Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

01-06-2021 om 16:50 Topicstarter

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/29966ec3-0f39-4199-bb47-fb2c71651572/kinderarts-karoly-illy-scholen-die-dichtblijven-doen-kinderen-ellende-aan

Wie de school niet opent doet kinderen 'ellende' aan. Zelfde OMT-lid.

Zou ik even anders willen formuleren. Wie door school besmet raakt kan een kind benadelen. Hier een kind dat niet op kamp kan door een besmetting van een ouder op school, nou ja, vermoedelijk. De familie is in quarantaine. Groep 8.

Het is niet zo duidelijk, maar als de ouder besmet is op de school van het kind, een basisschool dus, dan zou ik zeggen dat de scholen maanden weer open (sinds 8 februari!) zwaarder weegt dan een groep 8 kamp. De middelbare scholen zijn net weer open. Dat zal nauwelijks nog tot vastgestelde besmettingen geleid hebben. De ouder had de school beter kunnen mijden, tenzij er ook nog een heel klein kind naar school gebracht moest worden, of de ouder om een andere zwaarwegende reden op school was. Het advies van de GGD is overigens om niet met jongeren op kamp te gaan. De ouder zal geen docent zijn, dan had je dat wel gemeld . Daarvoor geldt verder hetzelfde: de basisscholen zijn al maanden open, de middelbare scholen nog maar net.

Leen13

Leen13

01-06-2021 om 17:35 Topicstarter

De ouder werkt op een andere school. Zo gaat dat nu eenmaal. Eigen schuld dikke bult is een automatische reactie die hier niet van toepassing is. Dat kan ook wel trouwens.

Ik heb ook gehoord van een ouder die onlangs een uitnodiging kreeg voor vaccinatie en besloot er nog een tijdje over na te denken. Haar kind zit nu ook thuis omdat ze inmiddels, vermoedelijk werk gerelateerd, positief testte en ook in quarantaine moet, met kind, die dus ook een stuk school mist nu.

We zijn er nog niet vanaf.

Maar AnneJ, als de scholen dicht waren gebleven was er ook geen kamp geweest. Het zou heel raar zijn om de scholen maanden extra dicht te houden maar dan aan het einde nog wel een schoolreisje of kamp te organiseren. En het is heel treurig voor dat ene kind, maar het belang van maanden onderwijs voor (bijna) alle kinderen weegt toch echt zwaarder. 

Leen13

Leen13

01-06-2021 om 18:40 Topicstarter

Keuzes, keuzes. Kamp buiten, bijvoorbeeld kamperen met eigen tentje, had veel 'veiliger' geweest dan school binnen. En een goede afwisseling van het beperkt naar school gaan.

AnneJ schreef op 01-06-2021 om 18:40:

Keuzes, keuzes. Kamp buiten, bijvoorbeeld kamperen met eigen tentje, had veel 'veiliger' geweest dan school binnen. En een goede afwisseling van het beperkt naar school gaan.

Onderwijs lijkt me toch echt vele malen belangrijker dan een kamp. Niet alle kinderen hebben een eigen tentje. En bij beperkt naar school gaan is er alsnog besmettingsrisico, alleen minder. Dus dan kun je alsnog pech hebben. 
Daarnaast kan een ouder ook besmet raken op een andere vorm van essentieel werk dat niet thuis kan. Of als er één/twee personen op bezoek komen. Of in de supermarkt. Of een andere winkel. Je kunt het simpelweg nooit helemaal uitsluiten en dan moet je de belangen afwegen. Het belang van onderwijs weegt dan zwaar omdat dat belangrijk is. Dat vindt niet alleen die mevrouw van het OMT maar ook heel veel ouders en kinderen en docenten. Het is heel jammer voor dat kind wat nu niet mee kan op kamp, maar om voor enkele gevallen het hele onderwijs maanden langer dicht of half geopend te houden is echt niet proportioneel.

Leen13

Leen13

01-06-2021 om 18:56 Topicstarter

Mijnheren van het OMT, in dit geval Karol Illy. Maar ook vanmorgen op de radio weer Micha de Winter over toename van huiselijk geweld.

Ik heb al eens een onderzoek gelezen dat het vooral om een toename van emotionele verwaarlozing gaat, dus niet naar school enzo.

https://www.movisie.nl/artikel/overzicht-onderzoeken-naar-huiselijk-geweld-seksueel-geweld-kindermishandeling

"De belangrijkste conclusies uit deze onderzoeken zijn dat er geen directe toename van huiselijk geweld is te zien. " Het is genuanceerder, bijvoorbeeld meer sexuele intimidatie online.

Ik geloof niet dat kinderen meer vertrouwen krijgen in de samenleving als we ze blijven behandelen als watjes die niet meedoen met de verantwoordelijkheid voor de bescherming tegen het coronavirus.

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 06:46 Topicstarter

Hoeveel mishandeling er is en hoe en of het toegenomen is, is weer onderdeel van mystiek woordengebruik. Niet naar school is 'emotionele verwaarlozing', dat schiet lekker op tijdens een lockdown.

Je kunt je best voorstellen dat mensen een korter lontje hebben en dat kinderen daar eerder last van hebben maar dat wil nog niet zeggen dat we naast een pandemie ook een epidemie van 'kindermishandeling' hebben.

"En andere landen - zoals België en Zweden - hebben er alles aan gedaan om de scholen wél open te houden, dus er lagen alternatieven op tafel.”

We weten hoe Zweden en België het gedaan hebben in het bestrijden van de pandemie. Niet goed. Er zijn veel meer slachtoffers gevallen dan in Nederland dat er ook al niet best voorstaat in Europese vergelijking. Maar in elk geval hebben ze wel de scholen opengehouden. 

Dat was overigens een incident, dat verhaal van kinderen thuis als enkelband voor de ouders. 

Hannemeike schreef op 03-06-2021 om 06:27:

https://www.gelderlander.nl/algemeen/internationaal-rapport-nederland-gebruikte-kinderen-als-middel-in-strijd-tegen-corona~a599eaf9/

Jeetje, pijnlijk om het zo te zien staan, maar het is wel zo. Maar het geldt nog sterker voor de jongeren op mbo hbo en uni. Zij zijn het sluitstuk geworden van het coronabeleid. Anderhalf jaar lang marginaal onderwijs. Wat gaat dat betekenen voor hun toekomst? Wie neemt een kok, automonteur of fysiotherapeut aan, die tijdens de helft van de opleiding vanaf het scherm het vak heeft geleerd? 

Zelfs nu met vaccineren gaan de AZ- weigeraars toch weer voor de jongeren. Ten koste van de twintigers en dertigers die nog wachten op hun uitnodiging en nu niet voor de vakantie hun eerste prik hebben gehad. Zij hebben hun kans gehad, laat ze wachten tot iedereen geweest is. 

Misschien moeten we aan het eind van de coronacrisis eens applaudisseren voor de jeugd, die zoveel gegeven heeft, terwijl de jeugd zelf veel minder risico loopt. En voor de thuiswerkers die echt al ruim een jaar niet meer op kantoor zijn geweest (in die categorie val ik zelf overigens niet, maar ik ken wel mensen voor wie dat geldt). Al vind ik zelf dat applaudisseren maar onzin, dus ik doe waarschijnlijk niet mee. Voor de zorg heb ik ook niet geklapt.

Hannemeike schreef op 03-06-2021 om 09:41:

Misschien moeten we aan het eind van de coronacrisis eens applaudisseren voor de jeugd, die zoveel gegeven heeft, terwijl de jeugd zelf veel minder risico loopt. En voor de thuiswerkers die echt al ruim een jaar niet meer op kantoor zijn geweest (in die categorie val ik zelf overigens niet, maar ik ken wel mensen voor wie dat geldt). Al vind ik zelf dat applaudisseren maar onzin, dus ik doe waarschijnlijk niet mee. Voor de zorg heb ik ook niet geklapt.

Zo mee eens Hannemeike! Als ik hier kijk naar de puber en jong volwassene dan hebben ze wel een groot "applaus" verdient. Jongste begonnen op een nieuwe school gelijk in de examenklas en hij heeft het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gehaald. Dan weer w wel naar school, dan weer niet, toch steeds maar halve klassen en ook maar de helft van de tijd les gehad dus leuke contacten opdoen in de klas was er niet bij. 

De oudste heeft als vrijwilliger op haar oude school gewerkt als corona assistent. Voor de klas gestaan als de docent vanuit huis uit les gaf, toetsen surveilleren van de onderbouw tegen een kleine vergoeding.

En dan is het zo hard dat ouderen klagen dat ze het zo zwaar hebben (geen kaart middag meer, weinig visite) Neem nou die pubers van jou, die mogen tenminste nog naar school! Die zien nog anderen en zijn niet zo eenzaam als wij!😭 

Alsof oudste "passende" contacten had met de onderbouw leerlingen waar ze mee werkte. En jongste ook niet echt, want les klaar naar huis was het protocol. 

Leen13

Leen13

03-06-2021 om 13:04 Topicstarter

Alle groepen hebben op hun eigen manier onder beperkingen geleden. Wat mij tegen de borst stuit is dat hier groepen tegen elkaar uitgespeeld worden. Het is geen wedstrijd! Het is een levensbedreigend virus! En daar heb je allemaal mee te maken, niemand uitgezonderd.

En kinderen en jongeren zijn juist buiten schot gehouden en dat heeft ze onnodig machteloos gemaakt. Waren ze maar meer betrokken geweest bij maatregelen op school als afstand, mondkapjes, handen wassen, buiten lessen, in Italië kregen kinderen les op straat las ik in een bericht deze week!

We hebben ze juist niet de kans gegeven om een glansrol te spelen in deze pandemie. Maar er zullen beslist ook scholen bij zijn die dat wel hebben gedaan. Je verwacht toch niet dat iedereen zo blind is dat je niet ziet dat kinderen ook elkaar en anderen kunnen besmetten? En dat je dat dient te voorkomen?

Gisteren had de psycholoog van mijn zoon een treffende vergelijking:

Het afgelopen jaar met de lockdowns en het thuiswerken/homeschooling en wat er nog meer voorbij gekomen is het leven van volwassenen af en toe even op pauze gezet, zij zijn al klaar met school/studie, ze hebben zich al gevormd, hebben levenservaring en kunnen na de pauze gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

De kinderen en jongeren en dan zeker de kwetsbare kinderen die toch al niet op hun best de coronacrisis ingingen hebben een knak in hun ontwikkeling opgelopen. Dingen die heel normaal waren (naar school gaan, sporten) mochten ineens niet meer waardoor (gedeeltelijk) aangeleerde vaardigheden niet verder konden ontwikkelen of soms zo ver wegzakten waardoor ze opnieuw moeten worden aangeleerd, zonder garantie of de leerlijn nu wel aan één stuk door een stijgende lijn zal kunnen zijn.


Het is geen wedstrijd maar jongeren en kinderen hebben flink van die schoolsluitingen te lijden gehad, meer dan de volwassenen waarvan het leven op pauze ging.

Haaknaald schreef op 03-06-2021 om 13:40:

Gisteren had de psycholoog van mijn zoon een treffende vergelijking:

Het afgelopen jaar met de lockdowns en het thuiswerken/homeschooling en wat er nog meer voorbij gekomen is het leven van volwassenen af en toe even op pauze gezet, zij zijn al klaar met school/studie, ze hebben zich al gevormd, hebben levenservaring en kunnen na de pauze gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

De kinderen en jongeren en dan zeker de kwetsbare kinderen die toch al niet op hun best de coronacrisis ingingen hebben een knak in hun ontwikkeling opgelopen. Dingen die heel normaal waren (naar school gaan, sporten) mochten ineens niet meer waardoor (gedeeltelijk) aangeleerde vaardigheden niet verder konden ontwikkelen of soms zo ver wegzakten waardoor ze opnieuw moeten worden aangeleerd, zonder garantie of de leerlijn nu wel aan één stuk door een stijgende lijn zal kunnen zijn.


Het is geen wedstrijd maar jongeren en kinderen hebben flink van die schoolsluitingen te lijden gehad, meer dan de volwassenen waarvan het leven op pauze ging.

Precies! Met het verschil ook nog dat het virus geen bedreiging vormt voor kinderen en jongeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.