Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ff zo

ff zo

14-04-2018 om 20:06

de pil, kind 16 en trombose??


Triva

Triva

16-04-2018 om 07:49

Dendy

Dat is een fabeltje. Het lijkt of je minder verliest omdat je het niet ziet en in je broek blijft. Door vermenging met water kan het juist heel vervelend worden als je uit het water komt. Mijn man heeft nog nachtmerries vd vrouw in het zwembad van Duinrell die ook in dat fabeltje geloofde.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2018 om 07:58

Triva

Het ligt er echt aan hoe erg je ongesteld bent. Zo aan het einde als het om de laatste restjes gaat kan wat ik bedoel echt heel goed.

Hanne

Hanne

16-04-2018 om 08:51

Tja

Ik zou mijn dochter aanraden om de pil door te slikken.

De kans op trombose als je de pil gebruikt is volgens mij verwaarloosbaar. Niet vliegen is dan handiger, want er kan een ongeluk gebeuren op weg naar het vliegveld, een aanslag op een vliegveld een vliegtuig wat neerstort enzovoort.

Mijn voorkeur zou zeker niet zijn om Primolut te gebruiken, daar zit volgens mij een veelvoud aan hormonen in.

Ik zou me meer zorgen maken

over aanvallende paardenbloemen op weg naar de luchthaven. Maar als uw dochter blond is, halveert dat al meteen haar risico.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2018 om 11:28

Jutta

Yasmin staat inderdaad bij de risico-pillen, dus tragisch dat dat meisje, of die jonge vrouw eigenlijk, daardoor is overleden. Gelukkig is het van die merken nu bekend.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2018 om 11:32

Jutta

Oh ja, ik wilde nog op zwangerschap reageren. Zwangerschap op jonge leeftijd is niet wenselijk, maar of het standaard tot abortus moet komen, is natuurlijk de vraag. Dat hangt van de leeftijd af én van wat het meisje in kwestie daar zelf van vindt. Maar dat is een aparte discussie, die hopelijk niets te maken zal hebben met de vakantie van de dochter van TS. Met of zonder pil lijkt die kans niet zo groot, maar ja je weet het niet hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2018 om 11:38

Zwemmen

Ik heb met tampons nog nooit een teen in zwemwater gestoken. Of wacht... een keer toen het al zo goed als over was. Ik zal wel raar in elkaar zitten, maar de tampon was toen helemaal volgezogen met zwembadwater. Ik stel me zo voor dat een met bloed volgezogen tampon in zo'n geval overstroomt.

#24

"Jutta
Niet, tenzij...

Ik ken dus inderdaad een meisje dat overleden is door pilgebruik. Gruwelijk was dat. Ik zou die pil dus niet doen, tenzij dochter echt heel veel last heeft van haar menstruatie."

U hebt inzage gehad in de overlijdensakte en/of het autopsieverslag?
Of is uw verhaal gebaseerd op wat u horen zeggen hebt tussen de rekken in de supermarkt?

Het leven zou al een flink stuk eenvoudiger worden, zonder de laagwaardige "informatie" aangeleverd door roddeltantes. Het zou ook al wat makkelijker worden als iedereen zijn blabla zou beperken tot die dingen waar hij wérkelijk enig benul van heeft.
Het zou dan ook een stuk "stiller" worden en velen zouden hun mond nauwelijks nog open doen. Een niet te onderschatten voordeel, dat de kans op ergernis aanzienlijk zou doen dalen.

Media

Yvan,
Moeder van meisje is destijds zelf naar de media gestapt met dit verhaal. Maar als het je beter uitkomt om het niet te geloven: ga je gang.

tja

Er stappen meer mensen naar de media met verhalen die niet helemaal kloppen. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat moeder onzin vertelt, en al helemaal niet dat ze dit bewust zou doen, maar het is heel goed denkbaar dat er andere dingen aan de hand waren en dat het niet of niet alleen het pilgebruik is waaraan het meisje is overleden. We weten het niet, want we kunnen dat verhaal niet checken.

De Amerikanen (geloof ik) zeggen dan "extraordinary claims require extraordinary evidence" en daar lijkt dit verhaal me toch een voorbeeld van.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 09:35

Inderdaad

Ik zoek als het even kan uit of een verhaal kan kloppen en in geval van het merk Yasmin blijkt het te kunnen kloppen dat vrouwen/meisjes daardoor kunnen overlijden. Maar inderdaad, zoals ik eerder ook al zei weten we niets van de situatie af en dus ook niet of er andere factoren meespeelden.

Je ziet het nu ook bij de Oostvaardersplassen gebeuren. Man en ik hebben daar een wonderlijk stevig meningsverschil over. Hij is op de hand van de Staatsbosbeheer (nu twijfel ik opeens of dat de juiste partij is die ik bedoel) en ik heb toch wel begrip voor de kant die vindt dat er bijgevoerd moet worden. Maar ik zit evengoed ook met afgrijzen naar de actievoerders te kijken. In plaats van zich te laten vertegenwoordigen door mensen met een goed onderbouwde mening vanuit kennis, staan ze liever zelf de boel bij elkaar te krijsen vanuit onderbuikgevoelens in plaats van kennis.

In dat geval, Jutta

Een linkje?

En ik "geloof" in niks: ik hanteer enkel de wetenschappelijke methode en de historische bronnenkritiek. Die zijn allerminst volmaakt, maar we hebben niks beters.

Even zo

Even zo

17-04-2018 om 13:18

pil/tampons

Als we dan toch verhalen over doden door pilgebruik de wereld in willen slingeren (Jutta) dan kan ik ook beginnen over vrouwen die door tampongebruik zijn overleden. Ja dat bestaat ook, lees de bijsluiter er maar op na. Sterker nog, ik ben zelf 3 keer flauw gevallen na het inbrengen van een tampon (op jonge leeftijd). Gelukkig kon ik 'm er direct uithalen anders was het met mij wellicht ook verkeerd afgelopen. Voor mij dus nooit meer een tampon. Maar dat betekent niet dat niemand er meer eentje zou mogen gebruiken. Net als bij pilgebruik, kleven aan tampongebruik hele kleine risico's. Niet nodig om mensen hierover bang te maken, maar ja kan (hele kleine kans) wel gebeuren.

@Kaaskopje, #42

Heb ik al even opgezocht. Er zijn enkele gevallen van overlijden van jongelui.
In elk van die gevallen moet de "oorzaak" pilgebruik met een forse korrel zout genomen worden, afgaande op de persberichten.

"Laura", 17, overleden 2012, "Petra", 23, overleden 2000, en zo zijn er nog wel enkele te vinden.

Ava

Ava

17-04-2018 om 14:03

Huisarts

Waarom vraag je het niet gewoon aan je huisarts?

Muppet

Muppet

17-04-2018 om 18:02

Borstkanker

Toen mijn moeder (behoorlijk) jong overleefd aan borstkanker werd mij gevraagd of en zo ja hoe lang ik al de pil slikte. Dat was vanaf mijn zestiende. Artsen gaven aan dat ik beter geen pil kon slikken omdat dat de kans op borstkanker zou verhogen. Paar jaar later werd ik alsnog getroffen door borstkanker en ook de artsen die ik toen sprak gaven aan dat het niet goed is geweest om (zo lang) de pil te slikken

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 19:23

Muppet

Heel verdrietig dat je je moeder te snel moest missen en dat jij zelf ook door die ellende moest, maar gelukkig ben jij er nog!

In jouw situatie speelde er waarschijnlijk wel wat meer mee dan 'de pil'. Blijkbaar is borstkanker in jouw familie erfelijk. Dat lijkt me een groter risico in combinatie met de pil, dan bij iemand die niet erfelijk belast is en o.a. niet rookt.

Mijn moeder hoort bij de eerste generatie die de pil heeft geslikt, ze is 88 jaar. Ze heeft nog nooit kanker gehad. Mijn schoonmoeder, niet de biologische moeder van mijn man, is op jongere leeftijd, wel in de 80, overleden. Borstkanker, vervolgens overal uitgezaaid. Ik durf het niet absoluut zeker te stellen, maar ik vermoed dat ze de pil nooit gebruikt heeft. Ze kon geen kinderen krijgen en was zo katholiek als wat, dus was de pil sowieso niet favoriet.

Ik weet dat een opmerking als dit irritatie kan opwekken. Dat had ik gister in een discussie over roken. Opeens vliegen de positieve voorbeelden je dan om de oren. Alles om maar niet te hoeven accepteren dat roken slecht is. Ik zeg niet dat de pil een bom gezondheid is, maar mijn indruk is niet dat de pil hoe dan ook slecht is, wat roken wel is, maar of een van beide tot kanker leidt, daar kun je niets zekers over zeggen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2018 om 19:32

Dat behoeft ook wat nuancering.

https://borstkanker.nl/nl/de-pil-en-borstkanker

Kleine kans onder de 25 en een kleinere kans op eierstokkanker.
Boven de 25 grotere kans op borstkanker, maar al met al nog steeds een kleine kans op borstkanker.

Jo

Jo

17-04-2018 om 20:03

IIH

kortgeleden is een 18 jarige bekende getroffen door Idiopathische Intracraniële Hypertensie, te veel hersenvocht.

Meestal is de oorzaak van IIH onbekend. De aandoening komt relatief vaak voor bij zwaarlijvige, jonge vrouwen. Soms, maar dat is zeldzaam, kan de aandoening ontstaan door gebruik van de anticonceptiepil en bepaal de medicijnen.

Deze jonge vrouw is binnen enkele weken aan 1 oog blind geworden en andere oog slechtziend. Herstel zit er niet in.

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/idiopathische-intracraniele-hypertensie

Muppet

Muppet

17-04-2018 om 21:56

Ik herhaal bewust

Alleen wat de artsen mij hebben verteld. De statistieken zijn altijd geruststellender als je het niet hebt (gehad)
Er is bij ons overigens geen BRCA geconstateerd dus de door kaaskopje opgevoerde erfelijkheid is in het laboratorium niet bevestigd. Wat overigens nog steeds kan betekenen dat er wel sprake is van een erfelijke factor, alleen (nog) niet aantoonbaar maar het kan ook domme pech zijn.

Kaaskopje: je relaas mbt je moeder en schoonmoeder wekt geen irritatie op mij hoor, no worries. Fijn dat beide dames zo’n eerbiedwaardige leeftijd hebben mogen bereiken. Je haalt zelf de vergelijking met roken aan: niet roken biedt geen zekerheid dat je geen (long)kanker krijgt en wel roken betekent evenmin dat je het zeker weten wél krijgt. Je verhoogt echter wel de kans door te roken en dat is op zijn minst goed om te weten.
In een hele andere orde van grootte wilde ik daarom meegeven wat mij verteld is over de pil en borstkanker. Als ik de to was geweest had ik het prettig gevonden dit mee te kunnen wegen inmijn beslissing. Ik zeg zeker niet dat iedereen de pil in de ban moet doen hierom.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 01:24

Hoe bekend ben jij met deze bekende? Familie, iemand uit de buurt? Als het iemand is die je kent, is dit natuurlijk erg voor je en de jonge vrouw zelf nog meer, maar het lijkt er nu op uit te draaien dat we elk strohalm aan bewijs tegen pilgebruik voorgeschoteld krijgen, terwijl totaal niet zeker is, tenminste tot zover ik nu weet, of de pil de werkelijke oorzaak wás.

Jo

Jo

18-04-2018 om 08:02

@Kaaskopje

Bekend genoeg dat ik deze informatie uit eerste hand heb verkregen.

Mogelijke oorzaak: (niet extreem) overgewicht in combinatie met een sterke pil i.v.m. hevige menstruatie klachten.
Ik herhaal: mogelijk!

Ik snap trouwens niet waarom je je zo aangevallen voelt (niet alleen door mij).

Het is niet bedoeld als angstjagerij, maar als voorlichting.

Had die huisarts maar de eerste symptomen beter begrepen. Nee, ze kreeg zelfs een berisping dat ze te veel pijnstillers slikte. En nu is het leed geschied.

Yura

Yura

18-04-2018 om 08:54

Bestemming

Het ligt misschien ook een beetje aan de bestemming, of je wel of niet ongesteld wilt worden. Een paar jaar geleden maakten wij een rondreis door de VS van 3,5 week. Daar viel dus ook wel een menstruatie in. Dochter was toen 14. Zij gebruikte we vanaf het begin al tampons, dus zij vond het geen probleem. De VS is een ontwikkeld land met goeie voorzieningen.
Twee jaar later gingen we naar Thailand, dat zag ze toch minder zitten, veel primitiever, toen heeft ze primolut gebruikt. Was geen succes, ze was twee weken enorm chagerijnig, echt niet leuk. Dit heb ik meer gehoord als bijverschijnsel. Vorig jaar een nog iets primitiever bestemming, maar inmiddels had ze ook een vriendje en was ze bijna 18, dus zat die pil er toch al aan te komen.
Als het een lange vlucht is is het goed om te proberen om af en toe even je benen te bewegen, dat geldt voor iedereen. Risico op trombose is altijd aanwezig bij een lange vlucht.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 09:36

Ik voel mij niet persoonlijk aangevallen. Daar heb ik totaal geen reden toe, maar ik ben in het algemeen wel wars van beweringen die de wereld in geslingerd worden, vanuit vooroordelen, zelfverklaarde deskundigheid, beweringen die mensen vooral bang maken met desinformatie, of onderbouwd vanuit informatie die in de basis soms wel klopt, maar lang niet altijd de oorzaak is en als het al de oorzaak is, hoe klein is de kans dat het je overkomt? Vaccineren valt hier ook onder. Dus als ik ook maar enigszins de geur van dat gedrag opsnuif, kan ik daar zelfs boos om worden, niet voor mezelf, maar voor anderen die daardoor verkeerde beslissingen kunnen nemen.

Ik gebruik nu een medicijn, die je acuut door de wc wilt spoelen na het lezen van alle bijwerkingen. Maar soms is het middel toch beter dan af te wachten of je de kwaal weer krijgt, zeker als je in aanmerking neemt hoe klein het risico is. Gebeurt het toch dan is dat domme domme pech. Nu kun je stellen dat menstruatie tijdens een vakantie welk risico van welke pil dan ook niet waard is, dat mag, maar dan nog vind ik dat je je persoonlijke zorgen moet controleren op realisme. Als 1 op de 10.000 (ik noem maar wat) IIH oploopt door de pil, is die ene een ongelofelijke pechvogel. Ik zou er zelf wél de pil voor slikken tijdens een vakantie in een ver oord, waar ik mogelijk nooit meer zal komen.

Los daarvan is het uiteraard verstandig om met de huisarts te bespreken wat het minst risicovol is. Yasmin, Diane en die andere merken zijn dus bekende risicopillen. Die doe je dus niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 09:41

Yura

Ja, primolut kan inderdaad onplezierig uitpakken, daarom zou ik een 'gewone' pil vragen. Mijn dochter moest aan de pil vanwege acné. Gewoon een normale pil. Kwam dat even goed uit toen ze later in dat jaar verkering kreeg! .

Nona

Nona

18-04-2018 om 19:18

Pil en trombose

Mijn moeder heeft begin jaren 70 trombose gehad door pilgebruik, zij heeft het ternauwernood overleefd. Later is gebleken dat ze een erfelijke stollingsafwijking heeft en dat dat in combinatie met de pil een verhoogd risico op trombose geeft. Mijn twee zussen hebben de afwijking ook en mogen daardoor de pil niet slikken. Zelf heb ik de afwijking niet en ik slik de pil wel, Microgynon 30. Mijn gynaecoloog heeft uitgelegd dat je niet zomaar trombose krijgt van de 'risicoloze' pil, maar dat het vaak een combinatie van factoren is, zoals een stollingsafwijking of een operatie.

Ik vind het trouwens nog steeds erg vervelend om ongesteld te zijn op vakantie, het zijn drie dagen met hevig bloedverlies waarvoor ik toch wel elke twee uur of vaker naar de wc moet om maandverband te verwisselen. Een tampon heb ik vroeger wel geprobeerd, allerlei soorten en maten, maar ik voelde hem altijd zitten. En na de geboortes van mijn kinderen valt de tampon er gewoon weer uit. Gelukkig kan ik het nu redelijk goed zelf regelen met doorslikken van de pil.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2018 om 01:37

Nona

En na de geboortes van mijn kinderen valt de tampon er gewoon weer uit. ===

Ach toch! Inmiddels al ruim over de menopauze heen, lees ik hier opeens dat ik normaal was met mijn tamponbevallinkjes .

Jo

Jo

19-04-2018 om 07:25

@ kaaskopje

je vergelijkt appels met peren.

Ik heb er bij mijn eerste posting een link bij gedaan van de hersenstichting, dus het gaat niet om mijn zelfverklaarde deskundigheid.

Er staat duidelijk dat het in zeldzame gevallen is dat de anticonceptie pil de oorzaak is en dat voornamelijk bij jonge zwaarlijvige vrouwen (ik heb geen idee wat het postuur is van de vraagsteller) worden getroffen.

Niet vaccineren kan niet alleen gevolgen hebben voor het kind zelf maar ook voor de hele woonomgeving en leiden tot een epidemieën van ziektes die onder controle waren.

Voor de anticonceptie pil zijn alternatieven en het niet slikken er van heeft geen directe gevolgen voor de samenleving.

Deze jonge vrouw had haar zicht niet hoeven verliezen als haar arts de symptomen had herkent. Want ja, je zou het maar zijn 1 op de 10.000 (ik noem maar wat).

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2018 om 22:18

Ik heb het gelezen. Laat ik vooropstellen dat ik vind dat iedereen zijn eigen afwegingen mag maken. Moet zelfs. Dus als iemand de pil niet wil slikken snap ik dat best. Ik ben er mee gestopt toen we voor de eerste zwangerschap gingen en nooit meer aan begonnen, op een vakantie na, toen heb ik primolut gebruikt. Maar ik denk dat de risico's dusdanig klein zijn voor gezonde meisjes en vrouwen dat doemscenario's onnodig paniek zaaien. Als je bij alles gaat denken dat je er aan ten onder kunt gaan, kun je beter in bed blijven.

Om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: voor een vakantie naar een bestemming, die hopelijk bijzonder is voor dochter, vind ik het de moeite waard om een menstruatie uit te stellen met de pil. Spelen moeder en dochter liever volledig op safe, dan weet ik een leuk vakantiepark in Harderwijk.

Jo

Jo

20-04-2018 om 06:47

@ Kaaskopje

Omdat jij iets vindt moet hoe dan ook gelijk hebben hè.

Ik heb dit niet geschreven om iemand te weerhouden om de pil te slikken.

Maar wel voor meer bekendheid van IIH. Voornamelijk symptoom herkenning.

Misschien moet je minder op Facebook zitten dan ben je van een hoop hysterica verschoont en kun je wat objectiever lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.