Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De kinderartsen zijn om: vaccineer de tieners

De kinderartsen zijn om: vaccineer de tieners Vaccineer ook tieners van 12 tot 17 jaar tegen corona. Met dat nieuwe advies komen de Nederlandse kinderartsen. De snelle opkomst van de besmettelijkere deltavariant maakt deze volgende stap in het vaccinatieprogramma volgens hen noodzakelijk.

Dat stelt Károly Illy, OMT-lid en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Tot vorige week waren de kinderartsen nog niet overtuigd van de noodzaak om ook de tieners de mogelijkheid te bieden zich te laten vaccineren: omdat de medische risico’s van corona voor tieners ontzettend klein zijn, aldus Illy. ‘Maar uit de nieuwste modellen die de ziekteverspreiding voorspellen, wordt duidelijk dat bij het niet vaccineren van tieners het aantal besmettingen na de zomer flink zal stijgen. Die stijging is significant hoger dan wanneer de tieners wel worden gevaccineerd.’

De Gezondheidsraad brengt deze week, vóór 1 juli, het langverwachte advies uit aan het kabinet over de wenselijkheid van de vaccinatie van tieners. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en het RIVM lieten al eerder weten dat zij groot voorstander zijn van het vaccineren van kinderen, om zo het virus beter in toom te kunnen houden in het najaar. ‘Gewoon doen’, aldus De Jonge, die de stap ‘zeer belangrijk’ noemde. Door het vaccineren van kinderen zou de R-waarde – het gemiddelde aantal mensen dat wordt besmet door een met corona besmet persoon – met zo’n 15 procent kunnen dalen.De gedragsunit van het RIVM doet op dit moment onderzoek naar de vaccinatiebereidheid onder tieners. Naar verwachting eind van de week of begin volgende week zijn daarvan de resultaten te verwachten. Uit officieuze peilingen bleek eerder dat ongeveer de helft van de ouders voorstander is van het vaccineren van minderjarige tieners.




Het is nog lang niet voorbij

Terwijl Nederland geniet van de vrijheid, wordt het leven op deze plekken juist weer ingeperkt
Terwijl Nederland opengaat, voeren lokale autoriteiten op steeds meer plekken in de wereld opnieuw maatregelen in om nieuwe uitbraken van het coronavirus in te perken. Het gaat voornamelijk om de besmettelijke deltavariant.
Politie patrouilleert op het strand in Sydney. Dit weekend werd een zware lockdown van twee weken aangekondigd.
Dit weekeinde stond Nederland weer te dansen in nachtclubs, stroomden kroegen en huiskamers vol om Oranje te zien verliezen en mocht het mondkapje op veel plekken eindelijk weer af.

Deze week komt eindelijk het advies van de gezondheidsraad toch? Overigens lijkt het me niet de bedoeling om gehele artikelen waarop copyright rust hier te plakken. De Volkskrant wil graag betaald worden voor het nieuws dat ze brengen.

QuercusRobur schreef op 28-06-2021 om 15:59:

Het is nog lang niet voorbij

Terwijl Nederland geniet van de vrijheid, wordt het leven op deze plekken juist weer ingeperkt
Terwijl Nederland opengaat, voeren lokale autoriteiten op steeds meer plekken in de wereld opnieuw maatregelen in om nieuwe uitbraken van het coronavirus in te perken. Het gaat voornamelijk om de besmettelijke deltavariant.
Politie patrouilleert op het strand in Sydney. Dit weekend werd een zware lockdown van twee weken aangekondigd.
Dit weekeinde stond Nederland weer te dansen in nachtclubs, stroomden kroegen en huiskamers vol om Oranje te zien verliezen en mocht het mondkapje op veel plekken eindelijk weer af.

In Sydney begint nu de winter en is maar een heel klein deel gevaccineerd en vrijwel niemand immuun door infectie. Wij zitten in het begin van de zomer en 70 procent heeft afweerstoffen. Compleet andere uitgangspositie. Bovendien is iedereen die een club binnen mag getest (nou ja,  bijna iedereen dan, want dat testen voor toegang kan beter).

Nee, het is nog niet voorbij, maar het gaat ook nooit voorbij. Corona blijft en we kunnen maar beter zorgen voor een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad in september, als de herfst begint. Dus ja,  ik denk dat het goed is om tieners te vaccineren. 

Die van mij mogen en willen, zo snel mogelijk... nu nog wachten op de gezondheidsraad.

Mijn oudste heeft haar afspraken staan (19 jaar) Mijn jongste (16) wil ook heel graag naar mag nog niet als enige in ons gezin.  Zodra het mag maakt hij een afspraak. 

Gevaccineerde kinderen, wie weet gaat de leeftijd nog verder omlaag, gaat een hoop besmettingen en daarmee schoolsluitingen voorkomen.

Ik vind het ook een goed idee om tieners te vaccineren. 

Wij hebben het dit weekend aan onze kinderen gevraagd. De oudste van 18 heeft Janssen al gekregen. Die van 17 en 15 willen ook gevaccineerd worden. Die van 12 heeft geen mening. Als wij ja zeggen doet hij het. 

Ik ga uit van een positief advies en dan als er genoeg vaccins zijn dan mogen onze tieners ook. 

Goed nieuws en fijn dat het voor de kinderen en ouders die dat willen mogelijk is 🙂

Zou heel mooi zijn. Mijn pubers van 15 en 13 willen ook graag een prik. 

Om heel eerlijk te zijn heb ik het mijn kinderen niet eens gebracht als iets waar ze zelf eens diep over na moesten gaan denken. Ik zei iets als "het ziet ernaar uit dat jullie binnenkort ook gevaccineerd worden".

Maar dat is in lijn met eerder beleid, want ik heb mijn dochter eerder al de HPV-prik als iets onvermijdelijks voorgesteld en haar niet de indruk gegeven dat ze daarin veel te kiezen had, al weet ze best dat die prik ook geweigerd kan worden.

Groeten,

Temet

Grappig Temet, ik heb het inderdaad ook niet gebracht als een keuze. Dochter heeft gewoon de HPV-prik gehaald en enkele jaren geleden kwamen beide kinderen nog in aanmerking voor een inhaalactie met die meningokokken vaccinatie. Na ernstige complicaties van een vrij onschuldig virus in de kerstvakantie van 2017 hebben mijn kinderen formeel nog een keuze wel of niet maar in praktische zin niet en dat weten ze zelf ook. Als je met een prik kan voorkomen dat je weer zo ziek wordt dan neem je die prik.

Temet schreef op 29-06-2021 om 08:26:

Om heel eerlijk te zijn heb ik het mijn kinderen niet eens gebracht als iets waar ze zelf eens diep over na moesten gaan denken. Ik zei iets als "het ziet ernaar uit dat jullie binnenkort ook gevaccineerd worden".

Hier ook zoiets.

Alleen toen bleek zoon van 14 niet te willen omdat hij bang was dat het pijn zou doen Helaas voor hem vind ik dat helemaal geen goede reden, dus waarschijnlijk moet er wel een ijsje tegenaan gegooid worden. 

Van mij mogen ze het echt wel zelf beslissen. Dat heb ik ook duidelijk gezegd: het is aan jou. Ze zijn niet achterlijk en volgen ook het nieuws. Het is hun lijf. Beiden willen overigens wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.