Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Registratie orgaandonatie


Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-09-2016 om 10:16

Als Pia

vindt dat je hiermee niet automatisch donor bent, snap ik niet waarom de wet van haar anders moet. Als opt out nl echt inhoudelijk anders is dan opt in moet dat wel gevolgen hebben. Anders kun je het houden zoals het is.

Astrid

Astrid

20-09-2016 om 10:16

Maar

Maar buiten dat zou ik die beslissing niet bij familie willen hebben. Ik vind het vreselijk als men "denkt te weten" wat Pietje zou hebben gedaan.
Ik probeer al jaren mijn ex aan te laten geven wat hij wil, begraven, stekkers eruit, donor. Voor de kinderen. Daar ben ik al jaren mee bezig en nog weet ik niets. Hoogintelligent en hij kan of wil het niet. Daar lopen er meer van rond. Die twee brieven komen hooguit bij het oudpapier hem kennende. Geen tijd, geen zin.

Triva

Triva

20-09-2016 om 10:17

Aagje

'En als ik daar verder over nadenk krijg ik het gevoel dat dit veel meer onduidelijkheid schept dan de huidige wet'

helemaal mee eens, want:

'Iedereen is donor, tenzij je aangeeft dat je geen donor wilt zijn. Dan doe je dus aan de opt out. Heb je die opt out niet geregistreerd dan sta je als donor te boek. '

Dat is dus niet zo. Pia heeft nog iets moeten toevoegen aan het wetsvoorstel anders was het er zeker niet doorgekomen:

Als iemand niets van zich laat horen, geldt dat als geen bezwaar en wordt de beslissing overgelaten aan de nabestaanden. Volgens de krant blijft juist door de laatste toevoeging onzekerheid ontstaan. 'Vaak zullen de nabestaanden de laatste wil van de overledene niet kennen. Die zullen dan het zekere voor het onzekere nemen en de organen niet afstaan.'

http://www.volkskrant.nl/opinie/-systeem-orgaandonatie-wordt-er-niet-beter-op~a4376701/

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-09-2016 om 10:38

Triva

Nogmaals, als dat alles zou zijn, is het optuigen van een nieuwe wet waarbij opt out kern is, totaal overbodig. Dus mevrouw Dijkstra kan allerlei verzachtende dingen zeggen, maar in de kern blijft dat opt out een ander uitgangspunt is dan een positieve wilsverklaring (opt in), hetgeen in de medische wereld een belangrijk uitgangspunt is bij alle interventies en behandelingen of het afzien daarvan. Aangezien ik daar een principieel aanhanger voor ben bij wilsbekwame mensen, ben ik tegen alles wat daar afbreuk aan doet.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2016 om 11:31

Astrid

Die twee brieven komen hooguit bij het oudpapier hem kennende. Geen tijd, geen zin.===

Zou hij met de nieuwe wet nog steeds zo struisvogelig doen? Is het heel erg als de overheid je wat meer aanspoort om wél een keus te maken uit een aantal mogelijkheden?

Astrid

Astrid

20-09-2016 om 12:07

Ja

Want dan komt er een dwarse koppigheid boven die zijn weerga niet kent. Maar goed dat heb ik opgegeven.

Leen13

Leen13

24-09-2016 om 23:58 Topicstarter

Hersendood

http://orgaandonorjaofnee.nl/hersendood-diagnose-of-prognose/

Hersendood is geen diagnose maar een mogelijke prognose. Teveel mensen zijn daar weer van ontwaakt.
Het tweede probleem is dat organen zonder narcose uitgenomen worden terwijl niet duidelijk is of er bewustzijn is van pijn terwijl het lichaam wel reageert met stressverschijnselen.

" op het spreekuur van de huisarts komen niet alleen mensen met kwalen, maar ook mensen die voor beslissingen staan die een medische invalshoek hebben. Zoals: zal ik nu wel of niet mij opgeven als orgaandonor en wat is het verschil tussen het doneren van organen en van weefsels? Wanneer ze de site van de Nederlandse Transplantatie Stichting hebben bezocht en ze heel goed hebben opgelet kan duidelijk worden dat het verschil de constatering van hersendood is. Maar erg realistisch is de voorlichting daar niet, zo worden dood en hersendood volledig gelijkgesteld. En het oude adagium wordt daar herhaald dat, bij normale temperatuur en zonder toediening van medicatie, de hersenen na een paar minuten zonder aanvoer van zuurstofrijk bloed al ‘totaal beschadigd’ zijn. Hoe moeten ze dat rijmen met gevallen zoals in de Deense documentaire die u waarschijnlijk ook hebt gezien: Het meisje dat niet wilde sterven."

Leen13

Leen13

25-09-2016 om 00:16 Topicstarter

Compassie

http://www.earth-matters.nl/5/8478/gezondheid/wet-op-de-orgaandonatie-is-een-aanklacht-tegen-de-staat-waard.html

"We hebben terecht compassie met ernstig zieke mensen met orgaanfalen. Echter waar is onze compassie met degenen die de organen voor transplantatiedoeleinden leveren? Waarom hebben we deze niet tijdig verteld wat er werkelijk met hem/haar gebeurt?"

Als je instemt met orgaandonatie voor jezelf neem je ook het risico voor lief dat je de uitname van de organen nog meemaakt.

Tegenstander

Tegenstander

12-10-2016 om 16:33

Zeer gevaarlijke ontwikkeling

Vanaf nu behoort je lichaam toe aan de staat. Je laatste rest zelfbeschikking wordt afgenomen. Het argument dat je bezwaar kunt maken snijdt geen hout. Niemand is verplicht zich op de hoogte te houden van wetten. Je zal maar dakloos, gehandicapt , tv of krantloos zijn. De mens is vee geworden.

Daarbij komt ook nog dat een arts gaat beslissen of het meer rendabel is voor de verzekeraar of jij nog behandeld kan worden of dat het toch goedkoper is om je organen eruit te slopen en daarna stekker er uit.

En het allerergste: op het moment dat je organen verwijderd worden ben je nog echt niet dood. Daarna natuurlijk wel.

Triva

Triva

12-10-2016 om 16:38

Tegenstander

Tegen zoveel onwetendheid kan ik niet op. Luister hier eens naar: http://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/378152-anesthesist-alexander-veen-beantwoordt-alle-luisteraarsvragen-over-transplantaties

Verder nogmaals: als je NIETS doet beslissen je nabestaanden!

Tegenstander

Tegenstander

12-10-2016 om 17:24

Onwetendheid???

Trivia,

Iemand van "onwetendheid" betichten en dan een linkje naar de staatspropagandazender meesturen?????

Je snapt het niet. De staat heeft het recht niet om als "default" over iemands lichaam te beschikken. Dat kunnen ze dan een beetje downplayen met allerlei clausules, maar deze wet is intrinsiek niet legitiem. Tenzij je vindt dat je lichaam aan de staat toe behoort, natuurlijk maar dan ben je eigenlijk geen mens meer.

he pindar / tegenstander

Jij weer hier….

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 20:25

Tjonge Tegenstander

Ten eerste behoort er nog helemaal niets toe aan de staat, de Eerste Kamer moet nog stemmen. En we wonen niet in een afgeplakt land met 1 propagandaspreekbuis. We kunnen onbeperkt overal informatie zoeken en vinden. Als de wet er door komt weten je kinderen waarschijnlijk prima hoe je erover denkt als jij onverhoopt bent vergeten te weigeren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-10-2016 om 20:29

Zucht....

Door dit soort reacties wordt de discussie wel erg geridiculiseerd. Jammer.

Aagje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2016 om 17:41

Donorweek

http://nos.nl/artikel/2138419-donorweek-driekwart-zegt-nee.html

Persoonlijk vind ik dit onbegrijpelijk en treurig ;-(

Elisa

Het lijkt mij vooral een heel duidelijk signaal dat dit wetsvoorstel geen goed idee is.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2016 om 19:49

Ik vind het ook onbegrijpelijk.

Ook mensen die al donor waren hebben hun toestemming ingetrokken. Waarom zou je dat dóen?? Uit protest? Waartegen als je al donor bent?

Ik hoop van harte dat de 3D-printer-technologie en andere mogelijkheden de afhankelijkheid van gedoneerd materiaal minder groot maakt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2016 om 20:21

Het wordt hierboven al genoemd Kaaskopje

Voor sommige mensen wegen principes zwaarder dan mensenlevens.

Ik kan alleen maar aan die, wat was het, 134 mensen denken die vorig jaar op de wachtlijst overleden zijn. Je zult het maar meemaken...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2016 om 20:42

Kinderen

... en ieder jaar overlijden er in NL 3-7 kinderen die op de wachtlijst staan en voor wie er niet op tijd een geschikte donor gevonden kan worden. Het zal jouw kind maar zijn. Ik begrijp niet dat iemand zo halsstarrig en hardvochtig aan principes vasthoudt ten koste van het leven van anderen, je medemensen.

Teuntje

Teuntje

18-10-2016 om 22:00

Geven en ontvangen

Weet iemand of het vaak voorkomt dat iemand die een orgaan nodig heeft zegt, nee dank je voor mij maar niet? Daar hoor ik nooit van. Dan wil iedereen op die wachtlijst en liefst zo snel zo hoog mogelijk. Het lijkt er op dat er maar weinigen willen geven maar dat wel iedereen wil ontvangen. Inderdaad onbegrijpelijk.
En die verhalen van hersendood is omkeerbaar, volgens mij gaat het dan over coma en dat is iets heel anders.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-10-2016 om 22:31

Nee hoor

Ik hoef geen donororgaan. Zo denk ik er nu over, en ik denk dat ik dat ook wel vind als het onverhoopt nodig blijkt te zijn. Prima als andere mensen wel willen doneren, maar ik lig niet wakker van sterfgevallen vanwege het niet beschikbaar zijn van een donororgaan. Dat klinkt wat cru, maar ik zie dat niet anders dan een andere ongeneeslijke ziekte.
Gek hoor. Als je niet wilt doneren ben je een soort verschoppeling, en bij de recente discussie over levensbeëindiging vanwege 'voltooid leven' ben ik ook een verschoppeling omdat ik daar anders over denk dan de meerderheid. Misschien kunnen die twee wetten bij elkaar aansluiten, dubbel prijs.

Tonny

Tonny

18-10-2016 om 22:51

Verlongdag

Mijn schoonzus viert vandaag haar eerste ' verlongdag'. Ze is de donor zeer, zeer dankbaar. Al jaren leefde zij als vijftiger met tienerkinderen het leven van een hoogbejaarde. Ze kan nu weer van alles doen samen met haar gezin, wat al die tijd onmogelijk was.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 01:48

He bah Vesper

Prima als andere mensen wel willen doneren, maar ik lig niet wakker van sterfgevallen vanwege het niet beschikbaar zijn van een donororgaan. Dat klinkt wat cru, maar ik zie dat niet anders dan een andere ongeneeslijke ziekte.

Ik wil je nog wel eens horen als jij nog midden in het leven staand opeens ziek wordt en gered kan worden met een donor-orgaan, die er niet is dankzij al die mensen die liever alles laten verrotten of verbranden dan een ander er blij mee te maken. Oh sorry, dat was dan weer cru van mij.

Aanvankelijk zei ik in dit draadje dat ik niet wil bepalen wie mijn organen krijgt als het ooit zover komt. Doe er mee wat je wilt, was mijn insteek. Maar ik begin daar van terug te komen. Iemand die met zijn volle verstand zegt dat het hem of haar niet boeit als iemand doodgaat door gebrek aan organen, wil ik kunnen blocken op mijn registratie.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 07:54

Kaaskopje

Van mij mogen ze mensen blokkeren die niet willen doneren. Het verbaast me wel een beetje dat je mijn uitspraak zo erg vindt. Liefst wil ik dat iedereen gezond oud wordt, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Triva

Triva

19-10-2016 om 08:20

Vesper

' Liefst wil ik dat iedereen gezond oud wordt, maar dat is nu eenmaal niet zo.'

Dat willen we allemaal maar ik vind het gewoon moeilijk om te begrijpen dat iemand liever wil dat zijn/haar organen bij hem/haar blijven dan een ander te helpen om hem of haar een stuk gezonder ouder te laten worden, zijn/haar kinderen te zien opgroeien etc. Elders wordt het al onmenselijk gevonden om na een scheiding een uurtje verderop te gaan wonen want oh help dan kunnen je pubers niet zomaar even 's avonds naar je toe voor een huiswerkvraag maar hier is het prima om je organen te laten verrotten.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar jouw mening over levensbeëindiging want die discussie hebben wij hier op OO toch niet gevoerd?

Angela67

Angela67

19-10-2016 om 08:33

vesper lynd

Ik geloof dat ik het feitelijk helemaal met je eens ben. En ik geloof ook dat die grens'schuivend' is, dus wellicht dat onze kinderen donaties veel normaler zullen vinden - net zoals antibiotica 'gewoon' is geworden, of bepaalde operaties waar je vroeger niet aan zou denken. Overigens ben ik al jaren vrijwillig donor en ik ga ervan uit dat ik zelf geen donororgaan nodig zal hebben. Dwz: als ik voor de keuze word gesteld vanwege een levensbedreigende situatie, waarbij een donororgaan 'alles' weer goed maakt voor de rest van een nog langdurend leven, dan zou ik misschien wel graag op die wachtlijst willen. Maar als het slechts de 'verlenging' is van een lijdensweg dan treedt gevoelsmatig in werking wat jij schetst.

Het probleem is dat gezond ouder worden ook leidt tot meer mensen op aarde, meer/andere ziektes op hogere leeftijd, kennelijk is er nu al moeite om fatsoenlijk de maatschappelijke en financiële lasten van oudere mensen te verdelen over de gehele bevolking, etc. Dus ja, als alle omstandigheden ideaal zijn en er is genoeg geld dan is het natuurlijk super als standaard iedereen 20 jaar ouder kan worden. Donaties om levens te verlengen zijn daar dan een goede methode voor, naarmate de wetenschap vordert.

gr Angela

Triva

Triva

19-10-2016 om 08:43

Angela

Kijk dit vertroebelt de discussie. Praat je over het leven van een ouder iemand verlengen met een orgaan of praat je over situaties als de schoonzus van Tonny?

Het is dan ook handig om minstens beide situaties te bespreken en daar was Vesper heel helder in. Als zij nu, met twee nog jonge dochters, een orgaan nodig heeft doet ze het ook niet.

Overigens is de kans echt groter dat jij ooit een orgaan nodig hebt dan dat jij er ooit ééntje doneert. In dat kader wil ik toch echt geen organen geven aan mensen die ook niet geregistreerd staan als donor. Dan nog liever naar een alcoholist die zijn leven wil beteren.

Angela67

Angela67

19-10-2016 om 08:58

triva

Het 'over je graf heenregeren' dat vind ik de discussie vertroebelen . Ik kan alleen voor mezelf beslissen namelijk of ik op een bepaald moment zelf in aanmerking zou willen komen voor een donororgaan en ik kan elk moment beslissen of ik me beschikbaar stel als donor (of dat ik me uit laat schrijven).

Als ik ook nog eens moest gaan nadenken of aanvinken naar wie ik vind dat mijn organen zouden moeten gaan dan zadelt mij dat op met fikse overwegingen die ik helemaal niet wil maken. Ik denk ook niet dat het systeem er beter op wordt, als je mensen dit soort keuzes laat maken bij inschrijving.

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 09:10

Vesper

Ja, sorry ik werd er echt boos om. Ik zet hier geen smiley achter omdat ik serieus ben, maar denk er even bij dat ik vriendelijk verder ga.

Ik werd er boos om, vanwege het gemak waarmee je voorbij lijkt te gaan aan de waarde die een ander wel aan zijn leven hecht. Jij slaapt er niet minder om als iemand met een nare longziekte doodgaat, maar diegene zelf wel. Hij weet dat hij er nog jaren bij cadeau kan krijgen als er een long beschikbaar komt. We hebben hier op OO máándenlang meegeleefd met mensen die in het proces van gedoneerde organen zaten. Het ging niet van een leien dakje, maar er was hoop op een toekomst en dat vind ik heel wat waard. Maar volgens jouw uitspraak vind jij het tamelijk normaal als je die hoop niet aan mensen kunt geven. "Ja, sorry, door al die weigeraars kunnen we nog maar 2 mensen per jaar helpen..." (Bij wijze van spreken.)

In de letterlijke zin, lig ik natuurlijk ook niet wakker van het sterven van voor mij onbekende mensen, maar die mensen zijn wél bekenden van anderen. Iemand van 90 jaar 'hoort' op die leeftijd zo'n beetje dood te gaan, dus op die leeftijd mogen ze mij ook overslaan, maar als je zoals jij en ik ook nog midden in het leven staat, met al je gelukjes en ongelukjes, je kinderen die je nog wilt blijven volgen, eventuele kleinkinderen die misschien nog komen, wil je toch niet dood? Daar doe je voor een ander dan toch ook niet laconiek over?

Ik ben iemand met allerlei kwaaltjes. Ik zie matig, ik ben geboren met teveel tenen, ik heb mijn leven lang al last van blaasontsteking, heb trombose en daardoor longembolieën gehad, ik had bij bevallingen dood kunnen bloeden, nou ja... dit is wel weer even genoeg , maar bij al die zaken ben ik zo ongelofelijk blij dat ik in deze tijd leef en niet meer dan honderd jaar geleden. Geloof me, óf ik was er zeer slecht aan toe geweest, of allang dood. Door voortschrijdende medische ontwikkelingen zijn artsen in staat om ons door steeds meer vreselijks te loodsen. Zo ook als je longen het begeven, of je hart. Het kán, dus verwacht je ook dat je daar gebruik van zult kunnen maken als het onverhoopt jouw beurt is. En ik kan me werkelijk niet voorstellen dat jij op jouw leeftijd gelaten in je bedje zult liggen bij iets vreselijks met 'ja domme pech, het is blijkbaar mijn tijd'. Jij wilt dan ook dat ze alles uit de kast halen om je te redden. Tenzij je nu al levensmoe bent en het wel handig vindt dat de natuur je een handje heeft geholpen, dat kan ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.