Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


gelukkig

Ik bedoel met gelukkig maar trouwens dat partner twee dozen heeft gekocht, en geen vijf. Normaal koopt hij een doos, dus twee dozen is wel meer, maar niet extreem veel meer dan normaal (van mij had het niet gehoeven, maar hij luistert niet naar me).

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

17-03-2020 om 17:47

idd lege schappen

De lege schappen waren nog erger dan afgelopen weekend. Normaal probeer ik 1, max 2 keer per week boodschappen te doen, maar dat lukt nu idd niet.

En online (afhalen of bezorgen) boodschappen doen is ook niet echt een optie: AH geeft in maart in mijn regio geen bezorg- of ophaalopties meer (en ik kan nog niet naar april), de Plus pas vanaf 3 april... Dus dan zou je idd elke dag naar de super moeten...

Garnalen

Inderdaad altijd al een klein schap. Maar zelfs van de garnalensmaak, hier niet geliefd, was nog maar een klein aantal over. Laat staan de overige smaken.

Het werd iMee, oriental Beef, dat was er nog wel. Zal mij benieuwen of het in de smaak valt.

Misdreavus

Misdreavus

17-03-2020 om 18:21

hier wisselend

Gisteren was ik in de AH vlak bij mijn huis, rond de middag.
Geen boter meer te krijgen, geen magere melk (halfvolle volop) en geen chips. Ik maakte een grapje tegen de medewerker die het vak naast de chips aan het vullen was over eerste levensbehoeften, hij zei:"inderdaad, chips, bier en wiet!" maar vertelde daarna dat er gewoon geen chips werd geleverd omdat de prioriteit aan andere dingen werd gegeven.

Mijn collega kon bij haar in het dorp niet meer aan paracetamol komen.

Vandaag na het werk was ik bij een andere AH, waar een Etos bij zit. Bij de Etos stond een grote bak vol met doosjes paracetamol, maximaal 2 per persoon. Ik heb voor haar dus maar een doosje meegenomen. Zelf stond zij op ongeveer hetzelfde moment bij een Kruidvat in dezelfde stad, waar alles op was en bij de Etos daar stond een enorme rij. Waar ik was, was verder 1 andere klant in de winkel.
Bij de AH kon ik alles krijgen wat er gisteren niet was. Wel lege schappen, maar niets wat ik nodig had.
Wel een tegenvaller dat de sinaasappelpersmachine weg was, ik begrijp de keuze, maar ik had er helemaal niet over nagedacht en hij was er ineens niet.

Ik heb eerst geprobeerd of online bestellen een optie was en ik kon toen nog wel voor woensdag kiezen, maar meer dan de helft van de dingen die ik in mijn mandje deed, bleek uiteindelijk toch niet leverbaar, dus ik heb die bestelling maar gelaten voor wat het was.

Ik maak me meer zorgen over gaan werken trouwens, vandaag bleek een collega ziek te zijn, haar man was vorige week al ziek en het leek erg op corona wat hij had (niet getest), nu is zij dus ziek. Ik heb vorige week nog best dicht bij haar gewerkt, een armlengte afstand is niet bij al onze werkzaamheden te doen helaas. Op het werk helaas nog heel veel mensen die nog steeds roepen dat het allemaal nogal overtrokken is, die hebben het dus niet begrepen, extra jammer is dat dit ook het algemeen gedachtegoed onder de teamleiders lijkt te zijn. Wij voelen ons zo niet serieus genomen.

zebra

zebra

17-03-2020 om 18:22

sommige schappen wel leeg

maar gelukkig kan ik toch steeds een fatsoenlijke maaltijd samenstellen. Al was het vandaag dan baguette met ijsbergsla (zakje), komkommer, ei, tomaat, kaas en ham. Daarbij dan nog aardappelsalade uit een pot. Dus wel iets makkelijks omdat onze zoon op tijd terug wil naar zijn appartement en dan is iets makkelijks eten wel zo fijn (elk belegt zijn eigen stuk).

Gelukkig was er ook nog wat roerbakgroente voor de lasagne die ik donderdag wil maken, rest heb ik al in huis

Jo Hanna

Jo Hanna

17-03-2020 om 18:27

Eind van de dag

Ik ga tot nu toe iedere dag aan het eind van de middag even naar buiten en een boodschapje doen. Nog nergens op misgepakt. Ik kon alleen geen koortsthermometer meer kopen vandaag.

Vandaag heerste er voor het eerst wel echt een crisissfeer in het dorp. Mensen met handschoenen in winkels die de hele tijd met doekjes lopen te wapperen. De crisis is nu echt aangekomen.

Groet,
Jo Hanna

Temet

Bv je nog wat van die 40 kilo havermout over waar je partner destijds mee kwam aanzetten en je toen tips voor zocht?

Skik

zebra

zebra

17-03-2020 om 18:37

iemand met handschoenen aan en doekjes in de winkel

vlakbij de kassa, beiden in de supermarkt gezien vandaag.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2020 om 18:53

Oh oeps

Mijn vaatwastabletten zijn op. Die vergeet ik al een week. Zie ik ineens dat iemand het noemt, zo even naar de Jumbo. De loeidure zullen er vast nog wel zijn, dan moet dat maar een keertje.

Voor het eerst

Mensen met maskers gezien op straat. In de winkel snap ik het wel maar op straat? Afin. Hier zijn de supermarkten redelijk vol, ik kon zelf wc papier kopen. 1 pak. Nu heb ik een vooraad van 22 rollen wat voor 1,5 mwns mij meer dan voldoende lijkt.
Vers was er redelijk veel. Maar best gek. Voorlopig ga ik niet de deur uit, alleen uitwaaien op het strand of in de duinen met de hond.
Sini

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 19:48

Misdreavus

Een week geleden was dat bij mijn bedrijf ook zo, dat er stoer werd gedaan. Na de nieuwe maatregelen van donderdag, ging men op het absolute minimum zitten. Ik vermoed dat dit weekend de hoogste baas is bijgepraat door iemand die dicht bij het Haagse vuur zat, want maandag werd opeens veel verder gegaan met de maatregelen en werd iedereen die maar enigzins kon thuiswerken naar huis gestuurd. Het was ook niet meer mag, maar moet thuis werken.

Verschil bij dezelfde werkgever

Mijn man werkt bij dezelfde universiteit als ik, maar een andere faculteit. Hij moet naar het werk komen (tenzij verkouden of anders ziek uiteraard), ik moet thuis blijven en mag alleen maar komen tenzij het echt niet anders kan. Ik skype me een ongeluk.

Een ander klein irritatiefactortje, ik ben al een poosje in de overgang en soms heb ik opvliegers. Soms een tijd niet, dan een tijd weer met enige regelmaat.
Van het weekend opeens: NEEEE ik heb koorts, gelukkig hoef ik niet te hoesten, maar zou ik....? O, 't was een opvlieger....

Skik

Jij bakt ze bruin! Dat was meen ik 3 of 4 kilo. Daar deden we al vrij lang mee.
Prima houdbaar voedsel trouwens, havermout.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

17-03-2020 om 20:59

Medicatie

Waar ik me nu meer zorgen om begin te maken is medicatie. Gisteren een recept voor de insuline van dochter weggebracht, vandaag maar de helft gekregen i.v.m. leveringsproblemen. We kunnen daar weer een maand mee voorruit, maar ik hoop wel dat het leverbaar blijft. Zonder insuline overleeft ze niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 21:00

Tabitha

De meeste medicijnen schijnen tegenwoordig uit China te komen. Moeten we na deze crisis toch echt wat aan gaan doen.

Tabitha

Tabitha

17-03-2020 om 21:04

De producent van de insuline die zij gebruikt heeft op meerdere plekken in de wereld fabrieken. China, Amerika, Denemarken en nog een paar. Dat had ik al nagezocht. Maar ik hoop dat met het dichtgaan van grenzen levensreddende medicatie wel doorgaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 21:45

Tabitha

Gelukkig is Denemarken dichtbij!
Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet goed regelen.
Komt vast goed.

Tango

Tango

17-03-2020 om 22:17

Apotheek

Hier was opeens de apotheek gesloten. Heb ik nergens gelezen. Recepten kon je door de brievenbus gooien en dan kon je kiezen uit ophalen uit de automaat of laten bezorgen. Ik vroeg me af hoe je dat dan doet. Normaliter bel je naar de huisartspraktijk en spreek je je herhaalrecept in en dat wordt doorgegeven aan de apotheek, dan heb je dus geen recept. Ik moet allergie-medicatie bestellen voor mijn zoon, wordt dus een nieuwe uitdaging. Hopelijk is de andere apotheek in de buurt nog wel open en kan het daarheen, maar ik heb geen idee eigenlijk.

Verder hier ook nog steeds lege schappen. Alleen maar duur brood te krijgen en dat is al dagen zo. Wordt ik niet blij van. Pastasausen inderdaad ook niet, alleen verse. Vertrouwde yoghurt was er niet dus moest een duurdere nemen. Rijst was er hier wel gewoon en zowaar waren de crackers die ik al 3 dagen zocht eindelijk aanwezig. Sinaasappelapparaat stond er ook nog gewoon. Heb dus even een flesje gevuld voor de vitamines. Paracetamol lag er ook weer. Verder ook nog wel lege schappen: zeep, opbakbroodjes, blikgroenten, maar die had ik niet nodig.
Volgens de cassiere werd er wel veel minder gehamsterd dan de dagen ervoor, maar blijkbaar wordt nog lang niet alles tijdig aangevuld. Ben benieuwd hoe het morgen bij de Lidl is.
Mijn grootste ergernis is dat ik dit vooral in mijn portemonnee voel. Van een aantal producten moest ik duurdere nemen dan ik normaal koopt. Scheelt toch steeds wel een paar euro.

Tango

Tango

17-03-2020 om 22:26

En ook nog

Waren alle cups voor Dolce Gusto koffieapparaten op. Op enkele opengemaakt na, die ik dus niet nam. Dochter moet morgen dus op zoek naar cups. Zij is degene die deze gebruikt, vooral die met caramelsmaak. Ach, heeft ze in ieder geval weer iets te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2020 om 22:59

Turkse winkel

Hebben jullie ook al bij Turkse winkels gekeken? Wie weet valt het daar mee met de voorraden. En de prijzen ook.

Kort na middernacht bestellen

Als je kort na middernacht bestelt bij Albert Heijn, dan kun je exact over twee weken boodschappen bezorgd krijgen. Ze plannen niet meer dan twee weken vooruit, en om middernacht komt er steeds een nieuwe dag beschikbaar.

In de Trouw van vandaag stond dat de supermarkten vorige week 31% extra weekomzet hebben gedraaid. Dat stelt niets voor! Gemiddeld hebben mensen dus slechts voor 2 dagen extra voedsel ingeslagen. Gezien het vooruitzicht dat je mogelijk 2 weken in quarantaine moet en dan volledig afhankelijk bent van volgeboekte bezorgdiensten hebben mensen zich dus behoorlijk ingehouden.

Ik denk dat het een misvatting is dat de lege schappen worden veroorzaakt door "asocialen" die voor maanden aan voedsel inslaan. Met z'n allen 2 dagen extra voedsel inslaan is voldoende om de schappen leeg te krijgen. En twee dagen extra voelt heel verstandig en redelijk, ik denk dat we dat allemaal hebben geprobeerd (voor zover we de kans kregen).

Het is ook niet gek dat het zogenaamde "hamsteren" deze week nog volop doorgaat. Twee dagen extra voedsel in huis is gewoon niet genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2020 om 02:09

Syboor

Ik hoor van mijn man, die de meeste boodschappen doet, dat hij bijzondere tafereeltjes ziet. Dat een man tegen zijn vrouw zegt 'nou twee zakken kadetjes is wel genoeg" en vrouw er zes in de kar propt. Het fenomeen valt dusdanig op dat het op tv wordt verklaard. En ja, dan kun je stellen dat het eigenlijk niet voortkomt uit asociaal doen, maar hersenfuncties die het laten afweten door de omstandigheden. Dat klinkt wel vriendelijker. Gelukkig laten die functies het niet bij iedereen afweten, waardoor het resultaat 'gemiddeld' twee extra dagen voedsel is geworden. Dan is er een aantal geweest die echt gigantisch heeft ingeslagen en een aantal die zich heel bescheiden heeft opgesteld en een middenmoot met het normale inkoopgedrag.

Je kon zien waar mensen tekorten van dachten te krijgen. Alle pastasoorten, rijstsoorten, diepvriesgroenten die wij als Nederlander van oudsher kennen en eten, meel, dat werk. Echt voorraden die houdbaar zijn voor langere tijd. Ook was men kennelijk bang voor gaatjes in de tanden na een lange tijd corona-isolement want de tandpasta was ook verdwenen. Wat de boer niet kent bleef staan. Vega-/bio-producten en de meer exotische diepvriesproducten stonden nog keurig in het schap. Wat moet je daar nu weer van denken, hè? Gaan de tropische maaltijdliefhebbers opeens toch aan de spruitejs en vega en bio opeens ook op de niet vega en niet biologische toer in tijden van paniek, of schieten deze mensen minder snel in de stress?

Verdeling

Niet iedereen haalt twee extra dagen boodschappen in huis, dus er zullen er zat zijn die wel voor weken ingeslagen hebben. En niet alles wordt extra gekocht, ik kan me voorstellen dat het tijdschriftenrek niet ineens leeg is, en bloemen staan te verwelken omdat die juist weer weinig verkocht worden, dus de verdeling van die 30% extra omzet komt voornamelijk voor rekening voor voedsel. Vandaar dat bepaalde schappen chronisch leeg zijn.

Ik zag een tweet van een zorgmedewerker die zei: als mijn vrouw en ik na een dienst van 12 uur thuiskomen hoef ik geen applaus maar willen we onze billen kunnen afvegen en vers brood eten.

Stellen of alleenstaanden met cruciale beroepen of die toch fysiek naar hun werk moeten en niet twee keer per dag naar drie verschillende supermarkten kunnen willen ook graag hun gewone boodschappen kunnen doen.

skik

Syboor

Van mijn dochter die bij AH werkt hoor ik toch andere verhalen dan mensen die voor twee dagen extra hebben ingeslagen. Tenzij jullie in twee dagen 8 pakken pasta eten. Of 4 pakken wc-rollen gebruiken.
En zoals skik zegt niet iedereen heeft extra boodschappen gedaan. Dus er is wel degelijk sprake van hanstergedrag. Het is ook niet gek, want waarom zouden mensen nu opeens wel allemaal rekening met anderen houden?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 07:43

Toch is het jammer.

Als de overheid de samenleving een maandje geleden had gewaarschuwd om zich voor te bereiden en voor twee weken in te slaan had dat waarschijnlijk zonder veel moeite door de supermarkten geregeld kunnen worden.

Toen wij onze karretjes vollaadden was er nog zat van alles.

Allemaal op het laatste moment is niet handig.

Flavia

Flavia

18-03-2020 om 07:55

Precies Ad

Als de supermarkten het hadden kunnen voorbereiden bv door eerst digitaal de bestellingen op te nemen en dan uitleveren, niet binnen een dag of onmiddellijk maar na 2 weken was er niets aan de hand geweest. De producten zijn er er worden geproduceerd alleen is nu de logistiek de bottleneck. Er zijn niet ineens 6000 extra vrachtwagens beschikbaar om spullen van opslag naar supermarkt te vervoeren.

Tihama

Tihama

18-03-2020 om 08:10

Preppers

Ik ben 14 jaar geleden serieus begonnen met aanbiedingen nalopen en groot inslaan. Dat was in eerste instantie financieel nodig ( we dreigden allebei tegelijk onze baan kwijt te raken). Daarna werd het een sport en nu is het al jaren een manier van leven.

Ik bereken ook altijd het bedrag per kg en ik weet wat de normale prijzen zijn. Want niet elke aanbieding is ook echt een aanbieding.

Ik blijf weg bij de AH. Die concurreert zelfs met de hamsterweken niet met Vomar of Lidl. Intussen koop ik dan wel biologisch vlees en MSC vis. Die winkels leveren dat uitstekend. Bovendien steekt Lidl qua energiebeleid mijlen boven de AH uit. Aldi juist niet. Dus daar blijf ik weg.

Ik bestel wel regelmatig bij Picnic want dat scheelt in tijd.

Aan deze tips heeft nu natuurlijk niemand een boodschap, maar over een jaar misschien wel.

Tihama

'Aan deze tips heeft nu natuurlijk niemand een boodschap, maar over een jaar misschien wel.'

Nou, als fervent AH-bezoeker heb je me wel overtuigd om eens naar de Lidl te gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 10:11

Tihama

De komende 5 dagen zijn er geen Picnic slots meer beschikbaar in onze buurt.

Paddington

Paddington

18-03-2020 om 11:32

Picnic

Bij ons ook niet meer. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het op dit moment ook niet zou gebruiken. Normaal komen ze wekelijks bij ons aan de deur. Op dit moment ben ik nog prima in staat om zelf naar de winkel te gaan, dus daarom zou ik nu dus geen Picnic gebruiken, laat ik liever voor mensen die het nodig hebben. In mijn ogen mensen die in vitale beroepen werken en behoren tot de verhoogd risicogroep.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het erg vind tegenvallen hoe mensen op dit moment reageren. Natuurlijk is het hebben van een voorraad geen misdaad, maar kijk naar wat er aan voorraad is in de winkel. In de periode dat Ad b.v. zijn voorraad insloeg deed hij daarmee niemand te kort, nu is het duidelijk dat je dat wel doet. Dus geen 8 pakken toiletpapier, maar 2, zodat de andere mensen ook nog hebben.

Persoonlijk ben ik al jaren geleden gestart met het aanhouden van een bepaalde basisvoorraad. Hiermee kunnen wij meestal wel een maand overbruggen. Deze houd ik bij door iedere keer als er wat uit de voorraad gehaald wordt, deze weer bij te vullen.

Dat mensen niet standaard iets van voorraad hebben is iets was mij echt heel erg verbaasd (behalve voor de mensen die het echt heel krap hebben). Voor mij kwam de aankondiging niet als een verassing. Ik hoefde dus ook echt niet hardlopend naar de supermarkt. Wij zijn afgelopen vrijdag wel even geweest, maar dat was meer omdat we zin hadden in een verse salade, niet omdat we anders niet te eten hadden. Ik was echt verbaasd over de angst die je bijna kon voelen.
Wat nu als er echt plotseling iets zou gebeuren? Hebben al die mensen dan direct een probleem? Volgens mij hamert de regering al jaren op het aanhouden van een bepaalde hoeveelheid noodvoorraad. Zijn er dan zo weinig mensen die daar gehoor aangeven?

Wellicht is dat het goede wat uit deze situatie voort komt, dan mensen wakker geschud worden en tot een bepaalde hoogte voorbereidingen treffen op een noodsituatie. Dingen als een plotselinge stroomuitval voor een aantal dagen, tot een dijkdoorbraak waardoor je vast komt te zitten of een aantal weken isolatie vanwege ziekte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.