Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Registratie orgaandonatie


Triva

Triva

19-10-2016 om 16:47

Vesper

De discussie over geven/ontvangen werkt een beetje anders. Veel mensen wilden/willen niet nadenken over doneren want dat is 'eng' maar als je ze vraagt of ze een orgaan willen als ze die morgen nodig hebben zeggen die mensen vaak ja. Ik wil dus dat iemand vooraf even nadenkt over doneren en niet pas als je zelf iets nodig hebt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 16:52

Maar dat is ook stom

De gangbare opinie is dat je doneert uit menslievendheid en het je geen bal mag uitmaken wie je organen krijgt. Iedereen die wat anders vindt is raar, egoïstisch of heeft er niets van begrepen. Jaja Triva, dus ook jij

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 17:11

Eens met Triva

Dat vind ik ook. Daarom snap ik oprecht niet wat veel mensen nu opeens weerhoudt. We hebben overal spreekwoorden voor: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Als je zelf niet dood wilt gaan aan een ziekte en een orgaan accepteert, misgun een ander dat dan ook niet. En voor wie zegt geen orgaan te accepteren: vraag je af of je écht dood wilt gaan als dat helemaal niet nodig is dankzij een gedoneerd orgaan. En denk dan niet dat dat pas over 30 jaar zal spelen, maar morgen.

Astrid

Astrid

19-10-2016 om 17:19

Ach triva

Mijn titel is bijna altijd het eerste stuk of woord van mijn zin.
Ik ga niet je toestemming over mijn titel vragen.

Ik gaf je gelijk: idd gek dat een 15-jarige zich niet kan inleven. Daarna ging ik verder dat dat ook bij volwassenen voorkwam en daarbij had ik jou niet voor ogen, je bent niet de enige in dit draadje of andere draadjes die reageert toch???

Verder heb ik het over het forum. En dat ik niet begrijp dat mensen die elders zo hard over tolerantie praten hier niemand begrijpen en anderen om hun mening afwijzen. En ook zeg ik nog dat naast mijn eigen mening ik de mening van anderen hier begrijp, voor of tegen. Overal valt wat voor te zeggen.
Had ik tegen jou iets willen zeggen dan schrijf ik er triva boven.
En nu vind ik het wel weer goed eigenlijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-10-2016 om 20:54

Inleven

Dank u, mijn zoon is juist zeer empathisch en zeer begaan met mensen en dieren die ziek zijn en/of gehandicapt zijn. En juist daarom kan hij zich niet voorstellen dat er mensen zijn die geen donor willen zijn. En al helemaal niet dat mensen die eerst instemden met donorregistratie nu "uit principe" nee stemmen, alleen omdat die nieuwe wet hun niet zint. Daarom kan hij dat betoog niet schrijven. Hij heeft helaas al veel ziekte en sterfgevallen meegemaakt van dichtbij en hij weet wat de dood met zich meebrengt. Hij hield heel veel van mijn vader, zijn opa, en is er trots op dat die zijn lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap en zo in ieder geval een aantal levens heeft geholpen beter te worden en te redden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 21:09

Elisa

Ik kan me dat voorstellen en het is zijn keus natuurlijk. Maar ik als buitenstaander vind hem daardoor juist een zeer geschikte pleitbezorger. Ik zei dat tegen mijn man en die opperde dat het ook kan zijn dat je zoon zo boos wordt als hij moet gaan betogen waarom men wél moet doneren dat hij niet goed meer uit zijn woorden dreigt te komen. Zelfbescherming dus. Hoe is die theorie?

Angela67

Angela67

19-10-2016 om 21:39

elisa

juist een mooie test om te kijken of iets dat hem zo aan het hart gaat, met de juiste argumenten voor/tegen over het voetlicht kan krijgen. Het is toch niet zo dat z'n hersens op stilstand gaan? Het lijkt me veel ingewikkelder als je een onderwerp bere-saai vindt om er dan nog iets vlammends van te maken?
gr Angela

poe Elisa

Wat klinkt jouw kind ontzettend niet als een 15 jarige puber. Ik hoop maar dat je een beetje overdrijft….

Geven en ontvangen

De opmerking van Vesper Lynd in #329 (over dat ze niemand kent die een orgaan wil als diegene ook niet zelf doneert) triggert me toch een beetje merk ik. Ik las de ervaringen van een huisarts in één van de vele discussies in de krant over dit onderwerp. Deze stelde dat hij nog nooit een patiënt had gehad die een orgaan weigerde, op het moment dat dit in de ogen van de medici de beste optie leek. In situaties van leven en dood blijven weinig principes overeind, zo was zijn boodschap geloof ik.

Het kan natuurlijk zijn dat Vesper Lynd in totaal andere kringen verkeert, maar ik vraag me toch af of er wellicht, tijdens een proces van ziekte, je anders over dit soort dingen zou kunnen gaan denken? Of ken jij (Vesper dus) echt mensen die in de situatie zaten en vervolgens hebben bedankt?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2016 om 13:16

Jippox

Bedoel je dat de zoon van Elisa ouder overkomt dan een 15-jarige puber? Leeftijd zegt niet altijd alles. Een 15-jarige kan dingen meegemaakt hebben die een 50-jarige nog nooit heeft meegemaakt. Mijn vader beging ook de fout door mijn man in den beginne als snotneus te behandelen, terwijl man al dusdanig levenservaring had, dat dat snotjong-toontje wel even minder mocht.

kaaskopje

Nou nee, ik bedoel dat de zoon van Elisa wel heul erg politiek correct wordt neergezet hier en ik hoop dat 'ie in het echt gewoon lekker foute pubergrappen maakt en zich met andere dingen bezig houdt dan empathisch zijn met alles wat ziek en gehandicapt is en zich tot in den treuren verdiepen in orgaandonatie (en dan toch nog steeds geen argumenten tegen kan verzinnen, wat dan eigenlijk weer helemaal niet zo empathisch is)

Maar Elisa komt hier zo vertellen dat haar zoon juist Heel Erg Goed foute pubergrappen kan maken etc., let maar op, dus dat komt vast helemaal goed.

Leen13

Leen13

02-01-2017 om 23:22 Topicstarter

Frankrijk gaat een stapje verder

http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4443033/2017/01/02/Fransen-mogen-orgaandonatie-alleen-nog-schriftelijk-weigeren.dhtml

In feite zou iemand eens kunnen doorrekenen hoeveel patiënten er dankzij de Franse donorregistratiewet gered zijn vanaf 1975, de datum dat de wet inging dat iedere Franse burger donor is, tenzij schriftelijk zich afgemeld in een weigerbestand. Wat ik van het artikel begrijp is er geen registratie van mensen die aangeven wel donor te willen zijn.

In de praktijk wordt door nabestaanden donatie geweigerd omdat er te weinig geregistreerd staat en men dan toch gedwongen is om nabestaanden te bevragen.

Per 1 Januari 2017 heeft Frankrijk nu een nieuwe wet waarbij iedereen donor is, je kunt je nu wel online afmelden maar nabestaanden mogen alleen weigeren, op een kwetsbaar moment, door dat schriftelijk te doen.
Men is daar dan ook bang dat het aantal weigeraars alleen maar zal toenemen. Bovendien is het ongeloofwaardig dat artsen nabestaanden zullen bruskeren door mondelinge, in plaats van de vereiste schriftelijke, weigering af te wijzen en toch donatie in gang te zetten.

" Maar betrokken organisaties, zoals de Franse Orde van Artsen en de Vereniging voor Orgaan- en Weefseldonatie (France Adot), vrezen dat de wetswijziging een tegenovergesteld effect zal hebben. "De schriftelijke handeling op zo'n moeilijk moment maakt het voor een familie traumatischer om donatie af te wijzen", zegt Pierre Noir, vicevoorzitter van France Adot. Dat schaadt het vertrouwen in orgaandonatie, vreest hij, met meer weigeraars tot gevolg."

Je wil er alles aan doen om donatie mogelijk te maken, maar dit werkt gewoon niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.