Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 09:35

En toen ging het richting najaar


Irene

Ik heb het verhaal hier nu niet naast me liggen, maar er stond wel degelijk iets in over 20 seconden wassen, en dan verderop iets over ontsmettende gel volgens mij, dus dat geeft de indruk dat ze toch niet echt weten wat ze nou willen

Wat betreft mondkapjes: de brief was gericht aan de (ouders van de) leerlingen. Volgens mij is het in de les niet de bedoeling dat die kinders uitgebreid met elkaar kletsen, toch? Ik denk eerlijk gezegd dat er amper een leerling is die zo'n ding draagt, en als er al een handjevol zijn in een klas en er moet onderling gepraat worden (groepsopdrachten) dan moet het toch mogelijk zijn om een slechthorend kind met een paar leerlingen zonder mondkapjes te laten samenwerken.

Het wordt echt problematisch als leerkrachten die dingen zouden opzetten, maar ik krijg niet de indruk dat dat de bedoeling is - wat ook wel weer logisch is, want die worden geacht anderhalve meter afstand te kunnen houden.

Groeten,

Temet

Irene

Irene

17-08-2020 om 09:37

Mondkapjes

Vandaar dat ik het ook nuanceerde naar in ieder geval vóór de klas. Maar het ging me niet om het samen kletsen en zelfs niet over het samenwerken, maar om het niet kunnen verstaan van de antwoorden op de vragen van de leraren. Dat is didactisch misschien niet zo handig en je voelt je niet echt opgenomen in de klas als er zo weinig rekening met je wordt gehouden, kan ik mij voorstellen. Samenwerken is toch al lastig, want al snel verliezen de leerlingen uit het oog dat ze niet door elkaar moeten praten. Maar ik neem aan dat de school het dragen van gewone mondkapjes in deze klas (en de andere klas met een slechthorende leerling - er is er minimaal nog een) niet toestaat. Het is oplosbaar, dus dan is er geen reden om een leerling op basis van zijn handicap uit te sluiten van het recht op onderwijs.

Dees

Dees

17-08-2020 om 09:58

Spatschermen

Je hebt ook mondkapjes als zijnde doorzichtige plastic spatschermen als het ware. Zag er in het buitenland wat mensen mee lopen. Lijkt me ook fijner qua ademen halen.

Zonnehoed

Zonnehoed

17-08-2020 om 12:00

slechthorend

Nog los van of het wel of niet zinvol is om sommige (en niet alle) leerlingen mondkapjes te laten dragen, lijkt het me niet de bedoeling om dat uberhaupt niet te doen omdat een enkeling slechthorend is. In dat geval kan gewoon een andere oplossing worden gezocht.

Hier

Hier

17-08-2020 om 13:24

Scherm

Op de school van mijn slechthorende dochter dragen de leraren gezichtsschermen wanneer zij lesgeven aan haar klas.

Irene

Irene

17-08-2020 om 15:49

@Zonnehoed

Heb ik ook voorgesteld: spatscherm, of transparant mondkapje of mondkapje met transparant tussenstukje. In ieder geval voor de docenten die een mondkapje willen dragen. Bij voorkeur ook voor de leerlingen. Als je nog een andere suggestie hebt, houd ik me aanbevolen.

Daan

Daan

20-08-2020 om 12:05

2e golf

Een griep(vorm) komt altijd in 2 golfen, namelijk in het voor en in het najaar. Dus dat die komt is 100% zeker. De vraag is wat de overheid gaat doen.

- De 1,5 meter wordt aangehouden, zowel binnen als buiten.
- Het dodental gaat 'massaal' omhoog. Tijdens elke griepvirus gaan er nou eenmaal (voornamelijk oudere) mensen dood. Tijdens het griepseizoen van vorig jaar zijn er bijv. een derde meer mensen overleden aan de griep dan aan corona nu. En waarom zijn nu ineens de griepcijfers verdwenen? Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn?
- Mensen met een kantoorbaan zullen nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Inmiddels ben ik het wel gewend, maar voor veel mensen is dit alles behalve ideaal. Bij aanhoudend thuiswerken zou ik in ieder geval de mogelijkheden onderzoeken betreft een thuisplek vergoeding: https://www.kantoormeubelshop.nl/nieuws/thuiswerkplek-vergoeding/.
- De kans is zeer groot dat privé/zakelijke bijeenkomsten alweer niet kunnen plaatsvinden, omdat het aantal mensen bij elkaar zeer beperkt wordt. Zie laatste persconferentie van Rutte:


https://www.youtube.com/watch?v=3__61DybufQ. Het wordt nog niet officieel verplicht om geen feestjes te houden, maar dat gaat zeker wel gebeuren in september/oktober. De eventbranche gaat echt naar de knoppe.

Tot slot, niemand gaat hier beter van worden. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat dit niet (meer) gaat om het bestrijden van een zogenaamde 'killervirus', maar ook een heel andere agenda. Het verhaal klopt gewoon niet. Desondanks proberen positief te blijven met zijn allen, hoe moeilijk dan ook. Probeer niet teveel de media te volgen en mee te gaan in de hysterie en doe zoveel mogelijk dingen waar je blij van wordt!

Daan.

Hangkous

Hangkous

20-08-2020 om 12:20

Ben jij zo'n complottheorie denker

====Tot slot, niemand gaat hier beter van worden. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat dit niet (meer) gaat om het bestrijden van een zogenaamde 'killervirus', maar ook een heel andere agenda. Het verhaal klopt gewoon niet. Desondanks proberen positief te blijven met zijn allen, hoe moeilijk dan ook. Probeer niet teveel de media te volgen en mee te gaan in de hysterie =====

Dit verhaal hoorde ik van de week ook. Dat het verhaal niet klopt dat er vanuit de regering en andere agenda achter zit.
Wat dan? Wordt eens concreet. Welk doel zou dit kunnen dienen? Wat een hysterisch idee.
Kijkend naar Amerika zijn wij de eerste golf goed door gekomen laten we alsjeblieft ons best doen om de tweede golf kleiner te laten zijn.

Hangkous

Hangkous

20-08-2020 om 12:25

En natuurlijk

Ik vind alle maatregelen ook niet fijn heb mijn zus die op twee uur rijden woont al een half jaar niet gezien. Mijn vrijwilligers werk ligt stil en mijn hobby ook.
Is niet leuk maar het gaat echt te ver oom te denken dat er een verborgen agenda achter zit. Daarvoor zijn er teveel mensen die je op tv ziet van virologen tot ziekenhuis personeel die een gelijk luidend verhaal vertellen.
Misschien dat een totalitair régime zoals van die engerd in Noord Korea dat voor elkaar krijgt maar hier toch niet!

Pennestreek

Pennestreek

20-08-2020 om 12:29

Complotgekkie, Daan?

Ik ben echt heel erg benieuwd wat voor 'verborgen agenda' hier dan achter kan zitten, en van wie? Dus vertel!

En ik ben niet hysterisch, maar merk in mijn dagelijks leven wel degelijk de effecten, nog steeds, van de eerste golf. We zijn hier echt nog niet opgewassen tegen een tweede golf. En in het overgrote deel van de wereld is die eerste golf nog niet eens afgezwakt. Ik weet niet of je vroeger op school economie hebt gehad, maar de evenementenbranche in Nederland is niet de enige die het moeilijk heeft hoor. Geloof maar dat volgend jaar om deze tijd de hele wereld er heel anders uitziet. En nee, ik ben ook geen doemdenker, maar ik kan wel logisch nadenken.

vlinder72

vlinder72

20-08-2020 om 12:49

Daan

Wat een onzin dat geleuter over een andere agenda. Welke dan? Ik lees wel vaker zullen uitdrukkingen maar dan vooral er niks achter zetten. Alsof iemand dan maar zelf moet raden welke agenda. Welk belang heeft de overheid aan het instellen van dit soort maatregelen? Welke agenda hebben "ze"?

En de griepvirus informatie is helemaal niet verdwenen hoor. Eerste hit als je het zelf even googled.

"In de winter van 2019/2020 was de influenza-epidemie kort en mild (week 5 tot en met 7 2020). De oversterfte was in deze periode met 404 veel lager dan de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443). Een korte opleving van de griepepidemie in week 10 en11 2020 overlapte met de eerste 2 weken van de COVID-19 epidemie. De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie was 9.768, waarvan 213 in de eerste 2 weken"

Testen

' Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn? ' Testen. Ik ken wel verhalen van mensen die griepachtige verschijnselen hadden, zich lieten testen, geen corona, gelukkig, dus gewoon griep.
Daarom: bij klachten: laat je testen. Dat helpt Daan ook weer.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

20-08-2020 om 14:06

Daan

'Tijdens het griepseizoen van vorig jaar zijn er bijv. een derde meer mensen overleden aan de griep dan aan corona nu. En waarom zijn nu ineens de griepcijfers verdwenen? Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn?'

Serieus?

Dees

Dees

20-08-2020 om 14:21

Rekening houden met

In mijn omgeving merk ik dat de maatregelen in sommige gevallen dramatische gevolgen hebben. Ik denk dat met de tweede golf echt wel rekening gehouden moet gaan worden met de psychische gesteldheid van vooral bepaalde groepen mensen. Als voorbeeld zou ik zeggen verstandelijk gehandicapten, dementerende ouderen en kinderen.

Ik heb zelf gezien hoe mensen binnen korte tijd onherstelbaar beschadigd zijn doordat hun hele netwerk wegviel. En ik denk juist dat we moeten proberen om bepaalde activiteiten al dan niet met extra beschermingsmiddelen toch door te laten gaan. Bijvoorbeeld sociale werkplaatsen of sowieso sociaal werk. Een verstandelijk gehandicapte jong volwassene heeft een poos in de speeltuin met mijn zoon gespeeld omdat zijn werk stillag. Leuk en aardig maar in die tijd is er veel mis gegaan in de speeltuin incl met die jongeman.

In mijn familie is iemand die nog onzichtbaar dementerend was (had wel wat geheugenverlies maar niet zorgwekkend) door het wegvallen van sport, bezoekjes en vrijwilligerswerk in 3 maanden naar zwaar dementerend gegaan.

griep

Daan, je moet je computer eens laten nakijken. Griepcijfers zijn helemaal niet verdwenen.

De griepcijfers worden maandelijk gepubliceerd, en staan hier:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

De gegevens van de NIVEL peilstations worden bovendien ook nog wekelijks bijgewerkt in de corona-update, in de uitgebreide PDF. Bijvoorbeeld hier op bladzijde 33: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-08/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20200818_1224_1.pdf

Ik betwijfel of er wel een griepgolf gaat komen. De R-factor van seizoensgriep ligt normaal gesproken rond de 1.3. De R-factor van Covid lag voorafgaand aan de eerste maatregelen tussen de 2.5 en 3. Die R-factor van Covid is door de maatregelen gehalveerd. Ik zou verwachten dat de R-factor van griep door diezelfde maatregelen onder de 1 komt te liggen. Dus ik verwacht helemaal geen griepgolf, alleen wat zelfdovende 'clusters' rond terugkerende reizigers.

Hangkous

Hangkous

20-08-2020 om 15:23

Ineens weet ik het

Al lappend door de badkamer gaand, leuke playlist aan op Spotify komt er een lied van de kwis voorbij.
Toen ging mij en lichtje op.
Die hele coronacrisis is het nieuwste sociale experiment van Joep van Deudekom en Rob Urgert. Na het instituut en wie denk je wel dat je bent zijn ze nu op wereldschaal bezig met een zogenaamd virus en ze hebben iedereen die maar iets weet over virussen en alle journalisten en politici wereldwijd zover gekregen dat ze meedoen. Die verpleegkundigen die huilend vertellen hoe erg het was op de ic's spelen allemaal toneel.
Alles voor het sociale experiment!!!!

Met kerst gaat Willem Alexander in zijn kerst toespraak vertellen dat het een experiment was en dat weer per direct terug kunnen naar normaal.

Velen hun baan kwijt, miljoenen staatssteun voor bedrijven, wegkwijnende ouderen in verpleeghuizen, en totaal ingekrompen economie maar ach, alles voor de wetenschap het was het waard!
Over 5 jaar nog een keer; kijken hoe de wereldbevolking dan reageert oud men dan nog zo gedwee omgaat met dichte scholen, thuiswerken en sociaal distancing. Echt zoiets zal het zijn.

Even mijn hersenspinsel met jullie delen. Er is natuurlijk niks van waar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-08-2020 om 16:11

Wat ik me ineens afvroeg

Zit Ad Hombre nog steeds opgesloten in zijn huis? Die heb ik al weken niet meer gelezen hier.

Irene

Irene

21-08-2020 om 17:02

Onderzoek naar mogelijkheden voor thuiszitters

Afstandsonderwijs als mogelijk alternatief voor thuiszitters
 De afgelopen periode heeft laten zien dat er veel lessen te trekken zijn over het geven van
afstandsonderwijs, specifiek ook voor thuiszitters, en de kansen die dat biedt.
 Daarom gaat OCW met een kerngroep de komende weken aan de slag om de mogelijkheden
rondom afstandsonderwijs als mogelijk alternatief voor thuiszitters in kaart brengen. OCW ziet
namelijk mogelijkheden voor het benutten van afstandsonderwijs als instrument om
thuiszitters weer op de weg terug naar school te helpen of het contact tussen school en leerling
te behouden bij een dreigende situatie tot thuiszitten. Hierbij dient opgemerkt te worden dat
afstandsonderwijs in dat geval een onderdeel van het didactisch repertoire van scholen zou
kunnen zijn dat voor de individuele thuiszittende leerling tijdelijk kan worden ingezet.4

Hèhè

Wat een heldere lichte ook.
Hopen dat ze dat nu een beetje snel doorzetten

Niet tijdelijk - ook permanent

Dat het om een tijdelijke maatregel zou gaan doet afbreuk aan het prima idee.

Sommige kinderen, mijn dochter, kunnen een week in de drukte van de klas, door prikkelgevoeligheid, niet aan. En hebben permanent minder aanwezigheid IRL op school nodig.

Ze heeft haar diploma kunnen halen doordat ze, uiteindelijk het gaat niet vanzelf, vaste tijden thuis mocht studeren en op school zonodig afgezonderd volgens goede afspraken.

Zoals het nu gaat loopt een kind vast, er is een ideetje, dat moet uitgeprobeerd, dat blijkt het niet te zijn, dan weer wat anders proberen, allemaal zo licht mogelijk, tot een kind niet meer op school verschijnt. Totaal gedesillusioneerd.

Ik zou het prima vinden als het een 'normale' keuze zou kunnen zijn om deels of permanent op afstand te leren. En als je er dan toch een zaak van wil maken van alleen noodzakelijk, dat die drempel dan niet te hoog wordt gemaakt.

Irene

Irene

21-08-2020 om 18:54

Voetnoot 4 nog

Met tijdelijk wordt bedoeld: zo lang als nodig voor de desbetreffende leerling waarbij het doel is re-integratie naar school.

Net niet Irene

Voor mij is het doel altijd 'onderwijs' geweest, onafhankelijk van aanwezigheidsplicht op school.

Irene

Irene

21-08-2020 om 19:08

Maar

met 'zo lang als nodig' zou je er moeten komen.

Ja Irene

Dat zou voldoende moeten zijn. Echter dan blijf je de kans lopen dat steeds weer geprobeerd wordt een kind naar school te krijgen waar het steeds weer een domper van krijgt. Hier ging het uiteindelijk als een speer toen dat geen doel meer was.

Het doel was het behalen van de certificaten hoe dan ook. Omdat dochter serieus studeerde werd in de 5e aan- of afwezigheid verder aan haar eigen beoordeling overgelaten.

Ze was inmiddels natuurlijk ook wat ouder.

@phryne

Jij schrijft t, ik dacht t, ik moest ook aan ad hombre denken.

Over Ad

Over Ads plotselinge verdwijning is hier al meer gespeculeerd. Tenzij hij hier weer eens opduikt onder dezelfde nick zullen we niet weten waarom hij hier niet meer post, maar hij is volgens mij al zo'n twee maanden niet gesignaleerd.

Groeten,

Temet

Ben benieuwd

Ik zie twee varianten: afstandsonderwijs = zet de camera aan in de klas en de leerlingen kunnen de lessen volgen. Dat gebeurde al in het basisonderwijs, met name voor kinderen die ziek waren en toch onderwijs konden volgen. Wij, mijn collega's en ik, waren daar tegen. we geven geen klassikale lessen, maar gedifferentieerde lessen; moet je dan steeds de camera gaan verplaatsen?
Ons voorstel was om een lesgroep in te richten met een docent die uitsluitend afstandsonderwijs geeft. Dat voorstel is nog niet overgenomen. Voordeel is wel, dat het niet lokaal gebonden is.
Aan de kwaliteit van het afsrtandsonderwijs zal dan nog wel veel verbeterd moeten worden. Ik heb mijn best gedaan, geloof mij. Maar het was niet optimaal, het kan zeker beter. Ik ben blij dat ik weer gewoon voor de groep sta, ook al leveren de bijkomende maatregelen extra werk, zorg en aandacht voor de omstandigheden op. Vooral steeds nadenken over situaties en keuzes maken hoe iets dan wel mogelijk is (onmogelijkheden zijn gemakkelijk op te noemen) vind/vond ik inspannend, maar als het eenmaal loopt is het wel te doen. Wat verdwijnt is vooral het gemakkelijkere, spontane contact. Dat went nog niet.

Tsjor

Getroffen door een computervirus? tsjor

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 12:23

Ad is al eens een keertje opgedoken hoor, bij "digitaal".

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-08-2020 om 11:36

Ad is terug hoor

Vorige week schreef hij mee.

Maar hoe hij nu omgaan met corona, het dagelijks leven en het werk, dat heb ik niet vernomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.