Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

31-05-2021 om 11:43 Topicstarter

Omdat het risico op scholen veel groter is dan elders. Kinderen houden geen afstand, hoeven zich niet aan de regels te houden, hoeven zich niet te testen, ja nu dus, en zo'n virus kan dan rondwaren in groepen kinderen. Dan heb je een daglang die brandhaard binnen onder je neus.

Als ambulant werker heb je meer controle en een-op-een contact.

In supermarkten zijn, tot voor kort, eindeloos maatregelen genomen als spatschermen, karren schoonmaken en toebedelen, niet teveel mensen binnen, routes, afstand houden en hesjes voor supermarktmedewerkers met een waarschuwing om afstand te houden. Mondkapjes, facemasks, contactloos betalen.

Echt, het ergerlijke is, en dat ben ik helemaal eens met Michael Blok, scholen hebben zich niet aan dergelijke protocollen hoeven te houden, of in elk geval minder strict.

Je hebt nu net een soort gewenning aan open ramen en deuren, beperkt aantal kinderen of jongeren in de klas, iets aan routes, doortochten en mondkapjes, en dan geef je dat maar weer op? Want kinderen moeten naar school?

Ik zie dat al met verbazing aan vanaf het begin van de coronacrisis. Elders in de wereld doen kinderen ook gewoon mee met de maatregelen en worden geholpen hun verantwoordelijkheid te nemen. En hier moet je je als leerkracht maar opofferen? Vreemde zaken.

Gelukkig zijn er scholen die het wel heel erg goed doen, heb ik ook hier begrepen. En dan toch veel besmettingen. Als ik moest kiezen werkte ik toch liever in een winkel dan in een school. En dat is geen grapje.

Libertine schreef op 31-05-2021 om 11:26:

[..]

Ik stel m andersom: waarom zij niet en anders cruciale beroepen wel?

Ik denk dat deze leerkrachten hun beroep niet zo cruciaal vinden. Geeft te denken. Gelukkig denkt niet iedereen er zo over die een cruciaal beroep heeft.

Leen13

Leen13

31-05-2021 om 11:52 Topicstarter

https://www.containmentnu.nl/articles/covid-and-kids

Ook Michael Blok heeft een artikel over het wel ziek worden van jonge kinderen en de mogelijke consequenties voor de lange termijn.

Wat ik hier geleerd heb is ook: absence of proof is niet proof of absence. We gaan het zien.

AnneJ schreef op 31-05-2021 om 11:43:

Omdat het risico op scholen veel groter is dan elders. Kinderen houden geen afstand, hoeven zich niet aan de regels te houden, hoeven zich niet te testen, ja nu dus, en zo'n virus kan dan rondwaren in groepen kinderen. Dan heb je een daglang die brandhaard binnen onder je neus.

Als ambulant werker heb je meer controle en een-op-een contact.

In supermarkten zijn, tot voor kort, eindeloos maatregelen genomen als spatschermen, karren schoonmaken en toebedelen, niet teveel mensen binnen, routes, afstand houden en hesjes voor supermarktmedewerkers met een waarschuwing om afstand te houden. Mondkapjes, facemasks, contactloos betalen.

Echt, het ergerlijke is, en dat ben ik helemaal eens met Michael Blok, scholen hebben zich niet aan dergelijke protocollen hoeven te houden, of in elk geval minder strict.

Je hebt nu net een soort gewenning aan open ramen en deuren, beperkt aantal kinderen of jongeren in de klas, iets aan routes, doortochten en mondkapjes, en dan geef je dat maar weer op? Want kinderen moeten naar school?

Ik zie dat al met verbazing aan vanaf het begin van de coronacrisis. Elders in de wereld doen kinderen ook gewoon mee met de maatregelen en worden geholpen hun verantwoordelijkheid te nemen. En hier moet je je als leerkracht maar opofferen? Vreemde zaken.

Gelukkig zijn er scholen die het wel heel erg goed doen, heb ik ook hier begrepen. En dan toch veel besmettingen. Als ik moest kiezen werkte ik toch liever in een winkel dan in een school. En dat is geen grapje.

Dat klopt niet. Het aantal besmettingen in de horeca was bv veel hoger. In het najaar is gebleken dat op scholen minder besmettingen voorkwamen dan in heel veel andere sectoren. En dan nog vooral van leraar op leraar en kind op kind. 

EmmaT schreef op 31-05-2021 om 11:43:

[..]

Omdat je nieg alles om hoeft te draaien. Dat "hunnie wel en ik niet", daar schiet je niks mee op.

blijven piepen en slachtofferschap schiet ook niets op. Er is werk aan de winkel. 

Ik hoorde een docent op de radio zeggen: het is bijna dezelfde situatie als in december maar dan onder veel betere omstandigheden: veel meer mensen gevaccineerd, lagere besmettingsgraad en de ramen kunnen lekker open vanwege het weer. Hij had er zin in. 

Wat een verademing. 

AnneJ schreef op 31-05-2021 om 11:52:

https://www.containmentnu.nl/articles/covid-and-kids

Ook Michael Blok heeft een artikel over het wel ziek worden van jonge kinderen en de mogelijke consequenties voor de lange termijn.

Wat ik hier geleerd heb is ook: absence of proof is niet proof of absence. We gaan het zien.

Containment.nu is pas tevreden als we 0 besmettingen hebben. Dat proberen ze voor elkaar te krijgen door paniekverhalen te verspreiden  ik noem dat de omgekeerde wappies, die de illusie hebben dat corona helemaal weg gaat als wij ons maar braaf aan de maatregelen houden. Onzin natuurlijk. 

Leen13

Leen13

31-05-2021 om 12:01 Topicstarter

https://anchor.fm/storktalks/episodes/Stork-Talks-Corona-e11oc04

Het is een keuze hoeveel schade je toe wil staan aan de gezondheid, en daarmee ook de (toekomstige) economische mogelijkheden, van je bevolking en hoeveel schade door de maatregelen en hoe kun je de schade aan beiden zo minimaal mogelijk laten zijn.

In een pandemie.

Leen13

Leen13

31-05-2021 om 12:06 Topicstarter

De horeca.

Natuurlijk is het mogelijke besmettingsgevaar in de binneruimtes van de horeca veel hoger! Mensen zitten hutjemutje, drinken en worden onvoorzichtig, er is/was geen goede ventilatie, en mensen schreeuwen naar elkaar als de muziek aanstaat. 

Is het een wedstrijd? Dat wil toch niet zeggen dat het virus scholen overslaat?

Leen13

Leen13

31-05-2021 om 12:26 Topicstarter

Het probleem is de valreep. Het einde is in zicht, daar gaan we vanuit, grote kans. En dan ga je nog even het risico op besmetting verhogen? Omdat ook een paar weken heel veel voor kinderen betekent?

Ik zou het nogal rot vinden als door de opening van de scholen mijn juf of meester nog net even ziek geworden is met ernstiger gevolgen dan dat van een simpel 'griepje'.

Ja, dat zou ook heel beroerd zijn. Net zoals het beroerd was dat mijn broer ziek werd, terwijl hij alleen maar naar de supermarkt was geweest. Toch is gelukkig niet besloten om alle supermarkten te sluiten.

Mijn leslocatie zit op een school voor speciaal onderwijs, basisschool. Daar zijn regelmatig klassen niet aanwezig, omdat er een besmetting is of een leerkracht besmet is. (Gelukkig geen ernstige gevolgen).

Ik ben doodsbenauwd voor besmettingen,  mijn cursisten zijn allemaal ouderen, vaak met onderliggende medische problemen en weinig bereidheid tot vaccinatie (ik doe mijn best om dat te verbeteren en het begint een beetje door te dringen, het eerste schaap is over de dam).

De cursisten dragen een mondkapje als ze binnenkomen of lopen; ik draag een spatscherm, ventileer, maak tafels en laptops schoon met dettol, handen worden schoongemaakt met gel en we bewaren 1,5 meter afstand. Tot nu toe gaat het goed bij mij. E ven afkloppen, want er is geen enkele garantie.

Op de basisschool dragen docenten en leerlingen geen mondkapje, ook geen spatscherm, docenten zitten bij elkaar in de docentenkamer zonder extra bescherming, kinderen hoeven geen 1,5 meter afstand te houden, ouders doen het ook niet als ze op school komen. Wellicht zijn dat toch relevante verschillen. 

Tsjor

Er zijn nu relatief nog maar heel weinig mensen besmet hoor. De kans dat het virus nu nog rondgaat in een klas met de ramen open kun je wel verwaarlozen. Dat is allemaal heus wel afgewogen. Of denk je dat het kabinet nu zit te wachten op een hausse aan besmettingen? Tuurlijk niet.

Maar Tjor, de basisscholen zijn al maanden open.

Middelbare scholieren geven hun docenten geen spontane knuffel, ouders komen niet op school, leerlingen in transitie dragen wel mondkapjes. 

De maatregelen die jij neemt zijn bij middelbare school van zoon al sinds de opening na de eerste lockdown verplicht. En het wordt ook gehandhaafd. Besmettingen die er zijn zijn aanwijsbaar aan de thuissituatie. 

Libertine schreef op 31-05-2021 om 11:53:

[..]

blijven piepen en slachtofferschap schiet ook niets op. Er is werk aan de winkel.

Ik hoorde een docent op de radio zeggen: het is bijna dezelfde situatie als in december maar dan onder veel betere omstandigheden: veel meer mensen gevaccineerd, lagere besmettingsgraad en de ramen kunnen lekker open vanwege het weer. Hij had er zin in.

Wat een verademing.

libertine...ik had er ook zo’n zin in.
maar mijn school heeft besloten het jaar hybride af te maken. Ik baal als een stekker.

Ysenda schreef op 31-05-2021 om 13:19:

Maar Tjor, de basisscholen zijn al maanden open.

Middelbare scholieren geven hun docenten geen spontane knuffel, ouders komen niet op school, leerlingen in transitie dragen wel mondkapjes.

Op basisscholen mogen de ouders nu ook niet naar binnen hoor. Die mogen hun kind afzetten bij het hek of hoogstens bij de deur, met een mondkapje op op het plein.

Ik ben heel benieuwd of er basisscholen zijn waarbij dit zo goed bevalt dat ze ouders voortaan altijd buiten laten staan 🙂.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.