Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Hamsteren

Ik snap het hamsteren wel en toch is het wel confronterend als het zo wordt uitgebeeld in gebarentaal


https://youtu.be/r5IEIbaiJcU

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 21:09

Als je geen antwoord wil

moet je de vraag niet stellen. Voorspelbaar zijn we in deze draad inmiddels allemaal. Ieder zijn eigen rolletje. Daar vormen jij en ik geen uitzonderingen op.

Groet,
Jo Hanna

Tango

Tango

15-03-2020 om 22:20

Voorspellen

Tja, ik ben nou eenmaal niet helderziend, Chrono! Fijn dat jij dat wel bent en dit kon voorspellen. Ben benieuwd of het hamsteren daadwerkelijk nodig is, want dan heb ik een probleem. Ik heb misschien voor een week voorraad, maar meer echt niet. Zou het ook niet kwijt kunnen, zo groot is mijn voorraadkast en vriezer niet.
Mijn ergernis zit ook echt niet in dat iedereen het anders doet of ziet, maar vooral dat je bijna belachelijk gemaakt wordt als je het niet ziet zoals Ad, of bijv. Chrono.
Ik vind wat Ad doet, met die camera's etc. ook bijzonder, maar je moet het vooral zelf weten allemaal.
Kinderen eindeloos thuis en binnen houden lijkt mij ook niet nodig. Ze mogen toch nog wel buiten spelen, in kleine groepjes? Of naar het strand gaan of het bos, mag dat ook niet meer?
Hier een puber van 18 die ik echt niet binnen houdt. Die is vanavond gewoon naar een vriendin vertrokken. Ze vindt het nu al een ramp dat ze 3 weken geen school, geen rijles, geen avondjes stappen etc. heeft.
Zoon heeft dan weer nergens last van, die zit toch vooral thuis, al mist hij nu ineens de voetbal wel erg en ook het voetbal op tv.
Laten we elkaar gewoon accepteren zoals we zijn. Lijkt me veel prettiger.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2020 om 23:08

Tango

Bah, dit virus brengt echt nare dingen in mensen naar boven!===

Als ik psycholoog was, zou ik nu hoogtijdagen beleven. Ik merk dat het van alles in mensen losmaakt. Ook in mijzelf uiteraard. Ik dacht bijvoorbeeld bij de oproep om níet te hamsteren "zouden die mensen zich nu schuldig voelen?". Nou ik denk dat we kunnen concluderen dat dit niet zo is.

Enerzijds reageren veel mensen met asociaal, letterlijk dus niet-sociaal, gedrag, maar daarnaast borrelen er juist ook hele sociale initiatieven op. Mensen bieden elkaar hulp aan, luisteren via de telefoon naar mensen die eenzaam zijn. In Spanje en Italië worden de zorgverleners toegezongen... het is prachtig.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 00:59

Hoe lang nog naar buiten?

Over een paar weken (?) zijn er teveel mensen besmet om nog naar buiten te kunnen. Of dat ben je dan zelf. Dit is zo verraderlijk. Eerst zouden de scholen open blijven, dus leek het niet zo’n probleem, al die kinderen op een kluitje. En nu moet je je afvragen of ze naar buiten kunnen, of ze kunnen afspreken. Eigenlijk kan het niet, als ik dit verhaal lees, van een prof aan de UGent:

https://www.demorgen.be/meningen/laat-me-de-verwarring-wegnemen-er-komt-een-drama-op-ons-af-prof-ugent-schrijft-open-brief~b8b1f5b0/

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Dit is iemand die een tekst en woordgebruik hanteert waar ik volledig afhaak. Zijn boodschap komt in ieder geval bij millennials niet over (zie eerdere link die Ad deelde hoe je wel mensen kunt aanspreken).
(en ja, ik werk thuis, ik was mijn handen zeer geregeld, ik ga niet naar verjaardagen etc. Maar ik kom nog wel buiten)

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 09:42

Snap het niet helemaal

Als men er in slaagt de curve af te vlakken, hebben we straks ook een grote groep mensen die genezen zijn en niet opnieuw besmettelijk kunnen worden (daar ga ik even vanuit). Daarnaast hebben we een groep die is overleden, een groep geïsoleerd is in het ziekenhuis. Dus de groep besmettelijken gaat geen 70% worden, tenzij wij binnen een paar maanden van 0 naar 100 gaan, maar ook dan treedt op een zeker moment de situatie op dat de meeste mensen genezen zijn, veel mensen dood en dan heb je nog een groep besmettelijken en een groep nog niet besmetten. Zie de fimpjes van de Washington Post. Ik ben het overigens wel met hem eens. Sociale distantie!
Zodat de mensen in vitale beroepen gewoon hun werk kunnen blijven doen (en dat wordt al moeilijk genoeg).

Chrono

Chrono

16-03-2020 om 09:44

Tango

Waarom doe je zo onaardig, zeggen dat ik zeker helderziend ben?
Ik heb deze situatie gewoon anders ingeschat dan jij, helaas lijkt mijn inschatting uit te komen. Het is geen wedstrijd, ik had zelf liever een ander scenario gezien.
Maar ik heb me dus al lang voorbereid, dat lijkt me geen misdaad.

Goh

Voor een ieder die 30 rollen vuilniszakken en 20 pakken kattengrit heeft gekocht, veel plezier ermee en bedankt namens ons die al drie dagen misgrijpen.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-03-2020 om 12:03

Vakkenvullers

Irritatie: kunnen de mensen die boodschappen doen met hun tengels van mijn 16-jarige zoon afblijven die als een gek bij appie de schappen staat te vullen.

Bedankt, ook namens de rest van vakkenvullend Nederland.

Paracetamol

Mijn moeder heeft gelukkig paracetamol van de apotheek gekregen. En ik heb uit alle toilettassen, vakantiemedicijntasjes en kastjes en laatjes ook nog genoeg paracetamol bij elkaar kunnen schrapen om de komende twee weken zonder pijn te kunnen slapen. Gelukkig maar, want ik zag het echt niet zitten om me na twee weken sociale onthouding (met dank aan de waarschuwingen van Ad) op donderdagochtend in de mensenmenigte bij het Kruidvat te storten om paracetamol te veroveren. En wakker liggen van de pijn is weer niet bevorderlijk voor je weerstand......

Amsterdamse

Dat is erg! Wat denken ze daarmee te bereiken?

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 12:25

Vakkenvuller - Informatie overload

Je ziet dat bij sommige mensen de informatie over de sociale distantie gewoon niet binnenkomt. Het heeft denk ik geen zin om nog meer informatie op TV te geven. Ik merk dat ik zelf al afhaak.
Misschien wat pakkende spotjes rondom een net uitgebrachte film (speciaal aangekocht om zoveel mogelijk mensen te laten kijken).
En zelf mensen aanspreken, maar dat lijkt me voor een 16-jarige vakkenvuller heel lastig.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-03-2020 om 13:31

Aandacht

Mensen vragen voortdurend zijn aandacht, door hem aan te tikken, zijn hand te pakken, te dichtbij gaan staan. Ze willen weten wanneer het wc papier weer komt, ed.
Hij vindt het vervelend, en doet meestal een stap achteruit. Maar dan is het vaak al gebeurd.

Bennikki

Bennikki

16-03-2020 om 14:06

Amsterdamse

Heel vervelend dat mensen aan je zoon zitten. Zou het helpen als hij wat minder taakgericht te werk gaat? Hij wil nu vast heel snel bijvullen maar hij moet voor zijn eigen veiligheid ook zijn omgeving in de gaten houden, dan maar wat langzamer werken.

Nou de boodschap van het niet mogen hamsteren is bij mijn bejaarde moeder wel aangekomen hoor! Ze gaat nu elke dag haar dagelijkse boodschappen doen, want ze wil echt niet hamsteren. Kijken hoe ik dit nu ga oplossen.

zebra

zebra

16-03-2020 om 14:09

sommige dingen

raken me dan juist wel weer. Een restaurant dat grote pannen soep maakt en gratis aanbiedt aan gedupeerden of mensen die het moeilijk hebben, wordt eventueel ook nog thuis bezorgd. En zelf ook aangeboden om nog rond te kijken voor een paar mensen of er nog ergens wc papier is, anders geef ik een paar rollen van mijn pak, ook geen probleem.

vlinder72

vlinder72

16-03-2020 om 17:02

Winkels

Ik fietste net langs het winkelcentrum (vanaf werk naar huis). Afgeladen druk, parkeerplaats vol met auto's.

Zouden mensen dan echt niet begrijpen dat het niet bedoeling is om met zijn allen tegelijk te gaan shoppen?

Door dit soort acties gaan volgende week vast ook alle winkels dicht m.u.v. supermarkten en apotheken (en wellicht de drogist)

Vlinder

Is er een groepsapp dan waar alle stadsgenoten inzitten zodat je kan afspreken wanneer je boodschappen kan gaan doen? Je weet toch pas dat het druk is als je bij de supermarkt aankomt?

skik

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 19:45

Alkes #187

Ik snap dat niet iedereen die boodschap pruimt. Maar eerlijk gezegd kom ik juist hier graag omdat ik hier niet zo voorzichtig hoef te zijn met wat ik zeg, of in dit geval, plaats. Ik ben hier om mezelf te informeren, me een beeld te vormen en te sparren met anderen hierover. Ik merk dat dat voor mij echt belangrijk is om de draai naar dit merkwaardige tijdelijke nieuwe leven te maken. IRL kijk ik enorm uit met wat ik zeg. Hier tot op zekere hoogte ook. Maar niet zozeer dat ik steeds bezig ben met hoe informatie op anderen overkomt. Misschien mijn posts beter overslaan dan?

Groet,
Jo Hanna

Pennestreek

Pennestreek

17-03-2020 om 15:34

Nog steeds/weer lege schappen

Ik begin het nu toch minder leuk te vinden. Ben je van plan je weekboodschappen te halen (om risico's te beperken) is er gewoon he-le-maal niks. Niet in pot, blik, uit de diepvries of vers. Treurig...

Moest ik even kwijt.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2020 om 15:55

Hier

Ik las net een bericht dat winkeliers maar drie klanten per ronde binnen laten. Bakker, kaasboer, slager, maar ook een ander soort winkel. Heel wijs. Van mij mag er ook overal hamster- en klanten-beperking bij supermarkten ingevoerd worden. Of een tijdslot, net als bij sommige tentoonstellingen.

Ik heb zelf maar even een vermoedelijke irritatie van postbodes opgelost. De brievenbus was door vuil helemaal vastgelopen. Ieder jaar vinden kleutertjes het leuk om onze voordeur en daarmee de brievenbus met zand te bekogelen. Ik was steeds te lui om het op te lossen. Maar nu toch maar even gedaan.

Hangkous

Hangkous

17-03-2020 om 16:27

Hier ook nog steeds

Vanochtend vroeg naar de weekmarkt geweest en daar voor 4 dagen groente, aardappelen en fruit gehaald, ook even langs de slager geweest. Daar zaten gaten in het assortiment vanwege het hamsteren. De man vertelde dat hij gisteren en zaterdag topdagen had gedraaid maar nu wel zonder voorraad zat van sommige soorten.
Later op de ochtend naar de supermarkt geweest en daar nog steeds een trieste aanblik van lege schappen. Macaroni en anders gevormde pasta: leeg. Rijst: op wat dure builtjes na: leeg.
Bloem en meel was er wel geweest hoorde ik van anderen maar nu weer leeg.
Wel wc papier gescoord, 1 pak.
Hoorde van een carrière dat er nog steeds gehamsterd wordt.

Pennestreek

Pennestreek

17-03-2020 om 16:32

Pasta en tomatensaus

snap ik wel, die voorraad wordt nu niet meer vanuit Italië aangevuld, dus dat is eindig. Maar de rest...

Pennestreek

Ik begin zo langzamerhand ook te denken dat een deel van de bevolking gewoon elke dag als eerste er bij is, de kar volledig vult en weer weg is. Dat jij en ik misgrijpen is onze eigen schuld. Zoveel heb ik hier inmiddels ook wel begrepen. Ad heeft ons gewaarschuwd, dus we hadden het ook kunnen weten.
(en dan nog vraag ik me af, jongens wat gaan jullie met 10 pakken vaatwastabletten doen?

Alkes

'Ik begin zo langzamerhand ook te denken dat een deel van de bevolking gewoon elke dag als eerste er bij is, de kar volledig vult en weer weg is. '

Ik was vanochtend om 1 minuut over 8 in de supermarkt om melk te halen, en toen waren veel schappen al/nog leeg. Volgens mij gaat het aanbullen gewoon niet zo snel.

Flavia

Flavia

17-03-2020 om 16:52

Pennestreek

Er wordt nog steeds vanuit italie aangevoerd, alleen het personen vervoer ligt plat.
Pasta en tomatensaus worden niet alleen in Italie gemaakt.

Ook productie in China heeft de afgelopen weken niet langer dan verwacht plat gelegen (Chinees nieuwjaar). Enige dat wel een probleem is met het wegvallen van het personenvervoer per vliegtuig is dat ook de mogelijkheden voor vracht kleiner zijn. Als producent kun je nu minder snel schakelen en bij leveren. Maar ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen dat snel wel weer op orde hebben en meer vrachtvluchten gaan doen.

Er is geen te kort, alleen een tekort aan logistieke capaciteit op dit moment door het hamsteren.

Triva

Triva

17-03-2020 om 17:08

12 uur

Ik was om 12 uur in de lidl en had vele verschillende dingen nodig. Wcpapier werd net op een pallet aangevoerd, er lagen nog 6 pakjes gehakt, geen bami maar dat is er wel vaker niet en geen schuurmiddel (maar wellicht kon ik dat niet vinden).

Als het erg was had ik nog vijf andere supermarkten tot mijn beschikking. Ik heb vooral te doen met die mensen die nog steeds na hun werk boodschappen moeten doen.

Hangkous

Hangkous

17-03-2020 om 17:13

Ik snap het niet

Om te voorkomen dat je het virus krijgt/ doorgeeft moet je zo mijn mogelijk in contact komen met anderen. Ik wil dus niet iedere dag naar de winkel maar ook niet hamsteren.
Sinds de eerste maatregelen van donderdag ben ik alleen zondag niet in de supermarkt geweest.
Alle andere dagen wel, niet om te hamsteren maar om dingen te kopen om normaal te kunnen eten.
2 keer per week boodschappen doen kan normaal wel een ik hoop dat dat binnenkort ook weer kan.
Ik begin dit ik een beetje zat te worden.

Indomie is op

Gisteren bleek de Indomie, smaak Nasi Goreng, favoriet van zoon, helemaal op.

Temet! Heb je nu toch gehamsterd!

Bukan saya !

Oftewel: ikke niet! Mijn partner heeft wel Indomie gekocht, maar dat was niet alleen de smaak Mie Goreng, maar ook wat anders, en dan tezamen twee dozen. Gelukkig maar.

Maar ja, als iedere Indo of Indonesiër een extra doosje meeneemt, dan is het op een gegeven moment wel op natuurlijk...

Bij dochter is de chicken curry smaak momenteel favoriet, is dat een alternatief voor zoon?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.