Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 15:23

Bieb

Je eigen directe omgeving is ook geen uitje voor de massa. Tenzij je bij een strandafgang woont of bij ern fietsenstalling op de Veluwe. Gelúkkig is in je eigen wijk nog ruimte voor noodzakelijk wandelverkeer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 15:39

Jeetje Kaaskopje

Je hoeft me niet de les te lezen, hoor. Of te overtuigen.
Ik ontken namelijk totaal niet het belang van het ‘sociale afstand-houden’. Ik doe er heel hard aan mee. En ik vind het ook te raar dat mensen nu hutje mutje op elkaar gaan lopen. En ik vind ook dat mensen verstandiger moeten zijn dan dat te doen. Volgens mij had ik dat ook wel gezegd.

Maar dat neemt niet weg dat ik de drang om buiten te zijn en met andere mensen te zijn herken en begrijp. En daarnaast ook kan verklaren vanuit ‘hoe we als mensen aangemaakt’ zijn. En dat ik constateer dat de taferelen waar hier naar verwezen wordt niet overal plaatsvinden. Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar mensen verantwoord een wandeling kunnen maken.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-03-2020 om 15:42

Rosie, dorpen

Ik kom echt wel eens in dorpen en steden buiten Amsterdam hoor dus ik heb wel een beeld.

Als je in een piepklein dorp woont, met één supermarkt en verder geen winkels met etenswaren, én er is belabberd openbaar vervoer én je hebt geen auto, dan moet je dus creatiever en oplossingsgerichter denken.

Leen de auto van de buren en ga naar een grotere plaats, of vraag de buren of ze 2 pakken rijst en 3 pakken pasta mee willen nemen of ga fietsen want het is mooi weer. En bel van tevoren naar de super om te vragen hoe het met de voorraden staat.

En dan koop je alleen de levensmiddelen die uitverkocht zijn bij je lokale super, want de rest kun je in je eigen dorp halen.

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 15:52

kaaskopje

Wat ik bijzonder raar vind is dat jij vindt dat iemand die normaliter niet naar jouw bos komt, er nu ook niet naar toe mag komen want dan komt jouw rust c.q. gevoel van social distancing in de war. Je kunt er een heleboel woorden aan wijden (en ik heb ook een aantal van je postings overgeslagne), maar dit is volgens mij wat je bedoelt.
of niet?
gr Angela

Kaaskopje

'Dus waarom moet iedereen met de auto frisse lucht komen opsnuiven in elkaars gemeente? Maak een rondje in je eigen wijk, op afstand van elkaar en hou de auto lekker thuis.'

Wij hebben geen bos op loopafstand, en het standaard rondje doen we altijd al. Dus zijn we met de auto naar een groot militair oefenterrein gegaan waar ook gewandeld mag worden. Het was heerlijk.

Mensen die denken dat ze het alleenrecht hebben op openbaar gebied, hebben het echt fout.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 16:23

Eens

Openbaar gebied is van iedereen. ‘Mijn’ rondje is ook niet van mij. Daar mag iedereen wandelen of hardlopen. En als het te druk wordt, ga ik wel later. Of een keer niet. Maar ik kan het niet claimen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 16:54

Alleenrecht

Je kunt het niet claimen, je mag je wel ergeren als mensen ongewoon onnadenkend gedrag vertonen waardoor je in je eigen omgeving geen kant meer op kunt, of men onverantwoord bezig is.

Los van virussen is de natuur nu ook gewoon met het broed- en ander jong "spul"- seizoen bezig. Natuurmonumenten doet ook een beroep op ons gezonde verstand.

Burgemeesters sluiten stranden af. Molenwinkels zetten uitsmijters in de deur, tuincentra zijn nu spannende attracties. De mens is een vreemd wezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 17:10

Angela

Ik geef mezelf maar de schuld van je verkeerde interpretatie. Iedereen mag overal komen, maar respecteer dat een omgeving bruikbaar moet blijven voor (buurt)bewoners, die nu ook veilig buiten moeten kunnen zijn. Overloop elkáár en de natuur niet "uit verveling".

Volg het nieuws. Mensen gaan tegen alle klemmende adviezen in op één hoop de natuur, het park, de tuinwinkel, de bouwmarkt enz. in en op uit verveling. Dat is wat mis gaat. Dat is dom.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 17:17

Leslezen

Dat was natuurlijk mijn bedoeling ook nooit. Ik ben alleen verbaasd en geërgerd dat we het vanwege verveling en egocentrisch gedrag laten uitdraaien op een lockdown. Dan is een rondje om echt van de baan. Zelfs in je eigen straat.

Bennikki

Bennikki

22-03-2020 om 17:27

Pfff..

De mens is helemaal geen vreemd wezen, maar een sociaal wezen dat behoefte heeft aan gezelschap, beweging en zonlicht. Nu kan dat opeens allemaal niet meer. Maar wat precies wel en niet kan is niet meer helemaal duidelijk voor de meeste mensen. Het ís toch ook allemaal raar en eng en de een zegt je mag nog wel naar buiten maar houdt afstand, een ander denkt dat hij nog best vlak naast zijn partner mag lopen want hij slaapt ook in 1 bed met die persoon, maar daar vinden andere mensen dan weer wat van.. je moet zo weinig mogelijk naar de winkel maar je mag zo weinig mogelijk kopen want anders ben je een onbegrijpelijke aso.. je mag niet meer in je auto naar een rustig natuurgebied want je moet in je eigen wijk blijven, waar pubers in groepen met elkaar aan het voetballen zijn en kinderen in speeltuintjes met hun vingers overal aanzitten.. je moet de plaatselijke ondernemers blijven steunen want anders gaan ze eraan onderdoor, maar je mag er niet meer komen want al die gekken staan voor de deur van het tuincentrum.. En wat is iedereen toch dom en asociaal. En we moeten rekening houden met de broedende vogels. En we mogen niet een online meeting houden want dat kost teveel bandbreedte. En oh ja, nl-alert is veel te lawaaiig en kunnen we dat niet uitzetten!

We kunnen niet verwachten dat iedereen dit in een keer goed doet. Dit is voor iedereen onbekend terrein, waar je een held kunt zijn door juist níets te doen.Vorige week, gisteren nog, deden we allemaal nog dingen die nú opeens niet meer kunnen. En nu moeten we dingen doen die vorige maand nog niet mogelijk waren. Voor veel mensen is dat echt heel beangstigend en moeilijk.

Stuk gelopen in mijn bos in Brabant

Tegengekomen: vier Schotse hooglanders en een echtpaar met een Labradoodle. Laat je ook niet gek maken, de meerderheid houdt zich er echt wel aan en dat er een groep is die zich nergens aan wenst te houden wisten we ook al.
Hier hoeft geen algemeen landelijk uitgaansverbod voor te komen. Elke burgemeester heeft allang de bevoegdheid om een samenscholingsverbod op te leggen, bepaalde delen van een gemeente af te sluiten, en nog veel meer. Dat is de wet. We hebben genoeg mogelijkheden om in te grijpen voor we heel Nederland opsluiten.

Bennikki

Applaus voor je mooie en weldoordachte post.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 17:31

Pffff Kaaskopje

Niet iedereen die buiten loopt laat egocentrisch gedrag zien. Er zijn nog steeds genoeg plekken waar mensen met gepaste afstand buiten zijn zonder een risico te vormen.

Ik vind het vooral jammer dat we straks allemaal gedwongen binnen moeten blijven omdat een groep mensen kiest om met zovelen op de markt, in de bouwmarkt, in het park en op het strand gingen lopen. Die gebruiken niet hun gezonde verstand en brengen anderen en zichzelf in gevaar. En het is terecht dat daar tegen opgetreden wordt. Maar we zien niet de plekken waar het prima verloopt.

In die zin heb jij makkelijk praten. Jullie hebben een hond en mogen altijd je rondje blijven maken.

Jo Hanna

Jo Hanna

22-03-2020 om 17:33

Platteland

Ik geloof dat ik erg blij moet zijn dat ik in een dorp woon! Hier geen drukte op straat, buitengebied, bos. Wel iets meer mensen dan anders maar geen enkel probleem om afstand te houden. Ik prijs me gelukkig dat ik zonder veel risico naar buiten kan onder deze omstandigheden! Vandaag hardgelopen. Ik had het enorm nodig om even mijn hoofd leeg te kunnen rennen!

Ik kan me voorstellen dat mensen in een stadse omgeving vergelijkbare keuzes maken en dat het daar wel direct een groter risico oplevert. Dat lijkt me heel moeilijk.

Groet,
Jo Hanna

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 17:33

Bennikki

Jij verwoordt het mooi.

Jo

Jo

22-03-2020 om 17:39

Het handelen van een ander heb je niet in de hand

De meerderheid moet altijd lijden onder de minderheid.

Net als de hamsteraars is het een klein percentage van de bevolking dat naar buiten is gegaan en een deel daarvan is naar de parken en stranden getrokken.

Eigenlijk is er genoeg buitenruimte voor degenen die vandaag zijn benen is gaan strekken. Er zitten 24 uur in een dag. Maar op één of andere manier moest een groot deel van de minderheid in dezelfde tijdsspanne naar dezelfde geijkte plekken.
Voor iedereen die zich ergert aan het gedrag van een ander en windt je niet zo op, slecht voor je humeur en slecht voor je hart.

Vandaag heeft de overheid toegangswegen gesloten terwijl ze dat gisteren natuurlijk ook wel hadden kunnen bedenken. Waar kledingwinkels en Ikea op eigen initiatief zijn gesloten blijven de deuren van bouwmarkten en tuincentra nog open. Ligt de schuld van het bezoeken hiervan bij de consument (die nu alle tijd heeft om te tuinieren en te klussen), de winkelier (die aan zijn omzet denkt) , de overheid (die zijn bevolking moet beschermen)?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-03-2020 om 17:40

bennikki en verder

Goed verwoord!

Weet je, ik denk dat het ook uitmaakt of je gewend bent aan thuis zijn ( zoals Kaaskopje, al had ze heel graag de gezondheid gehad om te werken !} of dat je gewend was dagelijks de deur uit te gaan.

En ja, pech als je geen hond hebt. Ik zei vanochtend toen we om 7.30 buiten liepen tegen mijn man: ik doe wel een button ‘hond’ op, en dan mag jij het riempje vasthouden.

Het is erg jammer dat anderen die met velen tegelijk gaan recreëren het voor de rest gaan verzieken. Vrijwel letterlijk

pooh bear

pooh bear

22-03-2020 om 17:57

binnen blijven

Wij wilden eigenlijk ook lekker naar een bos afgelopen week hadden we het idee dat dat makkelijk zou kunnen wandelen in de natuur.
Maar aan het eind van de week kreeg ik al het vermoeden dat het druk zou kunnen worden. Dus besloten we toch maar niet te gaan hoewel er vast wel ergens een stil stukje natuur te vinden zou moeten zijn.
Ik begrijp die drang van iedereen wel om weg te willen. Voel zelf ook een soort onrust ik wil eruit ergens heen. Normaal ga ik elke zaterdag aan de wandel met een groep via een vereniging dit doe ik nu ook al twee weken niet meer.
Ik heb me dit weekend nog redelijk kunnen vermaken. Maar denk dat het voor ons een klein beetje makkelijker is omdat het normale leven deels nog doorgaat. Ik heb twee partime banen normaal. De ene is op mijn sportclub en valt natuurlijk weg. Maar op mijn normale baan moet ik gewoon blijven werken. Ook mijn man moet nog gewoon blijven werken aangezien thuiswerken voor allebei onmogelijk is. Onze dochter is 19 en gaat haar eigen gang en heeft verder nog steeds 2 dagen stage.
Ik denk dat ik me heel anders gevoeld had als ik al de hele week opgesloten had gezeten. Kan me helemaal voorstellen dat ik het dan een heel stuk moeilijker had gevonden.
Toch hoop ik dat iedereen voorzichtiger gaat doen en de drukke plekken gaat vermijden. Hopelijk gaat dat langzaamaan steeds beter als iedereen een beetje gaat wennen.

Verveling Kaaskopje

Ik werk vijf dagen per week in een bijzonder levendige omgeving, ga vier keer per week naar een gezellige sportvereniging, dus ja, ik verveel me. Ik mis de omgang met mensen en ik mis m'n beweging. En ik kan dat niet allemaal binnenshuis compenseren. Als je niet werkt bijvoorbeeld is het verschil ongetwijfeld minder groot.

skik

Sam

Sam

22-03-2020 om 18:39

Snap ut niet

Wat is nu zo dringend dan?? (Kaaskopje?)
Ja, de situatie is zeer alarmerend.
Maar dat is al een hele poos zo, en was zeker gister ook al zo, zelfs al was jij nog niet echt gealarmeerd

mag ik even vloeken (in de kerk)

Ik begrijp dat het per gisteren de bedoeling is om erg verontwaardigd te zijn over de grote aantallen mensen op het strand en in het bos, maar mensen: het strand is Heel Erg Groot. Daar kunnen dus heel veel mensen tegelijk rondlopen en dan nog lopen ze twee meter of meer van elkaar af. Idem in bos en hei. Veel groepjes die je ziet lopen zijn gezinnen, die mensen zitten normaal gesproken ook al tegenover elkaar aan de eettafel dus als die buiten naast elkaar lopen maakt dat geen biet uit.

Ik heb ter illustratie van dit enorme maatschappelijke probleem nu echt al behoorlijk wat beelden gezien waarin de mensen die beweerdelijk zo enorm dom bezig waren op tamelijk ruime afstand van elkaar liepen. Ik sluit niet uit dat er ook plaatsen waren waar mensen werkelijk op een kluitje stonden, en ik trek ook mijn wenkbrauwen een beetje op over de bokslessen in parken, maar het gros van de wandelaars en fietsers houdt aanzienlijk meer afstand van elkaar dan in de supermarkt. Alleen lijkt anderhalve meter in een afgesloten ruimte als een winkel een heel grote afstand, en anderhalve meter op een strand is niks.

Heeft de overheid of het RIVM op enig moment het advies gegeven om zoveel mogelijk binnen te blijven? Volgens mij niet, ook in het NL-alert is dat niet gezegd, alleen: houd afstand. Dat doen heel veel mensen gewoon.

Ik krijg de indruk dat veel mensen zich nu ook druk maken omdat ze niet kunnen uitstaan dat er grote groepen mensen rondlopen die er niet uitzien alsof ze zich zorgen maken, waardoor kennelijk het idee ontstaat dat men dit alles onvoldoende serieus neemt. Volgens mij is het ook (vooral?) dat wat irriteert. Niet dat mensen geen twee meter afstand houden, maar dat het eruit ziet alsof er nog iets normaal gaat, en dat is de bedoeling niet.

En met alle respect voor de mensen in de zorg, maar "blijf thuis voor ons" lijkt toch ook een beetje in dat verhaal te passen. Wij een klotetijd, dan jullie ook. Maar ik heb toch echt niet anders begrepen dan dat het niet per se de bedoeling is om vooral in je huis te blijven (en tuin, als je zo gelukkig bent die te hebben), maar dat je afstand houdt van alle niet-gezinsleden. En dat kan ook in het bos.

Groeten,

Temet

Temet

'Ik krijg de indruk dat veel mensen zich nu ook druk maken omdat ze niet kunnen uitstaan dat er grote groepen mensen rondlopen die er niet uitzien alsof ze zich zorgen maken, waardoor kennelijk het idee ontstaat dat men dit alles onvoldoende serieus neemt. '

Ja, want zij 'ontzeggen' zich iets, dus moet jij dat ook. Precies hetzelfde bij de klimaatkwesties. Affakkelen van mensen die vliegen, vlees eten, geen zonnepanelen hebben, niet electrisch rijden. Heel vermoeiend.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 18:57

Bennikki

Ik vind ook dat je alle verwarring enzo meer mooi verwoordt ☺️

Bregje

Bregje

22-03-2020 om 18:57

Ik irriteer

Ik irriteer mij aan de spelende kinderen in de buurt, die met zijn allen hutje mutje zitten en ook hier begin van de week gewoon binnen kwamen lopen en met verstopte neuzen vroegen of ze mee mochten spelen. En ze niet snapte dat ik nee zei ivm corona, want ze konden het toch niet krijgen? Eentje heeft zelf astma en die moeder had gezegd dat ze geen risico was.. en dan die moeder op facebook uitgebreid berichten deelt dat iedereen 1.5 meter uit elkaar moet blijven..

Bregje

Je kunt je beter ergeren aan alle Belgen die de grens over staken om in Nederland de kroeg in te gaan. En ondertussen maar afgeven op de Nederlanders.

Temet

Spot-on!

Zonne

Zonne

22-03-2020 om 19:20

Temet, Sydney

Die vingertjes met zelfverzonnen verboden zijn zo ergerlijk

Ze denken echt dat je je huis niet meer uit mag, zelfs niet voor een rondje door de buurt. En dan dat hijgerige "zo krijgen we echt een lockdown!" er altijd bij.

Is er een probleem opgelost

Als er dan een lockdown komt is het de schuld van 'de ander'. Dat is het begin van de verdeeldheid, waar je echt niet op zit te wachten.(als aanvulling op Zonne)

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.