Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bianca

Bianca

07-03-2014 om 12:10

HPV vaccinatie


Hé Onno

In het vaccinatieschadedraadje staan nog enkele vragen voor je open geloof ik.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

04-04-2014 om 14:01

Foutje in de naam

Moet zijn: http://www.anti-vaccinatieraad.nl

Want daar word ik ziek van, rabiate anti-vaccinatieorganisaties die zich met neutrale namen van een objectief aura proberen te voorzien.

Evanlyn

Evanlyn

04-04-2014 om 14:58

deze medische term heb ik nog nooit gehoord...

Op die site waar Onno naar linkt gaat het over meiden die "in elkaar kukelen". Merkwaardig.

Homeopathie is volksverlakkerij. Want of er zit inderdaad zo weinig werkzame stof in dat het niet werkt, en dan werkt het niet; of er zit wel genoeg werkzame stof in en dan is het geen homeopathie meer, maar "geneeskunde". En dan hoop je dat zo'n drankje geen schade aanricht. Want de werkzame stof van een kruidendrankje is moeilijker te doseren dan die diezelfde stof in zo'n eng farmaceutisch medicijn.

Hombre, ik hoop dat je je snel beter voelt

Dalarna

Dalarna

04-04-2014 om 19:19

Temet

Tip: verzamel alle gestelde vragen aan Onno en gooi ze elke keer in een draadje als hij daar reageert

Eng

Die site van de vaccinatie'raad' staat vol bewezen onwaarheden. Hpv te vermijden door condoomgebruik? Kwik in de vaccinatie? Ugh. En dat in elkaar kukelen van pubermeiden na de vaccinatieserie, dat zal best. Alleen niet dóór de vaccinaties. Dat heet gewoon puberteit. Was vroeger ook al zo, lang voordat de hpv-vaccinaties er waren. Ik had het vroeger ook. Extreem moe, bleek toxoplasmose te zijn. En ik had de ene keelontsteking na de andere. Bij mijn dochters zie ik hetzelfde beeld. Zowel bij het gevaccineerde als het niet-gevaccineerde exemplaar.

skik

Dalarna

Dat is al eens gebeurd, maar ik denk niet dat ik dat oude draadje nog terug zou kunnen vinden. Met name Primavera had, als ik me wel herinner, een aantal hoogst relevante vragen. Maar antwoord, ho maar. Af en toe kwam Onno de Meeuw weer overvliegen om te schreeuwen en wat te laten vallen, en als iemand in dat draadje dan de openstaande vragen oplepelde bleek zijn praktijk ineens weer waan-zin-nig druk te zijn en vloog-ie weer weg.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 11:44

Ik mis

de 'like' knop op OO

Dalarna

Dalarna

07-04-2014 om 16:38

Temet

Jammer want ik bedoelde dat als iemand dat voortaan even paraat houdt in een worddocumentje dan ziet meteen iedereen waar hij nog geen antwoord op heeft gegeven (en maar platbombarderen die zeemeeuw...).

ik heb niet alle reacties gelezen, maar

toch even een paar opmerkingen, met het risico dat ik herhaal wat een ander al heeft geschreven.
1. HPV wordt niet alleen door mannen overgebracht. Ook vrouwen kunnen het op elkaar overbrengen of op mannen. Tussen vrouwen onderling kan het wel, maar minder gemakkelijk. Ook orale overdracht schijnt te kunnen...
2. het gebruik van een condoom garandeert niet dat er geen HPV-besmetting optreedt. Het virus zit ook rond de anus en de ingang van de vagina, en kan via die plekken overgebracht worden.
3. van de 85 verschillende HPV-varianten zijn er een paar die als "hoog risico" HPV worden aangeduid. Inderdaad wordt juist tegen die typen ingeënt.
4. Ook al heb je maar één sexuele partner gehad in je hele leven, dan nog kun je besmet raken als nu net die partner zelf besmet is. Zelf vind ik het bijzonder ongeloofwaardig als een man zegt " dat jij de eerste en de enige bent", net zo goed als ik dat vind met betrekking tot vrouwen. Ze zijn er heus wel, dat weet ik, maar "better safe than sorry". Al is dat safe natuurlijk betrekkelijk, omdat een condoom niet altijd beschermt tegen HPV-besmetting.

Er is heel veel zinvolle informatie te vinden op de website van de RIVM over het uitstrijkje, de HPV-test en de verschillende mogelijke uitslagen van het uitstrijkje. Verder geeft de site lijfenleven.nl wel goede informatie, en een brochure van het Nederlandse vereniging voor obstetrie en gynaecologie ook. Daarin is bovenstaande informatie, en nog veel meer, terug te vinden.

Bij mijn zusje is de aanwezigheid van één van de hoog risico varianten geconstateerd, in samenhang met pap 3a als uitslag, tot tweemaal toe. Dat is op zijn zachtst gezegd niet fijn. Naast de zorgen over de vraag of het een voorstadium van kanker betreft, moet ze nu ook preventief een aantal dingen doen en laten. Vooral het laten is lastig, omdat dat gevolgen heeft voor haar werk.
Hoewel in mijn optiek een aantal vragen over evt. bijwerkingen van de inenting nog onvoldoende beantwoord is, ben ik vóór inenten. De omstandigheid dat er op een aantal punten nog onduidelijkheid is, komt juist ook door het feit dat er nog maar relatief kort wordt ingeënt tegen HPV. Desondanks ben ik het met Jippox eens dat de samenhang tussen verschijnselen als vermoeidheid en andere moeilijk benoembare klachten enerzijds en de HPV-prik anderzijds nog lang niet aangetoond is, en waarschijnlijk ook niet aangetoond zal worden. Er zijn zoveel andere mogelijke oorzaken die wel wetenschappelijk zijn aangetoond, dat ik, als ik een dochter had, zou kiezen voor de inenting en me niet zou laten weerhouden door de mogelijke bijverschijnselen.

Suzanne

Suzanne

07-04-2014 om 21:34

o ja

heb toch maar alle reacties gelezen en inderdaad, de vier punten die ik weergaf zijn al eens door andere forummers beschreven. Mijn excuses. Als laatste: ik dacht echt dat HPV altijd een rol speelde bij het ontstaan van baarmoederhalskanker, maar dat is blijkbaar niet zo? Verbaast me eigenlijk niet dat ook zonder HPV een paar cellen in de baarmoederhals kunnen ontsporen.

Nog even een vraag: zijn er hier vrouwen die ook tot tweemaal toe een pap3a uitslag hebben gehad? Hoe was daarna het verloop van de behandeling en de controle?

2x inderdaad pap 3a.
Een keer is de zaak bevroren en de 2e keer is de zaak weggeschroeid. Er is ook nog een onderzoek gedaan naar HPV omdat het de 2e keer was maar dat bleek negatief. Ik heb ruim 10 jaar elk jaar een uitstrijkje laten doen. De laatste jaren sla ik weleens een jaar over.
Er is geen consatie gedaan omdat dat een probleem kan zijn bij zwangerschap.
Ik had een uitstrijkje laten maken vanwege pijn bij de gemeenschap waarop de uitslag kwam.

preventief?

Ik snap niet goed wat je preventief zou kunnen doen of laten. Behalve vaccinatie dan.

"preventief"

Preventief is inderdaad niet helemaal het goede woord. De gynaecoloog heeft gezegd dat mijn zusje aan haar weerstand moet werken, zodat het lichaam meer kans heeft om het virus alsnog zelf op te ruimen. Dat betekent in het geval van mijn zusje dat ze bijvoorbeeld beter geen extra nachtdiensten kan draaien naast de nachtdiensten die ze normaal al heeft. De werkgever verwacht echter dat ze dat wel doet, dus dat is heel vervelend.

Wat ik niet uit de beschikbare informatie kan halen is of het virus uiteindelijk toch helemaal uit het lichaam verdwijnt of niet, als het zo'n hoog risico variant is dus. En kan het voorstadium van kanker in het lichaam blijven sluimeren, ook al zijn de onrustige cellen weggehaald? Zo van: eenmaal besmet met de hoog risico variant blijf je altijd gevoelig voor terugkeer van onrustige/kwaadaardige cellen? Ik heb zo het vermoeden dat het laatste het geval is en dat je atijd alert moet blijven op mogelijke poblemen. Vragen vragen vragen, maar ik mocht ze van mijn zusje niet stellen aan de gynaeoloog...

conisatie

Jeetje ja, dat is ook nog zoiets, dat je kansen op een zwangerschap kleiner kunnen worden. Is bij jou nu alles in orde, AnneJ?

risico

Volgens de artsen was die 2e keer gewoon toeval en geen kwestie van ' sluimeren' of zoiets. Maar zelf vertrouwde ik het niet en heb daarom gevraagd om jaarlijkse uitstrijkjes na de 2e. Na de 1e deed ik het om de 3 jaar en dat was dus toch een keer te lang gewacht.

risico's 2

Verder heb ik er geen last mee gehad. Gewoon 2x prompt zwanger geworden.
Na een conisatie kun je last hebben van een zwakke baarmoederhals en bij zwangerschap kan het nodig zijn om dat te steunen met een bandje. En de baarmoedermond kan mogelijk moeilijker verweken aan het einde van je zwangerschap door littekenvorming.

Hombre

Hombre

08-04-2014 om 15:35

Hoog risico

"Wat ik niet uit de beschikbare informatie kan halen is of het virus uiteindelijk toch helemaal uit het lichaam verdwijnt of niet, als het zo'n hoog risico variant is dus."

Ik weet niet wat hoe groot het risico op BHK van zo'n hoog risico variant eigenlijk is. Het zou me niets verbazen als ze 1 op 200 of 1 op 1000 al hoog vinden. Is ook best hoog, maar niet om iedere nacht van wakker te liggen.

Maar goed, wat betrouwbare cijfers zouden wel prettig zijn.

hoog risico

Volgens mij houdt hoog risico het volgende in: van de 85 HPV-varianten zijn er maar enkele die een hoog risico op het ontstaan van baarmoederhalskanker met zich brengen. Deze groep is verantwoordelijk voor het onstaan van 70 tot 80% van de kankergevallen. Met andere woorden: als je met één van die varianten besmet bent, is er een grote kans dat je bmhk ontwikkelt. De andere varianten vormen een veel kleiner of zelfs geen risico. Van de 100 geconstateerde gevallen zijn er dus 70 tot 80 direct te linken aan een besmetting met een hoog risico HPV-variant.
Hmm, geeft dit eigenlijk wel antwoord op je vraag?

Hoho!

" Deze groep is verantwoordelijk voor het onstaan van 70 tot 80% van de kankergevallen. Met andere woorden: als je met één van die varianten besmet bent, is er een grote kans dat je bmhk ontwikkelt"

Dat "met andere woorden" klopt niet. Dat die varianten verantwoordelijk zijn voor het gros van de kankergevallen is ongetwijfeld waar, maar wil daarmee niet zeggen dat als je met zo'n virus bent besmet je dus ook een groot risico hebt om kanker te ontwikkelen.
En volgens mij is dat niet zo, want zo vaak komt bmk gelukkig nou ook weer niet voor, en de kans op besmetting met die virussen is vziw zeer fors - vandaar ook die vaccinatiecampagne.

De tegenhanger van deze bewering is overigens wel waar: als je *niet* met zo'n variant bent besmet heb je dus een veel kleinere kans om bmhk te krijgen, namelijk 20-30% van de kans op bmhk in het algemeen.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

09-04-2014 om 08:39

Temet

Dat is precies mijn punt.

klopt, sorry

Klopt Temet, helemaal waar. Misschien moet ik zeggen: een grotere kans op onrustige cellen die mogelijk een voorstadium van bmhk vormen. Zoiets?

hoe dan ook

Hoe dan ook, het blijft gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend/kilo utrecht tango, zo'n uitslag. Mijn zusje maakt zich zorgen maar is tegelijkertijd zo ontzettend gesloten dat over dit onderwerp geen gesprek te voeren valt.

Voorkomen

Ik was ook wel geschrokken. Vooral omdat ik zelf nog kinderen wilde en bang was voor een conisatie en de mogelijke gevolgen daarvan. Maar achteraf is het meegevallen. De behandelingen vielen mee. Dat gebeurde poliklinisch en ik had iemand mee om mijn hand vast te houden.
En het is belangrijk dat je uitstrijkjes laat maken om er tijdig bij te kunnen zijn. Als er een hoog risico is kun je elk jaar een uitstrijkje laten maken en zonodig weer behandelen. Zelfs de 2e keer was ik op zich nog op tijd om zonder restverschijnselen behandeld te worden. Pap 3a is een voorstadium van kanker, pas bij 4 en 5 is sprake van kanker. Ik ga er dan ook vanuit dat de 5 jaarsoverleving na behandeling 100 procent is.

Hombre

Hombre

11-04-2014 om 14:28

Suzanne74

Het gaat vooral om de keuze van het woord 'grote' i.p.v. 'grotere'. Een groter risico dan een heel klein risico hoeft nog niet erg groot te zijn. Een groot risico is altijd groot.

(Am I still making sense?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.