Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Pief schreef op 06-06-2021 om 15:28:

Je kunt een test het aan het begin van de mentorles doen, op school. Je kunt er over praten in de les. Je kunt een beroep doen op ouders. Je kunt er van alles mee.

Best ethisch verantwoord om dit in een les te gaan doen, helemaal geen groepsdruk ofzo, of gebrek aan privacy. Verder is het alle zeilen bijzetten in de lessen nu. Daar was die heropening ook voor bedoeld. 

Mijn man test zichzelf netjes twee keer per week. Aan leerlingen wordt dringend verzocht hier aan mee te werken, maar verplichten kan niet. Sommige ouders (met name uit de wappiehoek) sturen al dreigende mails naar school dat hun ABSOLUUT NIET zichzelf mag testen. Een aantal leerlingen wil zelf niet een een aantal moet het van de ouders en/of wil het zelf. Wel wordt er gemerkt dat de heersende opinie binnen vriendengroepen vrij leidend is. Doen veel vrienden het, dan gaan leerlingen sneller ook testen. Vinden de vrienden het onzin of niet cool, dan doen ze het meestal niet.

skik schreef op 06-06-2021 om 15:51:

[..]

Best ethisch verantwoord om dit in een les te gaan doen, helemaal geen groepsdruk ofzo, of gebrek aan privacy. Verder is het alle zeilen bijzetten in de lessen nu. Daar was die heropening ook voor bedoeld.

Helemaal prima, lijkt mij dat dat gedoe over het testen meer een stok is om mee te slaan dan dat dat werkelijk de reden is dat sommige scholen nu niet open willen.

Leg het maar lekker bij scholen neer Piet, moet onderwijs nog meer maatschappelijke ellende voor je oplossen? U roept maar!

heh jij ergens bewezen gezien dat xx keer per yyy dagen vrijwillig testen ergens toe leidt? Voor de korte periode waarin het nuttig zou kunnen zijn? Het is toch compleet ingehaald door vaccinatie snelheid en openingsmededelingen? Die geest uit de fles maakt dat het nut van testen heel moeilijkntr motiveren is. Voor mensen die het uit zichzelf niet doen.

gr Angela

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-06-2021 om 16:22:

Leg het maar lekker bij scholen neer Piet, moet onderwijs nog meer maatschappelijke ellende voor je oplossen? U roept maar!

heh jij ergens bewezen gezien dat xx keer per yyy dagen vrijwillig testen ergens toe leidt? Voor de korte periode waarin het nuttig zou kunnen zijn? Het is toch compleet ingehaald door vaccinatie snelheid en openingsmededelingen? Die geest uit de fles maakt dat het nut van testen heel moeilijkntr motiveren is. Voor mensen die het uit zichzelf niet doen.

gr Angela

gr Angela

Als je goed hebt gelezen zie je dat de scholen het (te weinig)  zelftesten van leerlingen gebruiken als excuus om niet open te gaan. Ik zeg: als je dat dan zo enorm belangrijk vindt, zet er dan wat meer energie op als school. Zo niet, dan is het blijkbaar alleen maar een excuus en toch niet zo belangrijk. Die zelftesten kunnen mij niks schelen, dat de scholen open gaan wel. 

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 16:55 Topicstarter

Duidelijk om een andere reden Pief. Het OMT heeft 2x testen door leerlingen en leerkrachten als voorwaarde gesteld voor het beperken van de schade van de opening en het loslaten van de afstand voor leerlingen.

Daarnaast worden stijgende uitbraken verwacht die je met testen beter zou kunnen dempen maar niet voorkomen. Testen voorkomt vervolgbesmetting.

Dat 2x testen niet haalbaar is is geen smoesje maar een realiteit die de uitvoering van open scholen ondermijnt. 

Het is duidelijk dat dit probleem er aan zat te komen vandaar dat er sprake is van dwang en fors inzetten op 'openen' en dreiging met 'de inspectie'. Mensen in het onderwijs zijn niet gek.

Leerkrachten zijn niet te lui of hebben geen vreemde redenen om de school niet volledig te openen. De redenen zijn volslagen helder. Geen smoesjes.

dat Slob zegt dat scholen open moeten is voor de buhne-gepraat én dat er getest moet worden is dat ook. Dat weet iedereen. Slimme scholen zeggen a, doen een beetje b en verzinnen c. Proberen iedereen happy te houden op de manier waarop ze de afgelopen 14 (?) maanden gewerkt hebben. Slechte scholen doen dat op een slechte manier, betere scholen doen dat op een betere manier. Maar ik denk echt dat het helemaal niets uitmaakt wat Slob zegt. Behalve dat Slob daarmee doet alsof de overheid wat te zeggen heeft over het onderwijs en dat is al eeuwen niet zo. Daarom vind ik het zo 'voor de buhne', nu zijn er weer mensen in NL die denken dat het onderwijs op deze manier 'aan te sturen is'. Klopt niet. De enorme variatie aan manieren om je school in te richten en je al dan niet faciliterend op de stellen naar je kapitaal (namelijk: je personeel) is precies de reden waarom je als overheid echt niet de illusie moet hebben dat je even kunt roepen dat xxx of yy.

gr Angela

gr Angela

Toch zijn bijna alle scholen weer volledig open, uiterlijk maandag. Dus het is ook weer niet zo dat het kabinet niks te zeggen heeft

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 17:36 Topicstarter

https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-weer-worden-leraren-in-de-steek-gelaten-door-bestuurders-en-politici~b743fb54/

"Het OMT heeft bij monde van Marion Koopmans verklaard dat volledige heropening van de scholen niet de wens was van het OMT, maar van de VO-raad. Er waren ook bezwaren van schoolleiders en besturen over de uitvoerbaarheid. Daarom vragen wij ons wel af namens wie de VO-raad eigenlijk spreekt."

@Lerareninactie
"Wanneer zullen de eerste schoolbesturen hun lidmaatschap van de @VO_raad opzeggen?
Wanneer zullen de eerste leerlingen zich verenigen in de club @nietmijnLAKS?"

Pief schreef op 06-06-2021 om 16:10:

[..]

Helemaal prima, lijkt mij dat dat gedoe over het testen meer een stok is om mee te slaan dan dat dat werkelijk de reden is dat sommige scholen nu niet open willen.

Ik zeg toch niet dat dat een excuus is om niet open te gaan? Ik zeg alleen dat dat testbeleid een wassen neus is. 

Pief schreef op 06-06-2021 om 17:14:

Toch zijn bijna alle scholen weer volledig open, uiterlijk maandag. Dus het is ook weer niet zo dat het kabinet niks te zeggen heeft

A zeggen, B variant bedenken en doen die aansluit bij A maar ook bij wat men deed en wat haalbaar is voor 3 tot 4 weken. 

gr Angela

Pief schreef op 06-06-2021 om 17:14:

Toch zijn bijna alle scholen weer volledig open, uiterlijk maandag. Dus het is ook weer niet zo dat het kabinet niks te zeggen heeft

De inspectie kan blijkbaar ook niet veel. Mijn middelbare scholier heeft morgen weer gewoon vanuit huis les.

Mijn middelbare scholieren gaan morgen gewoon weer naar hun scholen. In ieder geval op één van de scholen worden het drie fantastische weken 😉, want daarna begint de toetsweek en daarna hoeven er alleen nog proefwerken teruggegeven, boeken ingeleverd en een sportdag doorstaan te worden.

Angela1967 schreef op 06-06-2021 om 17:41:

[..]

A zeggen, B variant bedenken en doen die aansluit bij A maar ook bij wat men deed en wat haalbaar is voor 3 tot 4 weken.

gr Angela

Dan hadden we wel meer geluiden gehoord van scholen die niet volledig les geven. Die zijn er nauwelijks. 

Hannemeike schreef op 06-06-2021 om 18:50:

Mijn middelbare scholieren gaan morgen gewoon weer naar hun scholen. In ieder geval op één van de scholen worden het drie fantastische weken 😉, want daarna begint de toetsweek en daarna hoeven er alleen nog proefwerken teruggegeven, boeken ingeleverd en een sportdag doorstaan te worden.

De mijne ook, vorige week ook al, gelukkig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.