Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 20:30

Kaaskopje

“Waarom denk je dat er geen eten meer zal zijn”
Dat denk ik voorlopig helemaal niet, ik heb alleen moeite met het dédain waarop over de hamsteraars wordt gesproken. Ik kan me het mechanisme namelijk wel voorstellen. Mensen doen toch gewoon wat ze kunnen en het zijn angstige tijden. Nouja, niet voor sommigen, maar voor de meesten.

Dochter

Dochter

14-03-2020 om 20:30

Zonne

Ik dacht dat ik het had uitgelegd.

Als iemand flinke pijn heeft wordt al snel 6-8 pillen per etmaal paracetamol voorgeschreven. Dat is 3-4 maal 1000 mg per dag. Dat is de minst schadelijke pijnstilling. Uiteraard worden er nog andere middelen bijgegeven als dit niet voldoende is. Na een operatie wordt ook een hoge dosis paracetamol voorgeschreven.

Zelfs mijn 10-jarige kind kreeg een enorme hoeveelheid paracetamol voorgeschreven (+ nog andere middelen) door de kinderarts toen hij veel pijn had en lang op een operatie moest wachten vanwege capaciteitsproblemen. Dat was een paar jaar geleden, in NL. Terwijl de oorzaak van de pijn en ziekte met een korte operatie verholpen kon worden.

Dochter

Dochter

14-03-2020 om 20:32

Zonne

"Eet je vader die dingen als snoepjes of zo?"

Lullige reactie trouwens, bah.

Zonne

Zonne

14-03-2020 om 20:40

Dochter

Wat is er lullig aan dan? jij heb het over 100 pillen paracetamol voor 'niet lekker voelen'.

Daarna begin je over erge pijn hebben en zoveel paracetamol voorgeschreven krijgen. Dat is heel wat anders. Maar in het geval dat iemand dus paracetamol wil slikken voor erge pijn heeft jouw vader 100 pillen thuis 'voor het geval dat ze zich niet lekker voelen' en zijn ze niet meer te krijgen voor die ander. Dat vind ik nou lullig.

Dochter

Dochter

14-03-2020 om 20:51

Zonne

Het lullige is de manier waarop je het schrijft, dat van die "snoepjes".

En het gaat niet om " voor het geval ze zich niet lekker voelen", dat heb ik uitgelegd. Het gaat om regelmatige langdurige jichtaanvallen die veel pijn doen en bovendien invaliderend zijn door de pijn. Ze zijn rond de 90!! En behoorlijk zelfredzaam en belasten het zorgstelsel zo min mogelijk.

Ja vervelend

Maar dat is natuurlijk vaak zo, dan heb je altijd iemand waarvoor zo'n regel helemaal niet is bedoeld die daar dan last van heeft.

Vanuit de winkels is dit echter goed verdedigbaar. En mogelijk kun je zelf voor nog wat extra zorgen of anderen kunnen iets van hun voorraad afstaan.

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 21:09

Zonne

Kritiek komt beter aan als je eerst goed leest. Bij haar eerste posting had ze al geschreven over oorzaak aanschaf.
Gr Angela

Porties paracetamol (ot)

Vziw kan je nooit grote hoeveelheden pijnstillers kopen, niet vanwege mogelijke tekorten, maar om zelfmoordpogingen te ontmoedigen. De grootste verpakking paracetamol bij de drogist is ook 50 stuks (bij andere pijnstillers 20).

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

14-03-2020 om 21:22

Sydney: voorraad

Er is een verschil met een voorraad rustig opbouwen ven fifo bij houden en in 1x met z'n allen tegelijk een magazijn aanleggen.

Dat eerste is goed te bevoorraden, het hamsteren niet.

Ik kan met mijn basisvoorraad zeker 2 weken maaltijden maken. Maar die voorraad is niet wekenlang hetzelfde. Als ik nog een pak pasta uit de voorraad haal koop ik er ook weer 1.

Bennikki

“ ik heb alleen moeite met het dédain waarop over de hamsteraars wordt gesproken.”
Dat komt waarschijnlijk omdat jij niet bij de drogist staat voor een doosje paracetamol en tot ontdekking komt dat er niks meer is. En dat verkoopster wat beschamend zegt “sorry, we hadden best veel maar mensen namen echt heel veel mee”.
Tja. Ik vind dat gewoon egoïstisch. Jij niet. Laten we het er op houden dat we hier anders over denken.

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 22:19

Alkes

Nou, toevallig bleek mijn thermometer kapot, voelde zoon zich niet zo lekker en hadden ze echt nergens meer een thermometer te koop..
we denken er inderdaad anders over, geen probleem.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2020 om 22:28

Bennikki

Dedain is het niet wat mij betreft. Ik was vooral flabbergasted. Echt vanwege mijn totale verbazing over dit gedrag. De indruk die ik van Wuhan kreeg, was dat de voedselvoorziening niet in gevaar was. Waarom hier dan wel? En bij de symptomen las ik nooit buikloop of iets dergelijks. Dus waarom dan angst voor gebrek aan toiletpapier? Bizar!

Wat ik wel een goed idee vind, is dat we als corona vertrokken is en als het even kan eerder, massaal horecagelegenheden gaan bezoeken. Vier het met een kop koffie of thee of glaasje met iets lekkers erbij.

Tango

Tango

14-03-2020 om 22:48

Peren

Hier wordt ook echt bijzonder gehamsterd. Vanmorgen bij de Jumbo was het hele schap met peren leeg! Ander fruit lag er nog wel voldoende. Sinaassappels waren gelukkig weer aangevuld (dat vak was gisteren leeg) want zoon wilde deze graag.
Verder ook de vakken met vleeswaren, blikgroenten en crackers erg leeg. Broden waren er ook nauwelijks, wel bolletjes maar weer geen afbakbroodjes. Diepvriesgroenten waren ook schaars, ik kon nog net 2 kleine zakjes spinazie meenemen. Verder wilde ik shoarma-vlees, maar kon ik alleen een groot pak kopen. Een deel heb ik dus ingevroren, ik hamster dus eigenlijk automatisch mee.
Ik heb een heel klein voorraadje aangelegd, ik denk voor 2 of 3 dagen. Vind dat wel even genoeg. Verder bij het Kruidvat nog een doosjes paracetamol gekocht omdat deze bijna op waren en een thermometer. Laatst genoemde mag morgen weer terug want opeens deed die oude die we hadden en waarvan we dachten dat hij de geest had gegeven het weer. Dochter heeft hem vanavond getest want had verkoudheidsklachten en dacht dat ze koorts had. Gelukkig was dat niet het geval.
Schoonmoeder had eten voor een maand ingeslagen vertelde mijn man. Dat snap ik dan ook wel weer, want zowel zij als haar man hebben een kwetsbare gezondheid en komen nu nauwelijks de deur meer uit.
Gelukkig waren de meeste mensen hier vriendelijk en scholden geen vakkenvullers uit. Ik heb nog iemand voorgelaten bij de kassa die maar 2 dingetjes kocht. Maar ik kan me indenken dat oude mensen zich niet veilig voelen in de winkels op dit moment. Erg naar!

Wurm

Wurm

15-03-2020 om 02:28

Temet

"Vziw kan je nooit grote hoeveelheden pijnstillers kopen, niet vanwege mogelijke tekorten, maar om zelfmoordpogingen te ontmoedigen. De grootste verpakking paracetamol bij de drogist is ook 50 stuks (bij andere pijnstillers 20"

Je kunt meerdere doosjes kopen, bij verschillende winkels langsgaan als er een limiet op zit, online aanschaffen, diverse soorten kopen enz.
Dus het kan eigenlijk heel makkelijk.

Kaaskopje

'Wat ik wel een goed idee vind, is dat we als corona vertrokken is en als het even kan eerder, massaal horecagelegenheden gaan bezoeken. Vier het met een kop koffie of thee of glaasje met iets lekkers erbij.'

Als we nu massaal thuisblijven, zijn de meeste horecagelegenheden over 2 maanden failliet. En zitten hun medewerkers in de bijstand of de ww. Dan valt er weinig te verbrassen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 08:10

Paracetamol

IK heb wel eens begrepen dat paracetamol overdoses de oorzaak zijn van heel veel leverschade gevallen. Maar goed, als je vader arts was zal hij wel weten wat de risico's zijn.

https://www.ntvt.nl/actueel/actueel-item/t/leverschade-bij-paracetamol

Wij hebben ook in een vroeg stadium een aantal pakjes van 50 ingeslagen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 08:15

Nut van hamsteren

Ik denk ook dat de aanvoer van levensmiddelen in stand zal blijven, maar voor mij heeft het hebben van een flinke voorraad dat de deur van het fort voor langere tijd op slot kan blijven.

Zoals het er nu uitziet hoeven we er niet uit, niet om op het laatste moment te hamsteren maar ook niet om onder overheidstoezicht een dag per week boodschappen te doen zoals het in Wuhan en Italie schijn te gebeuren. Bovendien weet je wat je hebt en ben je niet afhankelijk van de eventuele noodpakketten die de overheid gaat distribueren.

Als de bezorginfrastructuur van AH/Jumbo//Picnic blijft doordraaien hebben we natuurlijk voor niks die voorraad opgebouwd, maar daar kunnen we best mee leven.

Wurm

Wurm

15-03-2020 om 10:21

Picnic

Daar kan ik pas over een week weer terecht voor een bestelling. Schappen ook hier voor een aardig deel leeg.
Ik werk met dubbele hernia in een huisartsenpraktijk. Moeten waarschijnlijk diensten gaan draaien op de HAP. Ik ben alleenstaand en ervaar het als zwaar dat de ene thuis mag zitten en de boodschappen laat bezorgen en bv. ik niet eens mijn boodschappen online kan doen en me nog eens extra mag blootstellen aan het virus.( ik ben ook diabeet)

Wurm

.... en dat is dus waarom hamsteren en onnodig de boodschappenmomenten boeken zo asociaal is! De mensen die keihard werken en de risico’s lopen om de maatschappij draaiende te houden kunnen verrekken terwijl anderen zich rijk bevoorraad terugtrekken in hun veilige fort. Niet werken en niet ziek? Doe dan gewoon normaal je boodschappen op een rustig moment. Daar zijn er genoeg van sls iedereen normaal doet.

Hangkous

Hangkous

15-03-2020 om 11:14

Wurm

Geen idee waar je woont maar ik wil wel wat delen van mijn bescheiden voorraad als dat nodig en mogelijk is. Alleen wc papier niet. Daar is hier niet aan te komen en ik had mijn voorraad overschat in een eerdere post.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2020 om 11:27

Wc-papier

Ik heb nog 30 rollen op voorraad. 22 uit mijn reguliere 24-pak, en 8 die ik had gekocht omdat het het laatste pak was uit het schap.
Brood heb ik helaas niet kunnen bemachtigen, dus ik heb nog 1 halfje tijgerwit.

Hangkous

Hangkous

15-03-2020 om 11:38

Als de nood aan de man is

Weet ik je te vinden Phryne!😂
Voorlopig ga ik er van uit dat ik binnen een paar dagen wel weer iets kan scoren bij de een of andere winkel en ik heb nog 3 rollen in de voorraad.
Als de scholen sluiten en man moet thuis werken vanaf morgen wordt dat wel krap maar als de krant blijft komen iedere dag dan redden we ons wel.

Wurm

Als ik je ergens mee kan helpen, doe ik dat graag. Kijken we via de redactie hoe we dat doen met gegevens uitwisselen

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2020 om 13:04

Ad Hombre

Ergens wel geruststellend dat jij zo stabiel blijft in je schaamteloze uiteenzetting van je persoonlijke niet zo sociale inkoopbeleid. Dan kan ik ook stabiel blijven in mijn observatie dat het laagje beschaving waarmee je jezelf presenteert flinterdun is. Iedereen blij.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 13:07

Wurm

Dat lijkt me inderdaad zwaar, maar als je hier al langer meedraait had je het al een maand kunnen zien aankomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 13:12

Kaaskopje

"Ergens wel geruststellend dat jij zo stabiel blijft in je schaamteloze uiteenzetting van je persoonlijke niet zo sociale inkoopbeleid. Dan kan ik ook stabiel blijven in mijn observatie dat het laagje beschaving waarmee je jezelf presenteert flinterdun is. Iedereen blij."

Als het asociaal is om de veiligheid van je eigen gezin voor te laten gaan ben ik trots op mijn asociaalheid. Met jouw logica was het zeker ook asociaal dat Otto Frank zijn gezien liet onderduiken in het Achterhuis? Hij had gewoon solidair met de rest naar Auschwitz moeten gaan.

Enige waardering dat ik je van te voren gewaarschuwd heb hoef ik van jou niet te verwachten he? Hoe sociaal is dat?

Wat heeft deze cultuur toch vreemde verknipte geesten geproduceerd.

Spiegel Ad

Maak er maar een Godwin van en piek het extreem terug naar degene die relativerend commentaar levert.

Mensen hebben het toch altijd maar over zichzelf denk ik dan.
En ja, we verschillen nou eenmaal onderling. Maar het is handiger om het midden op te zoeken, in elk geval in de tekst die je loslaat.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 13:18

Gisteren 17u in de supermarkt in NB

Weinig gemerkt van het hamsteren. Ik pakte zelf nergens op mis. Ik heb zelf al eerder gezorgd voor een beperkt voorraadje zodat we in geval van ziekte niet de deur uit hoeven. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken om mezelf weken achtereen totaal op te sluiten in huis. Als totale lockdown niet wordt verordonneerd, blijf ik mijn wandelingetjes maken. Ik ga dan ook juist graag af en toe naar de supermarkt. Die zijn hier tot tien uur open als ik om negen uur ga, komt dat met die social distancing wel goed.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 13:31

AnneJ

"Maak er maar een Godwin van en piek het extreem terug naar degene die relativerend commentaar levert."

Relativerend commentaar? Ik ben asociaal en een voorbeeld van het feit dat het laagje beschaving flinterdun is.

Over hamsteren gesproken

'De Amerikaanse regering van Donald Trump wil een Duits bedrijf kopen dat bezig is om een vaccin te ontwikkelen voor het coronavirus. Dat schrijft de Duitse krant Die Welt zondag op basis van bronnen dicht bij de Duitse regering. Trump zou met de aankoop de rechten van het mogelijke vaccin exclusief veilig willen stellen voor de Verenigde Staten.'

https://www.nu.nl/coronavirus/6037613/trump-wil-duits-bedrijf-kopen-voor-exclusiviteit-coronavaccin-in-vs.html

Als het waar is tenminste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.