Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

06-06-2021 om 19:25 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2383547-meeste-middelbare-scholen-volledig-open-vaak-wel-met-dubbel-gevoel

" Zo'n 9 op de 10 scholen zijn al volledig open, of zullen maandag opengaan.

7 procent van de ondervraagde scholen gaat niet helemaal open. Een deel daarvan zet het huidige lesrooster door; een ander deel schroeft het aantal fysieke lessen wel op, maar gaat niet helemaal terug naar de oude situatie. Enkele scholen twijfelen nog over wat ze gaan doen.

Een klein deel wijkt dus af van het kabinetsbesluit."

Pief schreef op 06-06-2021 om 19:13:

[..]

Dan hadden we wel meer geluiden gehoord van scholen die niet volledig les geven. Die zijn er nauwelijks.

schoolbesturen zijn heel goed in alleen laten weten wat ze bekend willen maken. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-06-2021 om 19:30:

[..]

schoolbesturen zijn heel goed in alleen laten weten wat ze bekend willen maken.

gr Angela

Nou dat merk je wel hoor, als je kind niet dagelijks naar school gaat. 

Ik vind het jammer dat de school van mijn zoon tot die 1 op de 10 hoort die niet volledig opengaat. Hij wilde de andere helft van de klas ook wel weer eens zien. De proefwerkweek is pas over 4 weken; het gaat niet om maar een handvol dagen.

Het is sowieso raar dat dit wordt bepaald voor alle scholen die onder dat bestuur vallen, hoe weinig ze verder ook met elkaar te maken hebben. 

Pief,

Daar gaat het toch niet om?

Ga jij als individuele ouder het AD of de Volkskrant bellen of minister Slob een mailtje sturen?

Ik denk ook dat er genoeg ouders zijn die de meerdere kanten van het verhaal zien en net zoveel meningen hebben als docenten, niet-onderwijzend personeel, directies en leerlingen. 

Er worden geen boa's op afgestuurd.

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-06-2021 om 20:07:

Pief,

Daar gaat het toch niet om?

Ga jij als individuele ouder het AD of de Volkskrant bellen of minister Slob een mailtje sturen?

Ik denk ook dat er genoeg ouders zijn die de meerdere kanten van het verhaal zien en net zoveel meningen hebben als docenten, niet-onderwijzend personeel, directies en leerlingen.

Er worden geen boa's op afgestuurd.

gr Angela

Nee ik zou niet bellen, maar een school met 1000 leerlingen heeft 2000 ouders en daarvan is er vrijwel altijd wel eentje die een mailtje stuurt naar de inspectie, denk ik. Tenzij de school het echt goed voor elkaar heeft de laatste maanden met veel fysiek les en goed georganiseerd online onderwijs. Maar dan mogen ze van mij ook wel zo doorgaan.

Valeria schreef op 06-06-2021 om 20:07:

Ik vind het jammer dat de school van mijn zoon tot die 1 op de 10 hoort die niet volledig opengaat. Hij wilde de andere helft van de klas ook wel weer eens zien. De proefwerkweek is pas over 4 weken; het gaat niet om maar een handvol dagen.

Het is sowieso raar dat dit wordt bepaald voor alle scholen die onder dat bestuur vallen, hoe weinig ze verder ook met elkaar te maken hebben.

Ik zou er enorm van balen.

Da's nog best veel, 1 op de 10 die niet opengaat.

Normaal is bij ons die laatste weken reis- en activiteitenperiode, de laatste toetsweek is net achter de rus. Die reizen, uitwisselingen en excursies gaan helaas niet door, dus gaan we door met ingeroosterde lessen tot de laatste week, langer dan normaal dus, zodat we er zoveel mogelijk uit kunnen halen.

Ali

Ali

06-06-2021 om 21:21

Hier VOschool weer helemaal open, alle lessen zijn op school. Ik heb wel de indruk dat er minder lessen zijn, heb dat niet gecontroleerd (5vwo).

Twee keer per week krijgen de leerlingen de sneltesten in de mentorles. Zoon heeft ‘m nu een keer gedaan en is van plan de sneltest vaker te doen. Zelfde geldt voor zijn vrienden. Hij weet dat er een paar kinderen zijn die de sneltest niet doen, waarschijnlijk uit stoerigheid.

Sammy70

Sammy70

06-06-2021 om 21:25

Pief schreef op 06-06-2021 om 13:17:

[..]

Zeker, en dat met maatregelen. Maar we moeten er nu aan gaan wennen dat covid niet meer gevaarlijker gaat zijn dan de griep, nu de kwetsbare helft gevaccineerd is. De griep wordt gezien als iets onschuldigs (wat het niet is) en corona als gevaarlijk. Ik heb nog nooit leerkrachten horen zeggen dat ze niet willen werken omdat er griep heerst (gelukkig), voor corona zou dat momenteel ook niet meer aan de orde moeten zijn. Het risico is zeer klein op dit moment.

omdat je wel veel meer kans hebt om ernstig ziek te worden door covid dan door griep. Zie jij met griep de ic vol liggen met ook mensen onder de 60? Welke leeftijd hebben leerkrachten ook weer?

Sammy,

Dat is nu sowieso aan het dalen, dat aantal. En straks is de kans erop nog veel kleiner. Pief geeft aan 'dat covid niet meer gevaarlijker gaat zijn dan de griep, nu de kwetsbare helft gevaccineerd is' > ik vind dat persoonlijk wel iets te kort door de bocht omdat het volgens mij cijfermatig nog niet goed te zeggen is hoeveel long covid kansen er over blijven en hoe groot die groep is/wordt/kan zijn etc. 

gr Angela

Mmmn. Ik denk dat er meer scholen zijn die niet volledig open gaan. Hier alleen 5 dagen les voor voor -examen klassen. Rest 3 dagen. En 2 dagen online. Ik ken zo al 4 scholen in omgeving die niet volledig opengaan. 

Sammy70 schreef op 06-06-2021 om 21:25:

[..]

omdat je wel veel meer kans hebt om ernstig ziek te worden door covid dan door griep. Zie jij met griep de ic vol liggen met ook mensen onder de 60? Welke leeftijd hebben leerkrachten ook weer?

De ic's liggen niet vol met covidpatienten onder de zestig.  Er liggen op dit moment 14 patienten van 0-40, 27 van 40-50 en 104 van 50-60. Ongeveer 220 ic patiënten zijn boven de 60. 

Op de verpleegafdelingen: 446 boven de zestig, 322 onder de 60. 

En het klopt niet wat je zegt. Er sterven in Nederland jaarlijks meer jonge mensen aan de griep dan aan corona. Boven de zestig draait die verhouding heel drastisch om. Er zijn in de gehele pandemie in Nederland 540 mensen onder de zestig overleden. In 1,5 jaar dus. Dat waren er tijdens de griepperiode van 2018 bijna 1000 in 1 jaar. 

Boven de zestig is de sterfte aan corona wel veel hoger dan de griep.

Leen13

Leen13

06-06-2021 om 22:20 Topicstarter

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-disease-2019-vs-the-flu

Overeenkomsten en verschillen in het Engels, ik kan even niets in het Nederlands vinden dat zo overzichtelijk is en het bestrijkt een groter gebied en grotere aantallen mensen.

" The COVID-19 situation is changing rapidly. Since this disease is caused by a new virus, the vast majority of people do not yet have immunity to it, and a vaccine may be many months away. Doctors and scientists are working to estimate the mortality rate of COVID-19, but at present, it is thought to be substantially higher (possibly 10 times or more) than that of most strains of the flu."

weet niet hoor AnneJ, maar in dat stukje tekst staat dat vaccin nog maanden op zicht laat wachten. Dat betekent dat het oud is. Denk je niet dat echte wetenschappers meer actuele kennis hebben dan jij kan googlen?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.