jongeren. Dat had niet te lang meer moeten duren. En voor kinderen die nu nog niet naar school kunnen/durven zijn vaak nog wel uitzonderingen mogelijk.
Maar voor kwetsbare kinderen in instabiele thuissituaties had het echt niet veel langer moeten duren. Een vriendinnetje van mijn dochter haar ouders lagen net in scheiding toen de eerste lockdown kwam. Het meisje is best wel veel bij ons geweest omdat dat gewoon nodig was. Naast de stabiliteit die thuis weg viel, vielen ook school, zwemles, ballet, alles stil. Zit je daar als vijfjarige 24/7 tussen je ruziënde ouders. Toen alles weer langzaam op gang kwam zag je het kind ook weer een beetje opbloeien. Voor dat kind had de schoolsluiting niet heel veel langer moeten duren. En er zijn meer kwetsbare kinderen dan we misschien denken.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 22:59 Topicstarter

https://www.ad.nl/binnenland/aantal-scholen-weigeren-deuren-volledig-te-openen-we-gaan-de-confrontatie-met-liefde-aan~aea37fc6/

Misschien als jou school weinig besmettingen heeft gekend, of er niet mee heeft geadverteerd, dat kan ook nog, zul je er mogelijk anders tegen aankijken.

Deze scholen in en om Rotterdam blijven deels open, verder niet.

" Verder hebben heel wat (ook jongere) medewerkers het afgelopen jaar corona gehad, waarbij sommigen ernstig ziek geweest zijn en nog lang moeten herstellen van de gevolgen ervan, aldus de rector. En een groot deel van de docenten is op dit moment nog niet gevaccineerd. ,,Zij zijn begrijpelijk bezorgd over hun gezondheid”, staat er. Ook hebben ongeruste ouders zich gemeld bij de schoolleiding.

Geen garantie

Tot slot hebben scholen volgens de rector ‘niet de illusie’ dat alle leerlingen zichzelf de komende weken twee keer per week gaan testen."

Jammer voor de kinderen. Inmiddels is mijn zoon na drie dagen school achter elkaar een heel stuk energieker en heeft hij weer een beetje de moed opgevat om toch nog een poging te doen om over te gaan. Vindt hij school leuk? Nee.  Maar het doet hem zoveel goed. 

Van mij mogen de scholen weer open, lijkt me een goed plan.

Maar jongeren wegzetten als een speciale groep die het hardst getroffen is..tsss, dat vind ik ook erg overtrokken. 

Ik houd niet van het maken van groepen en idd, het is geen wedstrijd. Maar als ik dan toch moet rangordenen dan ziet mijn lijst er erg anders uit. Ik denk dat mijn compassie vooral uit ging naar de ouderen die volledig geïsoleerd kwamen te zitten, mn in de verpleeghuizen. De psychisch kwetsbare mensen in instellingen die de deur niet meer uit mochten. Al de talloze mensen die dierbaren verloren hebben. De erg angstige mensen die niks meer durfden. 

Ik kan nog wel even doorgaan. Maar kinderen en jongeren (als groep) staan nog even niet op mijn lijst. Natuurlijk is het sneu voor kinderen die toch al een rotleven  hebben als school ook nog wegvalt. Maar dat ligt dan toch meer aan het rotleven dat ze al hebben. 
Bovendien is het toch ook wel mooi dat er dan alternatieven gezocht en gevonden worden, zoals meer bij vrienden over de vloer. De mens is flexibel en jeugdigen in het bijzonder. 

https://www.trouw.nl/cs-bdb90b32

Niet om mijn gelijk te halen maar ter informatie.  Ik ben niet de enige die het zo ziet. 

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 08:13 Topicstarter

Nee Haaknaald, zoals je gisteren kon zien in het 2e Kamerdebat, Rutte c.s. bevestigen het idee dat kinderen hier de lasten van de gemeenschap dragen en bovendien dat het coronavirus en de maatregelen tot ernstiger onveiligheid thuis hebben geleid. Er komt een zak met geld.

Nou ja, ik had het bericht in 'Jeugdzorg' geplaatst maar had beter hier gekund.

1. De kinderbeschermingslobby 'heerst'

2. Cruyff: ik heb nog nooit een zak geld zien scoren

Als je dat kindermishandelingsparadigma aan den lijve hebt ervaren dan zie je dat het een 'leeg'  en onrealistisch en onbruikbaar perspectief is om echt iets voor kinderen te betekenen

En waarom.

Alleen men kan er mee scoren in het publieke domein, politiek, of wat betreft inkomen of prestige als kindermishandelingsdokter. Wij gaan voor de kinderen!

Nou ja, of hun docent ziek wordt of een ouder dood gaat, dat is toch dor hout en dat tast het 'beeld' van het kind niet aan alleen maar het kind zelf.

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 08:19 Topicstarter

Oh ja, en dat het diploma minder waard zou zijn. De Trouw redactie wil even laten merken dat ze ook tot het gezond verstand deel van de natie behoren en steunen liever een christelijke minister dan kritisch te observeren wat hier nou de portee van is?

Beweren dat de kinderbeschermingslobby er de ‘schuld’ van is dat de scholen open ‘moeten’ is net zo’n draai aan de werkelijkheid als zeggen dat je van de borstvoedingsmaffia borstvoeding moet geven.  Borstvoeding en naar school gaan zijn voor de meeste kinderen in de meeste gevallen de normale, gezonde optie. Daar een maffia of lobby achter zoeken is retorische verdachtmaking. 

Mijn kinderen hebben het online en hybride lesgeven niet goed doorstaan. De ene heeft het gewoon opgegeven en de andere heeft zich geweldig geweerd maar heeft nu flinke burn out klachten. Ik heb behoorlijk genoeg van de suggestie dat zij de brekebeentjes zijn want niet flexibel. Zeker omdat hun verhaal helemaal niet ongewoon is. In hun vriendenkringen is het ook allemaal niet zo rooskleurig. Er is geen tegenstelling tussen zwak en veerkrachtig. Op de een of andere manier zullen mijn kinderen en hun vrienden zich heus wel weer herstellen. Maar er is en/of wordt ook een prijs betaald. Als het moet dan moet het. Maar de vraag is of er nog een situatie bestaat die het rechtvaardigt om die prijs te vragen en hem nog te laten oplopen. 

Ik ben in ieder geval heel blij dat mijn kinderen nog deze laatste periode de tijd krijgen om in de normale, vaste structuur te herstellen. Ik hoop dat dat genoeg is om zich te herstellen en weer goed in hun vel te komen zitten. Of ze overgaan is uiteindelijk de minste van mijn zorgen. 

Van mij mag iedereen in de media van alles roepen en vinden maar ik ben alleen maar ontzettend opgelucht dat de school van mijn kinderen geen enkele aarzeling heeft gehad en steeds opnieuw het maximale heeft gedaan om zoveel mogelijk kinderen zo vaak mogelijk naar school te laten komen. Over veerkracht gesproken. 

Leen13

Leen13

04-06-2021 om 08:51 Topicstarter

Er zitten meer kanten aan de zaak Mija. En ik ben blij voor je dat de school van jou kinderen dat in elk geval voor jou kinderen goed doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.