Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

09-02-2024 om 18:22

Decembermamma schreef op 09-02-2024 om 16:32:

[..]

Ik heb er bewust voor gekozen dat ik mijn partner en kind niet beperkt in wat er in huis gehaald wordt. Ik moet afvallen, en ik moet dus rekening houden met dat ik er vanaf moet blijven. Nou hebben wij niet zo vaak veel rotzooi in huis hoor, maar een zak chips, en reep chocolade en bakje dropjes hebben we altijd wel in huis. Nagenoeg elke avond lekker een bakje chips gun ik mezelf nog steeds als je genoeg beweegt is een gram of 25-35 helemaal niet zo slecht. 2 speculaasjes in de ochtend gun ik mezelf ook soms is het dan een stukje pure chocolade ipv speculaasje bij de thee.


 Bij mij is het helaas zo dat ik het niet houd bij 1 bakje chips of 2 speculaasjes. En zo schiet het natuurlijk niet op. De afgelopen 3 dagen niet gesnaaid, wel 1 tussendoortje in de middag (plakje khb cake). 

Isabella70

Isabella70

09-02-2024 om 19:02 Topicstarter

Nouja, ik vind echt dat je van je partner mag vragen je te helpen hoor. Ik kan ook écht niet matigen en mijn huisgenoten mogen uiteraard alles kopen/ eten wat ze willen maar ík wil er geen last van hebben. Bij ons is het echt helemaal ingeburgerd nu dat we alle ongezonde zooi voor elkaar ‘verstoppen’. Natuurlijk binnen grenzen, als mijn dochter bijv  bakt dan is het een ander verhaal. 
Maar ik wil echt nooit meer standaard koekjes en chocolade etc in huis en het steeds tegenkomen. Dat is water naar de zee dragen. Ik wil ook helemaal die norm niet meer in huis, dat het normaal is dat te hebben liggen. 
En ik wil het thuis graag wat veilig en rustig. Moet op mijn werk en bij familie en vrienden al zo vaak opboksen tegen alle verleidingen, wil dat echt thuis niet meer hoeven doen. 
Ik ben blij dat ik dochter inmiddels zover heb dat ze gewoon ongezoete yoghurt/kwark neemt en dat eventueel zelf zoet, we hebben altijd genoeg suikerproducten  in huis. 
Zelf eet ik al jaren ongezoete yoghurt en zoet het met gezonde dingen; cacaonibs, kaneel, gedroogd fruit enz. Maar als er gezoete yoghurt staat ga ik soms toch voor de bijl, dus blij dat het er niet meer is. 

dan

dan

09-02-2024 om 20:20

Ik geef wel duidelijk aan dat er nog genoeg koek en snoep in huis is zodat dit niet gekocht moet worden. Hier is er soms wel pudding in huis maar dat neem ik nooit, zelf eet ik vooral naturel Griekse yoghurt en kwark. Vanmiddag heb ik als lunch pannenkoeken gebakken waar minder koolhydraten in zitten, heb er anderhalf gegeten, de rest gaat in de vriezer. Heb wel zelf gebakken dingen in de vriezer maar met minder koolhydraten. 
Ik zeg soms tegen mijn man dat hij beter ook wat zou afvallen, zeker als hij loopt te klagen over wat lichamelijke ongemakken maar als hij niet gemotiveerd is, zal dat niet lukken. 

Isabella70

Isabella70

09-02-2024 om 20:47 Topicstarter

Is hij niet gevoelig voor geld aspect ofzo? Bij de kinderen heb ik het weleens gebracht dat we moesten bezuinigen en dat ik daarom even geen eten meer wilde kopen dat niet voedzaam was. Het was deels een smoesje, maar bezuinigen kan natuurlijk nooit kwaad. (Het is niet alsof we geld teveel hebben) wie weet werkt het voor je man ook?
Maar als jij gewoon opeist dat thuis alles is aangepast aan jouw harde geploeter om af te vallen, help je hem indirect natuurlijk ook. Overgewicht of niet, al dat ongezonde voer is uiteindelijk gewoon niet gezond.  
Hier was partner na wat fikse gezondheidsklachten flink afgevallen. Maar de angst en schrik waren snel weggeëbd, en daarmee ook zijn motivatie eea vast te houden…
Hij is weer terug bij af en inmiddels ook geen 30 meer, van de week gaf hij aan echt weinig energie meer te hebben en dat hij zich zoveel beter had gevoeld vorig jaar toen hij wat afgevallen was. 
Nuja, ik hoop dat knop wat om gaat bij hem. We gaan morgen hapje eten en het er even over hebben, hij gaf aan het alleen niet te kunnen, dus even kijken wat beste strategie is. 

dan

dan

10-02-2024 om 09:17

Isabella70 schreef op 09-02-2024 om 20:47:

Is hij niet gevoelig voor geld aspect ofzo? Bij de kinderen heb ik het weleens gebracht dat we moesten bezuinigen en dat ik daarom even geen eten meer wilde kopen dat niet voedzaam was. Het was deels een smoesje, maar bezuinigen kan natuurlijk nooit kwaad. (Het is niet alsof we geld teveel hebben) wie weet werkt het voor je man ook?
Maar als jij gewoon opeist dat thuis alles is aangepast aan jouw harde geploeter om af te vallen, help je hem indirect natuurlijk ook. Overgewicht of niet, al dat ongezonde voer is uiteindelijk gewoon niet gezond.
Hier was partner na wat fikse gezondheidsklachten flink afgevallen. Maar de angst en schrik waren snel weggeëbd, en daarmee ook zijn motivatie eea vast te houden…
Hij is weer terug bij af en inmiddels ook geen 30 meer, van de week gaf hij aan echt weinig energie meer te hebben en dat hij zich zoveel beter had gevoeld vorig jaar toen hij wat afgevallen was.
Nuja, ik hoop dat knop wat om gaat bij hem. We gaan morgen hapje eten en het er even over hebben, hij gaf aan het alleen niet te kunnen, dus even kijken wat beste strategie is.


Bij jou scheelt het wel dat je man wel wil afvallen nu hij het voordeel ervan gemerkt heeft maar aangeeft het niet alleen te kunnen. Hij staat in dat geval wel open voor hulp en stimulans van jouw kant en misschien ook van de kinderen. 

Ik hoop dat het tij hier ook zal keren, hij klaagt sinds begin van de week over pijn in knie en voet. Ik zal mijn best doen om duidelijk te maken dat wat afvallen ook goed zou zijn. Helaas associeert hij afvallen met niks mogen eten ipv juist voldoende maar gezondere keuzes te maken. 

Zelf eet ik beslist genoeg maar vaak zit daar ook rauwkost bij. Als ik een omelet bak, zit er altijd groente doorheen, soms meerdere soorten. Daarbij vaak ook nog een slamelange met wat rauwkost en feta of mozzarella. Na het avondeten neem ik meestal niks meer. 

dan

dan

10-02-2024 om 09:23

Een praatje over bezuinigen zal niet helpen. Hij zal aanvoeren dat we weinig de deur uit gaan en daardoor thuis wel wat meer mogen. Natuurlijk wel maar graag wel gezondere keuzes. 

dan

dan

10-02-2024 om 12:35

Voor mezelf alleen gezonde en tevens lekkere dingen gekozen. Hij had wel koekjes genomen en nog wat dingen. 
Nu ben ik soep aan het maken, dat gaat er altijd wel in. 
 

dan

dan

10-02-2024 om 14:39

Net weer eens een rondje gewandeld, ben zo'n 3 kwartier onderweg geweest maar het was lekker wandelweer, er waren best veel mensen op pad. Ik hoop dat ik toch weer een bepaald ritme kan vinden wat het bewegen betreft, een combinatie van wandelen en sportschool. Begin volgende week doe ik weer mee bij de spinning en verderop in de week een keer "gewoon" sporten in de zaal, loopband en krachttraining. 

Isabella70

Isabella70

10-02-2024 om 16:02 Topicstarter

Ik ben het ook weer een beetje kwijt qua bewegen. Ging heel goed, nu vind ik het weer wat moeilijker. Te druk, teveel pijnklachten, te weinig slaap en ontspanning. Moet balans weer wat meer gaan vinden.

Ik ging ook even door een periode dat ik niet echt zin had, maar toch doorgezet. Ik wandel met luisterboeken, echt even tijd voor mezelf!

Vandaag eindelijk weer eens goed weer in het weekend, we zijn lekker naar de dierentuin gegaan. Hoewel ik nu al ruin 12.000 stappen heb ga ik zo nog even een half uurtje wandelen. 

dan

dan

12-02-2024 om 15:04

Vanochtend meegedaan met de spinningles en deze week wil ik nog een keertje "gewoon" sporten in de zaal. Bij droog weer verder nog wandelen. Qua eten gaat het nu weer goed en ik hoop dat toch vol te kunnen houden. Deze week hebben we wel een keer taart op het werk maar dan hou ik er de rest van de dag rekening mee met het eten en tussendoortje. 

dan

dan

23-02-2024 om 14:06

Vanochtend heb ik me gewogen en ik zit op bijna 13 kg (op 1 onsje na)  gewichtsverlies sinds vorig jaar mei. Ben eigenlijk tevreden met dit tempo van afvallen, het gaat niet snel maar denk dat dit voor mij beter vol te houden is en daar gaat het tenslotte om.

dan schreef op 23-02-2024 om 14:06:

Vanochtend heb ik me gewogen en ik zit op bijna 13 kg (op 1 onsje na) gewichtsverlies sinds vorig jaar mei. Ben eigenlijk tevreden met dit tempo van afvallen, het gaat niet snel maar denk dat dit voor mij beter vol te houden is en daar gaat het tenslotte om.

Iets meer dan 1 kg per maand, vind ik inderdaad heel netjes. Als je je deze leefstijl echt eigen kunt maken, dan kom je uit op blijvend gewichtsverlies. Ik las laatst dat het het best is als je per dag 100 tot 200 calorieën minder binnen krijgt dan je verbrandt: je valt dan langzaam af, zonder dat je lichaam in een spaarstand schiet met risico op jojo-en. Dat laatste gebeurt heel vaak als mensen gaan naar een dieet van 1200 calorieën per dag (of soms zelfs nog minder). 

Zelf heb ik me ondertussen een bepaald eetpatroon aangewend, waar ik me prima bij voel. Al met al val ik daar op jaarbasis 1 kg mee af. Dat is natuurlijk vrijwel niets en het gaat mij ook niet echt om gewichtsVERLIES. Maar wel het is wel heel gunstig ten opzichte van wat er ooit door het Voedingscentrum of SIRE gezegd werd over 'het gevaar van 1 kilo per jaar'. Dat je op je 18e een mooi gewicht hebt en dan elk jaar 1 kilo groeit: je merkt het vrijwel niet totdat je op je 38e 20 kg te zwaar blijkt te zijn en probeer het er DAN nog maar eens af te krijgen. 

Kortom, Dan - 'vooral doorgaan'  

dan

dan

23-02-2024 om 15:53

TineWinkel schreef op 23-02-2024 om 15:36:

[..]

Iets meer dan 1 kg per maand, vind ik inderdaad heel netjes. Als je je deze leefstijl echt eigen kunt maken, dan kom je uit op blijvend gewichtsverlies. Ik las laatst dat het het best is als je per dag 100 tot 200 calorieën minder binnen krijgt dan je verbrandt: je valt dan langzaam af, zonder dat je lichaam in een spaarstand schiet met risico op jojo-en. Dat laatste gebeurt heel vaak als mensen gaan naar een dieet van 1200 calorieën per dag (of soms zelfs nog minder).

Zelf heb ik me ondertussen een bepaald eetpatroon aangewend, waar ik me prima bij voel. Al met al val ik daar op jaarbasis 1 kg mee af. Dat is natuurlijk vrijwel niets en het gaat mij ook niet echt om gewichtsVERLIES. Maar wel het is wel heel gunstig ten opzichte van wat er ooit door het Voedingscentrum of SIRE gezegd werd over 'het gevaar van 1 kilo per jaar'. Dat je op je 18e een mooi gewicht hebt en dan elk jaar 1 kilo groeit: je merkt het vrijwel niet totdat je op je 38e 20 kg te zwaar blijkt te zijn en probeer het er DAN nog maar eens af te krijgen.

Kortom, Dan - 'vooral doorgaan'

Ja, je komt vaak op den duur geleidelijk aan steeds wat aan. Toen ik mijn man leerde kennen, ruim 35 jaar geleden, woog ik nog geen 60 kg. 

Sommige mensen gaan als een speer met afvallen, natuurlijk erg fijn voor hen, maar ik wil toch af en toe wat lekkers kunnen nemen als me dat aangeboden wordt. Vanochtend onverwacht een stuk appeltaart met slagroom. Nu let ik de rest van de dag wel op. 

maar ik neem aan (hoop vooral ook) dat je wel genoten hebt van je stuk appeltaart, toch? 
Zelf kies ik vaak voor een klein stukje van iets, indien mogelijk. Mijn ervaring is dat ik juist de eerste hap altijd erg lekker vind en daarna heb je iets van 'afnemende meer-opbrengst'. Dus, als ik één hapje kan scoren bij man of een van de kinderen ben ik happy, meer hoef ik vaak niet. En ondertussen weet de rest dat ik meestal echt maar 1 hapje hoef, dus dat willen ze dan wel afstaan - geen risico dat ik vervolgens de helft van hun stuk zou willen, daar waren de kinderen vroeger bang voor  
Hm, krijg nu zin in taart...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.