Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Temet schreef op 31-05-2021 om 20:07:

Ik ben heel benieuwd of er basisscholen zijn waarbij dit zo goed bevalt dat ze ouders voortaan altijd buiten laten staan 🙂.

Groeten,

Temet

Ik weet zeker dat deze maatregel voor veel leerkrachten een verademing is. Op sommige scholen mogen ouders vanaf groep 5 al niet meer de klas in. 

EmmaT schreef op 31-05-2021 om 21:29:

[..]

Ik weet zeker dat deze maatregel voor veel leerkrachten een verademing is. Op sommige scholen mogen ouders vanaf groep 5 al niet meer de klas in.

de twee scholen waar zoon op zat mocht je alleen bij de kleuterklassen mee. Vanaf groep 3 was het bij het hek afzetten. 

Op de school van mijn dochter mocht je sowieso al nooit mee de klas in, alleen de eerste dag. Daarna gewoon bij het hek afzetten, ook geen ouders op het plein of iets dergelijks. Als de bel gaat, moeten de kinderen in de rij gaan staan met hun klas en komt de docent naar buiten om ze op te halen. Is nog een 'ouderwetse' school, maar ik heb dat hele brengen tot in de klas nooit begrepen, al helemaal niet als dat in groep 7/8 nog gebeurt. Is echt totale onzin, want het zorgt alleen maar voor drukte en onrust in de gangen en de lokalen. Als er echt iets heel dringends gemeld moet worden, dan kan een ouder de school in gaan en dat vóór de bel gaat bij de docent melden. En dat moet echt geen dagelijkse kost worden, want dan wordt je er echt wel op aangesproken. Er wordt hier ook verzocht om kinderen vanaf groep 5/6 zoveel mogelijk zelfstandig naar school te laten komen vanwege de verkeersveiligheid en drukte met auto's en omdat het belangrijk is dat kinderen verkeersvaardig worden.

'Besmettingen die er zijn zijn aanwijsbaar aan de thuissituatie.' Daar mag wel een kanttekening bij geplaatst worden. Uit een krantenartikel over bron- en contactonderzoek bleek, dat als de besmettingshaard onduidelijk was 'thuis' ingevuld werd. Dus 'thuis' is niet zeker de grootste besmettingshaard, maar staat vooral voor 'onbekend'.

Overigens ben ik om meerdere redenen groot voorstander van ouders buiten het hek.

Tsjor

tsjor schreef op 01-06-2021 om 08:49:

'Besmettingen die er zijn zijn aanwijsbaar aan de thuissituatie.' 

Tjor bij zoon op school wel, de besmettingen waren allemaal in de vakanties, dat is tov school altijd een thuissituatie, niet op school.

Leen13

Leen13

01-06-2021 om 09:24 Topicstarter

Men is er niet definitief uit maar er wordt een relatie gelegd met de aanwezigheid van het virus in de omgeving/gemeenschap waar het ook op scholen gaat rondwaren. Ja, tenzij de school dicht is natuurlijk.

Er wordt een relatie gelegd met maatregelen die scholen nemen hoewel er nergens geen risico is maakt het verschil.

Jongere kinderen hebben kleinere longen en minder kracht om het virus te verspreiden dan volwassenen maar dat groeit met de leeftijd.

En op veel plaatsen werden niet symptomatische kinderen, en hier in Nederland ook symptomatische kinderen, niet getest. 

Als het virus door de gemeenschap raast heeft het veel zin om scholen te sluiten. Zijn de cijfers fors gedaald dan wordt het risico op school ook minder. Maar het is natuurlijk nooit weg.

AnneJ schreef op 01-06-2021 om 09:24:

 Maar het is natuurlijk nooit weg.

Het was er al heel lang, het is gerelateerd aan het sars virus, en gaat niet meer weg. 

Alleen net als met diverse andere ziekten krijgen we het door vaccinatie en goede hygiene onder controle. 

Leen13

Leen13

01-06-2021 om 09:36 Topicstarter

Vandaag/nu op NPO 1 radio in het onderdeel Standpunt.nl

Ysenda, het zal best zo zijn dat de besmettingsbron ook thuis ligt. Bij jouw zoon op school bijvoorbeeld. Waar het mij om gaat is dat de statistiek 'thuis als bron van besmetting' vervuild is, doordat bij onbekende oorzaak 'thuis' wordt aangekruist. Dus daar liggen wat korreltjes zout op. Een mogelijke bron als 'supermarkt' bijvoorbeeld (de enige verklaring bij mijn broer) komt zo niet in beeld. Als ze bij 'oorzaak onbekend' allemaal 'supermarkt' hadden ingevuld zouden we een heel ander verhaal krijgen.

Nu de besmettingsgraad daalt, bron- en contactonderzoek weer effectief kan worden opgepakt, zal er ook meer helderheid komen over risico-volle plekken.

Tsjor

tsjor schreef op 01-06-2021 om 09:37:

Ysenda, het zal best zo zijn dat de besmettingsbron ook thuis ligt. Bij jouw zoon op school bijvoorbeeld. Waar het mij om gaat is dat de statistiek 'thuis als bron van besmetting' vervuild is, doordat bij onbekende oorzaak 'thuis' wordt aangekruist. Dus daar liggen wat korreltjes zout op. Een mogelijke bron als 'supermarkt' bijvoorbeeld (de enige verklaring bij mijn broer) komt zo niet in beeld. Als ze bij 'oorzaak onbekend' allemaal 'supermarkt' hadden ingevuld zouden we een heel ander verhaal krijgen.

Nu de besmettingsgraad daalt, bron- en contactonderzoek weer effectief kan worden opgepakt, zal er ook meer helderheid komen over risico-volle plekken.

Tsjor

Dat klopt niet. Er is ook een categorie 'onbekend', en die is verreweg het grootst. Inderdaad,  supermarkt en ook OV. De besmettingen op middelbare scholen zijn juist makkelijk te traceren. Daar werd heel veel getest en ook goed bron- en contactonderzoek gedaan. Daaruit is gebleken dat scholieren nauwelijks docenten besmetten, maar docenten veel vaker besmet werden door andere docenten bv in de lerarenkamer of tijdens vergaderingen. Die gingen op scholen nog heel lang fysiek gewoon door. 

Natuurlijk vinden de meeste besmettingen thuis plaats. Als je een besmetting oppikt in het OV, op je werk of een coronafeestje, dan neem je die mee naar huis en is de kans aanzienlijk dat je je huisgenoten besmet. Ik denk dat daarom inderdaad 'thuis' een grote bron van besmettingen is, maar die corona moet natuurlijk wel eerst door iemand mee naar huis genomen worden. 

Het gaat er wat mij betreft ook niet om of leerlingen docenten besmetten, maar dat er vanwege meer contacten en meer verplaatsingen meer besmettingen zullen zijn.

AnneJ schreef op 01-06-2021 om 09:24:

En op veel plaatsen werden niet symptomatische kinderen, en hier in Nederland ook symptomatische kinderen, niet getest.

Dat beleid is al gewijzigd sinds de basisscholen weer open zijn. Kinderen worden nu juist heel vaak getest omdat ze anders niet naar school mogen.

Overigens gold dat niet testen beleid bij een simpele verkoudheid alleen bij basisschoolleerkingen. Middelbare scholieren moesten ook daarvoor al testen bij een verkoudheid.

Daglichtlamp schreef op 01-06-2021 om 11:30:

[..]

Dat beleid is al gewijzigd sinds de basisscholen weer open zijn. Kinderen worden nu juist heel vaak getest omdat ze anders niet naar school mogen.

echt waar? het is toch altijd vrijwillig?

gr Angela

Vrijwillig ja.  Maar wie zich op dag 5 laat testen mag weer naar school als de uitslag negatief is.  Dus zoon hier 2 keer laten testen om zo min mogelijk school te missen.  School kan het niet verplichten maar ik wél 😉

Zoon heeft een quaraintaine tot de max uit moeten zitten.  Bij een hele ernstige bloedneus waren we door de huisarts ingestuurd naar de kno met spoed een toen hij daar behandeld was mocht hij de eerste 14 dagen niet snuiten, niet pulken, niet sporten en dus niet testen.  En je raad het al: toen we thuis kwamen was er mail over een besmetting in de klas. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.