Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 09:35

En toen ging het richting najaar

Er is iets wat mij erg bezig houdt en ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Elk najaar worden man, dochter en ik verkouden zoals waarschijnlijk half Nederland. Hoe zou dat er nu uit gaan zien? Het lijkt me onmogelijk om iedereen te testen elke keer dat je verkouden bent en je tot de uitslag er is je (weer) ziek te melden.

Ook zullen veel mensen meteen denken, oh jee ik heb Corona, terwijl ze andere jaren ook allerlei verschijnselen hadden en ook niet meteen in paniek raakten. Het lijkt me allemaal zo onmogelijk..

Zelfs al is er (ooit) een vaccin, dan nog krijgen mensen de normale winterklachten en wat is dan het verschil?

Ik heb gewoon het gevoel dat het dit najaar een puinhoop wordt door alle normale najaarsklachten die nu aangezien worden voor Corona.

Het kan toch niet zo zijn dat het ene na het andere weer dicht gaat of op slot gaat omdat mensen gewoon verkouden zijn? Wat vinden jullie?


Angela67

Angela67

15-08-2020 om 09:38

Verkouden

Vanaf half maart ben ik
Sowieso minder verkouden geweest dan normaal. Heb ik het idee. Qua weer startte corona in periode dat mensen normaliter ook nog wel snotteren? Dus wie weet dat we juist minder last hebben. En anders maar gewoon veel meer testen aanvragen dan komt de capaciteit ervoor vanzelf en worden testen hopelijk steeds sneller en makkelijker
Gr Angela

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 09:43

Hoezo?

'Het kan toch niet zo zijn dat het ene na het andere weer dicht gaat of op slot gaat omdat mensen gewoon verkouden zijn?'

Hoezo kan dat niet?

'Wat vinden jullie?'

Dat iedereen met klachten zich moet laten testen.

Pennestreek

Pennestreek

15-08-2020 om 09:45

Als we allemaal

netjes afstand blijven houden, veel handen wassen, niezen en hoesten in onze elleboog zal het dit jaar best meevallen met de seizoensgriep en de verkoudheden.
Hoe dat moet met testen, tja, bij koorts sowieso, verder lijkt me dat je bij klachten gewoon zoveel mogelijk thuis blijft. Dus niet doorwerken zoals vroeger.
Maar ik denk niet dat er nu ‘het ene na het andere dichtgaat’, dat is namelijk pas bij een aangetoonde corona-uitbraak. En dat is wat anders dan een paar verkouden mensen, die testen niet positief.

Dees

Dees

15-08-2020 om 09:53

Rhinitis

Ik loop er ook tegenaan met mijn chronische rhinitis betekend een klein beetje verkouden ook gelijk een maand of 2 een dichte neus.......maw verkoudheidsklachtenn ik wil me dan best bij start van de klachten laten testen hoor maar wat mij betreft blijft het daarbij en ga ik gewoon werken. Ik verdenk zoonlief ook van chronische rhinitis die is met zijn7 jaar ook constant verkouden.

Piep

Piep

15-08-2020 om 10:01

Sneller testen

Ik denk dat het testen nog sneller en makkelijker moet kunnen. Binnen een dag getest en de uitslag, zoals op Terschelling. Dat geeft rust.

zebra

zebra

15-08-2020 om 10:01

hier altijd wel wat verkouden

in het najaar en in de winter dus dat betekent dat ik constant thuis moet blijven, niet mag werken enz enz?

Lou

Lou

15-08-2020 om 10:07

Niet zo bang voor

Ik ben er ook niet zo bang voor. Precies wat Pennestreek zegt: er zal waarschijnlijk juist minder griep voorkomen dit najaar, omdat we (hopelijk dan) allemaal vaker onze handen wassen en afstand houden en vooral ook eerder thuisblijven van ons werk voor zo ver dat mogelijk is. Niks geen puinhoop.

Hangkous

Hangkous

15-08-2020 om 10:22

Ook niet zo bang

Als iedereen zich houdt aan die anderhalve meter en vaak handen wassen heeft dat ook positief effect op andere virussen.
Gewone verkoudheden maar ook echte griep zullen zich minder snel verspreiden maar dan moet iedereen wel mee blijven doen.
Die me vrouw van de overkant die het doe maar weer normaal erg propageert die mijd ik al sinds april als de pest en dat blijf ik doen. Sterker nog ik hol nog harder weg als ze in mijn buurt wil komen.

Zeker mensen die niet tot mijn inner circle behoren houd ik goed op afstand en dan vooral de mensen die in hun gedrag laten merken het allemaal maar onzin te vinden.

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 10:24

Thuis blijven

Thuis blijven lijkt me voor veel mensen echt niet mogelijk. Mijn man werkt in een bedrijf met maar een paar werknemers die onmogelijk zich ziek kan melden tenzij echt erg ziek natuurlijk. Dus ook niet elke keer bij een verkoudheid een test doen en daar een paar dagen op wachten.

Als je nu al leest dat het soms drie dagen duurt voor de uitslag er is, kan hij natuurlijk niet elke keer thuis blijven, want net zoals Zebra al aangeeft, ook wij zijn een groot deel van de herfst en wintermaanden verkouden en zeker ik doe nu niets anders dan een jaar geleden, want was altijd mijn handen honderd keer enz.

Het lijkt me gewoon een chaos te worden omdat mensen zich laten testen en zelfs als dat negatief is ze een paar weken later weer een ander virusje hebben.

Siem

Siem

15-08-2020 om 10:30

Ik zie er wel tegenop

Op mijn werk (ggz) is het verre van coronaproof en het is hard werken om toch een beetje verantwoord te werken.
Met minimaal personeel, uiteraard.
Als er veel zieken gaan komen dan wordt het echt een enorme puinhoop. Dat is het toch al vaak bij ons tijdens pieken ziekteverzuim maar nu zie ik niet zo goed hoe we het leuk kunnen houden.

En dan komt het gros van personeel altijd halfziek werken.
Anders is het gewoon niet te doen. Nu zou iedereen thuis moeten blijven bij zeer geringe klachten, ik zie het niet, hoe we dat moeten gaan doen.

En nu gooi ik deuren en ramen open op werk, ik vrees echt de koude dagen.

Maar goed, dat gaat alleen over mijn werk.
Maar ik ben toch ook wel bezorgd om andere sectoren. Levensmiddelensector bijv, hoe gaat die draaien bij laagdrempelig ziekmelden.
Ik wil naar het ziekenhuis voor ernstige klachten, kan ik daar nog wel terecht straks enz.

Praktisch...

.....Ik zit me als docent ook wel voor te stellen hoe dat in de herfst zal gaan als de gewone virussen weer opleven. Tot 18 jaar = geen afstand houden, dus alle pubers zullen elkaar net als anders aansteken. Normaal gesproken betekent dat periodes met 5 of meer absenten per klas, waarbij een aardig deel van de wel aanwezige leerlingen er lustig op los snottert en kucht. Moeten die straks ook allemaal thuisblijven? En als ze een negatieve test hebben mogen ze wel weer komen? En geloven we dan iedereen op zijn/ haar woord? Of moeten negatief geteste leerlingen een polsbandje krijgen of zo? Ik kan me er nog niet echt een voorstelling van maken hoe dat allemaal praktisch moet gaan werken.

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 12:24

Precies

Precies IngridT, dat soort dingen zie ik ook allemaal. Volgens mij wordtvhet in heel veel opzichten een puinhoop.

Jesse_1

Jesse_1

15-08-2020 om 13:03

Negatief gestest

De overheid is duidelijk (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/uitslag-test)

"Is de uitslag negatief? Dan had u op het moment van testen geen corona. U hoeft niet meer thuis te blijven en kunt weer naar buiten en aan het werk. Kinderen mogen weer naar school en naar de opvang. U hoeft uw omgeving niet te laten weten dat u getest bent."

En we gaan in Nederland sowieso uit van gezond verstand, dus waarom moet het een puinhoop worden? Je hoeft je niet te verantwoorden; men gaat er vanuit dat iedereen zich aan de regels houdt. En als we nu eens niet argwanend zijn naar anderen maar naar onszelf kijken en zelf zorgen dat we voorzichtig zijn in contact en afstand?

Hier (bij schoonvader) overigens een uitslag binnen 24 uur - gelukkig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2020 om 13:10

Negatief testen

Als je uit een risicoland komt en laat testen, moet je ook na een negatieve test nog twee weken in quarantaine. Ik vind dat echt onlogisch. Elke negatieve test kan immers te vroeg zijn voor een positieve.

Snap ik Jesse.

En ik ga ook graag uit van het positieve.

Maar ik probeer me gewoon praktisch voor te stellen hoe dat gaat, op school. Op t vo zien leerlingen ieder uur een andere docent. .gemiddeld 5 of 6 per dag. In de bovenbouw heeft de klas daarnaast ook zowat ieder lesuur een andere samenstelling.

Ik krijg ieder uur 25+ nieuwe leerlingen binnen. Een aardig deel daarvan deel daarvan snottert straks. Ik heb geen idee of zo’n snotterende leerling ( die ik msch 3 dagen terug voor t laatst zag) inmiddels 1 of 2 dagen thuis is geweest, getest & Corona vrij bevonden, of dat ie in de loop vd ochtend begonnen is met snotteren eneigenlijk naar huis moet.

Ik kan me voorstellen dat als ik straks in een lokaal zit met 25+ mondkaploze leerlingen waarvan er X snotteren en hoesten ik toch een soort vage neiging heb om eigenlijk te willen weten tot welke categorie ze behoren. Zelfs al ga ik uit van iedereens gezonde verstand. Of is dat heel raar?

En het lijkt me raar dat je als docent zelf gaat bepalen in hoeverre je snotterende leerlingen gaat vragen of ze bv getest zijn. Dat zou ook betekenen dat hoestende kinderen misschien wel elk lesuur opnieuw moeten uitleggen dat ze idd een negatieve test hadden

Maar als je met elkaar afspreekt dat je uitgaat van iedereens gezonde verstand, dan betekent dat dus dat we ( om al die individuele vragen van docenten te voorkomen) als school aan ouders en kinderen communiceren dat we idd uitgaan van hun gezonde verstand, En het nemen van verantwoordelijkheid mbt testen en thuisblijven. En het laten weten als er iets loos is.
Maar dat betekent dan dus ook dat we op school ook met elkaar moeten afspreken dat we snotterende leerlingen op school in de klas dus niks vragen. En dan merk ik dat ik stiekem toch minder goed ben dan ik misschien zou willen. Want ik zie zo’n typische griepgolfklas voor me. 5 absenten, en van de 20 die er wel zijn er 10 bij elkaar kuchten & volcontinu hun neus ophalen of snuiten. Ik weet niet hoe rustig IK dan voor de klas sta.

En als al die 10+ snotterige leerlingen per klas straks allemaal thuisblijven, wat natuurlijk ook zou kunnen, dan moeten we weer over heel andere dingen nadenken qua organisatie vd lessen.

Ik hoornaar ik volgende week wat meer ga horen van onze schoolleiding over hoe we hier mee omgaan. Zodat t in ieder geval helder is voor iedereen, en we er een beetje hetzelfde in staan schoolbreed.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 13:45

Snap ik niet

'Volgens mij wordtvhet in heel veel opzichten een puinhoop.'

Wat dan precies? En hoezo?

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 14:16

ElenaH

Precies wat IngridT ook schrijft en dat kan je doortrekken naar winkels,werkvloeren enz.
Overal zijn er straks snotterende mensen die echt niet tig keer per winter thuis kunnen blijven en zich tig keer gaan testen.

Zelfs bij wel testen en negatief bevonden, blijven mensen je waarschijnlijk aankijken van oh jee die is verkouden.

Dus een puinhoop in de zin van half Nederland is snotterig en er is nooit genoeg capaciteit om iedereen meerdere keren te testen, om nog maar te zwijgen over de kosten.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 14:34

Maar

'Dus een puinhoop in de zin van half Nederland is snotterig en er is nooit genoeg capaciteit om iedereen meerdere keren te testen, om nog maar te zwijgen over de kosten.'

Maar hoe wordt het dan een puinhoop? Mensen werken dan (weer) thuis, scholieren krijgen online les en het is weer stiller in de winkelstraten. Dat is toch geen puinhoop? Het klinkt alsof je een burgeroorlog verwacht, met de Italiaanse maffia die voedselpakketten uitdeelt, met smeulende ruïnes en stapels op elkaar gebotste autowrakken op elke hoek van de straat. Het ergste wat er zal gebeuren is dat mensen hun mondkapjes op straat gooien, net als nu sigaretenpeuken en kauwgompapiertjes. En dat er een rij staat bij de teststraat.

Guera

Guera

15-08-2020 om 14:56

waarom?

anticiperen scholen hier dan niet op? Je kunt toch NU bedenken met je schoolcollegas wat een goede werkwijze kan zijn?
Ik vind dat scholen nu weer zo passief en afwachtend zijn.
Of ligt dat aan mij?
Hoe zou je het willen hebben? Wat vindt de schoolleiding daarvan?
Maak nou es een plan schoolleiders! Ventilatie? Hoe dan? Niet zeuren maar pak door!

Ik denk ook dat het een puinhoop wordt. Puinhoop in de zin van: overal klagende mensen, scholen dicht want je weet maar nooit, te weinig testen beschikbaar, onaardig gedrag naar elkaar, nog een klap voor de economie.....die puinhoop zie ik wel gebeuren ja.

Irene

Irene

15-08-2020 om 15:05

de scholen zijn weer open, maar wat te doen met (talloze?) leerlingen die (om de haverklap?) in quarantaine moeten?

Spanningen rond leerplicht

Ik voorzie gedoe met scholen met de leerplicht. Geen online lessen en alternatieven standaard wensen te bieden, er op vertrouwen (dreigend) dat iedereen, leerkrachten en leerlingen, weer naar school komen.

Alsof er geen pandemie is.

Alsof de school er over gaat welk risico mensen nemen met hun gezondheid.

Je komt zo makkelijk tegenover elkaar te staan.

Het lijkt me handig om je voor te nemen het hoofd koel te houden, iedereen te woord te staan, maar niet te spelen met je gezondheid. En je niet te laten intimideren door boetes of pv gesprekken.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 15:19

Maar dat gebeurt toch?

'Waarom anticiperen scholen hier dan niet op?'

Dat doen ze wél. Misschien kijk je de verkeerde tv-programma's? Lees je de verkeerde kranten? Er zijn veel scholen die maatregelen nemen, van mondkapjes en handen wassen tot testen, van ventilatieonderzoek en ramen open tot kuchschermen.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271339/haarlemse-scholen-vragen-om-preventieve-coronatest-docenten
https://www.dvhn.nl/groningen/Minister-Slob-Scholen-in-Drenthe-en-Groningen-zijn-nog-op-tijd-met-controleren-ventilatie-in-strijd-tegen-verspreiding-corona-25929405.html
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/mondkapjesplicht-middelbare-school-assen/

Kinderartsen in Amerika over de IRL schoolgang

https://www.huffpost.com/entry/pediatricians-if-they-want-kids-schools-reopen-fall_l_5f32e787c5b64cc99fdf1532

"It’s the question weighing on every parent’s mind: Given the ongoing threat of the coronavirus, is it a good idea for my kid to return to the classroom? "

- In my opinion, if a school isn’t social distancing or requiring masks when social distancing isn’t possible, then that school is not safe for children.

- I am torn. Children can get COVID. They are not immune to the disease. Some experience long-lasting outcomes that we are just beginning to understand as a medical community. And, tragically, some children die from COVID. We also know that children can spread COVID. I can’t imagine how my sensitive kindergartener would feel if he brought home the infection that made someone in our family critically ill.

Enzovoort.

Blijkbaar is het in Amerika mogelijk om zelf tot homeschooling te besluiten, ja, als je de mogelijkheden daarvoor hebt.
En verschillende artsen benadrukken dat een overweging om de school te openen zou moeten zijn hoe het plaatselijk met de besmettingen gaat. Veel besmettingen dan lockdown houden en online. Afhankelijk van het aantal besmette personen kun je de kans op besmetting berekenen.

- Until the rates of COVID decrease to a lower level or we have an effective vaccine or treatment, we will keep our children out of school.

- I want them to go back to school so badly but we just don’t have enough science and data.

Sommigen echter zien het risico wel, maar wegen de kansen en de belangen anders af. Elk gezin moet het aan de hand van de, voor mensen ook variabele, risico's zelf bepalen.

- We have decided that the benefits of returning to school in-person outweigh our risksAs it is, my children’s schools will place them into smaller groups this year rather than fit all of them into a single larger class. Masks are required. Social distancing will be attempted. Hopefully, staff and families will be screened daily for symptoms prior to arrival, ventilation will be maximized, classes will be held outdoors for as long as reasonable, and testing becomes readily available

-

-

Guera

Guera

15-08-2020 om 15:27

ik was weg

dus niet bijgelezen. Ik snap dan de puinhoop waar Ingrid t op doelt niet. Dan komt het helemaal goed toch?

merel

merel

15-08-2020 om 15:52

een verschil met vroeger misschien (op school)

Misschien dat de leerlingen nu in ieder geval wel hoesten en proesten in hun elleboog? Dat was voorheen niet zo ingeburgerd, en kan je als docent ook blijvend op wijzen. Tevens kan je vragen of iedere leerling zijn handen gaat wassen voor de les bijvoorbeeld. Dat zijn al een paar dingen die misschien kunnen helpen bij het voorkomen van een virus.
En toch vaker een raam open laten, ook in de winter. De school zou de leerlingen daarop kunnen voorbereiden door aan te geven dat de ramen vaker open zijn tijdens de lessen of desnoods tijdens de pauzes als het echt heel koud is buiten. De leerlingen en de docenten kunnen zich in de winter natuurlijk extra warm aankleden, het schijnt dat je best aan een wat koudere klas kunt wennen, ik heb wel eens een artikel gelezen van een gezin die in ecologisch, behoorlijk koud huis wonen en zij zijn inmiddels zo gewend dat ze het prettiger vinden dan een heel warm huis. Het houdt je zelfs meer alert, dus dat is zelfs misschien wel goed voor de leerlingen.

@nnemoon

@nnemoon

15-08-2020 om 15:56

Ik maak me wel zorgen

Mijn zoon is heel erg allergisch. Hij hoest en proest altijd. Hij heeft last van hooikoorst, huisstofmijt, dieren, geuren enz. Als hij in een winkel niest wordt hij gelijk moeilijk aangekeken. Hij kan er echt niets aan doen. Hij heeft medicatie en houdt zich aan de afstands regels. Op school zijn ze wel gewend dat hij altijd verkouden is, maar ik ben zo bang dat hij aan het begin van het nieuwe schooljaar vaak naar huis gestuurd zal worden. Online onderwijs vindt hij echt vreselijk. Testen vind ik voor hem ook een moeilijke keuze. Hij heeft dit altijd en je kunt hem toch moeilijk iedere week laten testen?

Scholen en maatregelen

Ik kan alleen voor mijn eigen school spreken, maar ik heb er niet overdreven veel vertrouwen in, in hoe er geanticipeerd is en hoe er gecommuniceerd wordt. Ik heb ook gezien hoe t in juni ging. Toen moesten de leerlingen officieel nog 1.5 m afstand houden, maar dat gebeurde totaal niet. En er waren ook collega’s die vrij snel meegingen in de losse benadering. Schoolleiding had t druk met andere dingen terwijl er binnen een week binnen het gebouw een realiteit ontstond die heel anders was dan hoe het ervoor papier uitzag.

Je wilt niet weten hoe vaak, veel en hard ik ( en heel wat collega’s ) heb geprobeerd naar de schoolleiding dingen te signaleren, zorgen te uiten of mogelijke oplossingen voirceen stellen, maar heel eerlijk? Ze willen het niet echt weten.

Ook nu weet ik dat er de laatste week al diverse mails van docenten naar de schoolleiding zijn gegaan over zorgen omtrent de ventilatie, behoefteraming overleg/ afspraken omtrent het doen van practica etc ( ivm 1,5 meter uitdagingen, en vele materialen die daar gebruikt worden). Geen antwoorden. Ja, afgelopen donderdag en vrijdag een kopietjes van de algemene RIVM richtlijnen, en om de paar uur een aanvullend mailtje met wat losse flodders over of er nog personeel is dat denkt dat het in een risicogroep valt en dat soort dingen ( dat vragen ze NU! 3 dagen voordat school weer opstart!)

Ik wil heel graag proactief zijn, en ( jullie kennen me langer dan vandaag) ik sta altijd vooraan te schreeuwen als het nodig is, maar voor dit soort zaken heb je echt een competent en vooruitdenkend directieteam nodig.

Ons directieteam heeft afgelopen mei t In maart gestarte crisisteam Corona opgeheven, Om heel snel daarna, op aandringen van het personeel, toch maar een herstart te doen om na te denken over de scenario’s voor schooljaar 20-21. Maar op t moment dat Helder werd dat de scholen eind juli weer helemaal open gingen is crisisteam 2 ook per direct ontbonden. Ik vind t bijzonder.

Dus of t een puinhoop wordt weet ik niet, maar optimaal gaat het niet. Maandag ochtend hebben we een startbijeenkomst van maar liefst een half uur. Daarna gaat t los met de reguliere opstartdrukte. Boeken halen, KluissleutelS uitdelen, introductieprogramma, en hoplakee, les volgens rooster. Ik ben benieuwd.

Ik denk dat met de huidige aansturing ‘ vsn boven’ iedereen op school er naar eigen inzicht een draai aan gaat geven. En zoals je ook hier op OOL kunt lezen staan mensen er nogal verschillend in. Hoe decreteren te interpreteren, hoe strak er al dan niet mee om te gaan.Is het ok als het binnen een school ook zo werkt?

Slordig getypt

Sorry 😀

Guera

Guera

15-08-2020 om 16:01

sjee ingrid

klinkt niet als een leuke werkgever. Er is werk zat voor leerkrachten. Zoek een toffe school! Die zijn er ook. Sterkte weer komende tijd.....

Mijn collega’s zijn top

En de leerlingen fantastisch. Maar qua management kan het idd beter. En dat valt vooral in dit soort tijden op.

Ik denk overigens dat dit een probleem is dat op meer VO scholen speelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.