Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help Astra zeneca


ArianeI schreef op 16-03-2021 om 00:48:

[..]

En tijdens zwangerschap is er ook sprake van een verhoogd risico

En als je rookt, of de pil slikt...

Ik zag een staatje met cijfers uit de UK:

Ruim 10 miljoen Astra-vaccinaties, 13 klachten met bloedproppen/trombose. Overigens zonder dat direct verband met het vaccin is aangetoond.

Voor Pfizer hetzelfde, maar dan 15 klachten.

Tijgeroog schreef op 16-03-2021 om 11:44:

[..]

En als je rookt, of de pil slikt...

Ik zag een staatje met cijfers uit de UK:

Ruim 10 miljoen Astra-vaccinaties, 13 klachten met bloedproppen/trombose. Overigens zonder dat direct verband met het vaccin is aangetoond.

Voor Pfizer hetzelfde, maar dan 15 klachten.

En wat dacht je van het risico op trombose bij (langdurige) bedrust (bijv. omdat je geveld bent door -zeg- corona....)

Imi

Imi

16-03-2021 om 12:28

België blijft vaccineren met AstraZeneca

Om bovenstaande redenen gaat België wel door met vaccineren met het vaccin van AstraZeneca. Niet doorgaan levert een groter risico op, is de conclusie daar. 

Ze zien in de gevaccineerde groep procentueel zelfs minder gevallen van bloedklonters dan in de niet-gevaccineerde bevolking! 

Maar het ging toch om een vrij zeldzame vorm van trombose? Of heb ik het nu niet goed begrepen?

Verder eens met de meerderheid hoor: stoppen met vaccineren levert meer schade op dan het (geringe) risico van ernstige bijwerkingen.

Maar ik vrees dat het vertrouwen in Astra Zenica, en als het tegenzit in alle vaccins tegen corona, ernstig geschaad is.

Hopelijk besluiten ze na het sluiten van de stembussen dat er gewoon door gevaccineerd kan worden met AZ.

Rutiel, zo had ik het ook begrepen. En dat was ook de reden dat er eerst niet, en later toch wel is gestopt. Aanvankelijk was het verhaal alleen "trombose", dat was geen reden tot stoppen, maar later kwam daarbij dat het om een zeldzame vorm ging (trombose met verlaagde bloedplaatjes oid).

Door de posting van Omavn 2 realiseer ik  me nu pas dat de afkorting van dit vaccin AZ is. Nou, dan moet ik als Alkmaarder natuurlijk helemaal staan te trappelen

Groeten,

Temet

Klopt Temet, de weinig voorkomende ernstige ziekte betreft een combinatie van trombose en trombocytopenie. Een hele enge combinatie. Er waren echter slechts een heel beperkt aantal gevallen (nul in NL) en dan kan je je dus nog steeds afvragen of het middel (stoppen met vaccineren)  niet erger dan de kwaal (deze ernstige ziekte).

Mij lijkt het verstandig dat ze dat eerst uitzoeken. Er is nu overcapaciteit als het gaat om vaccinatiefaciliteiten. Dus zodra het kan kunnen de vaccinaties in hoog tempo hervat worden. Op dit moment zitten we toch nog in lockdown.

Tsjor

Pooh-Bear

Pooh-Bear

02-04-2021 om 17:05 Topicstarter

pfff nu gaan ze het weer niet meer geven voor mensen onder de 60. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Want zonder Astra zenica gaat het wel heel lang duren voor iedereen een prik heeft.

Ben ook benieuwd of ik uiteindelijk mijn 2e vaccinatie nog gaat krijgen.

Als ze het gaan geven aan de 60 plus mensen hebben ze er toch nog niet genoeg en dat is wel de groep mensen met het meeste risico op het moment.

Het is echt wel frustrerend met al die vaccins op de plank, terwijl de ziekenhuiscijfers en de besmettingcijfers aan het stijgen zijn.

Ik vind het wel terecht hoor, dat ze stoppen met AZ onder de 60. Met mannen hadden ze overigens wel door kunnen gaan, maar dat is misschien te lastig. 

Ik moet zeggen dat ik sta te springen om een prik, maar er echt al over na aan het denken was wat ik zou doen als ik AZ zou krijgen. Want ik weet wel dat de kans op zo'n bijwerking echt klein is, maar hij is wel zeer ernstig. En de kans dat ik als vrouw van mijn leeftijd en gezond en goed op gewicht ernstig ziek wordt van corona is miniem. Als ik een dochter had van 20 zou ik het nu toch echt afraden. De andere vaccins zou ik wel zonder twijfel nemen. 

Prik maar eerst de 60 plussers met az. Zij krijgen die bijwerking niet en lopen bovendien veel meer risico bij corona. Laat die jonge vrouwen maar mooi een ander vaccin krijgen. 

Pief. 60 plussers krijgen die bijwerking ook maar het risico dat covid ernstig bij ze verloopt is nog groter en daarom gaan ze wel door met 60 plussers. 

Ik baal ervan. Zo duurt het allemaal nog langeren bovendien is h e t gebruik van de pil of nog gevaarlijker in een vliegruig stappen nog veel risicovoller om trombose te krijgen. Erg jammer. Hopelijk kan astra zeneca een beetje vlot vervangen worden door een ander (goed leverbaar) vaccin. 

Pief. 60 plussers krijgen die bijwerking ook maar het risico dat covid ernstig bij ze verloopt is nog groter en daarom gaan ze wel door met 60 plussers. 

Ik baal ervan. Zo duurt het allemaal nog langeren bovendien is h e t gebruik van de pil of nog gevaarlijker in een vliegruig stappen nog veel risicovoller om trombose te krijgen. Erg jammer. Hopelijk kan astra zeneca een beetje vlot vervangen worden door een ander (goed leverbaar) vaccin. 

Plantenbak schreef op 02-04-2021 om 18:23:

Pief. 60 plussers krijgen die bijwerking ook maar het risico dat covid ernstig bij ze verloopt is nog groter en daarom gaan ze wel door met 60 plussers.

Ik baal ervan. Zo duurt het allemaal nog langeren bovendien is h e t gebruik van de pil of nog gevaarlijker in een vliegruig stappen nog veel risicovoller om trombose te krijgen. Erg jammer. Hopelijk kan astra zeneca een beetje vlot vervangen worden door een ander (goed leverbaar) vaccin.

Op de website van Lareb staan alleen vrouwen tussen de 20 en 65 met deze bijwerking. In Duitsland hadden ze dat ook al geconstateerd. Het zou te maken kunnen hebben met oestrogeen.

Ondertussen is er nog steeds een veel grotere sterfte aan corona bij mannen dan bij vrouwen. als de bijwerkingen inderdaad bij vrouwen voorkomen zou je kunnen overwegen om mannen wel met astra zenica te vaccineren. Dat verschil m/v moet toch wel uit de database te halen zijn? Of mag dat niet meer?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.