Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

28-10-2023 om 00:01 Topicstarter

TineWinkel schreef op 27-10-2023 om 15:31:

ik ben de oliebollenkraam voorbij gelopen!! Mag ik een schouderklopje?!

Haha, natuurlijk! 
Hier loop ik de verleidingen helaas niet helemaal voorbij, soms sociaal ook (naar mijn idee) niet helemaal te voorkomen. 
Maar wel grotendeels dus ook wel beetje trots. 
Dan, proficiat, -10, mooi!!

Verleidingen die sociaal niet te voorkomen zijn = herkenning! Ik probeer voor mezelf soms een afweging te maken:
Heb ik echt trek? = OK, geniet van wat je wordt aangeboden
Eigenlijk geen trek? = probeer te laten staan. 
Is het erg lekker, wat er wordt aangeboden? = OK, geniet van een stukje (klein, als dat lukt... )
eigenlijk niet zo lekker = laten staan
Niet zo lekker, maar sociaal nodig = OK, neem een klein stukje

Want, mijn ervaring is dat ik soms ook gedachteloos dingen naar binnen schoof. Op een of ander congres, om 4 uur 's middags, van die warme saucijzebroodjes. Ik vind ze eigenlijk niet zo lekker, zitten megaveel calorieen, vet en zout in. En eigenlijk had ik ook niet heel veel trek. Dan zijn het echt van die 'jammer'calorie-en = dan heb je het op en denk je, wat jammer dat ik zoveel naar binnen heb gepropt. Ik had veel liever een uurtje later wat toastjes met gerookte zalm genomen...

Isabella70

Isabella70

28-10-2023 om 13:00 Topicstarter

Klopt Tine. 
Helaas is aanbod hier vrij riant vaak. Ik begin wel weer meer controle te krijgen over dat proces van afweging maken, maar lukt nog niet altijd, je hebt er natuurlijk ook niet altijd zin in, soms vermoeiend. 
Ha, konden we maar allemaal massaal gezond gaan eten 

TineWinkel schreef op 28-10-2023 om 12:46:

Verleidingen die sociaal niet te voorkomen zijn = herkenning! Ik probeer voor mezelf soms een afweging te maken:
Heb ik echt trek? = OK, geniet van wat je wordt aangeboden
Eigenlijk geen trek? = probeer te laten staan.
Is het erg lekker, wat er wordt aangeboden? = OK, geniet van een stukje (klein, als dat lukt... )
eigenlijk niet zo lekker = laten staan
Niet zo lekker, maar sociaal nodig = OK, neem een klein stukje

Want, mijn ervaring is dat ik soms ook gedachteloos dingen naar binnen schoof. Op een of ander congres, om 4 uur 's middags, van die warme saucijzebroodjes. Ik vind ze eigenlijk niet zo lekker, zitten megaveel calorieen, vet en zout in. En eigenlijk had ik ook niet heel veel trek. Dan zijn het echt van die 'jammer'calorie-en = dan heb je het op en denk je, wat jammer dat ik zoveel naar binnen heb gepropt. Ik had veel liever een uurtje later wat toastjes met gerookte zalm genomen...

Ja zo doe ik het ook! Elke maand patat met snack op het werk, nagenoeg elke maand zeg ik nee maar heel soms toch die bamihap die ik lekker vind. Voordeel is wel dat ik weer dat ik na een bamihap mezelf vies voel en hoofdpijn krijg (kan gewoon niet goed tegen frituur) dus dan weet ik dat het steeds minder wordt dat ik die bamihap neem.

Maar ook als iemand jarig is, bij ons op het werk niet zoveel (werk bij een klein bedrijf) dan mag je iets van de luxe bakker bestellen. Vaak wordt het iets van een eierkoek maar heel soms heb ik lekkere trek en wordt het iets anders. Afgelopen jaar is het 1 keer een Bossche bol geweest en zeker een keer of 9 niets. Dat houdt een keer of 10 een eierkoek in. Dus valt weer mee. 

dan

dan

29-10-2023 om 06:53

Isabella70 schreef op 28-10-2023 om 00:01:

[..]

Haha, natuurlijk!
Hier loop ik de verleidingen helaas niet helemaal voorbij, soms sociaal ook (naar mijn idee) niet helemaal te voorkomen.
Maar wel grotendeels dus ook wel beetje trots.
Dan, proficiat, -10, mooi!!

Soms is het ook lastig om alle verleidingen voorbij te (laten) lopen. Gisteren waren we op bezoek en was er van alles voor ons gebakken en in huis gehaald. Dan ga ik niet alles afslaan, ik heb zelfs een glas champagne gedronken, maar op den duur heb ik toch genoeg en neem niks meer, hoe lekker alles ook is. Nu zijn er ook nog lekkere broodjes in huis maar ik zal wel proberen er wat te slijten aan de een en ander, haha. Onze zoon is nu een paar dagen hier en hij gaat nog bij oma langs dus kunnen ze daar samen wat snoepen. 

dan

dan

29-10-2023 om 06:55

TineWinkel schreef op 28-10-2023 om 12:46:

Verleidingen die sociaal niet te voorkomen zijn = herkenning! Ik probeer voor mezelf soms een afweging te maken:
Heb ik echt trek? = OK, geniet van wat je wordt aangeboden
Eigenlijk geen trek? = probeer te laten staan.
Is het erg lekker, wat er wordt aangeboden? = OK, geniet van een stukje (klein, als dat lukt... )
eigenlijk niet zo lekker = laten staan
Niet zo lekker, maar sociaal nodig = OK, neem een klein stukje

Want, mijn ervaring is dat ik soms ook gedachteloos dingen naar binnen schoof. Op een of ander congres, om 4 uur 's middags, van die warme saucijzebroodjes. Ik vind ze eigenlijk niet zo lekker, zitten megaveel calorieen, vet en zout in. En eigenlijk had ik ook niet heel veel trek. Dan zijn het echt van die 'jammer'calorie-en = dan heb je het op en denk je, wat jammer dat ik zoveel naar binnen heb gepropt. Ik had veel liever een uurtje later wat toastjes met gerookte zalm genomen...


Herkenbaar, ik heb dat soms ook met gedachteloos naar binnen schuiven van dingen die ik niet eens superlekker vind. Naderhand weer spijt als haren op mijn hoofd natuurlijk. De volgende dag gelukkig weer wel op de gezonde toer weer verder. 

dan

dan

29-10-2023 om 06:59

Decembermamma schreef op 28-10-2023 om 21:54:

[..]

Ja zo doe ik het ook! Elke maand patat met snack op het werk, nagenoeg elke maand zeg ik nee maar heel soms toch die bamihap die ik lekker vind. Voordeel is wel dat ik weer dat ik na een bamihap mezelf vies voel en hoofdpijn krijg (kan gewoon niet goed tegen frituur) dus dan weet ik dat het steeds minder wordt dat ik die bamihap neem.

Maar ook als iemand jarig is, bij ons op het werk niet zoveel (werk bij een klein bedrijf) dan mag je iets van de luxe bakker bestellen. Vaak wordt het iets van een eierkoek maar heel soms heb ik lekkere trek en wordt het iets anders. Afgelopen jaar is het 1 keer een Bossche bol geweest en zeker een keer of 9 niets. Dat houdt een keer of 10 een eierkoek in. Dus valt weer mee.

Soms kun je inderdaad trek krijgen in een lekkere snack, die zou ik dan ook wel nemen maar hier komt dat op het werk niet voor, er wordt wel getrakteerd bij verjaardagen maar dat kunnen koeken van de bakker zijn (lekker, die neem ik wel, in dat geval iets minder eten bij de lunch) of een paar pakken verpakte koeken van de supermarkt, ook lekker maar die neem ik niet altijd. 

dan

dan

29-10-2023 om 13:06

Vandaag toch nog een paar minder gezonde (ontbijt) koeken genomen, maar ik verwacht dat de rest in de loop van de dag wel door mijn man opgegeten wordt zodat de verleiding daarna weg is. De rest van de dag zal ik weer gezonder eten, wellicht ook nog wandelen, en voor deze week staan er wat groepslessen op de planning. 
Het wordt een week met veel kliekjes uit de vriezer. Verder staat er lasagne op het menu maar daarvan maak ik een gezondere variant, aan de ene kant gaan wat gewone (wel volkoren) lasagnebladen, aan de andere kant pompoenlasagnebladen. Verder veel groente door de saus. 

Isabella70

Isabella70

30-10-2023 om 00:51 Topicstarter

Thuis heb ik steeds minder ongezonde verleidingen en dat vind ik wel fijn. Zeker omdat die er in mijn werksituatie wel heel veel zijn (ik denk fors meer dan gemiddeld) en ook binnen mijn privé contacten valt het soms niet mee, vooral met familie speelt dat wel. Ik vind vooral mijn ouders erg irritant, altijd zetten ze vanalles voor en altijd zeggen ze: tsja, jij eet dat niet, hè!? Pppffff!! En altijd voel ik me dan toch een beetje ongezellig, ondankbaar en bijna schuldig. Maar ook verveeld omdat het riedeltje altijd hetzelfde is. 
Zou soms wel graag willen dat iemand eens míj zou stimuleren gezond te eten haha. Partner doet wel een  klein beetje zijn best maar het meeste komt toch van mij uit en soms vind ik dat wel wat vermoeiend.
Maar hee, hier stimuleren we elkaar iig! 
Lasagne, lekker, ga dat ook weer plannen! 

dan

dan

30-10-2023 om 12:12

Isabella70 schreef op 30-10-2023 om 00:51:

Thuis heb ik steeds minder ongezonde verleidingen en dat vind ik wel fijn. Zeker omdat die er in mijn werksituatie wel heel veel zijn (ik denk fors meer dan gemiddeld) en ook binnen mijn privé contacten valt het soms niet mee, vooral met familie speelt dat wel. Ik vind vooral mijn ouders erg irritant, altijd zetten ze vanalles voor en altijd zeggen ze: tsja, jij eet dat niet, hè!? Pppffff!! En altijd voel ik me dan toch een beetje ongezellig, ondankbaar en bijna schuldig. Maar ook verveeld omdat het riedeltje altijd hetzelfde is.
Zou soms wel graag willen dat iemand eens míj zou stimuleren gezond te eten haha. Partner doet wel een klein beetje zijn best maar het meeste komt toch van mij uit en soms vind ik dat wel wat vermoeiend.
Maar hee, hier stimuleren we elkaar iig!
Lasagne, lekker, ga dat ook weer plannen!

Dat maakt het inderdaad wel lastig, overal die verleidingen. Op het werk heb ik dat weinig, eigenlijk alleen als er een collega jarig is en sommigen trakteren samen op koffiekoeken van de bakker omdat ze kort na elkaar jarig zijn. En verder krijgen we sinds een aantal jaar om de paar weken een zak met fruit waarvan je iets kunt nemen in de pauze. Veel collega's eten fruit tijdens de pauze, dat stimuleert wel, een enkele eet niks of een of ander verpakt koekje. 

Afgelopen weekend had ik wel wat verleidingen bij familie maar daar komen we niet heel vaak. Nu heb ik de draad weer opgepakt, pas laat ontbeten na de spinningles. Ik had me vergist in de tijd, dacht dat het nog maar 7 uur was maar het bleek al 8 uur te zijn toen ik beneden kwam. Bij de supermarkt heb ik ook alleen maar gezonde dingen in de winkelkar gegooid, mijn man helaas weer veel ongezond spul (die kijkt nooit wat er daar nog ligt, pfff). 

Onze zoon stimuleert me wel om gezond te blijven eten maar dat doen hij en zijn vriendin zelf ook zoveel mogelijk. Alleen wonen ze niet in de buurt maar zo'n 200 km hier vandaan. Als ze bij kerst hier zijn, zullen er zeker ook genoeg lekkere maar tevens gezonde gerechten op tafel staan. 

dan

dan

31-10-2023 om 15:22

Ook vandaag weer een groepsles gevolgd, weer best pittig. Verder wel gezond gegeten, alleen wat gemengde noten na de lunch maar minder dan normaal. Voor vanavond staat er lasagne op het menu, voor mezelf heb ik weer pompoen lasagnebladen, bij de andere helft van de schaal gebruik ik volkoren bladen. Ik was geraspte kaas vergeten bij het boodschappen doen maar ik heb wel een stuk kaas in huis wat ik kan raspen of plakjes ervan schaven. Ook geen mozzarella in huis maar ik smeer wel wat roomkaas op de lasagnebladen. 

Isabella70

Isabella70

31-10-2023 om 22:24 Topicstarter

Hier ook de draad weer (beter) opgepakt. Wat bedoel je dan, gezond maar alleen wat gemengde noten? Noten zijn juist hartstikke gezond. Zo gezond dat het dagelijks advies is van Voedingscentrum. Al komt dat denk ik ook omdat we doorgaans verder niet voedzaam genoeg eten. En in noten zitten zo veel goede voedingstoffen, goede vetten, veel mineralen, vezels  enz. 
Ik eet ze iedere dag maar eigenlijk wat weinig, ik heb ze door mijn muesli en eet er dan niet zoveel van. Ik wil ze juist vaker als tussendoortje gaan eten. Kom ik ook weer makkelijker aan mijn eiwitten! 
En ik wil ze vaker gebruiken met koken, ook dat komt er vaak niet van maar als dan vind ik het wel heel lekker. En ik eet bijna nooit vlees en soms vis maar dan maar een beetje dus wat meer vetten en eiwitten mogen heel goed. 
Hier oktober nu afgesloten met gemiddeld 13.000 stappen, blij mee! In augustus 11.500 en in september 12.500 dus er is een mooie opgaande lijn. Op naar de 15.000 ofzo, als mijn lijf het trekt! (Volgend jaar dus, ik blijf proberen het langzaamaan te doen) 

dan

dan

01-11-2023 om 08:14

Isabella70 schreef op 31-10-2023 om 22:24:

Hier ook de draad weer (beter) opgepakt. Wat bedoel je dan, gezond maar alleen wat gemengde noten? Noten zijn juist hartstikke gezond. Zo gezond dat het dagelijks advies is van Voedingscentrum. Al komt dat denk ik ook omdat we doorgaans verder niet voedzaam genoeg eten. En in noten zitten zo veel goede voedingstoffen, goede vetten, veel mineralen, vezels enz.
Ik eet ze iedere dag maar eigenlijk wat weinig, ik heb ze door mijn muesli en eet er dan niet zoveel van. Ik wil ze juist vaker als tussendoortje gaan eten. Kom ik ook weer makkelijker aan mijn eiwitten!
En ik wil ze vaker gebruiken met koken, ook dat komt er vaak niet van maar als dan vind ik het wel heel lekker. En ik eet bijna nooit vlees en soms vis maar dan maar een beetje dus wat meer vetten en eiwitten mogen heel goed.
Hier oktober nu afgesloten met gemiddeld 13.000 stappen, blij mee! In augustus 11.500 en in september 12.500 dus er is een mooie opgaande lijn. Op naar de 15.000 ofzo, als mijn lijf het trekt! (Volgend jaar dus, ik blijf proberen het langzaamaan te doen)

Noten zijn inderdaad gezond maar bevatten ook veel vet dus dan kan ik beter wel opletten dat ik het bij een handje noten hou ipv 3 handjes vol (of nog meer). Want lekker zijn ze wel. Voor mij zou het beter zijn om ze door mijn ontbijt te mengen zodat het beter vult en na de middag geen noten meer. 

Wel een erg mooi resultaat, die 13000 stappen gemiddeld, daar kom ik lang niet aan! Ben al blij met de helft ervan en daar kom ik niet eens elke dag aan. Op de dagen waarop ik bij de sportschool bezig ben, ga ik niet ook nog wandelen maar bij droog weer zou dat zeker een optie kunnen zijn, eventueel een korter rondje. 

dan

dan

01-11-2023 om 08:19

De lasagne was overigens heerlijk, de roomkaas over de bladen smeren was zeker voor herhaling vatbaar, eventueel met kruiden roomkaas. het scheelt bovendien nog wat werk ook. Er is nog een stuk over maar dat stop ik in de vriezer, dat deel is met volkoren lasagnebladen, mijn deel was op  

Ik zag vanochtend een recept voorbij komen met champignonsstoof, zonder vlees maar met meerdere soorten paddenstoelen en daarbij pastinaakpuree maar dat zou ook met iets anders erbij kunnen. Al denk ik dat pastinaakpuree beslist niet verkeerd is maar ik weet niet of mijn man dat eet, die kan nogal moeilijk doen soms en ik heb niet altijd zin om (sommige) dingen dubbel te koken. 

Isabella70 schreef op 31-10-2023 om 22:24:

Hier ook de draad weer (beter) opgepakt. Wat bedoel je dan, gezond maar alleen wat gemengde noten? Noten zijn juist hartstikke gezond. Zo gezond dat het dagelijks advies is van Voedingscentrum. Al komt dat denk ik ook omdat we doorgaans verder niet voedzaam genoeg eten. En in noten zitten zo veel goede voedingstoffen, goede vetten, veel mineralen, vezels enz.
Ik eet ze iedere dag maar eigenlijk wat weinig, ik heb ze door mijn muesli en eet er dan niet zoveel van. Ik wil ze juist vaker als tussendoortje gaan eten. Kom ik ook weer makkelijker aan mijn eiwitten!
En ik wil ze vaker gebruiken met koken, ook dat komt er vaak niet van maar als dan vind ik het wel heel lekker. En ik eet bijna nooit vlees en soms vis maar dan maar een beetje dus wat meer vetten en eiwitten mogen heel goed.
Hier oktober nu afgesloten met gemiddeld 13.000 stappen, blij mee! In augustus 11.500 en in september 12.500 dus er is een mooie opgaande lijn. Op naar de 15.000 ofzo, als mijn lijf het trekt! (Volgend jaar dus, ik blijf proberen het langzaamaan te doen)

zo veel noten adviseren ze nu ook weer niet: tot 50 jaar 25 gram noten per dag, dat is nog niet eens een handje. Boven de 50 zelfs minder dan dat. 

dan schreef op 01-11-2023 om 08:14:

[..]

Noten zijn inderdaad gezond maar bevatten ook veel vet dus dan kan ik beter wel opletten dat ik het bij een handje noten hou ipv 3 handjes vol (of nog meer). Want lekker zijn ze wel. Voor mij zou het beter zijn om ze door mijn ontbijt te mengen zodat het beter vult en na de middag geen noten meer. 

Het zijn wel goede vetten want plantaardig, daar kun je al veel meer van nemen. 

Het is wel gezonder om noten te nemen dan chips of zo. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.