Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Tabitha

Tabitha

22-03-2020 om 12:28

Flavia

Wij zijn gisteren nog naar een natuurgebied geweest en behalve dat het op de parkeerplaats volstond met auto’s, zijn we tijdens onze wandeling twee mensen tegengekomen. Die we op gepaste afstand gepasseerd zijn.
Ik zou het heel jammer vinden als dit ook niet meer mag. Ik begin het binnen zitten aardig zat te worden ( ben al ruim een week verkouden thuis).
En dan nog twee kinderen thuis, waarvan er één continue aan zijn schoolwerk gezet moet worden. Dan is het wel fijn om één of twee keer per week er even uit te kunnen.
En de gebieden zijn hier (Veluwe) zo groot dat je niet hutjemutje loopt.
Als het echt niet meer mag zullen we ons er aan houden, maar blij worden we er niet van.

Watervrouw

Watervrouw

22-03-2020 om 12:31

Bos

Ik was vanochtend in het bos en dat was heerlijk. Het werd al snel steeds drukker. Maar wat ik vevelend vind is dat als je mensen tegenkomt die naast elkaar lopen ze niet even achter elkaar gaan lopen zodat er wat meer ruimte is. Ook fietsers wurmden zich op smalle gedeeltes er gewoon langs. Ik zit erg in de ergermodus en ga maar eens wat meer proberen los te laten.

Pluk

Pluk

22-03-2020 om 12:31

Steden

Ik denk dat de overbevolking van natuurgebieden vooral geldt in de Randstad, waar teveel mensen wonen voor die kleine stukjes groen. In het oosten, noorden en zuiden loop je elkaar echt niet zo snel voor de voeten.

Brabander

Brabander

22-03-2020 om 12:32

jo/ sam

Ik ga niet uit van een standaard voorraad. Wij kunnen ook wel even vooruit met wat wij in de vriezer en kast hebben liggen. Ik snap ook dat mensen een pak extra wc papier meenemen.
Maar het gaat om mensen die 6 pakken wc papier meenemen, of andere grote hoeveelheden eten. Vanuit de overheid wordt niet voor niets gevraagd om niet te hamsteren. Juist omdat andere mensen (kwetsbare mensen etc) misgrijpen. Misschien onvoorstelbaar maar ik bekommer ook graag om anderen. Ik zou me erg naar voelen bij het inslaan van dit soort voorraden. En ik hou me aan de voorschriften van de overheid.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de schappen nu weer vol lagen bij de Jumbo. Heel positief.

Sam, ik vind je reacties wel bijzonder. Je begint zelf een discussie over hamsteren. Als je dan weerwoord krijgt ben je de discussie rond hamsteren zat. Onnavolgbaar voor mij.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 12:33

Don't shoot the messenger

Ik neem alleen over wat Natuurmonumenten zegt en waar ik bang voor ben als we geen afstand houden.

specht

specht

22-03-2020 om 12:33

kersenbloesempark

Hier gisteren een hele file van lopende mensen die naar het kersenbloesempark in het Amsterdamse bos wilden e, er zelfs gingen picknicken.
Omdat de extra parkeerplaatsen niet open waren, werden de dranghekken weggehaald en werd er op het fietspad geparkeerd.
Fietsen stonden allemaal op elkaar gepropt.
En vandaag voorlopig weer open, terwijl je het zo hebt afgesloten.
Ongelooflijk vooral als je kind net van kanker is genezen.

Hangkous

Hangkous

22-03-2020 om 12:36

Nee niet verstandig inderdaad.

===Begrijp ik daaruit dat je helemaal geen extra (buiten je vaste) voorraad hebt nu?
Dat lijkt me toch niet verstandig, zeker als je een krappe beurs hebt en dus erg afhankelijk bent van het aanbod.====
Maar je moet wat eten.
Mijn vaste voorraad teert in nu en dat is niet handig maar ik ga uit zelfbescherming nu ook niet 4 keer per dag alle supermarkten af om te kijken of er al aangevuld is.
Desnoods eten we van die laatste zak pasta 2 keer (normaal kook ik 400 g voor een maaltijd) en presenteer ik er een zelfgebakken volkorenbrood bij om de rest van de saus op te slobberen en een voldaan gevoel te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 12:43

Tabitha

Waarom moet iedereen in elkáárs ruimte recreëren in deze moeilijke tijd?

Ik las gister een berichtje van iemand die op "haar" normaal stille wandelweggetje, nu met haar hond allemaal "buitenstaanders" tegenkwam. "BLIJF WEG!" was haar kreet.

Dus waarom moet iedereen met de auto frisse lucht komen opsnuiven in elkaars gemeente? Maak een rondje in je eigen wijk, op afstand van elkaar en hou de auto lekker thuis.

Jo

Jo

22-03-2020 om 12:45

Ik kom net van de Plus

Er lagen zeker 40 volkoren broden met 50% korting.
Overgebleven van gisteren.

Pasta en rijst van verschillende merken.

De bos peen waar ik voor ging was helaas uitverkocht. Gelukkig genoeg alternatieven.

Sam

Sam

22-03-2020 om 12:49

Brabander

Nouja, ik bedoelde niemand persoonlijk hier, maar er werd de afgelopen dagen massaal geklaagd over het hamsteren, niet perse hier.
Ik was gewoon verbaasd dat de winkels gisteren alles in overvloed bleken te hebben. Ik had me schrap gezet voor half lege winkels....

Maar ik probeer wel enigzins wat voorraad in te slaan uiteraard. Straks mogen we misschien niet meer zomaar gaan en wie weet moet je idd in quarantaine met hele gezin.
Dus dat zou ik toch wel doen Hangkous...

Sam

Sam

22-03-2020 om 12:52

He Kaaskopje

Dat vind ik nog de meest akelige uitwas van deze hele crisis. De explosieve xenofobie.

Tabitha

Tabitha

22-03-2020 om 13:02

Kaaskopje

Ik hoop dat je het niet zo bedoeld, maar ik voel me wel aangevallen door je. Waarom zo’n boze toon?
Bovendien als ik door de wijk ga lopen kom ik meer mensen tegen dan op de hei. En hoezo weet jij dat ik niet naar het bos/ de hei in mijn eigen gemeente ben gegaan? Zoals al in mijn bericht gezegd, wonen we op de Veluwe.
En wees gerust, ik ga niet 1,5 uur in de auto zitten om naar Zandvoort te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 13:05

Alkes

Iedereen die zo stellig roept “gewoon thuisblijven en geen stap buiten deur” kan dat waarschijnlijk vrij goed zelf zonder door te draaien. Fijn voor jou en je kinderen. Niet iedereen is zo. ===

Misschien is het al gezegd...
Wat ons opvalt, is dat ouders toestaan dat kinderen buitenspelen zónder volwassen toezicht. Dus wat gebeurt er dan denk je?

Kun je géén toezicht houden, dan is het simpel, niet verder dan de tuin of het balkon.

Sam

Sam

22-03-2020 om 13:08

Kaaskopje

Het is gewoon een vreselijke tijd.
En iedereen staat voor super moeilijke keuzes, iedere dag weer opnieuw. (waaronder ook de keuze: laat ik mijn kind buiten spelen of sluit ik het op)
Het zou fijn zijn als we wat meer begrip en compassie hebben voor elkaar.
Aanspreken kan zinvol zijn, elkaar nonstop de maat nemen is vergif voor onze samenleving.

Sam

Sam

22-03-2020 om 13:11

En werkt ook nu juist averechts

We moeten dit ook gewoon samen doen, anders lukt het niet.
Zag gister een bijna vechtpartij door de angst voor aanraking van mensen. Er is iemand tussen gesprongen. Die 1,5 m afstand werd toen juist niet gehaald.

NL Alert

Ik schrok me het apezuur van het geluid van het NL Alert, da's namelijk dezelfde loei als mijn moeder's val-alarm. Ik was met een vriendin aan het wandelen, keurig 2 meter uit elkaar, ieder aan een kant van het wandelpad. De berm in bij tegenliggers.

skik

Hangkous

Hangkous

22-03-2020 om 13:12

Eerlijk delen

Ik ga ook wel proberen om mijn noodvoorraad weer op peil te krijgen maar in deze crisis doe ik dat wel fair.
Vrijdag wilde ik een pak cakemeel meenemen, er stonden er nog 2 even verderop een moeder met een kind die ook cake wilden bakken. Dan gooi ik niet 2 pak kjen in mijn kar maar laat ik er 1 staan.
Als er straks weer pasta en rijst is dan blijf ik ook beschaafd neem er 2 geen 6. En bij de volgende ronde weer 2 of zo.
Dat 10 pakken in de kar gooien heb ik echt gezien hier en daardoor zitten we nu massaal met haperende aanvoer.

Ja, echt, het kan.

"Hangkous, heb jij serieus maar één supermarkt in de buurt en helemaal geen andere winkels waar je rijst en pasta en dergelijke kunt kopen?"

Ik kan me voorstellen dat dit vreemd in Amsterdamse oren moet klinken, maar ik heb meerdere vrienden en kennissen (voornamelijk buiten de Randstad) die het moeten doen met één Spar en in de wijde omtrek (denk aan kilometers!) geen alternatief. Als je dan ook nog geen auto hebt en het OV belabberd is, wordt het een serieus probleem als jouw buurtsuper is leeggehamsterd.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 13:28

Xenofobie???

Dat gaat over buitenlanden/buitenlanders. Als je iemand daarvan kunt betichten... mij niet.

Tabitha, als her je eigen bos/hei is, waarom sta je dan op een vol parkeerterrein? Alles met vol en druk is nu even niet de bedoeling.

Ja en dan kom je al die mensen tegen, waar dan ook... keer je dan niet gewoon om?

Mijn moeder, sinds een jaar vaker genoemd, woont in Spanje. Denk je dat daar nog geruzied wordt over volle parken en stranden? Nee, daar geldt een straatverbod tenzij noodzakelijk. Daar is men al in een fase verder. Boodschappen doen door ouderen wordt als "levensgevaarlijk" gezien. Het woord riskant dekt de lading niet meer.

Ik zat ondertussen naar Buitenhof te kijken. Femke Halsema pleit nog steeds voor eigen verantwoordelijkheid binnen toch al opgelegde beperkingen. Ik ben het helemaal met haar eens dat dit zou moeten kunnen, maar de Nederlander, generaliserend gezegd, kan deze verantwoordelijkheid duidelijk niet aan. Normaal kan ik daar om lachen. Nu wordt ik boos. Dankzij dat gedrag zullen al die "eigenzinnige" Nederlanders die nu hutje mutje blijven wandelen, winkelen en sporten , straks ook alleen met een formulier van a naar b mogen. En daar wordt dan ongetwijfeld door sommigen weer niets van begrepen.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-03-2020 om 13:35

volledige rust

Ik zit in ons huisje in het bos, Utrechtse Heuvelrug. En behalve een stel eekhoorns heb ik vandaag nog helemaal niemand zien langskomen. Gisteren twee mensen op de hele dag. Het is zo bizar stil dat ik me juist had bedacht dat ik wel een klein rondje kon gaan wandelen (ondanks koorts, hoesten en een lage saturatie), maar het NL Alert heeft me meteen op andere, verstandigere gedachten gebracht. Ik hou het op mijn terrasje in de zon, en laat echtgenoot straks boodschappen langsbrengen.
Het lijkt erop dat alles wat de ene dag wordt afgeraden (ga niet naar het strand, ga niet naar het Amsterdamse bos) de volgende dag een soort hysterie oproept bij de mensen. Die moeten en zullen ineens massaal naar het Amsterdamse bos. Net als met dat wc-papier. Zal een kwestie van wennen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 13:48

Sam

We barsten van de compassie uit elkaar momenteel, maar daar zitten grenzen aan. Ik dacht ook tot gister eigenlijk nog te tolerant voor wat er gaande is, maar dat is nu wel genezen.

Het is toch bizar wat er gebeurt? Mensen denken dat dit een soort vakantiesituatie is, waarin je helaas wel moet thuisblijven, maar tegen verveling "toch wat moet".

Dus we gaan egocentrisch en bepaald niet bewust van de overlast, een luchtje scheppen, twee lege verf-emmertjes of wat schroot naar grofvuil brengen, naar tuincentra, markten bezoeken, of in parken naast elkaar sporten en elkaar op de paden verdringen. En dan nog boos naar elkaar kijken ook vanwege het ruimtegebrek en gedrang.

Naar het strand gaan zou moeten kunnen, naar het bos ook, maar "ons" gedrag verpest het.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 13:51

Zal een kwestie van wennen zijn.

Of van verzadiging. Kasten vol, tuin vol, zolder schoon... Drie keer naar het park wordt ook saai...

@Emma

@Emma

22-03-2020 om 13:59

Hong Kong

Daar hebben ze meer ervaring lijkt het wel. Maar het bestaat wel, zonder algehele lock down

Hoe Hongkong het coronavirus met fluwelen hand in een ijzeren greep houdt
https://www.volkskrant.nl/a-b8cf1979

Tabitha

Tabitha

22-03-2020 om 14:03

Kaaskopje laatste keer

Ik vind niet dat ik jouw boosheid verdiend heb. Ik zit al anderhalve week binnen en ben twee keer naar het bos/ de hei geweest waar het aantal mensen wat ik tegenkwam op één hand te tellen was.
Dat ik in een gemeente met natuurgebied woon, wil niet zeggen dat dat gebied bij mijn voordeur begint.
En de parkeerplaatsen staan vol met auto’s niet met mensen. En even voor jouw beeldvorming de meeste parkeerplaatsen hier zijn voor 5 a 6 auto’s. De parkeerplaats waar we gisteren stonden was een grote met ca 50 plekken. En dan nog zie je bijna niemand.
Waar heb ik mensen in gevaar gebracht? Het is hier (zoals eerder gezegd) helemaal geen hutje mutsje.
En nu laat ik het hierbij, ik weet zelf dat ik hier geen onverantwoorde risico’s neem.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 14:04

Vakantiegevoel?

Denk je echt dat al die mensen naar het park, het strand of het bos willen vanuit een vakantiegevoel? Daar geloof ik nu echt helemaal niets van. Ik zie het meer als een reactie op het feit dat we al best lang veel binnen zijn, op veel plekken met meerdere mensen tegelijk. De behoefte om dan even niet binnen te zijn en frisse lucht in te ademen en om je heen te voelen, is dan volstrekt menselijk.

Ik ben onder normale omstandigheden iemand die best graag binnen is maar nu ik al ruim een week met 4 anderen binnen ben, komen de muren wel zo’n beetje op me af.

Dat het in de situatie van het moment volstrekt onverantwoord is om in grote groepen buiten te zijn en mensen daar verstandiger mee om zouden moeten gaan dan ze nu doen, doet aan die normale behoefte niets af.

Net als de behoefte om onder de mensen te zijn. Ook dat is volgens mij een behoorlijk menselijke behoefte, waar alleen gezien de omstandigheden beter geen gehoor aan gegeven wordt. Maar ik snap best dat niet iedereen meteen van dat besef doordrongen is. Het zou beter zijn van wel, daar niet van.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 14:10

En ook nog

Dat er plekken zijn waar mensen hutje mutje gaan wandelen waar dat nu niet veilig en verantwoord is, betekent niet dat er niet ontelbare plekken zijn waar het wel veilig kan.

Ik woon ver buiten de randstad, de bevolkingsdichtheid is hier een stuk lager. Ik heb gisteren en van de week een paar keer zeer veilig gewandeld. Weinig mensen tegen gekomen en de paar die er waren, hielden prima afstand tot elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 14:51

Aagje

Natuurlijk is het ook en misschien vooral een reactie op het binnenzitten. Maar men gebruikt het gezonde verstand niet. Het is nu niet het moment om massaal te gaan winkelen en parken te bezoeken. En het is wél het moment om weg te gaan als het druk is. Als zélfs burgemeesters van badplaatsen oproepen om weg te blijven is dat toch wel een teken aan de wand.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 14:55

Kaaskopje

Ik ontken toch ook niet wat verstandig is!?

bieb63

bieb63

22-03-2020 om 15:07

naar buiten

Op zich zie ik niet zo het punt met naar buiten gaan. Wij hebben een hond, dus moeten (gelukkig.....) wel. Wij wonen in een drukke Gemeente, maar ik kom al wandelend met de hond maar een handje vol mensen tegen. En kunnen daarom ook makkelijk afstand van elkaar houden. Ook in de parken hier, lopen gewoon wat mensen, maar niet veel, dus ook daar kun je makkelijk afstand houden.
Het ijkt mij dan ook zeker niet zinvol om nu hysterisch te gaan doen over 'naar buiten gaan' an sich. Uiteraard niet naar plekken waar het bomvol is, maar in ieders eigen buurt is genoeg ruimte of ffff te wandelen lijkt mij. Volgens mij ook nog eens goed voor je weerstand.....

Kortom: gewoon naar buiten, daar is echt ruimte zat. In je eigen wijk, in het naburige park. En áls je ergens een park tegenkomt waar teveel mensen zijn, dan loop je gewoon door.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 15:18

Begrip

Aagje... heel eerlijk had ik dat begrip gister ook nog. Tot ik ook overtuigd was van de idioterie van "ons" gedrag. Men beseft de noodzaak van afstand niet en de ernst van de situatie ook niet. Weet je dat elk gesprek wat je nu met een oudere man of vrouw, oma's en opa's, lieve buren, het laatste kan zijn, als we ze bespetteren met ons speeksel? Of mensen met weinig weerstand of een longziekte? Klinkt vast te theatraal. Ad zal nu vinden dat hij aldoor gelijk had, hij sloeg aanvankelijk wat door vind ik. Maar de aantallen zijn hier nu ook dusdanig, dat je continu in contact kunt raken met een besmet persoon. In onze stad nu 15, nou... maak er naar een paar honderd van hoor.

Applaudisseren voor de zorg is hartverwarmend. Je bewegingscirkel klein houden en je kinderen in de gaten houden ook.

Ik heb gister iemand geappt met de vraag hoe ik vanuit Nederland boodschappen kan bestellen voor mijn moeder. Omdat ze zelf haar boodschappen mort doen. Dit kreeg ik terug:

"[21-03 11:29] Dat heb ik haar al uit het hoofd gepraat want dat is dus levensbedreigend."

Dát is de realiteit die ook de onze is of nog wordt. Dat wordt nog niet zo gevoeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.