Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bianca

Bianca

07-03-2014 om 12:10

HPV vaccinatie

Ok mijn oudste heeft de oproep gekregen. En ik was al langer aan het rondneuzen op internet over de voors en tegens van de HPV vaccinatie.

Maar ik blijf het lastig vinden!
Wat is nu waar?

De tegen sites komen eigenlijk allemaal met hetzelfde voorbeeld over een meisje dat na de HPV vaccinatie extreem moe is.
Hoe vaak komt dat voor?

En wat is er waar over de werkingsduur?
En wie weet wat de gevolgen zijn op de lange duur? Zijn deze echt zo slecht uitgezocht? En zijn de jonge meiden nu een soort testcase?

We weten het hier nu echt niet meer....


Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2014 om 12:20

Hier

krijgt dochter de oproep volgend jaar. En wij hebben besloten het (nog) niet te doen. Het kan later ook nog. Ik verwacht echt niet van mijn 12-jarige dat ze dan al zó sexueel actief is. We hebben het wel met dochter overlegt en zij zei zelf dat ze er wel over ging denken als zij met sex bezig gaat zijn.
Wat wij ervan hebben begrepen is dat eigenlijk nog niet duidelijk is hoelang de werking is, dat het niet tegen alle varianten van baarmoederhalskanker beschermt. En waar wij ook de kriebels van kregen is dat sinds dit jaar er nog maar 2 prikken worden gegeven ipv 3. Dan zijn er dus al veel meisjes geweest die onnodig 1 prik hebben gekregen. En in onze ogen is zo'n prik niet perse onschuldig.

Wel gedaan

Onze dochter zat bij de eerste lichting meisjes die ingeënt werden. Wij hebben de discussie dus in alle hevigheid meegemaakt, inclusief verhalen over vaccinaties met dodelijke afloop en zo.
Wat mij erg heeft geholpen in de beslissing is een draadje hier op Ouders Online. Ik vond dat er goede argumenten werden gegeven die vóór de vaccinatie pleitten, met name door Kari. Misschien vind je het draadje nog terug in het archief...

Zo uit mijn hoofd weet ik het niet meer precies, maar wat mij nog is bijgebleven is:
- werking lange duur: hierover is inderdaad nog weinig bekend, omdat de vaccinatie nog niet zolang geleden ontwikkeld en uitgetest is. Het is dus geen kwestie van slecht uitzoeken, maar gewoon een te nieuw product om iets te zeggen over de gevolgen na dertig jaar. In die zin is er niets zinnigs over de effecten op lange termijn te zeggen. In elk geval zijn er tot nog toe geen bijwerkingen gevonden, hoewel de vaccinaties nu geloof ik al meer dan tien jaar worden gegeven.
- Geen idee hoe vaak extreme moeheid voorkomt. Bij mijn dochter en alle meisjes die met haar ingeënt werden heb ik zoiets niet gehoord.
- Wat mij de doorslag heeft gegeven is dat ik zelf iemand ken die aan baarmoederhalskanker is overleden. Ik zou het mij nooit vergeven als mijn dochter, omdat ik haar deze inenting heb onthouden, om die reden ziek zou worden en misschien ook zou overlijden.

Succes met de beslissing! Het valt niet mee.

Vond het een moeilijke beslissing

We zijn hier ook aan het wikken en het wegen geweest.
Waar doe je verstandig aan.
Welke voor's en tegen's zijn er.
En elke keer als er weer discussies oplaaien, vraag je jezelf af, heb ik er wel goed aangedaan met deze vaccinatie.
Twee dochters hebben hem gehad.
De eerste heeft totaal geen lasten ondervonden.
De tweede is ruuim een jaar aan het sukkelen geweest met haar gezondheid.
Vermoeidheid, onverklaarbare pijntjes, met regelmaat hoofdpijn.
Heeft ws. niets met elkaar te maken, maar toch, je zoekt naar een oorzaak.
Wij zijn alternatief gericht, en bij de acupunturiste kwam toch duidelijk vaccinatie recidief naar voren, met name BMR/DTP.
Zij is daar voor behandelt, momenteel gaat het goed met haar.

Bianca

Bianca

07-03-2014 om 13:57

Waar ik bang voor ben

Mijn dochter heeft Pfeiffer gehad vorig jaar. En is dus nog steeds moe. Heb een paar maanden terug maar weer eens de huisarts met haar bezocht en bloed laten prikken.
Daar kwamen wel een paar tekorten uit, die worden aangevuld.
Verder geen gekke dingen (gelukkig).

Maar ze is dus nu al moe. En die vermoeidheid zie ik vaker terugkomen als je op HPV googelt (word je niet vrolijk van...)

Dus als ik dan leest dat er wel meer kinderen onverklaarbaar moe zijn krijg ik toch meer het NEE gevoel...

De gemiddelde arts zal dan inderdaad zeggen dat het toeval is. Maar ik vertrouw, sinds ik zelf met mijn gezondheid tob, artsen niet meer zo op hun woord.

Zijn er nog meer mensen die uit eerste hand hebben meegemaakt dat hun kind onverklaarbaar moe werd na die prik?

Natuurlijk wil ik als het zou kunnen kanker voorkomen. Maar hoeveel en hoelang bescherming geeft deze prik nu echt (dat weten ze niet volgens mij). Ik wil ook niet dat mijn kind chronisch moe blijft...

De twijfel blijft...

moe

Veel kinderen van die leeftijd zijn moe. Dat heeft verschillende oorzaken: ze groeien hard, er worden hogere eisen aan ze gesteld (Voortgezet onderwijs), ze gaan vaak later naar bed, of vallen moeilijker in slaap, en last but not least: hun hele hormoonhuishouding gaat overhoop. Dat heeft nogal wat gevolgen, lichamelijk èn geestelijk.
Die vermoeidheid kan vervolgens ook nog eens jaren en jaren aanhouden. Ze blijven namelijk nog wel een poosje groeien, en vooral ook nog een poosje puber en als ze wat ouder worden gaan ze alleen maar nòg later naar bed, hebben meer feestjes in het weekend enz.enz. Bij meisjes komt daar dan ook nog iedere maand de menstruatie bij.
Kortom...
Die vermoeidheid gekoppeld aan een vaccinatie op 12 jarige leeftijd lijkt mij dan ook vooral gebaseerd op toeval. Dat het ene volgt op het ander bewijst nog geen oorzakelijk verband. En wetenschappelijk bewijs hiervoor is er v.z.i.w niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2014 om 15:00

Bianca

Je hoeft nu geen gehoor aan die oproep te geven. Je kan er ook weer over nadenken als je het idee krijgt dat je dochter sexueel actief wordt. En dan eventueel alsnog gaan.

hpv

Als je op het OOL forum HPV intypt in de zoekfunctie zijn er diverse draadjes.
Wij hebben het niet gedaan. Ik leg zelf een relatie tussen autisme en vulstoffen, niet als oorzaak maar als stressfactor en bovendien denk ik dat het een vals gevoel van veiligheid kan geven. Je kunt nog steeds om veel andere oorzaken baarmoederhalskanker krijgen en dan is de beste remedie om te testen bij klachten, zelfs als ze nog jong zijn. Baarmoederhalskanker kan in incidentele gevallen al op jonge leeftijd voorkomen. Zelf heb ik het 2x gehad en ik test dan ook vanaf de 1e keer. Heb het een aantal jaren ook jaarlijks gedaan.

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 16:37

Wel

Dochter heeft hem wel gewoon gekregen, omdat we de kans op baarmoederhalskanker zo klein mogelijk willen houden. Ik ga er vanuit dat het vaccin voldoende gecontroleerd is en veilig gegeven kan worden. Vooralsnog heeft ze er ook nog geen enkele bijwerking van ervaren.

"het kan later ook nog"

Dendy : "Je hoeft nu geen gehoor aan die oproep te geven. Je kan er ook weer over nadenken als je het idee krijgt dat je dochter sexueel actief wordt. En dan eventueel alsnog gaan."

Mijn dochter is 5 dus ik heb nog even. Maar tegen die tijd krijgt dochter gewoon de prik als ze de oproep krijgt. Als ik wacht totdat ik het idee heb dat ze sexueel actief is dan is de gang naar de dokter meteen een stuk meer beladen, zo niet voor mij dan wel voor dochter ('kijk, ik ben Sexueel Actief') en bovendien: gelet op mijn gevoeligheid voor subtiele signalen (NOT) krijg ik vermoedelijk pas het idee dat mijn dochter sexueel actief is als ze terugkomt van de abortuskliniek

Ik ga eventuele behandelingen voor mijn dochter niet laten afhangen van mijn voelsprieten, dat is vragen om narigheid. En ik vermoed ook zomaar dat dochter het al dan niet sexueel actief worden t.z.t niet laat afhangen van de vraag of ze die prikken al gehad heeft. Geen risico dus, wat mij betreft, en gewoon meteen prikken als die oproep op de mat ploft.

Groeten,

Temet

Jip

Jip

07-03-2014 om 17:12

Hier ook

Dochters hebben de vaccinatie gewoon gehad en nergens last van gehad. We hebben wel getwijfeld maar zowel mijn huisarts als mijn gynaecoloog lieten hun eigen dochters ook inenten, en dat gaf voor mij wel de doorslag.

Bianca

Bianca

07-03-2014 om 17:16

Nou

Katniss zegt: "Ik ga er vanuit dat het vaccin voldoende gecontroleerd is en veilig gegeven kan worden. Vooralsnog heeft ze er ook nog geen enkele bijwerking van ervaren."

En daar ga ik dus niet vanuit. Ik denk dan aan het softenon drama en de DES dochters. Tenminste die staan me wel bij.
Je kunt gokken dat ze ervan geleerd hebben, maar dat vind ik best naïef.
Dit is weliswaar een totaal ander soort middel. Maar nog steeds is me erg weinig duidelijk over de bijwerkingen en risico's.
Ik heb niet het gevoel dat het RIVM daar zo open over is.

Ik heb ook licht getwijfeld bij de andere vaccinaties, maar die zijn er al wat langer (ik heb ze zelf ook gehad) en hebben hun werking ook bewezen.
Maar juist omdat deze er nog maar zo kort is, twijfel ik zo.

Natuurlijk trek ik de haren uit mijn hoofd van ellende als mijn dochter kanker krijgt. Maar ook als ze later problemen krijgt omdat achteraf blijkt dat er toch iets was met dit vaccin.

Zijn er al meiden die de eerste prikken hiervan gekregen hebben en gezonde kinderen hebben? Of is dat nog te vroeg?

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 18:08

Eigen afweging

Ik ken (jonge) vrouwen die baarmoederhalskanker hebben gehad. Dat wil je echt niet. 70% van de vormen van baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door de types HPV waarvoor je wordt ingeënt, dus dat neemt al flink wat risico's weg.
Als je je hele leven slechts een sekspartner hebt voor wie je ook de enige bent, loop je geen risico (op kanker door HPV), maar in andere gevallen wel.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 21:33

Bianca

"Ik heb niet het gevoel dat het RIVM daar zo open over is."

Als dat al waar zou zijn: WAAROM zouden ze er niet open over zijn, wat is hun voordeel daarvan? Denk daar eens goed over na....

even zo

even zo

07-03-2014 om 22:01

Reden Bianca

"Ik denk dan aan het softenon drama en de DES dochters. Tenminste die staan me wel bij.
Je kunt gokken dat ze ervan geleerd hebben, maar dat vind ik best naïef.
Dit is weliswaar een totaal ander soort middel. Maar nog steeds is me erg weinig duidelijk over de bijwerkingen en risico's."

Dit was hier ook de reden om niet in te enten. Naar mijn idee is er nog te weinig over bekend.
Dochter had hem vorig jaar moeten hebben, nu blijkt dit jaar dat er 1 inenting minder nodig is.
Baarmoederhalskanker komt er vaak uit bij preventief onderzoek, ik weet dat het niet altijd op tijd ontdekt wordt, maar in de meeste gevallen wel.
Verder beschermt de inenting maar tegen 1 vorm van baarmoederhalskanker en dan net tegen een vorm die vaker voor komt bij vrouwen die verschillende partners hebben.
Ik neem aan dat de meesten van jullie je kind toch op zullen voeden met het idee van veilig vrijen?

Tink

Tink

08-03-2014 om 00:18

geheel eens met Temet

Oudste heeft de prikken een jaar of 7 geleden gehad, geen enkele bijwerking kunnen bespeuren.
Ik heb best voelsprieten waar het mijn kinderen betreft maar je kunt gewoon niet garanderen dat je kind het mij, of de huisarts, wel even zal komen vertellen als ze seksueel actief gaat worden (het idee... dat is 'voor schut'!!) of pas een tijdje later en dan ben je dus te laat.

Wat Dalarna zegt klopt ook, waarom zou het RIVM niet open zijn hierover? Dat is gewoon totaal niet logisch.

EvenZo, tuurlijk voed ik mijn kinderen op met het idee van veilig vrijen, maar wie zegt dat ze daar in the heat of the moment ook nog aan denken? De verhalen over ongewenste zwangerschappen spreken wat dat betreft boekdelen. Daar gaan we dus maar niet op wachten.

En ja, baarmoederhalskanker ontdek je met een uitstrijkje, maar zelfs in de meest lichte vorm staan je dan een hele hoop vervelende zaken te wachten . Dat wil je gewoon echt echt écht niet. Bovendien krijg je je eerste uitstrijk pas met je 30e toch? Pfff, 18 jaar tijd voor dat virus om lekker z'n gang te gaan dus. Geen haar op mijn hoofd die dat wil zien gebeuren.

Ik vind bescherming tegen 70% van de bmhk-vormen meer dan genoeg reden om mijn dochters in te laten enten. Hopelijk vinden ze tegen die andere 30% ook nog iets uit.
Dat nu gebleken is dat 2 prikken voldoende is, is alleen maar prettig (ook praktisch gezien want wij moesten een eind rijden voor die prikken).

Ik blijf het raar vinden...

HPV wordt door mannen verspreid. Waarom alleen meisjes vaccineren?
Gemiddeld gezien hebben mannen meer partners dan vrouwen, dus met een mannenvaccinatie ga je de verspreiding beter tegen.

Nils

Nils

08-03-2014 om 06:11

Argumenten

Stellen dat het niet zo nodig is, omdat je er met uitstrijkjes meestal wel op tijd bij bent, vind ik op z'n zachts gezegd bijzonder. Al is dat zo: enig idee hoe heftig en ingrijpend de behandeling van (voorstadia van) kanker is? Het wordt echt niet opeens een fijne ziekte, omdat je het overleeft... En dan nog, er gaan nog steeds vrouwen op jonge leeftijd dood. Uitstellen zou ik ook niet doen: hoewel je niet weet wannee je kind sexueel actief wordt, hoop je toch dat dit ooit gebeurt? Door te zeggen dat het kind maar aan moet geven wanneer het zover is, dat het toch maar een partner mag hebben (ook gehoord) en dat ze het dan maar veilig moet doen, leg je toch wel heel veel verantwoordelijkheid bij je kind: mocht je toch HPV oplopen, zoals 80% vd vrouwen, en daar wat naars uitkomen, dan komt dat door promiscue gedrag en niet eerlijk tegen je ouders zijn over je sexleven...

Ik snap wel dat je het niet goed aandurft, zo een nieuw vaccin en met alle opwinding erover. Dus, zonder de ziekte te bagataliseren, een afweging maken tussen de reeële risico's lijkt me verstandig. Misschien is het wijs een afspraak met je gyneacoloog te maken? Of met de huisarts?

Tenslotte vind ik ook dat jongens een oproep moeten krijgen, zeker omdat er nog zoveel kinderen niet gevaccineerd worden. Daar nemen de risico's ook weer van af.

Brigitte

Brigitte

08-03-2014 om 12:41

paar dingen

Mijn kinderen zijn al te oud dus die mogen niet meer maar anders waren ze zeker gevaccineerd.
'Ze' weten nog niet genoeg wat er over 30 jaar voor bijwerkingen zijn? Nee en dat geldt voor alle medicijnen. Er is echt niets wat eerst 30 jaar alleen op testpersonen wordt gebruikt voor het op de markt komt. Vaccinaties moeten net als al het andere voldoen aan de veiligheidseisen. Als je daaraan twijfelt geef dan vooral ook geen antibiotica ofzo. En het grote voordeel van vaccinaites boven andere medicijnen is dat ze heel veel worden gebruikt, veel meer dan de meeste andere medicijnen. Er zijn wereldwijd al miljoenen en miljoenen van die prikken gegeven. Daardoor vallen bijwerkingen en ook de zeldzame, veel eerder op.
Jongens vaccineren zie ik niet gauw gebeuren omdat het bij deze vaccinatie nu niet om de de vaccinatiegraad gaat zoals bij de babyprikken. Het gaat om de persoonlijke bescherming en bij jongens is de kans op onheil door hpv voor de persoon te klein om daarvoor die kosten te maken.

Vaccinatiegraad

Natuurlijk gaat het ook om de vaccinatiegraad!
Hoe meer jongens gevaccineerd, des te minder niet gevaccineerde meisjes besmet.

caton

caton

08-03-2014 om 13:45

inbraakje

Omdat onze dochter ook 12 is, lees ik met belangstelling mee. Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar neigen meer naar wel doen. Dochter heeft echter nog geen oproep gekregen en is een half jaar geleden al 12 geworden. Duurt dat bij meer mensen zo lang, of moet ik aan een bel gaan trekken?

Neutraal

Mijn oudste dochter zat ook in de eerste lichting, toen de discussies nog erg hevig waren. Ik heb informatie uit verschillende hoeken gezocht en gelezen en kwam tot de conclusie dat het me niet uitmaakte of mijn dochters wel of geen prik zouden krijgen. Ik ben niet bang voor (indianen)verhalen van bijwerkingen, anderzijds weet ik ook dat de prik geen 100% beschermt. Het blijft dus opletten: veilig vrijen en t.z.t. uitstrijkjes laten maken.

Ik heb het aan mijn dochters zelf overgelaten. De oudste is zo panisch voor prikken (is bij de 9-jaarsprik flauwgevallen en ging al huilen als ze op het journaal hoorde dat baby's opgeroepen werden voor een prik tegen de mexicaanse griep) dat ze zelf persé niet wilde. Mijn jongste dochter wilde wel ingeënt worden, die heeft de prikken gekregen. En nergens last van (gehad).

skik

dirksmama

"HPV wordt door mannen verspreid. Waarom alleen meisjes vaccineren?"

Volgens mij heeft het RIVM een kosten/batenanalyse en bleek dat het alleen vaccineren van meisjes het meest efficiënt was. Jongens vaccineren werd twee keer zo duur maar niet twee keer zo veilig.

"Gemiddeld gezien hebben mannen meer partners dan vrouwen, dus met een mannenvaccinatie ga je de verspreiding beter tegen."

Dat hoor ik wel vaker, dat mannen meer partners hebben dan vrouwen. Maar bij heteroseks kan dat toch niet, dan moeten er even veel mannen als vrouwen zijn die seks met elkaar hebben. Als mannen meer partners hebben, moeten dat wel andere mannen zijn. En daar hebben vrouwen dan weer geen 'last' van.

skik

Twijfel

Ik ga binnenkort mijn zusje aan deze ziekte verliezen, en tegelijkertijd heb ik een dochter die net 12 is geworden. En ik twijfel, voornamelijk om al eerder genoemde redenen. Softenon en des drama's ken ik ook en we weten simpelweg niet of deze prikken veegelijkbare bijwerkingen heeft. Ik vind 70% niet idioot veel, bij 30% kun je er dus niets tegen doen.

Daarbij is mijn oudste niet het type voor veel vriendjes, voor onveilige sex etc. Rustig, serieus, stil. Dat telt ook mee. Jongste is heel anders zeg maar, die heeft wat dat betreft meer kans.

Ik neig naar wel laten prikken maar duidelijk veel twijfel hier, ik blijf dit volgen.

Zus

Zus

08-03-2014 om 18:42

Niet veel toe te voegen

Maar om te laten zien dat er ook niet-twijfelaars zijn Mijn dochter wordt woensdag ingeent, want ik ben pro-inenten. Hoeveel levens zijn er al niet gespaard gebleven sinds we inenten? Ik heb verder ook geen vage onderbuikgevoelens over troep inspuiten en zo. Kinderen krijgen ergere dingen binnen via luchtvervuiling en voedsel

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2014 om 19:48

Hier....

Mijn dochter heeft de eerste twee vaccinaties gehad, ze heeft hier zelf voor gekozen. Ik ben wel blij dat de derde nu niet nodig blijkt, want zij heeft flinke vermoeidsheidsklachten gehad na de twee vaccinaties.

Natuurlijk niet skik

Het is niet een op een bij promiscue gedrag.
Je hoeft niet evenveel mannen en vrouwen te hebben.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 10:27

dirksmama

Het gemiddelde verandert toch echt niet hoor... reken maar na!

Lou

Lou

09-03-2014 om 11:02

Speciale behandeling

Misschien ook nog fijn om te weten voor de ouders van meisjes met prikangst: je kunt een speciale behandeling krijgen. Ik heb gebeld en uitgelegd dat mijn dochter bij iedere prik flauwvalt, ook bij het schieten van gaatjes in haar oren, en dat ze doodsbenauwd daarvoor is, maar toch de inenting wilde laten doen. Daar werd zeer begripvol op gereageerd. Ze mocht later komen, na de grote groep, in haar eentje op een aparte kamer, ze kreeg de prik liggend (dat hielp het meest denk ik) en daarna was er nog ruim de tijd voor een glaasje water en rustig bijkomen. Zo fijn! Ze zakte weg maar viel nog net niet flauw. Zo kan het dus ook.

lennest

lennest

09-03-2014 om 15:48

Entingen

In Afghanistan worden kinderen niet ingeënt tegen polio omdat er mensen zijn die geloven dat Amerika iets aan het virus heeft toegevoegd dat kinderen op latere leeftijd onvruchtbaar maakt. Wij zeggen hier: wat een onzin! Maar daar wordt het door veel mensen geloofd, sterker nog: de Taliban strijdt heftig tegen de inenting.

Op het internet zwerven horrorverhalen over de HPV-inenting, zie bijvoorbeeld de site van het RIVM: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Rijksvaccinatieprogramma/Feiten_en_fabels_over_de_prik_tegen_baarmoederhalskanker_HPV

Wat is het verschil?

lennest

Nou, simpel, hunnie zijn achterlijke moslims, en wij zijn onafhankelijke kritische geesten

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.