Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:16

Skik

“In de winkel met een voorraad van 100 producten komen elke zaterdag 50 klanten die ieder 2 producten kopen. Maar deze zaterdag halen 30 klanten ieder 30 producten. Hoe kunnen de andere 20 klanten dat ook doen?”

Je bedoelt waarschijnlijk 3 producten per 30 klanten ; ) . Maar je gaat er van uit dat de klanten ongeveer wéten dat er elke zaterdag 50 klanten komen en dat de voorraad maar 100 is. De meeste mensen denken daar helemaal niet over na. De hele dag worden er schappen bijgevuld tenslotte.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-03-2020 om 15:21

Overtrokken

Bij Ad moet ik denken aan de film A beautiful mind. De kans dat zijn denkbeelden waarheid worden is gelukkig verwaarloosbaar (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd maar gewoon een gevoel).
Hier was bijna geen verse groente meer bij AH. Dus die mensen zitten in elk geval drie dagen gebakken. En wij vanavond aan de biologische boerenkool in zakjes van 150 gram, het enige wat er nog was.

Benniki

Qua ziektebeeld denk ik er nog net zo over als maand geleden. Qua besmettingsnelheid zie ik wel zorgelijke ontwikkelingen. Ik houd me daarom netjes aan richtlijnen en voorschriften.
Ik vind de condoleances van Rutte met nabestaanden coronavirus dode wrang voor al degenen die bij een gewone griepepidemie geliefden verliezen (en daarmee vind ik zo’n gebaar van Rutte over the top)
Mijn dochter werkt bij AH. Ze vertelden dat mensen gewoon 15 pakken rijst, 15 pakken pasta, 5 wc rol verpakkingen a 8 rollen haalden. Nou bij een groot gezin is dit mss voor twee weken maar verder is het gewoon “als ik maar niks tekort kom”
Ik heb een vrijwilligers netwerk dat in geval van nood extra boodschappen kan doen - dat is vrij breed en ik heb me daar ook beschikbaar gesteld om voor anderen boodschappen te doen als nodig is. Maar ik denk dat we met de reguliere voorraad hier wel dag of 10 doorkomen. Eten we wel 5 dagen rijst met bonen en tomatenpuree en kruiden maar soit

Sydney

Wat ik me afvraag: hier op het forum zijn mensen echt heel bang lijkt het, op het obsessieve af. Zou dat in een groot deel van de maatschappij zo zijn? Want ik ken zelf alleen maar mensen die netjes de richtlijnen opvolgen en zich verder niet zo druk maken.

Net is trouwens de helft van het voetbalteam van mijn zoon naar een gewoon trapveldje vertrokken. Eigen club dicht? Dan maar zo. Ze zitten op school ook de hele dag samen, dan lijkt dit me geen probleem. Beetje frisse lucht en vitamine D!

Zus

Zus

14-03-2020 om 15:24

gedrag hamsteraar

Het gedrag van hamsteraars is zeker verklaarbaar. Angst en onzekerheid wakkert primaire neiging aan om voor jezelf en je naasten je zeker te stellen en te gaan hamsteren. Maar: dat wil niet zeggen dat je niet je best mag doen om je verstand te blijven gebruiken? Juist gaan nadenken als je de neiging hebt reflexmatig te gaan handelen. Iemand Kahneman gelezen? Fast thinking slow thinking heeft het, of zoiets. Je hóeft niet toe te geven aan je reptielenbrein, hoor. We hebben niet voor niets extra hersenschorsoppervlakte.
Mijn dochter is net terug van extra lang vakken vullen. Mensen hebben haar uitgescholden, elkaar weggeduwd en 10 minuten na opening (8 uur) was de wc papier weg. Beschaving is ver te zoeken.

Aanvulling

Toevoeging over Rutte was om te zeggen dat ik dit virus in die zin als gewone griep beschouw omdat daaraan jaarlijks ook honderden kwetsbaren overlijden

Zus

Gedrag dat jouw dochter beschrijft hoorde ik ook van mijn dochter. Beschaving is een dun laagje

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:28

Nou nou

Het houdt veel mensen bezig, binnen en buiten dit forum, en ik maak me zeker zorgen. Heel bang ben ik niet. Onder obsessie versta ik iets anders, en behalve misschien bij Ad zie ik dat hier ook helemaal niet terug. Hoe zie jij obsessief gedrag hier dan?

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:32

“Beschaving is een dun laagje”
Dat is zeker waar. Wel een mooi laagje dat we moeten koesteren. En dat doe je niet door andere mensen te veroordelen.

Obsessief

.... is misschien niet het goede woord, behalve bij een enkeling. Maar ik vind hamsteren al best een heftige reactie die veel mensen toch vertonen. Hoe besmettelijk en akelig het ook is, veruit de meeste mensen herstellen gewoon. Op dit moment leggen juist de beperkingen grote druk op allerlei processen. Ze zijn nodig, want we willen echt voorkomen dat alle doemscenario’s uitkomen. Maar stel nou dat dit niet lukt, en 60% van de Nederlandse bevolking krijgt kort na elkaar het virus. Dan kan een groot deel daarvan met lichte klachten gewoon aan het werk, iets wat nu niet de bedoeling is. Mensen met iets zwaardere klachten blijven een paar dagen thuis en gaan dan weer aan het werk. Nog steeds komt dan de voedseldistributie niet in gevaar. Een deel wordt heel ziek maar dat deel is niet zo groot dat je dat niet op kunt vangen.
De enige reden waarom dit scenario koste wat kost voorkomen moet worden is dat er dan veel meer mensen dan nodig sterven doordat de zorg het niet aan kan. Natuurlijk kan dat niet. Als dat gevaar niet bestond kon je het virus gewoon uit laten woeden. Dat kan niet, we moeten het risico spreiden. Hamsteren voegt daar niets aan toe, het is irrationeel en niet aardig naar anderen toe.

Waar vindt het hamstergedrag plaats?

Ik zou best wel een kaartje willen zien van waar het ergst gehamsterd wordt, bij mijn dichtbijzijnde supermarkt lag er om 13 u vandaag nog voldoende wc papier (speciaal even gekeken) en de meeste schappen waren netjes gevuld.
Leuk sociologisch onderzoek!

Moedermop

Ik kan geen foto plaatsen maar hier in Den Haag (Statenkwartier) geen rijst geen pasta nauwelijks crackers, muesli, koffie
Echt bizar

AllisonH

'Wat ik me afvraag: hier op het forum zijn mensen echt heel bang lijkt het, op het obsessieve af. Zou dat in een groot deel van de maatschappij zo zijn? Want ik ken zelf alleen maar mensen die netjes de richtlijnen opvolgen en zich verder niet zo druk maken'

Hier net zo. Op mijn werk houden we ons aan de regels en werken we voor een deel thuis. Maar het aantal ziekmeldingen is niet hoger dan normaal. En collega's hoor ik niet over ingraven, onderduiken, camera's installeren of andere dingen die hier op het forum langs komen.

Buren vertelden net met een brede grijns dat ze thuis moeten werken, maar dat de thuiswerkvoorzieningen gebrekkig zijn. Ik vermoed dat daar de tuin een lekkere opknapbeurt krijgt, komende week ☺.
Familiebezoek gaat gewoon door. En ik heb gisteren met oud collega's via de app een lunchafspraak voor volgende werk gemaakt. We constateerden wel dat we waarschijnlijk niet hoeven te reserveren 😀.

De manege heeft laten weten dat de lessen doorgaan, ik heb nog van niemand gehoord dat ze het daar niet mee eens zijn. Integendeel. Wel zullen we na de les meteen naar huis gaan en niet in de kantine napraten.
Eén van de sportverenigingen heeft wel afgezegd, maar niet omdat ze dat zelf wilden. Maar de school waarvan ze de gymzaal gebruiken, heeft voor de maand maart alle huurders afgezegd. En het is nog niet warm genoeg om buiten te lessen.

Moedermop

Het schijnt vooral voor te komen in de Randstad en in Noord-Brabant.

Rixt

Rixt

14-03-2020 om 16:25

Ook hier

Ook in het noorden veel lege schappen, vandaag wel meer voorraad dan er gister aan het eind van de ochtend nog was. Man en ik kregen al commentaar dat we met twee winkelwagens de supermarkt ingingen, maar dat doen we elke week. Man doet voor zijn ouders de boodschappen en ik voor ons gezin. Extra's heb ik niet meegenomen, we kunnen weer een week vooruit en als het moet nog wel langer. Maar de supermarkten gaan niet dicht, al zal niet alles meer te verkrijgen zijn de komende tijd, de supermarkt slager had het erover dat er niet genoeg vlees en melk in het land is als het lang gaat duren. En ook worden vooral de eerste levensbehoeften aangevuld, waardoor bijvoorbeeld het chips vak voorlopig leeg is.

Hangkous

Hangkous

14-03-2020 om 16:28

Dit is toch erg?

===Mijn dochter is net terug van extra lang vakken vullen. Mensen hebben haar uitgescholden, elkaar weggeduwd en 10 minuten na opening (8 uur) was de wc papier weg. ===

Een vakkenvuller uitschelden is echt onnodig. Wat kan zij er nou aan doen dat de directe voorraad minimaal is. Andere klanten uitschelden kan ook niet, want je weet niet wat de exacte reden van hun gehamster is.

Blijf ik bij mijn standpunt dat ik het wij gevoel mis. Wij staan samen achter oranje als er gevoetbald wordt (je krijgt ongevraagd oranje vlaggetjes aan je gevel) maar samen door deze crisis door een ander ook wat te gunnen is er niet bij.

Eerder las ik hier dat je een groter medisch probleem dan Corona hebt als je voor 14 dagen 60 rollen wc papier nodig hebt. Daar moest ik eigenlijk wel om lachen.
Ik heb momenteel nog 5 rollen op voorraad en 2 aangebroken rollen in gebruik. Normaal gesproken kan ik daar nog ruim 2 weken mee vooruit maar dan moeten we niet ineens allemaal de hele dag thuis zijn dan wordt het krap.

Mijn buurjongen had nog nooit zo makkelijk vakken gevuld. Fifo vullen was niet nodig. De nieuwe voorraad kon gewoon zo in de vakken geschoven worden, omdat er geen "oude" spullen meer op de planken stond.
Sterker nog de klanten graaiden het al uit de rolcontainer voor hij aan vullen toe kwam.

vlinder72

vlinder72

14-03-2020 om 16:31

Midden van het land

Vanmorgen was het pastaschap leeg. Er was nog wel toiletpapier. Vanmiddag was alles aangevuld.

Wat mij wel opviel was dat alle paracetamol op was. Ik had een doosje nodig maar gelukkig lagen de schappen bij de Etos naast de supermarkt nog helemaal vol.

Het lijkt er ook op dat mensen vooral een beetje anoniem willen hamsteren. Dus met 10 doosjes paracetamol langs de zelfscankassa. Niemand die dan ziet hoe egoïstisch je eigenlijk bezig bent. Of er iets van zegt.

Van vrienden hoor ik dat de supermarkten in Amsterdam echt leeggehaald zijn.

De schappen

Gisteren was het echt kaalslag in onze woonplaats. Meel, brood, wc-papier natuurlijk, ook pasta, rijst, pindakaas, het leek wel oorlog. Vandaag ook lege plekken, maar geen compleet lege schappen meer.

Wat preppers/hamsteraars en anderen betreft: doe wat je zelf het best vindt. Maar kijk niet neer op anderen, klop jezelf niet voortdurend op de borst en probeer ook die denigrerende toontjes naar andersdenkenden een beetje te onderdrukken. Het is de toon die de muziek maakt, en als die toon neerbuigend en arrogant is, hebben mensen minder de neiging om naar de inhoud te luisteren.

Zus

Zus

14-03-2020 om 16:45

Amsterdam

In Amsterdam inderdaad lege schappen.
Hangkous, ja, vakkervullers zouden juist door hamsteraars gekoesterd moeten worden ipv uitgescholden

Klopt

Gisteren zag ik al de nodige lege schappen bij een Lidl in de buurt, in het Parool las ik over hetzelfde verschijnsel bij de Jumbo hier in Amsterdam Osdorp, en toen mijn partner vanochtend zijn vaste bezoekje aan de AH bracht ( ja, veel keus aan supermarkten hier...) was er ook daar een hoop op. En het was erg druk, zei hij.
Een slimme Turkse slager even verderop, die behalve vlees ook Turkse pizza's verkoopt en die waarschijnlijk zelf maakt, had briefjes op zijn raam hangen dat daar meel te koop was. Los per kilo, of per zak van 25 kg. Ik had meel nodig, en kreeg het in twee kleine plastic zakjes van een kilo elk. Die goochemerd maakt nu meer winst door zijn meelvoorraad portiegewijs te verkopen dan hij zou hebben gemaakt als hij er pizza's van had gemaakt .

Ik kan alleen maar de conclusie trekken dat men banger is voor tekorten dan voor besmetting, anders zouden mensen zich niet zo verdringen in de supermarkt.

Nu dus geen melk in huis, ik ga maandag wel weer kijken, verwacht dat de voorraad dan wel weer op peil is. En anders eet dochter maar brood ipv cornflakes.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 17:34

Temet

“Ik kan alleen maar de conclusie trekken dat men banger is voor tekorten dan voor besmetting, anders zouden mensen zich niet zo verdringen in de supermarkt.”

Inderdaad ik zou me daar nu echt niet meer vertonen, levensgevaarlijk met al die mensen. Lijkt wel carnaval.

De bedoeling van onze voorraad is juist om te zorgen dat we dat soort situaties kunnen vermijden zolang de piek woedt. In China schijnen ze al heel handig te worden in het vermijden van besmettingen, maar hier zie ik nog iedereen met zijn blote handen de gezamenlijke ondergrondse container aanraken en vervolgens in de auto stappen. Dat soort oppervlakken zijn heel gevaarlijk bij een Corona epidemie.

Carnaval

Als verstokte noorderling zeg ik: zo erg is het nu ook weer niet.

Levensgevaarlijk is het voor mij ook niet. Ik ben tot nu toe kerngezond, en hoewel je natuurlijk nooit helemaal zeker weet, mag ik er denk ik wel vanuit gaan dat ik er op zijn ergst met een paar dagen koorts vanaf kom. Ik loop meer levensgevaar in het verkeer op weg naar de supermarkt (zeker gezien het rijgedrag van de gemiddelde Osdorper) dan door een mogelijke coronabesmetting in de supermarkt.

Groeten,

Temet

Rozebottel

Rozebottel

14-03-2020 om 19:02

Paracetamol

Gelukkig kon je bij de etos nog terecht vlinder.
De buurvrouw kwam vanmiddag langs, peuterdochter heeft oorontsteking en koorts. In de 3 drogisten in het dorp geen paracetamol meer te krijgen, ook geen kinderzetpillen. Ook geen andere kinderdrankjes oid. of ik wat had. Helaas. Arm kind...
Hoeveel paracetamol heb je nodig als je ziek wordt?! Of het is mild en snel over, of het is ernstig en dan ga je naar het ziekenhuis. Zijn mensen van plan om wekenlang grote hoeveelheden paracetamol te eten ofzo?

Dochter

Dochter

14-03-2020 om 19:45

Paracetamol

Mijn 92-jarige vader heeft regelmatig jichtaanvallen en gebruikt dan langere tijd veel paracetamol, in zeer hoge dosering. Mijn moeder heeft op het ogenblik keelpijn en slikt dan ook paracetamol. Mijn ouders zijn bovendien wat angstig dat zij als 80+ers geen goede medische zorg zullen krijgen als het straks nodig is. Mijn vader is bovendien arts geweest en doet geen gekke dingen. Mijn vader wil bij de apotheek 100 pillen paracetamol als voorraad kopen, een goede hoeveelheid denkt hij, niet overdreven veel, zodat ze straks niet het huis uit moeten als ze zich niet lekker voelen. Maar dat mag niet, hij krijgt er max. 50 mee.... Terecht? Ik vind juist dat deze categorie mensen wel zo'n voorraad zou mogen hebben... Ook al omdat juist zij zoveel mogelijk thuis moeten blijven.

Maar goed, hier vinden we wel een oplossing voor...

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2020 om 19:47

Bennikki

Dan ga je toch doen wat je kunt, namelijk eten halen voor jezelf en je verwanten?===

Waarom denk je dat er geen eten meer zal zijn? Als je op de coronakaart kijkt, wordt er iets heel erg duidelijk. Boeren wonen en leven kénnelijk zo ruim dat besmetting daar minder voor komt. Dus melk, kaas, vlees en eieren zie ik voorlopig niet op raken. In plaats van de volle 80% te exporteren kunnen ze mooi ónze maagjes blijven vullen.

Het enige waarover ik me nu opeens licht zorgen begin te maken, omdat je in tijden van nood de mens weer iets beter leert kennen, is: stel dát er tekorten ontstaan door bijvoorbeeld import-inperkingen, je weet maar nooit en de voorraden in de magazijnen voortijdig leeg zijn geraakt door het buitenproportionele hamstergedrag van dit moment, wat dan? In sommige keukenkasten en diepvriezers klotsen sinds gister en vandaag de voorraden tegen de deuren aan, maar worden die dan sociaal gedeeld? Ik vermoed van niet.

Ik heb vandaag aardappels de grond in gedaan en wortels, hopelijk wordt dat wat, maar dan is corona waarschijnlijk al in zomerslaap en is het normale leven weer hervat.

Samenloop

Samenloop

14-03-2020 om 19:56

Blij

Normaal gesproken doe ik eigenlijk iedere dag booschappen, heb geen zin om vandaag na te denken over wat ik morgen wil eten. Maar zo'n anderhalve week geleden kreeg ik het, mede door Ad hier, lichtelijk op mijn zenuwen. In een gekke bui, want ondanks dat ik bij die twee grote rode bollen woon op die kaartjes die je overal ziet is het allemaal van de zotten om je heel druk te maken, ben ik toen een voorraadje aan gaan leggen. Ik kan zeker twee weken eten zonder boodschappen te hoeven doen. Ik schaamde me anderhalve week geleden al een beetje voor dit gedrag, want eigenlijk ben ik hier te nuchter voor en zit het niet perse in mijn karakter om me op te laten jutten door een of andere vent op een of ander forum.

En nu heeft een vriendin van me corona, ik heb drie dagen terug nog met haar een kop koffie gedronken. Ik zelf heb griepverschijnselen en aangezien ik in diep donker Brabant woon, word ik niet geacht me in de menigte te begeven. Natuurlijk kan ik ergens boodschappen bestellen en als het nodig is ga ik dat ook wel doen.

Het begint hier toch best een beetje gek te worden, verschillende gezinnen hier in quarantaine, bussen waar je niet meer langs de chauffeur naar binnen mag, evenementen die afgelast worden, scholen die dichtgaan en, in mijn ogen nog gekker: scholen die openblijven. We werken al een week op verzoek van de baas thuis en kind 1 heeft online les sinds afgelopen maandag. En ongeacht wat de overheid ervan vindt, kind 2 blijft vanaf maandag ook thuis. Ik geef ruiterlijk toe dat ik Ad een tijdje terug niet helemaal goed bij zijn hoofd vond, maar gezien de ontwikkelingen hier, ga ik het voorlopig even lekker vanuit mijn eigen fort aankijken. Wat de rest van Nederland daarvan vindt, mag de rest van Nederland lekker vinden. Met de kennis van nu vind ik het niet asociaal dat ik gehamsterd heb. Het zou wel heel asociaal zijn om nu naar de supermarkt te gaan!

Pennestreek

Pennestreek

14-03-2020 om 20:03

Samenloop

Dat is geen hamsteren. Vind ik. Hamsteren is 8 pakken rijst meenemen, terwijl dat niet in de aanbieding is. Twee weken vooruit kunnen is praktisch. Ik kan zelf wel een paar dagen vooruit, twee weken haal ik niet. Maar ik ga ervan uit dat dat ook niet nodig is. De bevoorrading zal wel gewoon doorgaan, en mocht er hier iemand ziek worden dan hebben we genoeg mensen in de buurt die boodschappen voor ons kunnen doen.

Raar toch?

Volgens de overheid moet iedereen een voorraad flessen water en houdbaar eten in huis hebben. Maar als mensen dat gaan kopen, is het weer niet goed.

https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten.aspx

Zonne

Zonne

14-03-2020 om 20:06

Dochter

100 pillen paracetamol is geen overdreven voorraad voor als je je niet lekker voelt?

Eet je vader die dingen als snoepjes of zo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.