Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

03-06-2021 om 13:50 Topicstarter

Nee, want die kinderen en jongeren hebben geen ouders, grootouders en overige familie en het risico dat ze zelf ziek worden is te verwaarlozen maar ook niet afwezig.

Losgezongen kinderen waar doet me dat toch aan denken?

AnneJ schreef op 03-06-2021 om 13:50:

Nee, want die kinderen en jongeren hebben geen ouders, grootouders en overige familie en het risico dat ze zelf ziek worden is te verwaarlozen maar ook niet afwezig.

Behalve het gezin waar je mee woont hoef je al die familieleden niet te zien.

Dat hebben wij ook niet gedaan. Mensen die bijvoorbeeld per se familieverjaardagen in te kleine woonkamers wilden vieren en daarna ziek zijn geworden moeten niet de scholen de schuld geven.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 13:57 Topicstarter

Dat is toch tijdens het coronatijdperk echt wel gebleken dat je niet alle ouderen kunt isoleren op Texel of zo. Een gescheiden samenleving bestaat niet. Je kunt het echt zoveel mogelijk vermijden maar soms is er mantelzorg of wonen mensen samen. Die theorie, isoleer de ouderen en laat de rest van de samenleving dan weer 'los' is niet houdbaar en gelukkig niet uitgeprobeerd.

AnneJ schreef op 03-06-2021 om 13:57:

Dat is toch tijdens het coronatijdperk echt wel gebleken dat je niet alle ouderen kunt isoleren op Texel of zo. 

En ook is gebleken dat scholen dichthouden niet kon.

AnneJ natuurlijk kun je niet alle ouderen isoleren om de jongeren los te laten gaan en het is maar goed dat we dat niet gedaan hebben. 

Zie jij echt niet dat kinderen/jongeren en knak in hun ontwikkeling hebben opgelopen en het leven van volwassenen even op pauze is gezet?  Dat de volwassenen veel makkelijker weer hun leven van voor corona kunnen oppakken dan de kinderen/ jongeren? 

Sociale vaardigheden ontwikkel/ leer je als kind op school in het echie. Met de hele kleuterklas in een zoommeting in de "kring" gaat dat toch wat anders.  Ze leren dan ook zeker nuttige dingen (op je beurt wachten is er zo een) maar leren niet omgaan met Truusje die altijd naast je wil zitten en dan steeds aan je krullen wil voelen wat je eigenlijk best irritant vindt.  Als kind heb je de laatste 15 maanden weinig kans gehad om dat te oefenen.  Verder waren je werkjes wel oké en de scholen hebben weinig zin in veel "zittenblijvers" dus je mag gewoon door naar groep 3. Een groep waar zoveel geleerd moet worden en er dus een bepaalde mate van zelfstandigheid nodig is,  weerbaarheid tegen kinderen die je afleiden die je je als kleuter niet eigen hebt kunnen maken gaat je dan wel parten spelen. 

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 14:21 Topicstarter

Hier en daar was de 'hybride' vorm aardig gelukt. Kon nog veel beter maar de noodzaak deed zich blijkbaar niet voor? En je bleef in een gedeelte van de scholen, dat kan dus blijkbaar ook nogal verschillen, ondanks maatregelen, uitbraken houden die tot sluiting noopten of quarantaine van een deel van de school.

Het ontgaat me waarom de zaak nog even voor de vakantie op de schop moet, terwijl echt, de meeste kinderen gaan in elk geval een beperkt deel naar school en er zijn maatregelen voor kwetsbare kinderen en examenklassen. Waarom het onderste uit de kan? Dat is gewoon hysterie.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 14:25 Topicstarter

Er zijn ook kinderen die behoorlijk opgeknapt zijn van het gebrek aan klassikale terreur. Het is divers. De 'sociaal emotionele' ontwikkeling wordt overdreven, gezien de literatuur over homeschooling in andere landen. Krijg je blijkbaar behoorlijk, niet getraumatiseerde, maar wel sociale kinderen van.

En na de coronatijd likken we allemaal onze wonden en kan er ingehaald worden. Nu nog niet. Overdrijven is ook een kunst. Overleven is ook onbetaalbaar.

AnneJ schreef op 03-06-2021 om 14:25:

Er zijn ook kinderen die behoorlijk opgeknapt zijn van het gebrek aan klassikale terreur. Het is divers. De 'sociaal emotionele' ontwikkeling wordt overdreven, gezien de literatuur over homeschooling in andere landen. Krijg je blijkbaar behoorlijk, niet getraumatiseerde, maar wel sociale kinderen van.

En na de coronatijd likken we allemaal onze wonden en kan er ingehaald worden. Nu nog niet. Overdrijven is ook een kunst. Overleven is ook onbetaalbaar.

Corona gaat niet meer weg. Na corona inhalen is een te lange onderbreking van de ontwikkelingslijn.

Ja er zulke vast kunnen zijn die het goed deden tijdens het online/ hybride onderwijs maar het overgrote deel niet. 

Even over je andere post:

het is geen hysterie,  nu niet fysiek je vrienden zien en dan vanachter je beeldscherm zo de vakantie insukkelen maakt de knak alleen maar groter. 

Nu de meest kwetsbaren zijn ingeënt en de cijfers in de ziekenhuizen dalen mogen de jongeren/ pubers nog een paar weken naar school.  Hoera!!!!!!

Zie het als bedankje voor het grote offer dat ze gebracht hebben: om hun opa's en oma's te beschermen hebben zij nu een knak in hun ontwikkeling die misschien niet meer voor iedereeen helemaal op te lossen is.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 14:55 Topicstarter

Ja, zo zie ik dat dus niet.

In de tweede wereldoorlog zijn er ook hiaten ontstaan in de scholing. Achteraf viel het allemaal nogal mee. Mijn vader wist zich meer 'hiaten' te herinneren omdat hij een keer van school gewisseld is dan dat hij echt grote hiaten had doordat scholen gebombardeerd niet meteen verder konden of er waren verplaatsingen van stadskinderen naar het platteland waar je de taal niet sprak van je 'peers'.

Zie Narnia. Het is een ervaring voor een hele generatie. Het gaat voorbij al lijkt het nu nogal indrukwekkend. Niet nodig om er een onoverkomelijk drama van te maken. Het is menselijk leed, valt echt niet mee. Maar 'ach' en 'wee' zet geen zoden aan de dijk.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 14:57 Topicstarter

"

Zie het als bedankje voor het grote offer dat ze gebracht hebben: om hun opa's en oma's te beschermen hebben zij nu een knak in hun ontwikkeling die misschien niet meer voor iedereeen helemaal op te lossen is."

Ik zie dat 'bedankje' als een onnodig risico voor niet ingeënte docenten. En misschien wel voor jongeren, een enkeling kan nogal ziek worden met langdurige effecten. Nou bedankt dan!

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 15:00 Topicstarter

Lisa Westerveld neemt het op voor de kinderen die het nog harder nodig hebben. De kinderen en jongeren in de GGZ die de wachtlijsten en het gebrek aan echte hulp alleen maar hebben zien stijgen.

Haaknaald schreef op 03-06-2021 om 13:40:

Gisteren had de psycholoog van mijn zoon een treffende vergelijking:

Het afgelopen jaar met de lockdowns en het thuiswerken/homeschooling en wat er nog meer voorbij gekomen is het leven van volwassenen af en toe even op pauze gezet, zij zijn al klaar met school/studie, ze hebben zich al gevormd, hebben levenservaring en kunnen na de pauze gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

De kinderen en jongeren en dan zeker de kwetsbare kinderen die toch al niet op hun best de coronacrisis ingingen hebben een knak in hun ontwikkeling opgelopen. Dingen die heel normaal waren (naar school gaan, sporten) mochten ineens niet meer waardoor (gedeeltelijk) aangeleerde vaardigheden niet verder konden ontwikkelen of soms zo ver wegzakten waardoor ze opnieuw moeten worden aangeleerd, zonder garantie of de leerlijn nu wel aan één stuk door een stijgende lijn zal kunnen zijn.


Het is geen wedstrijd maar jongeren en kinderen hebben flink van die schoolsluitingen te lijden gehad, meer dan de volwassenen waarvan het leven op pauze ging.

Echt? Alsof volwassenen geen cruciale ontwikkelingen meer doormaken die door corona belemmerd zijn. Ouders worden bijvoorbeeld. Geen kraambezoek mogen ontvangen, niet mee naar echo's en afspraken bij de verloskundige, geen pufclub om andere zwangeren te leren kennen en ervaringen te delen. Niet of nauwelijks kunnen daten voor singles die graag een relatie willen (fijn als je biologische klok heel hard tikt). Geen afscheid kunnen nemen van een zieke geliefde en mensen moeten uitsluiten van de gelegenheid de uitvaart bij te wonen vanwege restricties. Een nieuwe baan maar nooit naar kantoor, geen collega's leren kennen behalve online die paar waar je rechtstreeks mee werkt. 


AnneJ schreef op 03-06-2021 om 14:57:

"

Zie het als bedankje voor het grote offer dat ze gebracht hebben: om hun opa's en oma's te beschermen hebben zij nu een knak in hun ontwikkeling die misschien niet meer voor iedereeen helemaal op te lossen is."

Ik zie dat 'bedankje' als een onnodig risico voor niet ingeënte docenten. En misschien wel voor jongeren, een enkeling kan nogal ziek worden met langdurige effecten. Nou bedankt dan!

Nou als je zo angstig in het leven staat moet je ook niet meer met de auto gaan rijden, er is altijd kans dat je een ongeluk krijgt.  Niet meer fietsen ook dan,  want ook dan kan je vallen.  Al je eten goed gaar bakken/koken want misschien krijg je wel een bacterie binnen waar je even van moet spugen. 

Met de dalende cijfers hebben deskundigen (mensen die wetenschap bedrijven) geconcludeerd dat het kan.  Daar moeten we op vertrouwen in de schade beperkt te houden.  Alle Anna amateurvirologen die zich laten leiden door angst worden gelukkig buiten het OMT gehouden.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 15:16 Topicstarter

En dan ben je dus angstig? Terwijl het virus echt nog niet de wereld uit is? En Duitsland en Frankrijk gaan jongeren vaccineren zodat het een beetje opschiet met die kudde-immuniteit, doen wij ook niet, we zijn een sloom stelletje op dat vlak.

En dan ben je zogenaamd angstig? Realistisch is dat. Niet angstig. 

Het OMT gaf twee keer per week testen van leerlingen als voorwaarde. Waarvan iedereen ziet dat dat niet gaat gebeuren. Nou  ja, volgens Slob himself in 50 procent van de gevallen, dus nee, het OMT heeft hier gereserveerd geadviseerd en achteraf in de media ook hun zorgen geuit. Waarna de politiek graag wilde scoren gezien de kabinetsformatie.

skik schreef op 03-06-2021 om 15:03:

[..]

Echt? Alsof volwassenen geen cruciale ontwikkelingen meer doormaken die door corona belemmerd zijn. Ouders worden bijvoorbeeld. Geen kraambezoek mogen ontvangen, niet mee naar echo's en afspraken bij de verloskundige, geen pufclub om andere zwangeren te leren kennen en ervaringen te delen. Niet of nauwelijks kunnen daten voor singles die graag een relatie willen (fijn als je biologische klok heel hard tikt). Geen afscheid kunnen nemen van een zieke geliefde en mensen moeten uitsluiten van de gelegenheid de uitvaart bij te wonen vanwege restricties. Een nieuwe baan maar nooit naar kantoor, geen collega's leren kennen behalve online die paar waar je rechtstreeks mee werkt.


Skik de dingen die jij noemt zijn ook erg en niet meer (helemaal) te repareren. Ik heb daar deze coronaperiode zelf geen ervaring mee (gelukkig). Dit topic draait om het openen van de scholen waarbij AnneJ het allemaal veel te risicovol vindt en de schade die jongeren hebben opgelopen wel mee vindt vallen.

Persoonlijk vind ik de schade die ik heb opgelopen peanuts in vergelijking met de schade van mijn kinderen. Gisteren zaten we bij de psycholoog van mijn zoon die de vergelijking maakte van de knak in de ontwikkeling bij jongeren en het leven even op pauze bij de gesettelde volwassenen.

Het spijt me dat ik er zo fanatiek op doorging om AnneJ te overtuigen en daarbij ongewild deze groepen op de hoop "niet zoveel schade opgelopen" heb gegooid. Zo had ik het niet bedoeld. Sorry

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.