Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Registratie orgaandonatie


Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 09:37

Angela

De praktijk zal voor mij dan ook zijn dat ik niet wil bepalen wie mijn organen krijgt, maar gevoelsmatig gun ik mijn organen veel meer aan iemand die zelf ook organen af wil staan.

Jij zegt min of meer dat je het onder de ideale omstandigheden uiteraard een goed idee zou vinden als iedereen, die dood zou gaan door het uitvallen van een orgaan, zijn leven met 20 jaar kon laten verlengen met een orgaandonatie, maar dan haal je de hele overbevolking erbij om aan te tonen dat de omstandigheden niet ideaal zijn. Je hebt een punt, maar dan ben je het zelf. Heb jij je laten steriliseren voor je je eerste kind kreeg? Nee, duidelijk niet. Waarom zou je dan wel rekening willen houden met de overbevolking als je nú zelf het loodje dreigt te leggen? Je hebt net als ik actief bijgedragen aan de overbevolking, maar begint pas principieel te doen als dat consequenties heeft. Op het moment suprême heb ík waarschijnlijk weinig oog voor de overbevolking.

Angela67

Angela67

19-10-2016 om 09:44

kaaskopje

Ik zeg duidelijk in het begin dat het een schuivend geheel is. Natuurlijk is het logisch dat je in elke levensfase weer andere inzichten of ervaren hebt op dit ingewikkelde gebied. Dus er is niet 1 waarheid, niet voor ieder individu (iedereen verandert op de een of andere manier van inzicht of idee), en niet voor elke generatie (die weer leeft met nieuwe technische mogelijkheden en/of slechtere financiële ondersteuning van ouderen in de maatschappij). Dus ik hoef me niet te verantwoorden voor het feit dat ik twee kinderen op de wereld heb gezet en toch al jaren zélf donor ben en toch zelf niet een orgaan zou willen en toch vind dat we met teveel zijn. Je kunt ook auto rijden en toch vinden dat de belasting op auto's omhoog moet.
Zoiets ongeveer.
gr Angela

Triva

Triva

19-10-2016 om 09:51

Angela

Nergens zeg ik dat ik vind dat er zo'n systeem moet komen toch?

Veel mensen willen wel dat ze kunnen zeggen of hun longen wel of niet naar iemand mogen die gerookt heeft of een lever naar een alcoholist. Daarom noemde ik dat voorbeeld. Ik denk maar zo: als mijn longen naar iemand gaan die gerookt heeft en net boven iemand met cf stond dan heeft die persoon met cf daarna meer kans dat die aan de beurt komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 09:52

Angela

Ik vind ook niet dat jij je moet verantwoorden.

Gister las ik toevallig een artikel met grafieken, waarin naar voren kwam dat de staat waarin de wereld zich bevindt, gek genoeg nog nooit zo goed is geweest, als we het over de bevolking hebben. Er komen steeds meer mensen bij, maar we worden ook steeds vindingrijker bij het oplossen van bepaalde problemen. Gister bij De Wereld Draait door, was een man die een systeem ontwikkeld had waarmee gewassen, bomen meen ik, het ook bij extreme droogte beter zullen doen. Geweldig dat mensen zich met dat soort vraagstukken bezighouden en ook daadwerkelijk oplossingen vinden.

Li

Li

19-10-2016 om 09:56

weigeren

Er zijn echt wel mensen die niet op de wachtlijst willen voor een donororgaan hoor. Het is namelijk meestal niet zo dat je met een donororgaan huppelend over straat gaat. Het kan ook mis lopen en dan sterf je meteen, terwijl je het anders nog wel een tijdje had kunnen volhouden. Bovendien houdt zo'n donororgaan het ook niet eindeloos vol en je krijgt er allerlei narigheid bij.

Uiteindelijk sterven mensen aan een ziekte en niet aan te weinig donororganen. Dat wordt in deze discussie nogal eens uit het oog verloren en dan wordt het wel heel simpel voorgesteld: als je weigert donor te worden, veroorzaak je iemands dood. Dat is te zwart-wit.

Ik hoop dat er snel geprinte organen komen, dan heb je ook niet de ellende met afstoting en nare medicijnen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 09:59

Geprinte organen

Dat zou ik dan nog wel doen, net als bijv een kunsthartklep. Maar orgaandonatie gaat mij te ver, ik wil geen geknutsel met mijn lijf.

Triva

Triva

19-10-2016 om 09:59

Kaaskopje en de overbevolking

'Heb jij je laten steriliseren voor je je eerste kind kreeg? Nee, duidelijk niet. '

Oh over de overbevolking schijn ik ook een afwijkende mening te hebben Stoppen na je tweede kind dus (en nee ik doe niet moeilijk over meerlingen). Het is namelijk wel van belang dat we kinderen blijven 'maken' maar meer dan twee vind ik per persoon niet nodig.

Dat mensen zich met zulke vraagstukken bezig houden is niet 'geweldig' maar gewoon pure noodzaak. Toch vind ik het een vreemd uitgangspunt; de staat van de wereld is nog nooit zo goed geweest? Hoezo? Was de wereld niet beter af voor de industriële revolutie? Voor de duidelijkheid: ik weet niet over welke grafieken jij het hebt want je geeft geen link maar daar kun jij vast wel een antwoord op geven?

Teuntje

Teuntje

19-10-2016 om 10:20

Ja Li, natuurlijk zijn er mensen die als ze ervoor staan een afweging maken over wel of geen donororgaan, net zoals er mensen zijn die besluiten geen chemo of bestraling voor hun kanker te willen. Dat is een afweging tussen kwantiteit en kwaliteit van leven, liever dan maar wat korter maar betere kwaliteit. Dat kan voor wel/geen donororgaan ook spelen.
Maar die bedoel ik niet, ik bedoel degenen zoals Vesper die al van tevoren zeggen dat ze nooit een donororgaan zullen willen. Vesper waarom is een kunsthartklep geen geknutsel en een donorhartklep wel? Een vriendin van mijn dochter heeft een donorhartklep omdat een kunsthartklep bij haar niet kon. Achter in de twintig, net moeder. Heeft dus een andere keus gemaakt dan jij zou maken. Heb je ook al de keus gemaakt dat je geen chemo/bestraling zou willen als je daar voor komt te staan? Want dat is ultiem geknutsel natuurlijk.

Leen13

Leen13

19-10-2016 om 12:28 Topicstarter

Doel heiligt de middelen?

Ik vind niet dat het doel de middelen heiligt. De overheid overtreedt hier grondrechten en dat vind ik echt niet kunnen.
Ik hoop dan ook dat dit een belangrijk signaal is, mensen die zich als 'nee' laten registreren en dat de 1e Kamer dit tegenhoudt.
Je ziet wat er van komt met de meldingsdwang voor 'kindermishandeling'. Daarvoor zijn er teveel eigen belangen die je dan door machtsmisbruik een ander op kunt leggen. Steeds meer organisaties worden een staat in de staat. Dat moet je echt niet wensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 13:36

Uiteindelijk sterven mensen aan een ziekte en niet aan te weinig donororganen. ===

Uiteraard.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 13:44

Triva

Ik heb de linken niet bewaard helaas.

Ik gaf wel aan dat ik het over de mensen op de wereld had. Hoe krom het ook overkomt is er minder oorlog, mensen overleven vaker ziektes, dat soort zaken. Wat de aarde zelf betreft, kun je niet zeggen dat het beter gaat dan voor de industriële revolutie.

Ik mag het toch geweldig vinden dat mensen zich met dat soort vraagstukken bezighouden? Ik ben van het type dat zich enorm kan verwonderen over wat er allemaal uitgevonden wordt door mensen. Ik zeg dat niet 'dat werd tijd!', maar 'wat knap!'.

Oh, ik heb toch een link: https://decorrespondent.nl/578/vooruitgang-in-tien-grafieken/22221210-672a1926

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-10-2016 om 13:44

Donor

Het is niet de overheid die bepaalt, jij bepaalt uiteindelijk. Je kan nog steeds nee zeggen.
Mijn zoon van 15 (VWO5), sinds zijn 12e als donor geregistreerd, moet ter voorbereiding op zijn eindexamen Nederlands een betoog schrijven. Een van de onderwerpen waaruit hij kan kiezen is deze nieuwe wet. Hij zou hier heel graag een betoog over willen schrijven maar hij zegt: "ik kan met de beste wil van de wereld geen valide argument bedenken waarom iemand nee zegt tegen donor-zijn". Hij heeft er alles over gelezen en weet er meer van dan de gemiddelde Nederlander. Het wordt dus een ander onderwerp.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 13:54

Valide argumenten

Een 15-jarige zou toch argumenten tegen moeten kunnen verzinnen, zeker zo'n slim joch. Het invoelen is misschien wat lastiger want ik begrijp maar moeilijk waarom iedereen het maar zo normaal vindt om onderdelen van de ene mens in de andere te plaatsen. Een lichaam is toch een geheel, en niet een bouwpakket van botten, vlees, organen en huid.
Geprinte organen en, zoals hierboven genoemd, chemo is totaal iets anders. Die zijn niet uit een ander mens gehaald.

Triva

Triva

19-10-2016 om 13:55

elisa

Dat vind ik dan weer gek dat iemand in VWO5 geen tegenargumenten kan bedenken... juist als je je er wat meer in hebt verdiept. Ik kan er zo drie noemen.

Triva

Triva

19-10-2016 om 13:57

Dus jij bedoelt met 'waarin naar voren kwam dat de staat waarin de wereld zich bevindt, gek genoeg nog nooit zo goed is geweest, als we het over de bevolking hebben. ' inderdaad alleen maar hoe de mensen het hebben. Beetje erg simpel want natuurlijk hebben we het beter dan vroeger. Ik dacht dat je het de wereld had, zeker gezien dat je het hebt over letterlijk 'de staat waarin de wereld zich bevindt'. Wat een open deur zeg, heb je daar grafieken voor nodig?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 13:59

Respect

Als ik dood ben, zou ik het wel zeer op prijs stellen (niet dat ik dat dan nog kan) als men respectvol met mijn lichaam omgaat. Dat wil ik ook voor de mensen die mij na staan en iedereen daarbuiten. Respect voor de mens die je was. Dat is eigenlijk de enige 'eis' die ik heb. Dus haal de boel leeg, maak me weer representatief voor zover dat kan en doe alles om de pijn niet groter te maken voor de nabestaanden. En ik hoor eigenlijk niet anders dan dat men dat ook zo doet. Gebrek aan respect voor een dood lichaam, vind ik ook zo erg aan massagraven e.d.. Of je dan opeens oud vuil bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 14:08

Trvia

Mooi dat jij het een open deur vindt. Er zijn mensen die dit soort nieuws verrassend vinden.

Ik zie je reactie op Elisa ook. Niet alles wat jij normaal of gek vindt, is ook normaal of gek. Maar op zich heb je gelijk dat ik ook wel tegenargumenten zou kunnen opsommen mbt donorregistratie. Maar daar zou ik niet achter staan en dat is het probleem van Elisa's zoon ook denk ik. Ik heb nog nooit een betoog hoeven houden, maar de gedachte die ik erbij heb, is dat je juist vóór iets kunt betogen, als je de tegenargumenten daarmee denkt te kunnen weerleggen. Maar dan moet je die tegenargumenten wel kennen en dat lijkt mij inderdaad ook niet zo moeilijk, gezien dit draadje.

Triva

Triva

19-10-2016 om 14:12

Kaaskopje

Ik verwacht van een VWO'er dat die zich in een ander kan verplaatsen, dat die debatten kan voeren zowel als voor- als tegenstander. Dus ja dat vind ik gek. Verder doe je het weer: ik zei dat IK dat gek VIND en vervolgens moet je mij vertellen dat niet alles wat IK gek vind of abnormaal vind ook gek of abnormaal IS. Dat weet ik en daarom zei ik dat ik dat VIND.

Astrid

Astrid

19-10-2016 om 14:36

Idd gek

Dat is een kwestie van inleven en daar mankeert het niet alleen jongeren aan zo te lezen. Ik begrijp Vesper volkomen en snap wat ze bedoelt en degenen die er wel achterstaan ook. Daarnaast mijn eigen mening, maar dat onbegrip en halsstarrig weigeren de ander te begrijpen vind ik wonderlijk en zo weinig tolerant en zo weinig flexibel en open minded.
En dat op een forum waar tolerantie zo hoog lijkt te staan. Oh...daar heb je het al.....lijkt...wanneer het uitkomt.

Vrijheid van meningsuiting staat bij mij hoog in het vaandel, of het nu gaat om donoren, vluchtelingen, godsdienst of wat ik vanavond eet. Een ander begrijpen al zou het mijn mening of keuze niet zijn ook. En niet: als jij mijn mening niet volgt dan krijg je mijn orgaan niet. We zitten niet op de kleuterschool elkaars tekening te beoordelen toch?

Mijn ex is om... gepraat maar ik merk niet van harte. Ter wille van hem zou mijn advies kunnen zijn: niet doen. Dan zou het als roof voelen.

Li

Li

19-10-2016 om 14:56

tolerantie

OO tolerant? Moehahahahaha!

Astrid

Astrid

19-10-2016 om 15:04

Dat is wat veel mensen in hun mening verkondigen als anderen het oneens zijn..met woorden als: onbegrijpelijk, snap niet dat...
Ik vind de meningen hier wel wat eenzijdig vaak. Als je niet links bent zit je al snel fout.

Li

Li

19-10-2016 om 15:12

Ben het met je eens hoor, er ontstaat gauw een consensus en dan maar hakken op degenen die er buiten vallen. Heb ik geen probleem mee verder, want het komt ook doordat je elkaar niet IRL kent en niet weet dat iemand net problemen met school of kiespijn heeft. Trek je er maar niet te veel van aan en blijf gewoon jezelf, anders wordt het hier zo eentonig.

Tonny

Tonny

19-10-2016 om 15:55

#Li 306

Klopt. Een donororgaan maakt niet dat je vanaf het moment van een geslaagde operatie vervolgens nog vele, vele jaren verder huppelt. Het blijft een (kostbare, waardevolle) kunstgreep met neven-effecten. Dat is met (vrijwel) alle ingrepen zo.

Ethiek is een ingewikkeld vak. 'Het doel heiligt de middelen' zeker niet altijd.

Vanochtend zat ik koffie te drinken in een gezellig etablissement. Op gehoorsafstand zaten vier oude heren die elkaar daar kennelijk zeer geregeld treffen, ze waren al jaren met pensioen, hoorde ik. Een van hen bleek met strakke regelmaat gedialyseerd te worden. 'Ik hoop dat die nieuwe nier gauw komt, dan ben ik van dat gedoe ook weer af' klonk het vrij luchtigjes in het gesprek. Hij zal er vast wel serieuzer over denken dan het nu leek, want een nieuw orgaan ontvangen is echt heel wat anders dan een nieuw onderdeel in je auto.

Tot welke leeftijd een donororgaan nog 'logisch' is?? Ik weet het niet.
Als je jong bent, lijkt een oudere al gauw 'te oud' voor zulke dure ingrepen. Maar als je die oudere bent en het leven nog zeer waardeert, tja. Het zijn heel, heel lastige afwegingen...

Li

Li

19-10-2016 om 16:06

precies

Dat makkelijke, daar stoor ik me aan, ook als het gaat om "haal mij maar leeg, en wie dat niet wil deugt niet". Zowel geven als ontvangen is een zware beslissing en ik vind dat iedereen gerespecteerd moet worden in hoe die beslissing uitvalt. Van welke leeftijd ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 16:06

Leeftijd

Ik weet ook niet of een ander mag bepalen tot welke leeftijd je in aanmerking komt voor donatie-organen. We moeten steeds langer doorwerken en moeten steeds langer zelfredzaam blijven. Dan hoort daar ook bij dat je tot hoge leeftijd kwaliteit-verhogende of zelfs levensreddende behandelingen mag ondergaan. Als iemand nog 5 jaar een mooi leven kan leiden, wie ben ik dan om dat niet goed te vinden?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 16:15

In de praktijk zal ik uit respect voor diegene, niet zomaar iemand veroordelen om zijn mening. Op OO geef ik weer hoe ik er diep in mijn hart over denk. Ik vind geven geen zware beslissing in dit onderwerp. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is.

Triva

Triva

19-10-2016 om 16:15

'Zowel geven als ontvangen is een zware beslissing en ik vind dat iedereen gerespecteerd moet worden in hoe die beslissing uitvalt'

Ik respecteer ieders beslissing maar als die persoon zijn/haar organen het graf of het vuur mee in wil nemen wil ik liever dat mijn organen naar een ander gaan.

Dat Astrid daar weer van maakt dat dat niet tolerant is vind ik dan weer een staaltje van niet-tolerant. Ik zeg niet dat een ander zijn organen MOET geven, ik zeg alleen maar dat ik zou willen dat mijn organen dan naar een ander gaan. Tot nu toe is die optie er niet in de keuzemogelijkheden maar blijkbaar mag ik mijn mening hier niet kwijt want dan vindt Astrid dat ik mij niet inleef.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 16:41

Logisch

De meeste mensen die geen potentieel donor willen zijn hóeven ook helemaal geen donororgaan. Ik heb echt nog nooit iemand gehoord/gelezen die wel wil ontvangen maar niet krijgen.

Astrid

Astrid

19-10-2016 om 16:42

Triva

Het gaat niet eens over jou.
Ik heb een algemeen beeld voor ogen van een groep/gemiddelde op het forum als ik praat over tolerantiemisbruik in diverse draden van de afgelopen tijd.
Ik heb een schurfthekel aan politiekcorrect geneuzel en denk niet links, sterker, ik ben niet in een hokje te zetten maar heb wel een mening.
Als ik een probleem met je heb hoor je het direct van me op een nette manier, maar leg me nou niks in mijn mond, jij begon over inleven en ik was het er mee eens en trok dat door naar volwassenen.

Triva

Triva

19-10-2016 om 16:45

Astrid

tjonge, je reageerde toch heel duidelijk op mij hoor met je titel 'idd gek' en de woorden 'inleven en jongeren' en de zinnen: ' Een ander begrijpen al zou het mijn mening of keuze niet zijn ook. En niet: als jij mijn mening niet volgt dan krijg je mijn orgaan niet.'

Je kunt mij niet kwalijk nemen dat ik denk dat je het tegen mij had. Dan had je minstens een andere titel moeten kiezen en niet zeggen dat je op de kleuterschool zit als je niet wil dat jouw organen naar iemand gaan die niet wil doneren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.