Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Marli Huijer de dokter

"Zelf valt ze in de risicogroep"

Bovendien hebben ze artsen nodig van wie de BIG registratie nog geldig is.

Even wat roepen om iemand in diskrediet te brengen.

Ze doet er beter aan om met haar risico de ziekte niet op te lopen omdat je met onderliggend lijden meer kans hebt op het ernstiger, en op de IC, als belasting voor het zorgpersoneel, doormaken van de ziekte.

Pennestreek

Pennestreek

23-03-2020 om 13:56

Maar Kaaskopje

het hangt toch ook maar van je wijk af, of het lukt een ommetje te maken en voldoende afstand te houden? Midden in de Bijlmer wordt het toch wat krap op straat vermoed ik als iedereen een ommetje in zijn/haar eigen wijk gaat maken. Bij mij in de omgeving zou denk ik ook slecht lukken. Als ik daarentegen 10 minuten verderop fiets is er plek zat. Maar dat zou volgens jouw (!) maatstaven niet mogen. Ik snap nog steeds niet waarom je zo hamert op 'eigen wijk'.
Nee, en masse naar het strand is niet verstandig. Wel verklaarbaar, zo op zo'n zonovergoten zaterdag na de eerste week gezamenlijk huisarrest. Dan werkt het imho niet om daar zo boos over te doen. Mensen vinden allemaal dat ze recht hebben op frisse lucht en ik kan ze daar geen ongelijk in geven. Sterker nog, ik denk dat het heel belangrijk is om af en toe even tussen de muren van je huis vandaan te komen. Alleen moeten we met zijn allen wennen aan deze nieuwe situatie. Het zag er zondag ook al heel anders uit, en niet alleen omdat de toegangswegen dicht waren. Nederlanders reageren alleen over het algemeen niet zo heel goed op autoritair optreden. Dat ziet onze regering heel goed. Zij doen niet voor niets een appel op ons gezond verstand ipv een totale lockdown af te kondigen.

Pennestreek

Pennestreek

23-03-2020 om 14:02

En rare regeling

daar in Spanje, als ik jou goed begrijp. Je mag niet bestellen, wel zelf naar de winkel om je boodschappen te kopen, en daarna komt iemand het brengen? Welk probleem wordt er dan opgelost?

En nog even terugkomend op "Als iedereen híer doorgaat...": 'iedereen' houdt zich voor een heel groot deel wel keurig aan de door de overheid afgegeven richtlijnen. Er zijn er altijd die tegendraads zijn. En die verpesten het zoals altijd voor de rest. Maar dat is gelukkig toch nog steeds een kleine minderheid. En die zullen zich ook onder een algehele lockdown uit proberen te wurmen. Daar gaat zo'n rampenplan echt niks aan veranderen hoor. Maar een lockdown heeft wel heel veel andere nare effecten, die we nog heel lang gaan voelen. Om maar wat te noemen: als de economie op zijn gat ligt zullen we niet alleen met zijn allen geen pensioen meer ontvangen, maar zal er ook op de uitkeringen bezuinigd moeten worden. Ook een overheid kan niet uitgeven wat er niet is. En al helemaal niet als er in het buitenland ook niks geleend kan worden omdat daar ook grote financiële tekorten zijn...

Raar Kaaskopje

'Ik kreeg net bericht van het contact van mijn moeder. Ze zou boodschappen bestellen bij de supermarkt voor mijn moeder. Maar dat kon niet. Je moet ze daar kopen en dan brengen ze het voor je naar je huis. De dame in kwestie besloot toen maar zelf te gaan. Maar dat kan niet zomaar. Ze heeft de politie gebeld voor toestemming om van de ene gemeente naar de andere te mogen gaan voor het halen en brengen van boodschappen van en voor een hoogbejaarde. Die toestemming kreeg ze. '

Dus omdat ze toestemming kreeg van de politie, is er ineens geen risico op besmetting?

zebra

zebra

23-03-2020 om 14:05

het is een zoektocht

naar wat nog wel verantwoord is en wat niet. Volgens mij is het niet verkeerd om een frisse neus te halen, de een doet dat het liefst op het strand, de ander in het bos en zo zijn er nog wel plekken waar dit mogelijk is, mits je genoeg afstand houdt. Bij ons in de buurt kan ook gewandeld worden, ik heb er nog geen gebruik van gemaakt maar we hebben ook een fijne achtertuin en daar heb ik, op dit moment, nog genoeg aan.

In de supermarkt proberen we om afstand te houden maar soms lukt dat nét iets minder goed, komt er net iemand met een karretje de hoek om waar ik zelf net sta. Of er komt iemand met een container om vakken te vullen. We doen allemaal ons best maar soms lukt het niet altijd zoals het hoort. Je mag niet hamsteren maar uiteraard zijn er ook mensen die boodschappen mee nemen voor andere mensen, dan heb je al een vollere kar. Ik denk dus niet dat het altijd onwil is maar ook nog een kwestie van wennen aan deze situatie.

Pluk

Pluk

23-03-2020 om 14:51

Was het wel zo hutje mutje?

Ik zag beelden van een markt en bij dat Amsterdamse bloesembos waarvan ik dacht dat het te druk was. Maar op andere beelden van het strand en de natuur zag ik behoorlijk wat mensen lopen, maar alleen gezinnen bij elkaar. De rest netjes op afstand van elkaar. Overigens zag ik maar weinig jongeren en veel meer gezinnen en oudere stellen. Dus waar dat gezeur tegen jongeren vandaag komt? Ik heb het idee dat mensen die heel graag een lockdown willen dat met nogal suggestieve beelden en teksten proberen te bewerkstelligen.

Overigens denk ik dat een lockdown alleen in de steden zinnig is. Hier op het platteland is zoveel ruimte. Hier hoef je niet hutje mutje het park in om wat frisse lucht op te snuiven.

Ik ben niet bang voor een lockdown, ruimte genoeg in en om het huis, plus een hond. Maar voor mensen in de steden zonder tuin is dat toch niet te doen? Zie je het voor je, vooral op drie hoog achter, complete (en soms hele grote) gezinnen opgesloten? Dan vallen er doden op een hele andere manier. Ik denk dus ook niet dat het tot een lockdown komt. Ik gok op sluiting van de bouwmarkten, samenscholingsverbod en boetes bij overtreding.

Hutje mutje

Dat was ook de tekst van Femke Halsema in Buitenhof. Je kunt van mensen in de stad met gezinnen met kinderen in kleine flats niet vragen om binnen te blijven.

Je kunt wel vragen om met beleid je te verplaatsen als je buiten bent. En een dringend beroep te doen, zonodig uiteindeljk handhaven, om dat gespreid te doen.

bicyclette

bicyclette

23-03-2020 om 16:55

'massaal naar het strand'

Mensen gaan individueel naar het strand - om er vervolgens achter te komen dat ze niet de enigen zijn. Idem voor sommige natuurgebieden. Ze gaan daar niet 'in grote groepen' naar toe, zoals door sommigen wordt gesuggereerd.

Eens met de oproep om niet zo snel te oordelen.

Van jezelf weet je welke afwegingen zich in je hoofd afspelen, waarom je bepaalde keuzes maakt. Van anderen zie je alleen maar het gedrag. Over hun persoonlijke situatie en afwegingen weet je niets. Bestempel het niet te snel als asociaal of egoïstisch.

Ik prijs mijzelf gelukkig met een ruim huis en tuin, pubers die zichzelf uitstekend kunnen vermaken en genoeg laptops. Als we de straat niet meer op mogen, dan is dat vervelend, maar we redden ons wel. Maar je zou maar een paar stuiterballen thuis hebben, geen eigen buitenruimte en ook geen wijk waar je kids even lekker kunnen uitrazen. Dan 'moet' je wel naar het Amsterdamse bos. Vondelpark of wat dan ook maar.

(en ja, natuurlijk heb je mensen die het nog steeds niet willen snappen, maar dat geldt echt niet voor alle strand-wandelaars)

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 17:25

AnneJ

Maar dat moet ze toch gewoon manmoedig accepteren? Daar is ze toch zo’n voorstander van? Immigratie, virussen, moeten we allemaal gelaten over ons heen laten komen. Klimaatverandering niet natuurlijk, dat is veel erger

Flauw Ad

Ook onze burgermoeder zoekt een verstandige balans. En als het OMT besluit tot ernstiger maatregelen zal ze dat doen. Ze is helemaal niet bezig met gelaten niets te doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 17:53

AnneJ

Burgermoeder? Het ging toch over die Marli?

Lol

Nee Ad, we waren inmiddels bij Femke Halsema 😂😂😂

Jo

Jo

23-03-2020 om 18:12

Schroefjes

Stuur een appje naar je buren of wie dan ook in je omgeving….
Kunnen ze aan de buitendeur hangen en je man op zijn honden uitlaat route ophalen.

Dat je bezorgt bent om je moeder dat kan ik nog begrijpen.

Maar überhaupt afwegen of je schroefjes gaat halen of plantjes terwijl je zelf bij de risicogroep behoort, daar kan ik met mijn pet niet bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 18:24

Sydney

Ik niet dus

Ook Marli Huije niet

Marli Huijer pleit ook niet voor over je heen laten komen maar voor balans. Ergens zijn er grenzen aan wat je in ieders leven of jou persoonlijke leven wenst aan invasieve gezondheidszorg. Het heeft ook altijd namelijk consequenties, bijwerkingen en, zie Foucault, dehumaniserende disciplinerende effecten op de persoon en op de samenleving.

Dat is een discussie die je wil voeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 22:34

Sydney

Ook in Spanje laten ze ouderen nier verhongeren en moet men boodschappen doen. Maar je moet kunnen aantonen dat je uit noodzaak buiten bent en niet voor een luchtje scheppen. Mijn moeder is 90 jaar, een risico leeftijd dus, de andere dame mag boodschappen doen. Maar omdat het in een andere gemeente was, moest er toestemming gevraagd worden.

Tango

Tango

23-03-2020 om 22:43

Pluk

Jij had aardig gelijk met je voorspelling: Ik gok op sluiting van de bouwmarkten, samenscholingsverbod en boetes bij overtreding.
Ik weet alleen niet of die bouwmarkten nu sluiten, en tuincentra?
Voor de rest had je zeker gelijk.
Ik weet nou niet of ik liever dit heb of een paar weken een echte lockdown. Tot 1 juni is echt nog wel een heel eind! Ik ben ook heel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren. Of dat thuisonderwijs ook echt tot 1 juni door moet gaan, want dat gaan veel ouders echt niet redden volgens mij...
Aan veel ergernissen gaat in ieder geval een einde komen. Het hamsteren misschien nog niet, maar wel die gezinnen die nog steeds de supermarkten bezoeken. Vanmiddag in de supermarkt kwam ik er zeker nog 2 tegen. Een stel (man en vrouw) met een kind. In 1 geval zelfs een moe en jengelend kind (misschien wel ziek?). Dat was dus een dubbele ergernis.
De vakken waren ook nog veelal leeg: ik had keukenrollen nodig, die waren er niet. Nu moet ik dus mijn toiletpapier als keukenrol in gaan zetten zodat ik daar binnenkort weer tekort van heb
Nootjes waren ook ineens schaars. Dochter wilde graag pistachenoten, waren niet te krijgen?!
Pfff, ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die boodschappen halen een uitje vinden, ik vind het momenteel alleen maar ergernis.
Ik heb meer genoten van de avondwandeling/fitness met een vriendin en onze dochters. Was ook de laatste keer voorlopig, want we waren met 4 en dat mag dus ook niet meer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-03-2020 om 22:43

Gelukkig

We mogen van Rutte cs gewoon nog een rondje lopen. En kinderen mogen buiten spelen.

Wel eens met de aangescherpte maatregelen trouwens.

Pluk

Pluk

23-03-2020 om 22:56

Bouwmarkten

Inderdaad zat ik er dicht bij. Bouwmarkten mogen nu indien nodig ook door de burgemeester worden gesloten.

Ik vraag me alleen af tot welke leeftijd kinderen buiten morgen spelen. Zou dit ook nog voor mijn 15-jarige gelden?

Renate

Renate

23-03-2020 om 22:59

Tot

12 jaar, hoorde ik.

Uitzondering bijeenkomsten

Dat er een uitzondering gemaakt kan worden op het verbod op bijeenkomsten voor begrafenissen snap ik, da's een bijeenkomst die je niet kan uitstellen en waarbij je als het kan de naaste familie bij wil hebben. Maar wat kerkelijke bruiloften ook onder die uitzondering vallen vind ik echt wereldvreemd. Waarom?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 23:58

Dat je in de risicogroep valt, wil niet zeggen dat je automatisch méér binnen moet blijven dan een ander. Ik ben op zich wel gezond, mijn weerstand is normaal. Dus dat ík schroeven wil kopen is geen schande. Ik schat dit, als iedereen zich gedraagt, als veilig in. Er is genoeg ruimte voor de noodzakelijke 1,5 meter afstand. Dat mensen negeren dat ze die afstand moeten hóuden zorgt ervoor dat het voor mensen die meer risico lopen (meer dan ik ook) onveilig wordt.

Ik wilde geen plantjes in de winkel kopen hoor. Op zich graag, maar nu probeer ik eens wat online.

Renate

Renate

24-03-2020 om 00:03

vond ik ook raar, vooral omdat een kerkelijk huwelijk alleen na een wettelijk huwelijk plaats mag vinden. Dus zoals het nu geformuleerd is, kerkelijk huwelijk, hebben alleen degenen die al wel voor de wet getrouwd zijn, maar nog niet voor de kerk, er iets aan. En als het wel op alle huwelijken ziet, die kun je uitstellen. En dat gebeurt ook massaal, want mensen willen het toch vieren. Alleen de gratis/goedkope huwelijksvoltrekkingen gaan door, want dan is er toch geen feestelijke bijeenkomst.

Geen irritatie, wel jammer

Ik ben door mijn stapel biebboeken heen ... Klein leed natuurlijk, maar toch.

Sydney

Ik kan online ebooks lenen bij mijn bieb.

Rosie

Misschien moet ik inderdaad toch eens overstappen op een e-reader.

Sydney

Heb je een iPad? Daar kan het ook op.

Geen iPad helaas

Wel een samsung tablet ...

Zonne

Zonne

24-03-2020 om 07:41

Ebooks

Ik lees ze op een android telefoon via een bieb app.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-03-2020 om 08:27

Sydney

Je kunt ebooks lezen op alle tablets en smartphones.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.