Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Tessa

Tessa

18-03-2020 om 12:15

Onbewuste hamsteraar

Voor alle zekerheid heb ik het nog even nagekeken maar op 4 maart heb ik de laatste keer boodschappen gedaan. Sindsdien eet ik uit mijn voorraad. Daar zit meer in dan ik dacht. Waar ik wel tekort aan heb, hoe ironisch, is toiletpapier. Ik ben nu bezig aan de laatste rol. Maar daar zijn gelukkig genoeg alternatieven voor.
Gisteren heeft mijn zoon verse groenten gebracht omdat het kan, nodig was het niet. Ik denk dat ik nog wel een week of 2 vooruit zou kunnen als het nodig zou zijn.
Wel een kanttekening, ik woon alleen. Dat scheelt natuurlijk al zou ik met mijn vroegere gezin van 6 personen dan ook een grotere voorraad hebben.
Het enige wat ik niet in huis heb zijn de echte nooddingen. Ik heb maar een paar kleine flesjes water en geen radio op batterijen. Iemand nog tips voor zo'n radio? Ik wil daar geen kapitalen aan uitgeven maar ook niet gaan zitten hannesen als de nood aan de vrouw is. Waar ik ook aan zit te denken is een kooktoestel wat op gasbusjes kan werken zodat ik iets kan warmen als er geen gastoevoer meer zou zijn. Dat heeft geen haast want die situatie lijkt me in Nederland redelijk ondenkbaar. Aan de andere kant, deze coronasituatie was ook redelijk ondenkbaar.

Tihama

Heb je bedacht dat niet iedereen zo ruim woont als jij? Ik zou niet weten waar ik al die voorraden zou moeten laten. Maar boodschap is duidelijk jongens, goed voorbereid is halve werk en hamsteren is geen probleem.

Chrono

Chrono

18-03-2020 om 12:28

Alkes

Je verdraait opzettelijk de woorden van Tihama. Waarom?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 12:51

Tessa

"Iemand nog tips voor zo'n radio? Ik wil daar geen kapitalen aan uitgeven maar ook niet gaan zitten hannesen als de nood aan de vrouw is. "

Ik heb deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/tecsun-pl-600-am-ssb-wereldontvanger/9200000053320288/?bltgh=lfJfvL5SEmk78-d9Nz5AYw.1_26.30.ProductTitle

Maar ik moet toegeven dat de kans dat je die nodig hebt wel heel klein is.

Het is o.a. een kortegolf radio, dus als de hele wereldbevolking dood is behalve N-Zeeland dan zou je hun signalen moeten kunnen opvangen.

zebra

zebra

18-03-2020 om 13:24

wel een basisvoorraad

dus we kunnen altijd wel een aantal dagen iets te eten op tafel zetten zonder dat er naar de winkel gegaan hoeft te worden. Maar we kunnen echt geen voorraad voor bijvoorbeeld een hele maand kwijt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2020 om 15:11

Ouderwetse voorraad

Ik heb in mijn enthousiasme ooit gedroogde bonen, verschillende soorten, in huis gehaald en was toch te gemakzuchtig om ze te gebruiken. Maar ze zijn dus in huis. Ook wat graansoorten die man niet "moet", maar honger maakt rauwe bonen zoet, niet-favoriete graansoorten vast ook. Als ik deze voorraad aan móet spreken, kunnen we nog wel even vooruit.

Er is ook nog een klein voorraadje zelfrijzend bakmeel, dus koekjes oid kan ik ook nog bakken 😁

Morgen worden verse groenten en aardappels bezorgd. Bewust gekozen voor Nederlandse teelt. Daar kunnen we ook weer een werk mee vooruit. Ik probeer winkelmomenten nu wel te beperken.

Akkemarie

Akkemarie

18-03-2020 om 16:49

We kunnen wel een half jaar of langer vooruit

Qua voedsel. Zowel mijn ouders als mijn zus hebben een enorm grote moestuin met diverse kassen. Daarnaast is mijn vader jager. Beiden hebben meerdere diepvriezen die erg vol zit en mijn vader kweekt al weer van alles. Ook zijn wij erg van het wecken. Mijn ouders, 80 plussers, doen normaal gesproken al weinig boodschappen. Mijn vader verbouwd ook granen die hij zelf tot meel maalt.
Mijn ouders hebben slechts 1 x per jaar hun rest afvalcontainer vol.
We kunnen tijden vooruit en kunnen daarnaast gelukkig ook uitdelen.

Guera

Guera

18-03-2020 om 17:08

Paddington een maand?

Jeee. Waar laat je dat dan?
Heb je dan bij een huishouden van 4 echt iets van 100 vlees/vega dingen in de vriezer liggen?
Ook hoeft niet elke dag. De helft dan 50 stuks?

En dus ook 20 pakken pasta of rijst?

Ben serieus onder de indruk. Ben je dan net a la vakkenvullers aan het spiegelen? Qua houdbaarheid dan.

Ik kan wel even paar daagjes vooruit als ik schraap en genoegen neem met droge rijst en een kwal diepvriesspinazie of pasta met saus uit blik zonder iets erbij. Maar een maand.....?

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 17:43

Supermarkten

Regeren is vooruitzien, ondernemen ook. Ik denk dat de supermarkten hier wel iets eerder op in hadden kunnen spelen door andere bevoorrading eerder wcpapier op de bon.

MoederVan3

MoederVan3

18-03-2020 om 18:50

Autistisch buurjongetje

Ik heb een autistisch buurjongetje. Toen hij jonger was kon hij enorm gillen, maar nu hij al een aantal jaren naar het speciaal onderwijs gaat, gaat het best wel goed. Hij kan zelfs zonder in paniek te raken langs onze hond lopen. Dat was vroeger echt een probleem. Maar nu hij samen met broertje en moeder thuis zit, brult hij weer ouderwets. Ik hoor hem hier en ik heb een huis dat niet gehorig is. Ik heb echt medelijden met die moeder. Geen irritatie dit. Gewoon ontzettend zielig.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 19:05

Akkemarie

Jij zit helemaal goed.
Moestuinen, jagende vader.
How cool is that?

Misschien een aggregaat voor als de stroom uitvalt?
100KG rottend vlees wl je niet meemaken, denk ik...

chrono

Het was niet mijn bedoeling haar woorden te verdraaien. Het is alleen niet zo dat iedereen een ruime woning/schuur/garage heeft voor voorraden. Hier is die ruimte beperkt en dat is bij alle mensen in mijn appartementen complex het geval. Ik denk zelfs dat dat geval is in groot deel van mijn wijk (jaren dertig appartementen/ veel bovenwoningen)

akkemarie

akkemarie

18-03-2020 om 20:14

Ad Hombre

Haha. Ik snap dat het bijna ongeloofwaardig klinkt maar mijn zwager heeft in zijn bedrijf een aantal aggregaten in soorten en maten.

Tihama

Tihama

18-03-2020 om 20:37

Ruimte

Oops, jij weet hoe ruim ik woon?

Maar het opslaan van al die voorraad vraagt geen exorbitante ruimte. Om een idee te geven: het is 2 Billyboekenkasten aan ruimte in de bijkeuken.
Als je bedenkt dat je bij de wekelijkse boodschappen voor een gezin van 4 met 1 volle kar toekunt, dan heb je voor 3 weken de inhoud van 3 boodschappenkarren. Die kun je in huis slimmer stapelen dan in een kar

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 21:07

akkemarie

Jij wint de prepper prijs!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2020 om 21:44

Moedervan3

Je staat er normaal nooit bij stil wat er in alle huishoudens speelt, maar ik lees nu ook verhalen van mensen waar deze situatie extra ingewikkeld voor is. Ik hoor dat het voor partners van mensen met een niet aangeboren hersenstoornis nu ook al een hele opgave is om de moed er in te houden nu man of vrouw niet naar de dagbesteding kan. (Denk ook aan alzheimer). Een nog jonge vriend van mijn man, ook autistisch, is er helemaal mee aan. En het begint eigenlijk pas... Sneu.

Tihama

“ het is 2 Billyboekenkasten aan ruimte in de bijkeuken.”
Bijkeuken? Hmmmm. Die is hier dus niet. Ook geen schuur. Of diepe gangkasten. Dat is precies wat ik bedoel met ruimte.
Type woningen waar ik woon, jaren 30 bovenwoningen (zelfs een dubbele) hebben nauwelijks voorraadruimtes. In stad/wijk waar ik woon is dit type woning veel voorkomend.
Nou ja het is ook niet relevant. Ik moet gewoon bij een crisis als deze eerder in actie komen en er niet vanuit gaan dat de supermarkten op voorraad blijven. Les voor een volgende keer.

Guera

Guera

18-03-2020 om 22:07

Nou kaaskopje

Ik vind het zelf al pittig en dan heb ik een niks aan de hand gezin. Mijn gedachten gingen al uit naar mijn collega met 2 kleuters. Die zichzelf niet heel lang vermaken. Laat staan a n dementerenden of andere mensen die zorg nodig hebben en totaal uit hun normale doen zijn. Heel erg sneu

En ik

Hoorde van iemand die bij de snackbar patat ging halen een verstandelijk beperkte helemaal in paniek raakte vanweg het ontsmettingmiddel wat er normaal nooit staat, was zo zielig. En al die kinderen en jongeren die te maken hebben met huiselijk geweld en nu thuis zitten

Tango

Tango

19-03-2020 om 11:41

Mezelf

En ik irriteer me ook gewoon aan mezelf, haha, omdat ik niet kan wennen aan dit vele gedwongen thuis zijn met elkaar. Ik loop me te ergeren aan alles wat er achtergelaten wordt en niet opgeruimd door huisgenoten. Terwijl dat echt niet meer is dan anders. Iedereen wordt er wel extra opruimerig van, want ze vrezen steeds een preek van me.
En gisteren was ik ook helemaal van slag van al het werk dat zoon ineens van school opgestuurd kreeg. Ook niet handig, want die stress breng ik dan weer over op mijn zoon.
Pfff, het zal allemaal wel gaan wennen, maar nu nog even niet geloof ik.

stress door schoolwerk?

"En gisteren was ik ook helemaal van slag van al het werk dat zoon ineens van school opgestuurd kreeg."

Ik zal nog net niet zeggen 'hoe meer schoolwerk hoe liever', maar ik ben maar wat blij met het feit dat er wat wordt opgestuurd. Mijn dochter (groep 8) heeft een redelijk gevuld programma, bij zoon wisselt het. Het vermindert bij mij nu de stress van het idee dat mijn kinderen de hele tijd you-tubefimpjes zitten te kijken of zitten te gamen. Ze zitten per saldo nog evenveel op schermpjes maar nu doen ze een groot deel van de tijd tenminste iets nuttigs.
En er wordt ook in de gaten gehouden of ze daadwerkelijk wat doen, ook niet verkeerd.

Maar goed, ik bof wel dat mijn kinderen het opgegeven werk ook daadwerkelijk uitvoeren zonder dat ik er met de matteklopper naast sta, ik kan me voorstellen dat sommige kinderen wat meer achter de vodden moeten worden gezeten. Gisteren merkte ik dat zoon - conform instructie - zijn gewone rooster volgde, maar dochter had een dagtaak met een aantal elementen en deed dat naar eigen inzicht (dat mocht ook). Dat schoot niet op, met als gevolg dat ze om 5 uur nog niet klaar was vanwege al het geteut tussendoor. Voor vandaag dus een strak rooster gemaakt zodat ze om 14 uur klaar was inclusief pianospelen, en nu zit ze via whatsapp met vriendjes op afstand D&D te spelen (of zoiets, geen idee, maar ze vermaakt zich met vrienden dus ik vind het allang best)

Mijn corona-irritatie momenteel is de rug- en schouderpijn die ik oploop door mijn ergonomisch volstrekt niet verantwoorde thuiswerkplek (blijkt nu, dat wist ik tot maandag niet).

Groeten,

Temet

Ik lees telkens toiletpapier,

maar voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd lijkt me een voorraad maandverband geen overbodige luxe. Of, ook handig, een cup of wasbaar maandverband.

Temet

"Mijn corona-irritatie momenteel is de rug- en schouderpijn die ik oploop door mijn ergonomisch volstrekt niet verantwoorde thuiswerkplek (blijkt nu, dat wist ik tot maandag niet)."
Terwijl ik je bericht las wreef ik net over mijn pijnlijke schouderblad. Ik werk normaal gesproken hooguit een paar uurtjes thuis (in avond of weekend als het nodig is), maar geen dagen achter elkaar.

Flavia

Flavia

19-03-2020 om 16:20

laptop?

Werken jullie direct op een laptop dus zonder los toetsenbord en muis?
Dan is de arbo richtlijn dat je niet meer dan 2 uur per dag! zo kunt werken.

Wij mogen nu gedoseerd naar de locatie om indien we dat thuis niet hebben toetsenbord en beeldscherm op te halen om toch ergonomisch te kunnen werken.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 16:58

Flavia

Hier drie werkplekken met toetsenbord, muis en meerdere monitoren of een grote.

Of de gaming plekken van de jongens zo ergonomisch zijn betwijfel ik, maar die 2 uur per dag gaan ze zeker overheen.

Flavia

Flavia

19-03-2020 om 17:02

van jou had ik niet anders verwacht, ging mij meer om Temet en Alkes in dit geval, zij klagen over rugklachten.

Misdreavus

Misdreavus

19-03-2020 om 17:23

Ach Ad

Ik denk dat mijn zoon een redelijk ergonomische werkplek heeft gerealiseerd in de loop der jaren, maar dochter zit regelmatig met haar voeten op de zitting van haar stoel, met haar knieën omhoog, met haar voeten op het randje van de stoel en haar schenen tegen het bureau. En dat terwijl ik haar plek heb voorzien van een prima stoel met een voetenbankje, zodat ze goed zou kunnen zitten. Twee uur per dag, daar denk ik maar beter niet eens over na.

Mijn man had maandag na een halve dag thuiswerken al geconcludeerd dat de eettafel en stoel in de huiskamer niet echt ideaal zijn, dus hij heeft via marktplaats een bureaustoel gekocht. Ik zei hem dat hij dat beter zo snel mogelijk kon doen, want na een paar dagen merken natuurlijk een boel mensen die normaal niet thuis werken, dat ze beter een bureaustoel kunnen aanschaffen en dan zijn die straks niet meer te krijgen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 17:30

Midreavus

"Ik zei hem dat hij dat beter zo snel mogelijk kon doen, want na een paar dagen merken natuurlijk een boel mensen die normaal niet thuis werken, dat ze beter een bureaustoel kunnen aanschaffen en dan zijn die straks niet meer te krijgen."

Zo moet je denken, inderdaad. Mevr Hombre was altijd nogal fanatiek op het bureaustoelfront en stond er enige tijd terug op dat we twee idioot dure bureaustoelen kochten. Dat dat 'zit' wel goed.

In december hebben we een nieuwe eettafel gekocht met -gelukkig - ook heel comfortabele stoelen. Komt goed van pas.

Tevens een extra werkplek in de woonkamer ingericht met een extreem grote monitor (ultrawide) en een uitstekende keyboard en muis. We zijn er helemaal klaar voor, zeker als die headsets eindelijk binnenkomen.

https://www.alternate.nl/Dell/U4919DW-49-inch-Curved-Monitor/html/product/1501420

Wendelmoed

Wendelmoed

19-03-2020 om 20:03

Rondhangen

Mijn zoon ergert zich mateloos aan de groepen kinderen die buiten rondhangen en de plaatselijke flora en fauna lopen te verstoren (er zitten hier veel vogels, die kun je dus eindeloos pesten met stokken en stenen als je dat leuk vindt. En in deze buurt zijn nogal wat kinderen die dat leuk vinden blijkbaar).

En ik erger me aan het geschreeuw en gekrijs bij de achterburen, waar vijf kinderen een trampoline moeten delen en daar luidkeels wat moeite mee hebben. Ik benijd de buurvrouw niet.

Voor iedereen lijkt het me beter als er toch wel wat te doen valt overdag, zoals school op afstand etc.
Ik hoest nu een dag, met flinke koorts, en ik heb er al schoon genoeg van. Wat een ellende allemaal.

Een rare combinatie tussen mensen die zich helemaal rot werken en mensen (kinderen) die zich lopen te vervelen. Thuiswerken lukt me niet, ik ben ziek en ik kan er ook niet veel interesse voor opbrengen. Gelukkig is mijn werk sowieso vrij zinloos als iedereen thuis zit. Of misschien ben ik erg zwartgallig vandaag.

Flavia

Het maffe is dat ik op kantoor werk op precies dezelfde laptop, zonder extern toetsenbord. Op mijn privé laptop heb ik wel een extern toetsenbord. Ik zal eens kijken of het helpt als ik dat nu aan mijn kantoorlaptop hang. En ik ga de oefeningen maar weer doen die ik in het verleden ooit eens van de fysiotherapeut gekregen heb.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.