Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ff zo

ff zo

14-04-2018 om 20:06

de pil, kind 16 en trombose??


Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2018 om 16:07

Ik zal vast weleens die vervelende neiging hebben. Vindt mijn man ook.

Wat je laatste opmerking betreft... dit soort opmerkingen schaar ik onder "als je niets hebt om mee te slaan, zoek er dan ook geen". Het eerste volstond. Hoe ik met Facebook omga kun je volgens mij niet beoordelen. Als we toch persoonlijk worden, is me wel eerder opgevallen, dat je je toevlucht neemt tot dit soort uithalen. Jammer.

ff zo

ff zo

22-04-2018 om 11:32

daar ben ik weer

nou wat een discussie hiero!
- trombose en sommige pillen zijn zeker te weten bewezen; ook overlijden. Vaak in combinatie met roken.
- tampon, tja, misschien toch ook maar eens aandringen. ik vind het ondingen, zeker als je gaat zwemmen (steeds wisselen omdat ie vol water zit).
- zwemmen zonder iets: je verliest dan toch bloed? we gaan wel naar zee, ook nog een plek met veel haaien... hahaha sorry weer doemdenken.

Trombose

Trombose

23-04-2018 om 17:53

De pil

In Nederland krijg je meestal een 2de generatie pil. Dat is meestal Ethynilestradiol/Levonorgestrel 30. (kan ook 20 zijn of 50. Laatste is zeldzaam vanwege bijwerkingen en 20 biedt over het algemeen geen voordelen) Dat is helemaal geen gevaarlijke pil. Ja, het risico op trombose wordt iets groter, maar ermee te maken krijgen, zeker als je 16 bent, gebeurt (bijna) niet als er niet wordt gerookt en geen erfelijke factor als Leiden is.
Als je dochter niet rookt en niet "hangt" bij gelegenheden waar wordt gerookt (passief meeroken) is de kans op trombose echt nihil. Dan moet ze wel heel veel pech hebben.

Er zijn derde/vierde generatiepillen zoals Diane en Yasmin die iets anders werken. In plaats van levonorgestrel zit er een ander progesteron in. Dat is een progesteron dat anti-androgeen werkt. Dat houdt in dat de testosteronproductie omlaag gaat wat o.a. zorgt voor een lager libido (testosteron zorgt voor zin in seks, niet echt handig om daar te weinig van te hebben bij een relatie) en daarnaast hebben vrouwen testosteron nodig... Ook zorgt het andere progesteron voor een wat hoger risico op trombose dan de tweedegeneratiepil.
Daarnaast is o.a. de Yasmin en de Zoely te kort op de markt om te kunnen zeggen dat er sprake is van langetermijnrisico's. (de tweedegeneratiepil wordt in verband gebracht met 0,05% extra kans op borstkanker, maar of dit causaal is weet momenteel nog niemand. Van baarmoederhalskanker lijkt het erop dat de kans groter wordt door meer seks zonder condoom en dus meer kans op besmetting met hpv.)
Verschillende artsen pleiten al jaren voor een verbod op deze pillen met "hippe" namen omdat ze helemaal geen voordelen bieden tov tweedegeneratiepillen als microgynon en dat al meermaals wetenschappelijk is aangetoond, maar van een verbod is in Nederland momenteel nog geen sprake van.

Internet staat vol met indianenverhalen als dat vrouwen depressief worden van de pil. Dat is allereerst meestal placebo en daarnaast geldt voor de pil net als voor ieder ander geneesmiddel dat het voor jou niet ideaal hoeft te zijn.
Veel mensen zijn allergisch voor ibuprofen en die schreeuwen ook niet (of iig minder) hoe slecht dat medicijn is.
Daarnaast heb je nog dat internet vol staat met rotzooi over de pil omdat o.a. strenge christenen tegen de pil zijn.

Je dochter zal met de pil wel een tweedegeneratie krijgen, zolang je erop let dat dat goed gaat (en ze niet onnodig start met bv yaz of yasmin of zoely) kan je op 16-jarige leeftijd de pil prima slikken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.