Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De kinderartsen zijn om: vaccineer de tieners


Die van mij (21, al geprikt) en 16 mogen dit helemaal zelf weten. Ik vind dit een ander geval dan bij meningokokken en HPV, waar het kind zelf zeer direct baat bij heeft. Dat speelt hier niet, het risico dat een jongere loopt door COVID is verwaarloosbaar. Niet nul, maar onder normale omstandigheden zou je hier tieners niet tegen vaccineren. Het belang van tieners prikken is indirect: het voorkomen van een nieuwe opleving door bij te dragen aan groepsimmuniteit. Ik vind dat een prima doel, maar het is wel de reden waarom ik die keuze bij hen laat. Ook die van 16 wil een vaccin, want ze kennen natuurlijk wel onze mening over de wenselijkheid van vaccineren. 

AlisonH schreef op 30-06-2021 om 09:06:

Die van mij (21, al geprikt) en 16 mogen dit helemaal zelf weten. Ik vind dit een ander geval dan bij meningokokken en HPV, waar het kind zelf zeer direct baat bij heeft. Dat speelt hier niet, het risico dat een jongere loopt door COVID is verwaarloosbaar. Niet nul, maar onder normale omstandigheden zou je hier tieners niet tegen vaccineren. Het belang van tieners prikken is indirect: het voorkomen van een nieuwe opleving door bij te dragen aan groepsimmuniteit. Ik vind dat een prima doel, maar het is wel de reden waarom ik die keuze bij hen laat. Ook die van 16 wil een vaccin, want ze kennen natuurlijk wel onze mening over de wenselijkheid van vaccineren.

Het gezondheidsrisico is verwaarloosbaar maar het risico op weer in quarantaine, weer testen,  weer geen Engelse lessen vanwege docent in quarantaine dat moet je als verstandige puber toch ook willen vermijden?

Mijn kind wil gewoon naar school en de normale hoeveelheid uren draaien zonder quarantaine maatregelen.

 Iedereen een prik om volgend schooljaar gewoon te kunnen leren zonder risico op zittenblijven.

In het hele vaccinatieverhaal van de pubers mis ik dat  Vaccineren is voordelig voor je eigen gezondheid maar zorgt er ook voor dat dingen die voor maart 2020 gewoon waren nu ook weer normaal kunnen verlopen.

Pief schreef op 29-06-2021 om 11:38:

Van mij mogen ze het echt wel zelf beslissen. Dat heb ik ook duidelijk gezegd: het is aan jou. Ze zijn niet achterlijk en volgen ook het nieuws. Het is hun lijf. Beiden willen overigens wel.

Hm. Doe je dat ook zo met roken, drugs of alcohol?

Ik ben met die dingen, ook met vaccinaties, toch omgegaan alsof het vanzelfsprekend is: zo zijn onze manieren. Zoals met vuur of met messen spelen niet mocht en een autogordel dragen moet. Niks “hun lijf” of “zelf weten”

Gewoon nodig.

Dat er uiteindelijk te kust en te keur met vuur gespeeld kan worden, ook in overdrachtelijke zin, en dat daarvoor het eigen willen of niet willen meer dan genoeg is, is evident.

Maar de keuze daarvoor kan niet van dezelfde waarde zijn als die voor een ijsje, een kuiltje jus of het wel of niet meedoen aan de avond vierdaagse.

We hebben ze ook niet de keuze voorgelegd of ze wel of niet in een of meer goden willen geloven, vegetariër of naturist willen worden, of liever een platte aarde willen. 

Nee, dat doe ik niet zo met roken, drugs en alcohol want dat zijn totaal andere zaken. Roken, drinken, drugs, allemaal slecht voor je. Ongevaccineerd COVID krijgen op je 16e niet, tenzij je heel veel pech hebt. Nogmaals, ik heb heel duidelijk aangegeven dat wij het verstandig vinden en het zeer aanbevelen. Maar het is wel een keuze. 
Met Haaknaald ben ik het eens dat pubers er baat bij hebben om mede te zorgen dat er niet nog meer lockdowns volgen. Dat is wel degelijk een heel sterk argument. 

Dochter van 12, risicogroep, kreeg gister de uitnodiging en heeft voor volgende week een afspraak. Gelukkig maar één prik omdat ze 10 weken geleden positief getest is. Ik moest 4 weken wachten na positieve test, zij 8.

AlisonH schreef op 30-06-2021 om 09:59:

Nee, dat doe ik niet zo met roken, drugs en alcohol want dat zijn totaal andere zaken. Roken, drinken, drugs, allemaal slecht voor je. Ongevaccineerd COVID krijgen op je 16e niet, tenzij je heel veel pech hebt. Nogmaals, ik heb heel duidelijk aangegeven dat wij het verstandig vinden en het zeer aanbevelen. Maar het is wel een keuze.
Met Haaknaald ben ik het eens dat pubers er baat bij hebben om mede te zorgen dat er niet nog meer lockdowns volgen. Dat is wel degelijk een heel sterk argument.

Exact. Hier ook nog eens een puber die al corona heeft gehad. Hij heeft overigens al een afspraak staan, maar als hij niet had gewild had ik niet aangedrongen in dit geval.

Ik zou wel aandringen als ze niet zouden willen. Ik zou willen weten waarom niet. Er zijn eigenlijk geen logische argumenten te bedenken om het niet te willen behalve op medisch advies. Maar ik zou niet dwingen. Ze mogen uiteindelijk zelf beslissen. Hier is het echter geen enkel punt. Ze snappen goed dat het voor de maatschappij van groot belang is dat de immuniteit zo hoog mogelijk ligt.

M Lavell schreef op 30-06-2021 om 09:51:

[..]

Hm. Doe je dat ook zo met roken, drugs of alcohol?

Als ze 16 zijn en heel graag willen roken ga je dat echt niet tegen houden. Dus ook daar heb ik ingezet op een duidelijk verhaal waarom ik het niet wil,  wat (tot nu toe) zorgt voor kinderen die zelf ook niet willen drinken en roken. 

Het gaat sneller dan aangekondigd. 2004 kan al vanaf vrijdag een afspraak maken.

En wel vanaf 10 uur 's ochtends! Beetje vroeg voor onze examenpuber maar voor een goed doel....

gr Angela

Zoals ik mijn partner  meermaals heb geprobeerd uit te leggen: als je meteen na opening naar de supermarkt gaat dan is het daar druk met mensen die vroeg naar de supermarkt gaan in de hoop dat het dan rustig is. Wacht een, twee uurtjes, en dan is die eerste golf eruit en is het daadwerkelijk rustig.

Ik denk dus: puber gewoon in het bed laten liggen tot 11.30 en daarna laten bellen  

Groeten, 

Temet

Een vraagje trouwens. Ik heb destijds mijn vaccinatieafspraak via de site gemaakt. Partner is via het werk geprikt. Als je telefonisch een afspraak maakt, kan je dan een beetje onderhandelen over tijd en plaats? Er is een vaccinatielokatie dichtbij ons huis, en ik heb twee kinderen, ik streef naar een afspraak voor beiden op die locatie en dan vlak na elkaar als het even kan. Ik denk dat in dat geval bellen beter werkt dan de site, zie ik dat goed? 

Groeten, 

Temet

Ja, dat klopt. 

Ja, de medewerkers kun je uitleggen dat het voor een test van een ziek kind niet handig is om een afspraak op een uur fietsen te maken. De site snapt daar niks van. Voor de vaccinatie-afspraak van mijn kind werd angstvallig naar een mogelijkheid in mijn woonplaats gezocht, terwijl ik twintig minuten fietsen daarvoor ook prima vond. En, achteraf bezien, dat uur fietsen ook prima, want zonder klachten kan dat ook met het OV.

AlisonH schreef op 30-06-2021 om 09:59:

Nee, dat doe ik niet zo met roken, drugs en alcohol want dat zijn totaal andere zaken. Roken, drinken, drugs, allemaal slecht voor je. Ongevaccineerd COVID krijgen op je 16e niet, tenzij je heel veel pech hebt. Nogmaals, ik heb heel duidelijk aangegeven dat wij het verstandig vinden en het zeer aanbevelen. Maar het is wel een keuze.
Met Haaknaald ben ik het eens dat pubers er baat bij hebben om mede te zorgen dat er niet nog meer lockdowns volgen. Dat is wel degelijk een heel sterk argument.

Dit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.