Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

16-05-2024 om 12:25

Dat herken ik wel, ik ga ook liever los in mijn eentje. 

Isabella70

Isabella70

16-05-2024 om 14:10 Topicstarter

Ik eet en drink heel graag in gezelschap maar dan liever gezond. Ik denk nu ook dat ik dat zoveel mogelijk ga proberen te laten. Ik vind het een heel gepuzzel om steeds te bedenken iets al dan niet af te slaan ed. Dan liever wat rustiger: zij doet (meestal) niet mee. Samen een feestje vieren met taart is super leuk maar niet meer dik worden is ook leuk en je kunt niet alles hebben Iedereen roept maar steeds ‘ach voor die ene keer’ maar dat ‘ ene keer’ gaat al zo lang niet meer op. We zijn de matigheid verloren.
Laatst mijn schoonmoeder gedekseld die zo’n beetje chocolade bij mijn (volwassen) dochter in haar mond was aan het proppen. Ze had al 3 x nee gezegd! Dat dekselen doe ik nooit maar voelde toch niet verkeerd, misschien moet ik het vaker doen. 

dan

dan

16-05-2024 om 17:57

Ik kan zelf erg geirriteerd raken als iemand door blijft drammen nadat ik gezegd heb iets niet te willen eten. Mijn man heeft daar nogal een handje van, komt hij met 2 ijsjes aan ipv eerst vragen of ik ook een ijsje wil. Soms heb ik er zin in en neem er ook een maar vaker kies ik ervoor het niet te doen. En dan reageert hij gefrustreerd omdat hij dat ene ijsje weer terug in de vriezer moet stoppen. We gaan bijna een week op vakantie samen met onze zoon en diens vriendin. Ik zal ook tijdens de vakantie wel eens de teugels laten vieren en een glas wijn nemen maar ik streef ernaar om in elk geval bij het ontbijt gezonde keuzes te maken. De lunch zullen we vaak wel ergens anders nemen als we op stap gaan. En dan 's avonds weer in het huisje eten maar dat zal waarschijnlijk een broodmaaltijd zijn. Ik neem een doos kha crackers mee maar zal vast ook wel eens een broodje eten. Na de vakantie pak ik het koolhydraat beperkt eten en sporten weer terug op. 

Isabella70

Isabella70

17-05-2024 om 00:49 Topicstarter

Haha Dan, ik heb beeld bij de ijsjes!
Gelukkig hier in huis geen drammers, maar buitenshuis genoeg.
Ik zou het wel leuk vinden als er thuis wat meer mee gedacht werd bijv over lekkere gezonde gerechten, dat doe ik nu meestal toch alleen. (pppfft vermoeiend soms)  En man vraagt wel geregeld of ik iets wil drinken. (alcohol) Nu dringt hij zeker niet aan maar de vraag alleen al is voor mij onweerstaanbaar
Maar goed, op dit moment laat hij zelf ook alcohol staan, ben wel trots op hem! 
Veel plezier op vakantie! 

dan

dan

17-05-2024 om 13:43

Isabella70 schreef op 17-05-2024 om 00:49:

Haha Dan, ik heb beeld bij de ijsjes!
Gelukkig hier in huis geen drammers, maar buitenshuis genoeg.
Ik zou het wel leuk vinden als er thuis wat meer mee gedacht werd bijv over lekkere gezonde gerechten, dat doe ik nu meestal toch alleen. (pppfft vermoeiend soms) En man vraagt wel geregeld of ik iets wil drinken. (alcohol) Nu dringt hij zeker niet aan maar de vraag alleen al is voor mij onweerstaanbaar
Maar goed, op dit moment laat hij zelf ook alcohol staan, ben wel trots op hem!
Veel plezier op vakantie!

Hier ben ik ook de enige die de gezonde maaltijden bedenkt als we met 2 zijn. Maar als mijn zoon een paar dagen bij ons is, helpt hij ook met het bedenken en  bereiden van de maaltijd 

ik doe mee! Gewicht is stabiel, bmi is altijd al rond 19 geweest dus daar wil ik niets aan veranderen. Maar ik snoep zooveel! Vooral chocola..

Isabella70

Isabella70

20-05-2024 om 20:58 Topicstarter

esclikes schreef op 20-05-2024 om 18:59:

ik doe mee! Gewicht is stabiel, bmi is altijd al rond 19 geweest dus daar wil ik niets aan veranderen. Maar ik snoep zooveel! Vooral chocola..

Met een bmi van 19 zou ik lekker chocolade blijven eten, je zit al op het randje van overgewicht. 

Isabella70

Isabella70

20-05-2024 om 22:19 Topicstarter

Isabella70 schreef op 20-05-2024 om 20:58:

[..]

Uh, ondergewicht bedoel ik natuurlijk..

dan

dan

21-05-2024 om 11:57

esclikes schreef op 20-05-2024 om 18:59:

ik doe mee! Gewicht is stabiel, bmi is altijd al rond 19 geweest dus daar wil ik niets aan veranderen. Maar ik snoep zooveel! Vooral chocola..

Misschien inderdaad gezondere alternatieven kiezen? Ik bak zelf regelmatig iets maar dat is koolhydraatarm of beperkt. Zo mag ik toch iets lekkers wat bovendien gezonder is.

dan

dan

23-05-2024 om 19:43

We gaan vanaf morgen een week op vakantie, we hebben een huisje en nemen voor de eerste paar dagen veel etenswaren mee van thuis. Ik heb zelf brood gebakken en een paar salades gemaakt voor bij de grillplaat. Zo kan ik lekker eten maar ook op de manier waarop ik al maanden bezig ben. Natuurlijk gaan we ook wel eens uit eten maar dat moet toch af en toe kunnen. 
Ik ben, op anderhalf ons na, 19 kg afgevallen op ongeveer een jaar tijd dus daar ben ik enorm blij mee.

Inmiddels 2 maanden vast op een mooi gewicht, BMI is nu 24 waar ik heel blij mee ben. Het voordeel van afvallen op de manier waarop ik het doe is dat ik mezelf bijna dagelijks nog wel wat lekkers kan gunnen zonder dat ik veel aankom. Door de weeks vaak netjes, muesli fruit en yoghurt, en tussen de middag brood en tussendoor fruit en speculaasjes, als avondeten aardappelen vega en groente. In de weekenden kunnen we dan zaken als Burrito's, Lasagne of shoarma ofzo eten. Doordat ik voldoende beweeg verbrand ik die kcal zo weg.

Van de week een heel gesprek met mijn moeder gehad, al jaren geef ik aan dat het voor haar ook heel belangrijk is af te vallen. Al jaren zie ik haar ronder en ronder worden, ze is inmiddels ver boven de 120 kg en afvallen doet ze niet, ze heeft veel rugklachten en loopt daardoor moeilijk. Nu had ze weer klachten met haar maag en ook een navelbreuk. Toen ik haar erop wees dat haar klachten grotendeels veroorzaakt dan wel verergerd worden door haar overgewicht ontkende ze dat. Ik heb uiteindelijk een app gestuurd met informatie van de thuisarts waarin in duidelijk staat dat een navelbreuk de oorzaak is van zwaar werk, zwangerschap of overgewicht. Toen ik aangaf dat haar laatste zwangerschap meer dan 45 jaar geleden was en dat ze nooit zwaar werk heeft verricht kon ze zelf wel aangeven waar haar oorzaak lag. 

Daarna nog een linkje gestuurd van de maag lever en darmstichting waarin aangegeven wordt dat veel klachten door aanpassing van de eetgewoonten kan zorgen voor een verbetering danwel verdwijnen van haar klachten.

Wat fijn Decembermama! Het is zo belangrijk om het bereikte gewicht vast te kunnen houden, dat kan eigenlijk alleen op jouw manier. Hartstikke goed!

Ik ben intussen (eindelijk) 5 kilo kwijt. En met de body sculpting (gisteren laatste sessie gehad) ook wat centimeters bij mijn taille kwijtgeraakt. Dus er zit eindelijk wat schot in. Hopelijk zet deze trend door, maar we gaan binnenkort op vakantie, dat zal niet helpen ben ik bang. Hopelijk pak ik de draad daarna weer snel op.

Nu richt ik mijn pijlen op de kinderen. Zijn allebei (veel) te zwaar en sporten allebei niet. Wat we ook proberen, we krijgen ze niet in beweging. Wat wel gelukt is, is om ze een afspraak bij de huisarts te laten maken. We hebben het sterke vermoeden dat ze een erfelijke aanleg voor een (veel te) hoog cholesterol hebben. Dus dat willen we laten onderzoeken. Hopelijk kan de huisarts ze motiveren om weer een sport op te pakken.

dan

dan

30-05-2024 om 20:40

Decembermamma schreef op 30-05-2024 om 15:47:

Inmiddels 2 maanden vast op een mooi gewicht, BMI is nu 24 waar ik heel blij mee ben. Het voordeel van afvallen op de manier waarop ik het doe is dat ik mezelf bijna dagelijks nog wel wat lekkers kan gunnen zonder dat ik veel aankom. Door de weeks vaak netjes, muesli fruit en yoghurt, en tussen de middag brood en tussendoor fruit en speculaasjes, als avondeten aardappelen vega en groente. In de weekenden kunnen we dan zaken als Burrito's, Lasagne of shoarma ofzo eten. Doordat ik voldoende beweeg verbrand ik die kcal zo weg.

Van de week een heel gesprek met mijn moeder gehad, al jaren geef ik aan dat het voor haar ook heel belangrijk is af te vallen. Al jaren zie ik haar ronder en ronder worden, ze is inmiddels ver boven de 120 kg en afvallen doet ze niet, ze heeft veel rugklachten en loopt daardoor moeilijk. Nu had ze weer klachten met haar maag en ook een navelbreuk. Toen ik haar erop wees dat haar klachten grotendeels veroorzaakt dan wel verergerd worden door haar overgewicht ontkende ze dat. Ik heb uiteindelijk een app gestuurd met informatie van de thuisarts waarin in duidelijk staat dat een navelbreuk de oorzaak is van zwaar werk, zwangerschap of overgewicht. Toen ik aangaf dat haar laatste zwangerschap meer dan 45 jaar geleden was en dat ze nooit zwaar werk heeft verricht kon ze zelf wel aangeven waar haar oorzaak lag.

Daarna nog een linkje gestuurd van de maag lever en darmstichting waarin aangegeven wordt dat veel klachten door aanpassing van de eetgewoonten kan zorgen voor een verbetering danwel verdwijnen van haar klachten.

Dat is een mooi resultaat, bmi op 24. Ik weet niet of ik dat ooit zal bereiken maar ik ben voor nu al erg blij met elke kilo die ik kwijt ben. 

Wat je moeder betreft is het te hopen dat ze op den duur toch zal inzien dat ze dringend moet afvallen om minder kwalen te hebben.  

dan

dan

30-05-2024 om 20:46

Engeltje schreef op 30-05-2024 om 16:19:

Wat fijn Decembermama! Het is zo belangrijk om het bereikte gewicht vast te kunnen houden, dat kan eigenlijk alleen op jouw manier. Hartstikke goed!

Ik ben intussen (eindelijk) 5 kilo kwijt. En met de body sculpting (gisteren laatste sessie gehad) ook wat centimeters bij mijn taille kwijtgeraakt. Dus er zit eindelijk wat schot in. Hopelijk zet deze trend door, maar we gaan binnenkort op vakantie, dat zal niet helpen ben ik bang. Hopelijk pak ik de draad daarna weer snel op.

Nu richt ik mijn pijlen op de kinderen. Zijn allebei (veel) te zwaar en sporten allebei niet. Wat we ook proberen, we krijgen ze niet in beweging. Wat wel gelukt is, is om ze een afspraak bij de huisarts te laten maken. We hebben het sterke vermoeden dat ze een erfelijke aanleg voor een (veel te) hoog cholesterol hebben. Dus dat willen we laten onderzoeken. Hopelijk kan de huisarts ze motiveren om weer een sport op te pakken.

Toch al mooi, 5 kg minder en wat centimeters kwijt in je taille. Tijdens je vakantie misschien proberen de middenweg te bewandelen, genieten maar ook voldoende bewegen, water drinken of bijvoorbeeld wel 1 gezonde(re) maaltijd. Zo is het naderhand makkelijker om de draad weer op te pakken.

Wat je kinderen betreft kun je zelf het goede voorbeeld blijven geven. Als ze sporten echt niet leuk vinden is het misschien een optie om in het weekend met zijn allen wat vaker te bewegen?

dan

dan

30-05-2024 om 20:54

Wij zijn nu nog op vakantie en komen morgen weer naar huis. Het was een gezellige week, veel gezien en lekker gegeten. Ik nam wel geregeld yoghurt met fruit als ontbijt maar heb ook minder gezonde keuzes gemaakt. Af en toe wijn of iets anders gedronken met alcohol en 1 keer een coupe met diverse soorten ik en caramelsaus tijdens een etentje. 

Qua beweging zat het wel snor, echt veel gewandeld, soms meerdere keren per dag tijdens uitstapje maar ook om naar de supermarkt of bakker te gaan. Er is nogal veel hoogteverschil dus veel klimmen en dalen. Maandag ga ik op de weegschaal, die op het werk is namelijk een stuk betrouwbaarder dan de weegschaal thuis. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.