Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


zebra

zebra

15-03-2020 om 13:48

paracetamol

de afgelopen weken heb ik wel af en toe een paar doosjes tegelijk gekocht, dit omdat onze zoon last had van zijn darmen en alleen paracetamol mocht slikken tegen de pijn. Na een weekend thuis, kon hij dan eventueel een doosje mee terug nemen zodat hij zeker genoeg voorraad had. Gelukkig zijn de klachten nu weer over dus het extra inkopen hoeft dan ook niet meer. Zelf momenteel ook genoeg in huis liggen aan pijnstillers.

Wurm

Wurm

15-03-2020 om 14:15

Voorraad

Hangkous en Ysieux ongelofelijk sociaal en lief. Ik ga het redden, maar jullie woorden kwamen heel warm binnen!

(Ad) Doordat ik alleen woon heb ik, van het begin van mijn alleen wonen tot nu 6 jaar verder, altijd licht gehamsterd. Juist om als ik ziek/beperkt zou worden, toch door te kunnen leven. Regeren is vooruit zien en dat is gelukt.
Mijn boodschappen komen vrijdag en die tijd kan ik overbruggen met een klein beetje hulp van mijn (uitwonende) kinderen.

Verschil

In mijn optiek is er een verschil tussen preppen en hamsteren. Het eerste beschouw ik als ruim op tijd (of standaard, als levenswijze) een voorraad aanleggen voor tijden waarin je die boodschappen niet kunt doen. Het tweede is ingegeven door paniek, het redeloze en inderdaad asociaal aandoende graaien waardoor tekorten ontstaan en anderen misgrijpen.
Ik vind Ads geprep wel extreem, maar niet asociaal. Hij loopt nu niet de laatste rollen pleepapier uit de schappen te trekken. Ik heb zelf twee weken geleden een bescheiden voorraad houdbare voedingsmiddelen aangeschaft. Heeft geen hond last van gehad. Kan zijn dat ik het nodig ga hebben, kan ook zijn van niet, dan eten we het langzaam weer op.

Sydney

Kan natuurlijk een broodje aap zijn, maar hij wou ook Groenland kopen, dus wie weet...

Groeten,

Temet

Tango

Tango

15-03-2020 om 15:15

Irritatie

Ik irriteer me vooral aan het andere draadje over corona en dan vooral aan Ad die voortdurend anderen loopt te verwijten dat ze al weken aan hadden moeten zien komen dat er gehamsterd moet worden, geïsoleerd etc. etc.
Het is toch volkomen normaal dat je meegaat met wat de overheid aanbeveelt. En daarbinnen mag iedereen zijn eigen keuzes maken maar leg die vooral niet aan anderen op en maak anderen vooral niet belachelijk.
Bah, dit virus brengt echt nare dingen in mensen naar boven!

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 15:18

Tango

He Tango. Leuk dat jij er ook bent.

Altijd fijn, iemand die de hoofd- en de bijzaken weet te onderscheiden...

"Het is toch volkomen normaal dat je meegaat met wat de overheid aanbeveelt."

Tuurlijk, alle schaapjes netjes in de kudde!

Vertrouwen in de overheid

Gelukkig is dat in Nederland heel behoorlijk. Want zeker in een crisis wil je dat er een gezamenlijke strategie volgt die haalbaar is en volgbaar voor iedereen.

Daar kun je voorlopig van alles van vinden maar iemand neemt uiteindelijkde besluiten en dat wordt hier in Nederland zo transparant en gehoord alle partijen gedaan.

Vanmiddag wordt er weer opnieuw gesproken over het sluiten van de scholen met de mensen die er de deskundigheid over hebben en degenen die er de besluiten over nemen.

Wat wil je nog meer?

Hangkous

Hangkous

15-03-2020 om 15:34

Anneque

Preppen is bij mij ook een levenswijze. Ik weet nooit van tevoren of en hoeveel dagen ik uit de running ben door een epilepsie aanval. Ik heb dus standaard altijd 3 dagen noodvoer in huis dat de kinderen zelf kunnen klaarmaken. Tot een paar jaar geleden met aanwijzingen van mij en nu zelfstandig. Soep uit de vriezer en pannenkoeken is daar onderdeel van.
Normaal doe ik 2x per week boodschappen voor 3 a 4 dagen en dat is dan vers.
Nu kan ik tot en met vrijdag vooruit al wordt het dan wel 2 keer iets met diepvriesspinazie.
Als Wurm of mijn astmatische buurvrouw aan de deur komen of appen met een vraag om eten dan deel ik wat uit.
Kan altijd weer mijn noodvoorraad op peil brengen als ik van de massale paniek niet door een aanval wordt overvallen en anders laat ik wat bezorgen.

Schofterig

ZZP-ers hoeven niet op steun van de overheid te rekenen want het is hun eigen schuld dat ze niet in loondienst werken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037648/wiebes-over-zzpers-in-problemen-door-corona-zelfbewust-risico-genomen.html

Chrono

Chrono

15-03-2020 om 15:42

Eh ja Tango

Ik heb dit net als Ad ook al lang zien aankomen.
4 weken geleden hebben wij in alle rust onze voorraadkast al gevuld. Behalve Ad had daar kennelijk nog niemand aan gedacht, want alles was gewoon normaal op voorraad.
Ook heb ik 5 weken geleden al met mijn arts overlegd wat ik zelf moest doen in geval van Corona. Overigens vond die dat geen vreemde vraag, hoewel ik er toen niemand over hoorde in Nederlands verband.
Fijn als je op de overheid durft te vertrouwen. Ik vertrouw zelf liever op mijn eigen waarnemingen en op wat ik lees van de experts.

Zus

Zus

15-03-2020 om 16:54

nog steeds lege schappen

Ging net even (o.a.) pakje boter en eieren kopen zodat kind wat kon gaan bakken. Alles weg! Niet alleen AH maar ook bij Marqt. Ook alle pasta, blikvoer en rijst. Om daar je hamsterding te gaan doen is wel prijzig hahaha.

Hangkous

Hangkous

15-03-2020 om 17:01

Heb ook nog steeds geen bloem

We maken normaal pizza van 50/50 bloem en volkorenmeel. Vinden wij lekkerder dan 100 % volkoren.
Heb net 20/80 deeg staan maken. Geen idee of dat lekker wordt.
Dochter is beetje narrig, ze had al vorige week al gevraagd om helemaal witte pizza voor een keer.
Nu nog meer volkoren dan normaal.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2020 om 17:05

Hangkous

Ze waren druk aan het vullen in het meelschap. Ik greep net niet met veel dingen mis. Alleen ons merk ijsthee hadden ze niet, en kattenbakgrit. Dat is vast gelinkt aan het wc-papiertekort.

Pennestreek

Pennestreek

15-03-2020 om 17:15

Hier geen boter

Echt het hele schap met (room)boter en vloeibare bankproducten leeg. Alleen nog twee zielige pakjes Choba.... Verder ook nog veel (bijna) lege schappen. En ik heb echt vanochtend 3 grote vrachtwagens zien lossen daar...

Zus

Zus

15-03-2020 om 17:19

kattenbakgrit

Hahahaha, gelinkt aan wc papier tekort, hilarisch! zie het ook meteen voor me, hurkend haha.

ZZP'ers

Dat heet ondernemersrisico. Geen comfortabel minimuminkomen waarop je kan rekenen, maar ook geen max als het lekker meezit.

skik

Skik

Maar veel mensen zijn helemaal niet vrijwillig ZZP-er.

Chrono

Goh wat goed dat jij dit hamstergedrag zag aankomen. Ik niet. Het is namelijk ook niet nodig want er is genoeg. De hamsteraars zorgen alleen voor logistieke problemen. Maar ja, ik begrijp dat jij dat kwestie eigen schuld dikke bult vindt.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 18:03

Bijzonder exemplaar

Ik vind Ad een bijzonder exemplaar maar ik voel me evengoed verwant met hem en Chrono en Mirreke en anderen die het minder vanzelfsprekend vinden om mee te gaan in het gangbare verhaal en bij onduidelijkheid en onrust zelf op zoek gaan naar hoe een en ander in elkaar zit. Er is op zichzelf niks verwijtbaars aan het volgen van het verhaal van de overheid. Ik kan het alleen simpelweg niet als ik de indruk krijg, en later de overtuiging, dat er iets niet klopt. Ik word nu zo langzamerhand juist rustiger, doordat wat ik zelf waarneem en wat me verteld wordt dichter bij elkaar komt. Ik ben zelf waarschijnlijk ook een bijzonder exemplaar. Tja, ik moet er maar mee leren leven.

Groet,
Jo Hanna

Sydney

Als je niet vrijwillig ZZP'er bent, is dat dan omdat je geen baan in loondienst kan vinden?

skik

Chrono

Chrono

15-03-2020 om 18:05

Alkes

Wat doe je weer gek. Ik heb dit gewoon al voorzien. Kan ik het helpen?

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 18:22

Rustig

Ik voel het net als Jo Hanna. Het klopte niet voor mijn gevoel. Nu klopt het wel. Ben nu veel rustiger. Nog steeds ziek trouwens, al meer dan 2 weken.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 18:36

En?

Blijf je nu de overheid in diskrediet brengen of stop je daar nu mee?

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 18:56

"Blijf je nu de overheid in diskrediet brengen of stop je daar nu mee?"

Ik ga gewoon door waar de noodzaak zich presenteert.
Ik ben nou eenmaal een kind van de jaren zestig

Ik heb me nog nooit zo in de steek gelaten gevoeld door de overheid. Wat een blamage.

Ik kreeg net nog een mailtje van Joba van het CDA. Ze hebben hun best gedaan, maar dan duurt het dus gewoon 14 dagen voor het effect heeft. Dat soort stroperigheid is gewoon niet verantwoord in een noodsituatie.

Skik

'Als je niet vrijwillig ZZP'er bent, is dat dan omdat je geen baan in loondienst kan vinden?'

Nee, omdat je in loondienst zat en je werkgever je dwong om ZZP-er te worden. Is onder meer gebeurd in de bouw en bij de postbezorging.

Flavia

Flavia

15-03-2020 om 19:56

Skik

En ook in de zorg!

Tihama

Tihama

15-03-2020 om 20:18

Herkenbaar

"Ik word nu zo langzamerhand juist rustiger, doordat wat ik zelf waarneem en wat me verteld wordt dichter bij elkaar komt."

Herkenbaar.
Ik was vandaag heel opgelucht en een stuk geruster na de persconferentie. Niet vanwege de maatregelen zelf, maar omdat nu eindelijk blijkt dat het serieus genomen wordt.
Eindelijk.

En Bruins gaf al aan dat dit beslist niet de laatste maatregel zal zijn die ze moeten nemen. Ik was ook blij dat hij dat ook zei. Want dat is een feit.

In een van die youtubefilmpjes zegt de wiskundige bij de uitleg van exponentiële functies een paar keer 'dit is contra-intuïtief'. Het gedrag van zo'n virus gaat tegen je gevoel in.
Dus je moet nu een aanpak bedenken die past bij iets dat je nog niet kunt begrijpen.

Tegen de tijd dat je dat wel kunt begrijpen, ben je alweer te laat met die ingreep.

Je kunt wel voorspellen wat het ontwrichtende effect is van je maatregel, maar je kunt niet overzien wat er gebeurt als je de maatregel niet neemt.

Gelukkig hebben ze dat toch gedaan. Vermoedelijk onder druk van anderen, maar het is tenminste gebeurd.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 20:36

diskrediet

“Blijf je nu de overheid in diskrediet brengen of stop je daar nu mee?“

Een vrij totalitaire gedachte, dat ik de overheid niet in ‘diskrediet’ mag brengen. Wij leven gelukkig in een samenleving waarin kritisch zijn naar de overheid mag. Als ik daartoe aanleiding zie, ga ik daar dus gewoon mee door. Intussen houd ik me overigens ook netjes aan de richtlijnen. Ik ben een keurige burger (en tevens overheidsdienaar).

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 20:44

Wat wil je nog meer?

Nou, dit. Dat er maatregelen worden genomen die de ernst van de situatie weerspiegelen. Enigszins in de richting van wat de WHO roeptoetert.

Zoals Tihama zegt ‘ Vermoedelijk onder druk van anderen, maar het is tenminste gebeurd.’ Die druk, daar voel ik me een piep-, piep-, piepklein deeltje van.

Groet,
Jo Hanna

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 20:49

Jo Hanna

Je citeert mij (“Blijf je nu de overheid in diskrediet brengen of stop je daar nu mee?“) en schrijft vervolgens: "Een vrij totalitaire gedachte, dat ik de overheid niet in ‘diskrediet’ mag brengen." Daarmee leg je mij woorden in de mond. Ik heb uiteraard liever dat je dat niet doet.

Het was voor alle duidelijkheid een zogeheten retorische vraag. Ad Hombre cum suis mogen dan beter zijn dan wie ook in het doen van voorspellingen? Ze zijn ook uiterst voorspelbaar in hun gedrag.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.