Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Tsjor

Net als na 9/11 in Amerika geven mensen met het grootste gemak vrijheden op die ze daarna nooit meer terugkrijgen. Juist in een crisis waarin onder druk moet worden beslist en de angst hand over hand toeneemt is het belangrijk om WEL de vraag te blijven stellen: hoe hoog is de prijs en kun en wil je die als maatschappij betalen?
Om daar dan alleen die paar woorden uit te halen over acceptatie van sterven en de rest te negeren is een tactiek die me vaker opvalt. Net als het op de persoon spelen “Die Marli Huijer is diep gestoord.” Dat vind ik niet. Ze stelt valide vragen in een samenleving die wordt geregeerd door angst. De vragen hoeven je niet te zinnen en de antwoorden die je erop geeft zullen altijd verschillen. Maar dat maakt iemand nog niet gestoord.

Kaaskopje

'En ja het is een vervelend idee dat "we" nu iets van elkaar vinden. Ik doe daar, sorry, ook aan mee. Maar ik vind dat een flink aantal mensen daar aanleiding toe gegeven heeft en nog steeds geeft.' Dan wordt het dubbelop: niet alleen worden zij de vijanden, maar het is ook nog eens hun eigen schuld dat zij de vijand worden. Dan giet je het in beton en haal je elke ethische rem weg.
Ik denk dat veel mensen denken dat hun gedachten uniek zijn, allemaal eigen keuze. Ik ga de schuur opruimen (heb ik ook gedacht) en breng het dan weg. Ai, heel veel mensen hebben de schuur opgeruimd en allemaal op hetzelfde moment. Idem, er wordt om me heen veel geklust.
Vergelijk het met de arbeidsverdeling: iedereen maakt geheel zelfstandig en in onderling overleg een eigen keuze en allemaal komen ze uit bij hetzelfde: hij werkt 100%, zij 50%. en toch denken we dat we allemaal uniek en geheel zelfstandig in alle vrijheid hebben gekozen.
Zo gaan we ook naar het strand. In je hoofd zitten dan beelden van de weidse zee en ruime zandvlaktes. Niet van overvolle parkeerplaatsen en hordes mensen.
Ik kan me daar neit zo druk om maken. Ja, vervelend, goed dat het gesignaleerd wordt en goed dat er een waarschuwing voor afgegeven wordt. Maar deze mensen zijn geen 'daders'.
Iets anders is het voor de mensen die bewust feestjes gaan houden. Als een soort signaal van het instortende rijk: na ons de zondvloed, zoiets. Daar kan ik weinig mee. Moet je dan politie-invallen gaan organiseren? Of van buitenaf de deur op slot houden door er een militair voor te zetten? Ik hoop dat dat soort vragen opgelost worden door mensen die niet vanuit hun onderbuik reageren, maar met rationele ijkpunten (wat is het probleem, wat willen we oplossen) werken.

Tsjor

Hee Ad ik ben het met je eens!

“De partiële lockdowns zijn maar tijdelijk” zeg je. Dat denk ik ook. We zullen een tijd moeten schipperen: maatregelen versoepelen tot het aantal besmettingen weer toeneemt, dan weer invoeren, langzaam versoepelen, weer opschalen. Je moet dat zo doen dat de maatschappij het volhoudt.

Met je opmerkingen over de piramide ben ik het niet eens. De meesten van ons verkeren niet in fysiek gevaar door dit virus. Zelfs bij 75 procent besmetting en 20 procent daarvan ernstige klachten zal uiteindelijk 85 procent van de bevolking niet meer klachten hebben dan een stevige verkoudheid/ griep. Het is geen supervirus dat de bevolking gaat uitroeien. Niet alles hoeft ondergeschikt te worden aan de bestrijding ervan. We moeten blijven nadenken over de consequenties op de langere termijn van wat er nu gebeurt.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 08:31

AlisonH

“Die Marli Huijer is diep gestoord.”

Ze is dokter geweest. Laat ze zich aanbieden bij een ziekenhuis en zich nuttig maken. Kijken of ze er nog wat van op steekt.

Temet

Ik dacht ook aan zoiets. Achteraf zullen we allemaal weten wat het beste was geweest. Hopelijk schrijft iemand dat dan op voor de volgende keer.

Tsjor

AlisonH

'Om daar dan alleen die paar woorden uit te halen over acceptatie van sterven en de rest te negeren is een tactiek die me vaker opvalt.' Misschien was ik het met de rest wel eens. Ik vond zelf alleen de opmerking van Rutte: we focussen niet op sterfte, maar op ic-capaciteit helder en zinnig. In die visie zit overigens de acceptatie van de onvermijdelijkheid van de dood in.

Tsjor

Tja Ad

'Ze is dokter geweest. Laat ze zich aanbieden bij een ziekenhuis en zich nuttig maken.'

Je trekt je zelf niks aan van wat anderen zeggen, maar bepaalt wel wat anderen moeten doen.

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 09:43

Temet

Ja, ik ben het eens met je plan. Betekent wel dat ik mezelf moet isoleren, dat gaat nog verder dan mijn huidige quarantaine. Overigens is de kans vrij groot dat ik toch al in de caravan op de oprit ga wonen als de schoolsluiting voorbij is en het virus nog niet. Want ik zou niet weten hoe ik mezelf dan in 1 huis moet isoleren, anders dan op de oprit gaan wonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 09:47

Tsjor

Kijk jij tv? Het nieuws staat bol van berichten, juist ook van patiënten die roepen "blijf thuis!". Er wordt schande gesproken van het eigenwijze gedrag van hen die dat laten zien en ik vind dat terecht. Hoe moeilijk is " blijf thuis!"? We moeten elkaar daar wél op aanspreken.

Ik denk nu bij alles " kan ik dat maken?" Dus ja ook als ik over die schroeven nadenk. Waar gaat het over tenslotte. Bovendien stel ik mezelf bloot aan het risico, waarom zou ik zoveel mazzel hebben dat ik het niet krijg ? Dat geldt voor iedereen die hier schrijft en leest. Doodgaan zullen we niet (ik klop af, want de jongste doden zijn ongeveer even oud ), maar ellendig kan het wel worden.

Als mensen denken dat ze uniek zijn, zouden beelden van afgeladen stranden, bossen en parken op tv eye-openers moeten zijn. Maar zelfs dan trekt men er nog massaal op uit. Idioot!

Waarom zijn feestjes anders dan je aansluiten bij de massa? Ik zie het niet. Het is allebei egoïstisch.

Kaaskopje

Jullie blijven zelf toch ook niet thuis? Wandelingen van 3 a 3 uur met de hond zijn niet beter dan ern half uur rennen in het bos. Dus waarom verwacht je dat van anderen wel?

mirreke

mirreke

23-03-2020 om 09:58

Vriendjes komen langs en er wordt uitgebreid gespeeld

lees ik. En men gaat in groepen naar het strand...
Volgens mij nu niet meer want het is echt niet meer de bedoeling.

Ondertussen zijn in Duitsland samenscholingen van meer dan 2 mensen verboden... (buiten mensen die deel uitmaken van hetzelfde huishouden). Althans, er is toe opgeroepen om dat niet te doen. Alweer via een zeer mooie toespraak van Angela Merkel.

En het mooie is, mensen doen dat. En dan hoeft het niet verplicht. Dan kun je nog steeds buiten gaan wandelen.

Hetzelfde met de oproep om niet te gaan hamsteren. Dat doen mensen dus ook niet. In de supermarkten overal bordjes ter herinnering, dat je spullen alleen in 'haushaltüblige Mengen' mag aanschaffen.

Ondertussen heeft mijn partner het afgelopen weekeinde al twee keer een schreeuwende en slaande ruzie in een winkel meegemaakt. In Nederland...

Maar over ergernissen. Wat ik juist vooral internationaal lees is: erger je niet zo aan elkaar. We zijn hier allemaal de dupe van. Mensen reageren vaak heel anders, Dat kan komen door angst, door nog niet kunnen of willen inzien dat hun fijne leven toch echt de komende tijd moet worden aangepast, of juist omdat ze er wel het fijne van afweten en zich goed aan de afspraken houden. Laten we elkaar dat nou gunnen. In plaats van boos worden, is begrip tonen en wat humor een fijnere reactie die ook helpt de vijandigheid te doorbreken.
Ik merk om mij heen veel meer begrip en aardigheid dan hier. Maar goed, dat is waarschijnlijk ook omdat mensen hier hun zorgen uiten...

Pennestreek

Pennestreek

23-03-2020 om 10:01

Kaaskopje

zie de post van Tsjor. Mensen zijn natuurlijk egoïstisch, dat zijn we allemaal diep van binnen, de een wat meer dan de ander, maar in de basis denken we vooral en eerst aan onszelf. Als jij met je 3 kleine kinderen op een flatje in Amsterdam na een week harstikke gek aan het worden bent, rij je in het weekend naar Zandvoort. En als je daar met 3 jengelende kleuters op de achterbank aankomt, en je ziet daar een volle parkeerplaats, dan haal je eens diep adem en laad je vervolgens toch het hele spul maar uit, want terug naar huis is geen haalbaar plan. Dat is niet willens en wetens volgens een vooropgezet plan een risico nemen, dat is een heel menselijke behoefte aan licht en lucht en ruimte en afleiding. En daarom is je aansluiten bij de massa dus wél anders dan nu een feestje organiseren.

Ik hoop van harte dat de overheid zich niet verder onder druk van allerlei groeperingen laat verleiden verdergaande maatregelen te treffen. Leven in een maatschappij zoals Ad die voor ogen heeft, dát vind ik een nachtmerrie.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:04

Alisonh

Het is geen supervirus dat de bevolking gaat uitroeien===

We weten nog helemaal niets over de uiteindelijke cijfers. Waar verstandig wordt gehandeld is het al een drama. Hoe is dat in landen waar de toespraakjes nog stééds lacherig zijn? Wat medische mogelijkheden betreft nóg beperkter, geloof in medicijnmannen groter is dan in de wetenschap, in krottenwijken enz..

Ik heb gisteren begrrpen dat fit virus pas oo natuurlijke wijze verdwijnt als er een nieuw virus opduikt. Zolang de mens dieren houdt, dlacht en eet, blijft dit fenomeen zich voordoen. De Spaanse griep was pas na een kleine 40 jaar uitgestorven. Torn brsk rr een andere virus

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:06

Te snel...

andere griepgolf moet het zijn, uit.

Sorry voor de nu onverbeterde fouten.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:16

Pennestreek

Ik vind het oprecht rot om ook minder aardig tegen jou te zijn, maar ook dit "Als jij met je 3 kleine kinderen op een flatje in Amsterdam na een week harstikke gek aan het worden bent, rij je in het weekend naar Zandvoort."... néé, je blijft ook met krijsende kleuters dan in het auto en rijdt door. Echt ik snap niet hoe dit nog vergoelijkt wordt. Door je in massa's te begeven besmet je elkaar. Zo simpel is het. Denk niet dat jij daar niet aan bijdraagt.

Ik hoorde laatst een zinnig advies. Gedraag je alsof je besmet bént. Ga je dan nog met 3 kleuters hutje mutje eropuit?

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 10:25

Strand en bos

Zelfs ik vind het nogal gezanik over die stranden en bossen. Je kunt elkaar daar prima ontwijken. Je moet alleen wel met een boog om anderen heenlopen en niet gezellig in de rij gaan staan bij de viskraam.
Ik krijg het idee dat enkele mensen het nu verpesten voor de grote groep.
En bossen zijn van iedereen geloof ik, wist niet dat er "gewoonterechtclaims" op rusten? Als je vindt dat er teveel "indringers" in je bos zijn, dan kun je zelf ook prima rechtsomkeert maken.

Pennestreek

Pennestreek

23-03-2020 om 10:26

Kaaskopje

En waar heb je die wijsheid vandaan, dat dit virus pas verdwijnt als er een nieuw virus opduikt? Het lijkt mij erg sterk namelijk. Dat zou namelijk betekenen dat er maar 1 virus tegelijkertijd actief kan zijn in een populatie. Lijkt mij zeeeer onwaarschijnlijk. En ook het idee dat alle virussen afkomen van vee dat gehouden wordt voor de slacht lijkt me, laat ik het vriendelijk houden, niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd.

Ik ben met je eens dat massa's niet verstandig zijn op dit moment. Maar ik kan me echt wel verplaatsen in mensen die een andere keuze maken. En ik weet dat er hele volksstammen zijn die gewoon helemaal niet nadenken. Ik weet niet wat erger is. In ieder geval zullen we het moeten doen met alle mensen in onze maatschappij.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:28

Pennenstreek

Van wetenschappers in Tegenlicht.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 10:33

Pennestreek

"En waar heb je die wijsheid vandaan, dat dit virus pas verdwijnt als er een nieuw virus opduikt? Het lijkt mij erg sterk namelijk."

Dat lijkt me ook niet waar. We worden continu belaagd door allerlei virussen tegelijk. De rest van Kaaskopjes verhaal ben ik het wel mee eens.

Extra blij dat we geen hond hebben maar alleen parkieten. (met genoeg voorraad voer)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:36

Openbare ruimte

Is inderdaad van iedereen. Kijk even naar beelden van Spanje en Italië of mensen nog steeds mogen vinden dat het hun recht is om daar te zijn. Wij hebben nóg de gelegenheid om daar op eigen verantwoordelijkheid mee om te gaan. Blijkbaar is dat ingewikkeld.

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 10:40

Ja Kaaskopje

En ik krijg de indruk dat jij denkt die rechten uit te delen.
Afstand houden, dan is er ruimte genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:47

Ad Hombre

Als ik lieg lieg ik in commissie. Het gaat om griepvirussen, die elkaar kennelijk verdringen. Kijk Tegenlicht, zou ik zeggen.

En ja, ook huisdieren zouden bij kúnnen dragen. Maar dieren slachten schijnt toch wel hét moment van virusfeestjes te zijn. Op de markten in Azië, je hebt ze vast gezien, is er totaal geen bescherming tegen overdracht van virussen, vandaar dat ze bron zullen blijven van uitbraken. En de ene sars schijnt de andere dus op te volgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 10:55

Ik weet het goed gemaakt

Het is mijn goed recht om mij te ergeren en verbazen. Het is jullie goed recht om dat irritant te vinden. Ik geef weer wat men tegen ons zegt
Ik bedenk het niet, zoveel kennis heb ik niet van mijzelf. Ik luister gewoon goed naar diegenen die hiervoor geleerd hebben. En nu ook naar ervaringsdeskundigen. Over een paar maanden kunnen we de balans opmaken.

Tabitha

Tabitha

23-03-2020 om 11:29

Kaaskopje

Waarom hebben jullie wel het recht om 2 a 3 uur met je hond buiten te lopen? Dat beest kan ook in je achtertuin een beetje rondrennen en poepen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 11:32

Tabitha

Heerlijk, elkaar aanvallen alsof er niets belangrijkers is!

Aanvallen zul jij gelukkig nooit doen, dat siert je dan weer.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

23-03-2020 om 11:42

Kaaskopje mag van mij best een rondje met de hond lopen. Maar ik vind het wel een beetje hypocriet om mij van alles en nog wat te beschuldigen als ik 1 keer in de week een rondje in een bos loop waar je bijna niemand tegenkomt.
En misschien ben ik wat lichtgeraakt door het continue binnen zitten, maar ik vind haar toon verschrikkelijk irritant en betweterig.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 12:01

Tabitha

" ik vind haar toon verschrikkelijk irritant en betweterig."

Om de toon van Temet voort te zetten:

Gelukkig is ze wat dat betreft de enige op dit idyllische forum.

Diep gestoord

Omdat Marli Huijer andere aspecten belicht in het Coronaverhaal wil dat niet zeggen dat ze geen rekening houdt met de situatie op de IC's. Ze pleit er juist voor om dat door het RIVM die wel rekening houden met maatschappelijke aspecten en niet alleen de medische, te laten beoordelen en balanceren en niet allemaal zelf de fanatiekste weg te kiezen omdat een totale lockdown ook ernstige consequenties heeft.

En dan zeggen dat ze 'diep gestoord' is. Het is een complex verhaal met verschillende kanten en Marli Huijer belicht juist met argumenten hoe je daarover kunt denken als het om de dood gaat en dat is terecht.

"Al met al vindt Huijer de social distancing en de reeds zeer ingrijpende maatregelen voor dit moment voldoende. “Wat het RIVM doet, kijken of er genoeg bedden zijn om mensen te helpen, maar ook hoe dit zich verhoudt tot de samenleving en de economie, is een goede strategie."

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2020 om 13:42

Tabitha

Zolang de regering het goed vindt dat je de hond uitlaat kan dat. Jij mag ook wandelen. Ik zie opvallend méér oudere stellen met meer dan voldoende afstand tot anderen, een ommetje maken in de wijk. Zo kan het ook. Dat gun ik iedereen.

Ik kreeg net bericht van het contact van mijn moeder. Ze zou boodschappen bestellen bij de supermarkt voor mijn moeder. Maar dat kon niet. Je moet ze daar kopen en dan brengen ze het voor je naar je huis. De dame in kwestie besloot toen maar zelf te gaan. Maar dat kan niet zomaar. Ze heeft de politie gebeld voor toestemming om van de ene gemeente naar de andere te mogen gaan voor het halen en brengen van boodschappen van en voor een hoogbejaarde. Die toestemming kreeg ze. Eind goed al goed. Ik ben dankbaar voor haar inzet.

Als iedereen híer doorgaat zoals nu, is het beleid van o.a. Spanje ons voorland. Daar heb ik persoonlijk niet veel last van. Kwestie van uitzingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.