Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Toch niet

Mijn apparaat is niet geschikt voor de e-books app van de bieb 😡

Zonne

Zonne

24-03-2020 om 09:16

best veel mogelijkheden

https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/tablet-smartphone/geschikte-apparaten.html

en via de browser? of anders de laptop of zo...

Zonne

Al mijn apparaten zijn te oud 😯 Tja, ik doe jaaaaaren met mijn mobiel en tablet.

Maar goed, nu de eindexamenreis en -feestjes voorlopig niet doorgaan, en de Ikea dicht is (☺), kan er wel een e-reader af.

@Emma

@Emma

24-03-2020 om 09:28

Sidney

Heb je die app Ebooks van de bieb? (Zoek Ebooks koninklijke bibliotheek in google play) Via die app kun je inloggen in de bieb en boeken lenen en downloaden, ook op Samsung tablet.

Zonne

Zonne

24-03-2020 om 09:30

e-reader

Nee, dan zou ik gewoon een nieuwe telefoon nemen!

Onze e-reader heb ik nog nooit aan de gang gekregen. Wat een onduidelijk ding.

Jo

Jo

24-03-2020 om 09:30

@ Kaaskopje

Het punt is dat jij zo makkelijk oordeelt over anderen, zoals mensen die hun kinderen zonder toezicht laten buiten spelen, egocentrische mensen die voor twee lege verf-emmertjes naar grofvuil gaan # 382
Maar dat jij schroeven (voor een klus die op zich kan wachten) wilt kopen is geen schande.
We moeten met zijn allen (dus ook jij) zo veel mogelijk binnen blijven. Ja, iedereen die gezond is (dus ook jij) wordt niet ontmoedigd om naar buiten gaan om een luchtje te scheppen (blokje rond in je woonomgeving). Maar dat is niet hetzelfde om voor niet noodzakelijke boodschappen naar de bouwmarkt te gaan en daar op je hoede te zijn of jij of andere consumenten zich aan de 1,5 meter regel houden. Hoe minder mensen er naar de winkels gaan, hoe makkelijker het is om deze regel toe passen.
Maar dat snap jij ook wel. Maar je wilt jezelf maar blijven verdedigen (aard van het beestje) en daarmee verkondig je alleen meer tegenstijdigheden.
Ga lekker met je man en hond en rondje, goed voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

@Emma

Ja, die app gaf het bericht dat-ie niet compatibel was met mijn tablet 😯.

Ik verzin wel wat, desnoods lees ik de boekenkast van onze dochters leeg. Fijne young adultboeken!

@Emma

@Emma

24-03-2020 om 09:40

Sidney

"Ja, die app gaf het bericht dat-ie niet compatibel was met mijn tablet 😯."

Ow das balen. Maar ja straks ga je nog een heel nieuw genre mooi vinden

Tango

Tango

24-03-2020 om 10:03

Corona-verhalen

Ik lees (te) veel over Corona denk ik. Gisteren las ik 2 verhalen over mensen die het zelf hadden. 1 ging over een man van 39 die zei dat hij al 8 dagen geen minuut had geslapen door de ziekte.
Het andere ging over een meisje van 16 met corona. Ze lag in quarantaine in huis, haar familieleden mochten alleen met videobellen contact hebben met haar. Ze was heel ziek: heel moeilijk ademen, extreme keelpijn en hoofdpijn en overgeven. Maar niemand mocht dus bij haar komen. Ik ben al de hele tijd bezig met dit verhaal. Zou het echt kloppen? Ik zou het dus echt niet kunnen als moeder zijnde, zou nog liever het risico lopen om ook ziek te worden dan mijn kind niet te verzorgen. Ook al is ze 16 en misschien best zelfstandig.
Irritatie aan mezelf dus eigenlijk weer, dat ik zo met zo'n verhaal bezig ben. En inmiddels loopt mijn eigen dochter van bijna 19 te snotteren en heeft keelpijn.

Tango

'Ik zou het dus echt niet kunnen als moeder zijnde, zou nog liever het risico lopen om ook ziek te worden dan mijn kind niet te verzorgen. Ook al is ze 16 en misschien best zelfstandig.'

Eens. Dan maar burgelijk ongehoorzaam en een aso, maar mijn kinderen lijden niet in hun uppie.

Jo

Jo

24-03-2020 om 11:51

@ Tango

Wie zorgt er voor de moeder als zij ziek wordt?

Misschien zijn er nog andere kinderen in het gezin waar moeder ook voor zorgt.

Wie zorgt er voor de 16 jarige als die aan de beterende hand is en moeder in het ziekenhuis?

Rationeel blijven, ook in dit soort situaties.

Tango

Tango

24-03-2020 om 12:28

Sydney

Aso vind ik niet. Ik zou verder de deur niet uit gaan en gewoon bij haar op de kamer verblijven denk ik, zodat ik ook de rest van het gezin niet kan besmetten. Burgerlijk ongehoorzaam misschien, maar dat zou ik er voor over hebben...

vingerhoedje

vingerhoedje

24-03-2020 om 12:49

sydney- luisterboeken

Als je lid bent van de bieb kun je ook de luisterboekenapp gebruiken. Die kun je op je telefoon zetten. Ze hebben best een groot aanbod . Op dit moment ook toegankelijk voor niet leden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2020 om 13:53

Na een nachtje slapen, kan ik me voorstellen dat de schroeven verkeerd vielen. Ik moet ook accepteren dat de wereld nu eenmaal niet meer normaal is. Ik kan veel willen, maar daar blijft het nu even bij wat offline winkelen betreft en ik niet móet.

Op de schroeven-uitspraak ( geen actie geworden) na leef ik eigenlijk zo goed als in isolatie van de omgeving. Ik laat alleen de hond nog uit om 12-1 uur 's nachts en ik moet zeggen dat ik de sfeer buiten een beetje ongemakkelijk vind. Té stil, een stad met ingehouden adem. Op het platteland kan stilte vredig zijn, dit in de stad klopt niet.

Jo Hanna

Jo Hanna

24-03-2020 om 14:00

Ja, luisterboeken!

Gratis in deze tijd, ook voor niet-leden

https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterbieb.html

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

24-03-2020 om 14:44

Wonderlijk verhaal

Werkgever zei tegen werknemers: "Als er een lockdown komt, komen jullie maar gewoon werken. Ik betaal de boete wel." In dat bedrijf was ook een stagiair die het allemaal maar flauwekul vond, lekker met zijn vrienden bleef omgaan en op maandagochtend verhalen vertelde over zijn gezellige weekend. Sinds een collega hem erop aansprak vertelt hij die verhalen niet meer. Maar of hij het ook niet meer doet ....?

Ik zou me niet veilig en prettig voelen in een omgeving waar mensen zo weinig bewustzijn bij de situatie tentoon spreiden. Wat doen die allemaal in hun vrije tijd waardoor ik straks de klos ben?

Groet,
Jo Hanna

Andere mensen

Ik ben nog aan het werk: wij zijn leerlingen door het schoolexamen aan het krijgen. Daar hebben we nu wel meer tijd voor. Leerlingen nemen het niet allemaal even serieus maar zijn er goed op te sturen. Collega's blijven een kilometer bij elkaar uit de buurt. Angstige collega's en/of collega's met onderliggende gezondheidsproblemen worden niet meer ingeschakeld, degenen die minder bang en fitter zijn nemen het over. Wat mensen in hun vrije tijd doen, daar heb je geen invloed op. Ook niet dat er nog altijd mensen zijn de regels aan hun laars lappen. Die zijn er, die blijven er. Maar hopelijk is het feit dat de overgrote meerderheid zich er wel aan houdt al voldoende om het aantal besmettingen drastisch in te perken.
Of en hoe lang mensen zich overal aan houden hangt helemaal af van hoe het wordt gemanaged en hoe lang het lijkt te gaan duren. We kunnen de huidige situatie geen half jaar (of vier maanden) laten duren, dat houden mensen niet vol en dan ga je in de categorie "middel erger dan kwaal" vallen. Onze hoop is a) dat er toch een seizoenscomponent zit aan dit virus, b) dat er stiekem al een veel grotere onschuldige verspreiding heeft plaatsgevonden dan we nu denken en c) dat we straks de middelen hebben na de eerste piek om weer te beginnen met testen en isoleren, wat het enige is dat werkt tot er een vaccin is. Deze situatie volhouden tot er een vaccin is, zou ik onwenselijk en onmenselijk vinden. Maar het is niet aan mij, als er morgen wordt besloten deze maatregelen twee jaar te handhaven kan ik daar niets tegen doen.

vingerhoedje

vingerhoedje

24-03-2020 om 18:15

Jo Hanna-luisterboeken!

Die site bedoelde ik! Heerlijk.

Daarnaast zijn er ook een aantal mooie en interessante podcasts om te luisteren. ik heb de app van NPO1, daar staan mooie podcasts op.

@Emma

@Emma

24-03-2020 om 18:55

spotify

Op spotify staan ook een heleboel podcasts. De Bourgondiërs bijvoorbeeld is erg mooi

Hanne

Hanne

25-03-2020 om 08:58

In mijn directe omgeving

Ik heb drie voorbeelden.

Stewardessen die na repartiëringsvluchten geen maatregelen opgelegd krijgen om geen contact te hebben met de omgeving. Ze zijn in direct contact geweest met meer dan 400 mensen en daarmee een bron van besmetting.

Een stagiair in de gehandicaptenzorg, die boventallig moet komen, terwijl het terrein waar ze werkt in lockdown zit. Ik snap dat ze mensen nodig hebben, maar ze zouden dit toch ook met normale bezetting moeten kunnen regelen. Mensen met een verstandelijke handicap kun je niet op afstand houden. Het wordt anders als er personeelstekorten ontstaan, dan is het opschalen en iedereen die kan moet helpen, maar dit is niet noodzakelijk, met het risico van een besmetting tegen een kleine stagevergoeding.

Een manager van grote werkgever die iemand waarvan de partner koorts heeft tegen zijn medewerker zijn, geen zorgen we zijn hier veilig, je komt gewoon werken.

Hoe zouden jullie hierop reageren?

Grensgevallen

https://www.superguide.nl/nieuws/jeroen-pauw-niet-blij-met-corona-onthulling-aan-tafel-in-op1-tv

Huisarts in programma bij Pauw blijkt een positieve en zieke echtgenoot thuis te hebben en zelf op dinsdag ook besmet te zijn, getest vanwege klachten, maar inmiddels weer hersteld. Donderdag was ze weer hersteld en zondag dus in de studio met plannen om maandag op afstand/telefonisch weer aan het werk te gaan.

Dat gaf nogal wat zichtbare ontzetting aan tafel.

Het lijkt mij dat zolang je een zieke partner thuis hebt dat je toch zelf ook thuis blijft vanwege besmettingsgevaar van anderen. Tenzij je inderdaad een geringe kans maakt om anderen te besmetten en je aan extra voorzorgsmaatregelen kunt houden zoals in de gezondheidszorg.

Pooh bear

Pooh bear

25-03-2020 om 09:25

Hanne

Dat van die manager kan natuurlijk echt niet dat zou ik als werknemer niet accepteren. Is ook heel dom van die man straks heeft hij in plaats van 1 zieke werknemer een heel bedrijf dat ziek is.

Die stewardess geen idee denk dat er heel mensen risico’s lopen zonder dat ze thuis moeten blijven helaas. Volgens mij hoeft er hier niemand thuis te blijven als ze niet op zijn minst verkouden zijn of als je partner verkouden is. Denk dat het veel problemen had gescheeld als ze in het begin iedereen uit Italië al hadden verplicht te blijven voor 2 weken.
Mijn dochter is zelf zo’n stagiaire liep stage op de dagbesteding die is dicht dus nu loopt ze op de afdeling. Maar ze is vooral blij dat ze nog stage mag lopen 2 dagen per week.

Hanne

Hanne

25-03-2020 om 09:56

Pooh bear

Die stage is voor mij ook een van mijn kinderen en hij gaat wel, dat is niet de issue. Maar het is iemand die boventallig staat, waarbij ik me afvraag of hij op dit moment op een enkele manier iets toevoegt. Geen tijd voor begeleiding, onrust op een groep. Waarom zou je dat laten doorlopen. De ouders van de cliënten mogen niet komen, maar een stagiair die boventallig is wel.

En die manager denkt alleen aan zijn eigen prestaties. Het is geen vitaal beroep, waarom zou je dit doen? Maar wat doe je als werknemer, je hebt geen keus. Want anders ga je toch gewoon naar huis.

Het is inmiddels dacht ik achterhaalt dat je geen corona kunt krijgen tenzij je klachten hebt. En met al die mensen in dat vliegtuig heb je iig geen 1,5 meter afstand gehouden. Daarmee creëer je toch nieuwe haarden van besmetting of is dat te dramatisch?

Niki73

Niki73

25-03-2020 om 10:30

Hanne

Wat doe je als werknemer? Ik zou me ziek melden. Dit is totaal onverantwoord!

Hanne

Hanne

25-03-2020 om 11:59

niki73

Eens, dat zou ik doen, maar voor deze persoon was het toch aanmerkelijk ingewikkelder, want zijn manager accepteerde zijn ziekmelding niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2020 om 12:34

Toch weer gedrag

Man doet de boodschappen en komt elke keer toch met een irritatie thuis. Gisteren: oudere dames die snoekduiken nemen tussen andere klanten door, óndanks heel duidelijk winkel beleid. Vandaag bouwvakkers die op elkaar wachten (sympathiek), maar pontificaal de inpaktafels bezet houden en na opmerkingen daarover zeiden "nou ehhhh... rustig aan hoor, wij zijn aan het werk en (samengevat) lomp gedoe wat eigenlijk moest aangeven "effe dimmen, wij hebben een vitaal beroep".

Maar ook een complimentje. Ik mag niet observeren 😁, ik signaleer dus, dat kinderen wel instructies krijgen en dag na dag beter lijken te weten hoe te doen. Ik zie ook nadrukkelijk vaker ouders op de bank in de buurt van hun kinderen.

Pooh Bear

Pooh Bear

25-03-2020 om 13:20

Hanne stage

Oké dan is het wat anders. Mijn dochter is niet boventallig ze kunnen haar goed gebruiken. Verder zit ze in haar examenjaar op wat stage opdrachten na heeft ze alles al afgerond.
Ze hoopt nu dat ze haar stage opdrachten nog wel kan afronden voor haar examens.
Dan is ze helemaal klaar.

Hanne

Hanne

25-03-2020 om 13:39

Wat als..

Poo Bear,

Wat als op diezelfde stageplaats dan corona wordt vastgesteld? In de gehandicaptenzorg zijn geen grote voorraden beschermende materialen aanwezig.

Hoewel ik het begrijp dat het voorkomt, vind ik dat een stagiair altijd boventallig moet zijn, anders gebruik je hem of haar als volwaardige kracht.

Natuurlijk is het fijn voor je dochter om haar stage af te ronden.

Brabander

Brabander

25-03-2020 om 13:59

kaaskopje oudere dames en heren.

Over die oude dames, misschien er bij sommige spraken van beginnende dementie? Mijn moeder heeft forse geheugenklachten. Wij leggen elke dag uit wat het coronavirus inhoudt en dat ze liever niet alleen boodschappen doet omdat ze vergeet om afstand te houden. Maar ze woont alleen thuis, en regelmatig is ze toch even naar de winkel gegaan. Ze houdt zich waarschijnlijk niet aan de afspraken want die vergeet ze gewoon weer. Wij kunnen niet heel de dag naast haar zitten. Wij spreken haar meerdere keren per dag en proberen te voorkomen dat ze gaat.
Zij is echt geen uitzondering. De grootste groep mensen met (beginnende) dementie woont nog thuis. Vaak ook zonder diagnose. Die kunnen misschien heel asociaal overkomen, maar kunnen hier niks aan doen. Super ingewikkeld!

Mi Goreng

Zoon heeft zelf, nadat het bij verschillende supers uitverkocht bleek, zijn Mi Goreng bij een Toko gevonden. Zelfs in een nieuwe smaak, Mi Goreng Rendang, en in een pakket dat veel goedkoper bleek dan in de supermarkt!

Hier bleek toch een aantal zaken niet aanwezig bij de week bezorging van AH. Dus gaat dochter daar in het weekend nog voor naar de supermarkt.

Het is even wat gedoe, maar goed, tijd genoeg inmiddels.

Hoewel zoon net een week uitstel gevraagd heeft voor een paper. Hij vind eindelijk de rust en de routine om al zijn vergaderingen, colleges, papers en werkjes te plannen en te coördineren thuis. Ook thuis raakt hij snel overprikkeld nu alles anders gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.