Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De kinderartsen zijn om: vaccineer de tieners


Volgens mij is het nummer 0800 7070

0800-7070. Het kostte me gisteren tegen de 20 minuten, maar toen kon zoon nog diezelfde middag naar de lokatie vlakbij. 

Hij heeft een stijve arm, verder vooralsnog geen last. 

Groeten, 

Temet

Ik heb ook gebeld voor zoon, voor een dag die beter paste dan de online suggesties, en hij moest zelf aan de telefoon een vraag beantwoorden. Gek eigenlijk dat je wel gewoon online met zijn digid een afspraak kunt maken, maar dat hij in de buurt moet zijn als je belt.

Mijn man belde voor oudste, maar het bandje zei dat je echt alleen mocht bellen als je de brief al had gehad, dus wij hebben gewacht op de brief en hebben toen alsnog online een afspraak gemaakt.
Als jongste zelf iets moet gaan zeggen aan de telefoon komt dat niet goed, dat gaat hij 100% zeker niet doen, zo nog maar eens kijken naar de online mogelijkheden dus.

Valeria schreef op 05-07-2021 om 12:16:

Ik heb ook gebeld voor zoon, voor een dag die beter paste dan de online suggesties, en hij moest zelf aan de telefoon een vraag beantwoorden. Gek eigenlijk dat je wel gewoon online met zijn digid een afspraak kunt maken, maar dat hij in de buurt moet zijn als je belt.

Dat is niet heel gek. Zijn digiD kun je alleen hebben als hij hem geeft.

Zeggen dat je zijn moeder bent en zijn bsn geven, is een stuk makkelijker.

De methode van hem aan de telefoon vragen is uiteraard ook niet geheel foolproof, maar het is wel een extra check vanwege privacy. Daarnaast willen ze op die manier controleren dat hij akkoord is en weet dat er voor hem gebeld wordt.

Althans dat is waarom ze dat vaak ook in de zorg hanteren als je voor iemand anders belt.

Misdreavus schreef op 05-07-2021 om 13:37:

Mijn man belde voor oudste, maar het bandje zei dat je echt alleen mocht bellen als je de brief al had gehad, dus wij hebben gewacht op de brief en hebben toen alsnog online een afspraak gemaakt.
Als jongste zelf iets moet gaan zeggen aan de telefoon komt dat niet goed, dat gaat hij 100% zeker niet doen, zo nog maar eens kijken naar de online mogelijkheden dus.

Ja, dat zegt dat bandje inderdaad, maar je kunt gewoon een afspraak maken (voor degene die dat nog moet doen).

Lollypopje schreef op 05-07-2021 om 13:42:

[..]

Dat is niet heel gek. Zijn digiD kun je alleen hebben als hij hem geeft.

Maar die heeft hij alleen omdat IK hem heb aangevraagd. Ik heb dus gebruikersnaam en wachtwoord, want dat heb ik aangemaakt. Hij was overigens al 14 toen ik het aanvroeg, maar ik heb alles voor hem kunnen doen (ik zie online dat een 14-jarige het zelf moet aanvragen, maar dat was dus niet per se nodig). 

@Tango, ik denk dat je 0800-7070 kunt bellen. Die heb ik gebeld voor mijzelf. Neem aan dat ze niet een ander nummer voor de jongeren hebben.

Inderdaad, als m’n zoon van 16 inlognaam en wachtwoord van z’n digid wil weten komt ie maar naar mij. Hij heeft het weliswaar zelf verzonnen, maar vast niet onthouden.

Aan de telefoon heeft hij "ja, dat wil ik" gezegd toen ik hem vertelde wat er aan de hand was, het was niet heel ingewikkeld. En ik had ook telefoon aan iemand anders kunnen geven, er werd zelfs niet naar z’n naam gevraagd…

Magnoliatakje schreef op 05-07-2021 om 18:34:

@Tango, ik denk dat je 0800-7070 kunt bellen. Die heb ik gebeld voor mijzelf. Neem aan dat ze niet een ander nummer voor de jongeren hebben.

Ja, klopt, ik zag het nummer inderdaad inmiddels ergens langskomen en heb het genoteerd. Nog niet gebeld want had het druk met werk vandaag. Morgen even proberen, maar ik hoop dan niet dat ik zoon nodig heb want die is er dan niet. 

En inderdaad, ik kan gewoon met zijn digid een afspraak maken, ik heb het zelf aangemaakt, alleen staat de digid app wel op zijn telefoon, want ik heb er al eentje met mijn eigen digid. Tot nu toe vindt hij het prima dat ik het voor hem regel, hij is dan wel 16 maar verstandelijk echt nog niet. Dus ik vraag soms even of ik zijn telefoon mag lenen en dat gaat prima.

Dit lijkt me een mooi moment om je ouder wordende kind te betrekken bij dit soort regelzaken. Over een paar jaar moeten ze alles zelf kunnen als ze op kamers gaan, of bijvoorbeeld een reis gaan maken. 

Waarom nu niet oefenen met je 16 jarige? 

Julali schreef op 05-07-2021 om 23:10:

Dit lijkt me een mooi moment om je ouder wordende kind te betrekken bij dit soort regelzaken. Over een paar jaar moeten ze alles zelf kunnen als ze op kamers gaan, of bijvoorbeeld een reis gaan maken.

Waarom nu niet oefenen met je 16 jarige?

Ik deed ook alles voor mijn oudste. Hij geloofde het zelf wel. Hij is nog steeds zeer gemakzuchtig. 

Maar vlak na zijn Havo examen vertrok hij voor een jaar highschool in Australië. Hij was net 17. Helemaal alleen. En weet je? Dat ging prima. Hij regelde daar alles zelf (school, reisjes, telefoonabonnement, surflessen, busabonnement, sportschool, de was etc.)

Ook zonder vooraf oefenen kunnen ze het gewoon zelf zodra het moet. 

Plantenbak schreef op 06-07-2021 om 07:16:

[..]

Ik deed ook alles voor mijn oudste. Hij geloofde het zelf wel. Hij is nog steeds zeer gemakzuchtig.

Maar vlak na zijn Havo examen vertrok hij voor een jaar highschool in Australië. Hij was net 17. Helemaal alleen. En weet je? Dat ging prima. Hij regelde daar alles zelf (school, reisjes, telefoonabonnement, surflessen, busabonnement, sportschool, de was etc.)

Ook zonder vooraf oefenen kunnen ze het gewoon zelf zodra het moet.

Hier met dochter hetzelfde verhaal. Volgens mij was ze al 18 toen ze een digid kreeg. In eerste instantie met haar vader aangemaakt, bij aankomst van de brief was ze de inloggegevens alweer kwijt, dus heb ik hem opnieuw aangevraagd. Eerst nog gekoppeld aan mijn telefoonnummer en op een gegeven moment aan die van haar. Inmiddels regelt ze steeds meer zelf. Gisteren zelf bij DUO haar opleiding e.d. aangepast, ik hoefde nergens meer mee te helpen. 

En dat ze het vanaf 18 jaar zelf moeten kunnen is natuurlijk ook onzin, ook dan kan je toch nog helpen? 

Zoon is overigens een ander verhaal. Die zal veel langer begeleiding nodig blijven hebben. Daar gaat het in nog kleinere stapjes. Ik heb dus wel digid en corona check app op zijn telefoon gezet en vrijdag, als hij zijn test heeft gehad, laat ik zien hoe je het resultaat op de corona-app zet. Dan heb je een gerichte handeling met een duidelijk resultaat.

Ik bedoel juist dat je ze kunt helpen, maar dat het uiteindelijk de bedoeling is dat ze het zelf leren. 

Het zelf blijven doen als ouder, buiten je adolescent om, zou ik niet doen, want ze moeten het toch een keer leren, dan is het een mooi leermoment om het een keer samen te doen, zodat je het kunt uitleggen. 

Julali schreef op 06-07-2021 om 18:08:

Ik bedoel juist dat je ze kunt helpen, maar dat het uiteindelijk de bedoeling is dat ze het zelf leren.

Het zelf blijven doen als ouder, buiten je adolescent om, zou ik niet doen, want ze moeten het toch een keer leren, dan is het een mooi leermoment om het een keer samen te doen, zodat je het kunt uitleggen.

Ik lees dat het bij de twee boven jou prima gelukt is met de kinderen. Waarom herhaal je jezelf dan nog een keer?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.