Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Pennestreek

Pennestreek

21-03-2020 om 21:19

Maar

dat wil dus niet zeggen dat het nergens was, die lege winkels. En dan heb je toch best wel een probleem. Reacties als die van Sam, die vind ik dan dus irritant.

Ook waar het minder speelt

Ook hier al sinds vorige week vrijdag lege plekken in supermarkten. En het is hier in Amsterdam nou ook weer geen coronabrandhaard. Het irritante is dat tamelijk onvoorspelbaar is wat waar te krijgen is. Zo is verse groente bij "onze" AH al een paar dagen problematisch: veel is er niet. Dan moet je dus weer naar een andere winkel als je je lijstje af wilt werken.

Ik heb besloten morgen iets anders klaar te maken dan ik oorspronkelijk van plan was, en dan maandag naar de groentekraam te gaan die hier bij het winkelcentrum staat. Die is wel duurder dan de super, maar hij heeft wel alles.

Groeten,

Temet

Sam

Sam

21-03-2020 om 21:56

Geen Brabant

Maar wel een regio waar ook flink wat besmettingen zijn.

Oke, ik begrijp dat ik niet 'mag' zeggen dat ik het overdreven vind, want dan ben ik ook weer irritant.
Wat een irritaties allemaal toch!

Ook een paar dagen 'niets' eten (sorry, geloof niet dat er echt niets was) is echt geen ramp voor de meesten van ons.

Brabander

Brabander

21-03-2020 om 22:07

Sam

Mijn irritatie gaat niet omdat ik niet zou kunnen kopen wat ik zou willen, maar om de reden hier achter. Mensen die heel veel inslaan zonder na te denken wat dit voor anderen betekend. Ikke ikke en de rest kan... En natuurlijk zijn er mensen die niet anders kunnen en die misschien goede redenen hebben.

Mensen met weinig geld kunnen niet groot inslaan dus vissen op dit soort moment sowieso achter het net.,,

Voedselbanken krijgen minder aangeleverd omdat mensen hamsteren. Daar werd een voorbeeld genoemd: "voor die voedselbankbezoeker geen bloemkool, terwijl bij een hamsteraar er een paar liggen te verpieteren...."

En dan kom jij hier zeggen dat je in een winkel bent geweest en dat het allemaal wel mee valt. Nou dat is dan heel fijn voor je, maar dat is helaas niet maatgevend voor de rest van het land. Tenminste niet voor de supermarkten hier.

Toch is regio relatief

Ik woon niet ver van Den Haag, op fietsafstand, maar op meel en wc papier na, waren de schappen van mijn lokale supermarkt redelijk gevuld.
Opvallend!

Sam

Sam

21-03-2020 om 22:53

Ok dan

Vast ook niet reëel, maar De Irritatie over het hamsteren komt me onderhand ook flink de neus uit.(je hoort niet veel anders meer bijna)

Mensen zijn niet dom of asociaal of hyper egoïstisch bezig. (niet egoïstischer dan een maand gelden, in ieder geval. Of dan andere mensen, ook de niet-hamsteraars.)
Mensen zijn gewoon bang. En in paniek. En willen iets DOEN. En veel mensen wisten/weten niet goed wat te doen. Nouja, hamsteren dan, dat is iig iets concreet kunnen doen.

Adelaide

Adelaide

21-03-2020 om 23:16

Wilgenkatje

Je schrijft “ , maar wekenlang binnen blijven doe ik niet. Ik wil mentaal gezond blijven en graag wat conditie houden.”

Als het land op slot gaat zoals Italie en Spanje zul je wel moeten.
Er staat elke dag in de krant dat we thuis moeten blijven en dan lees ik hier dat mensen iedere dag boodschappen doen of hun hele gezin meenemen. Onbegrijpelijk!
Is iemand alleen met twee kleuters dan snap ik het maar pubers kunnen gewoon thuis blijven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-03-2020 om 23:44

Hier was ik juist positief verrast

toen ik zag dat bijna alle mensen die ik tijdens mijn wandeling van een klein uurtje tegenkwam zich aan de regels hielden.

Iedereen hield afstand. Alleen gezinnen liepen wel wat dichter bij elkaar maar dat vind ik niet raar want als die hele dagen bij elkaar in huis zitten hebben ze elkaar wel besmet of zijn ze allemaal gezond. Bijna niemand praatte met elkaar behalve dat ze elkaar over de straat of vanaf de andere kant van het bospad groetten. Mensen gingen met een vriendelijke glimlach actief voor elkaar aan de kant zodat er meer dan 1,5 meter afstand minstens was.
Ik zag maar 1 groepje van een paar mensen die een praatje maakten maar ook die hielden afstand. Had mss iets meer kunnen zijn, maar was niet verkeerd.

Ik kom al een week nergens meer vanwege sociale afstand. Ik zou het vreselijk vinden als we helemaal niet meer naar buiten mogen om een eindje te wandelen. Hoewel ik dan ook weer niet snap dat al die mensen met elkaar op het strand liepen. Ik snap best dat mensen bedenken om naar het strand te gaan om uit te waaien, maar als ik daar zo’n mensenmassa zou zien, zou ik rechtsomkeert maken.

Maar nogmaals, hier was het echt prima buiten.

Mensen

Niet iedereen gedraagt zich passend. Normaal heb je ook mensen die niet helemaal goed reageren, die heb je nu ook.

Naast de veel te zorgeloze types die zich niet aanpassen uit onbegrip.

Gelukkig zijn de meeste mensen die ik vandaag tegenkwam gewoon voorzichtig en houden afstand.

Alleen een raar type die haar spullen al op de band legde toen ik nog niet klaar was zodat de spullen door elkaar liepen. Dat is normaal al nogal onhandig, nu was dat natuurlijk echt dom. Ik nam maar een stapje achteruit en wachtte tot ze haar spullen naar achter had gehaald voor ik verder kon met mijn boodschappen op de band te leggen.

Thuisblijven

Iedereen die zo stellig roept “gewoon thuisblijven en geen stap buiten deur” kan dat waarschijnlijk vrij goed zelf zonder door te draaien. Fijn voor jou en je kinderen. Niet iedereen is zo. En als die mensen wel iedere dag naar supermarkt gaan en alle regels in acht nemen dan kan dat vooralsnog nog. Dat is wat anders dan gezellig keuvelen met je buurvrouw in de supermarkt of met zijn allen bij elkaar in het park zitten.
@emma ik was benieuwd wie als eerste een sneer naar moslims zou geven. Jij gaat door voor de koelkast.

Sam

'Ik zal het punt wel volledig missen dan, maar ik zie echt het probleem niet van een paar dagen lege schappen.'

Als je gehamsterd hebt, is dat ook geen probleem.

@Emma

@Emma

22-03-2020 om 08:27

Alkes

Ok dan, een heel klein koekastje
Dit draadje ging over irritaties, weet je nog, dat was er één van mij. Jij zit er evengoed vol mee. Maar ik heb ook nog wel goed nieuws.

https://www.dvhn.nl/buitenland/Islamitische-Staat-treft-maatregelen-om-coronavirus-25462597.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-03-2020 om 09:09

@adelaide

Als het moet, uiteraard blijf ik dan in huis. Maar voor nu loop ik dagelijks even door de polder. Ieder die ik zie loopt alleen of met z’n tweeen, op voldoende afstand, ik zie niet in wat voor vreselijks ik daarmee doe. Ik besef bevoorrecht te zijn met een mooi buitengebied dat echter nu geen hele volksstammen trekt zoals kennelijk het strand. ( het is hier trouwens anders druk met toeristen. Molengebied.)

Hangkous

Hangkous

22-03-2020 om 10:11

Sam

====Ik zal het punt wel volledig missen dan, maar ik zie echt het probleem niet van een paar dagen lege schappen.====

10 dagen geleden kwam ik in de supermarkt die al tig lege vakken had.
Sindsdien ben ik 6 x naar de winkel geweest en heb nog steeds geen pasta en rijst kinnen kopen.
Om het gezin in deze crisistijd toch wat variatie te bieden ben ik aan het interen op mijn (standaard vanwege chronische ziekte aanwezige) noodvoorraad. Lekker eten geeft troost plus dat niet iedereen hier dezelfde smaak heeft en ik iedereen tegemoet wil komen.
Rijst is nu op, pasta heb ik nog 1 keer.
Ik heb in de afgelopen 10 dagen 1 x rijst en 2 x pasta gegeten en 7 keer aardappelen, gekookt bij groenten of tot stamppot gemaakt, want helaas is het een soort die zich niet laat bakken.
Vanavond laten we wat bezorgen van een plaatselijk initiatief.
En dan morgen weer vol goede moed kijken of de schappen gevuld zijn.

Ach Hangkous

Marie-Antoinette zei het al: hebben arme mensen geen brood? Dan eten ze toch gewoon taart?!?!

Amsterdamse

Amsterdamse

22-03-2020 om 11:19

Supermarkt

Hangkous, heb jij serieus maar één supermarkt in de buurt en helemaal geen andere winkels waar je rijst en pasta en dergelijke kunt kopen?

Jo

Jo

22-03-2020 om 11:20

@ Brabander

Jouw post # 308 “Wij willen absoluut niet hamsteren, we doen 2 keer per week boodschappen en WE WILLEN DAT BLIJVEN DOEN. Maar je wordt hierdoor bijna door gedwongen.” vind ik heel bijzonder voor iemand die in Brabant woont.

In Brabant zijn de meeste besmettingen. De kans dat er hele gezinnen quarantaine moeten is groot. Wie gaat er dan je boodschappen doen voor het eigen gezin en de kwetsbare ouders? De verwachting die jij hebt dat er niemand in jouw gezin getroffen zal worden, zodat jullie 2 keer per week boodschappen kunnen blijven doen is naïef en niet realistisch.

Maar het mooie is dat er steeds minder mensen boodschappen gaan doen en het intussen een stuk rustiger is geworden in de winkels. Afgelopen zaterdag kwam ik om half elf bij de Turkse slager. Op dat moment geen klanten, de vitrine lag vol met vlees. De week er voor had hij zondags de deuren moeten sluiten hij uitverkocht was. Ook bij de Plus geen drukte, wel gepaste afstand en de schappen lagen vol.

@ Hangkous
Bij onze Turkse supermarkt was vorige week zaterdag (en de rest van de week) volop rijst en pasta te koop. Hele pallets meel en wc papier had hij ingeslagen.
Ik heb de afgelopen 2 weken geen rijst of pasta hoeven kopen, heb altijd een voorraad. Gisteren langs de boer geweest en heb 10 kg aardappels gekocht. Maar dat doe ik altijd om de paar weken omdat zij alleen maar op zaterdag open zijn.
Als je zelf altijd zorgt dat je voor 2 weken voorraad hebt dan had je je niet hoeven irriteren.

@ Ad Hombre heeft al weken geleden hier op dit forum gewaarschuwd en jullie willen voorbereiden. Het hoeft niet zo extreem zoals hij heeft gedaan.
Maar als je het hebben van een standaard voorraad al als hamsteren ziet en nu boos wordt dat je nooit een voorraad hebt, ook niet toen je hiervoor bent gewaarschuwd, dan denk ik dat je frustratie voortkomt uit je eigen foute inschatting.

Tabitha

Tabitha

22-03-2020 om 11:23

Alkes

Volgens mij heeft Emma niets over moslims gezegd. Voor hetzelfde geld waren het streng gereformeerde of evangelische jongetjes....

Jo Hanna

Jo Hanna

22-03-2020 om 11:30

Wat wonderlijk

Ik vind het steeds wonderlijker worden met die berichten over lege schappen. Ik woon in Brabant, in een regio waar veel bevestigde gevallen zijn. De ziekenhuizen zetten zich schrap voor volgende week. Maar helemaal geen pasta en rijst kunnen kopen heb ik nog niet meegemaakt, zelfs niet een dag. Waarschijnlijk versterkt het zichzelf ook, het hamsteren. Als ik ‘s ochtends in de winkel kom en er staat weinig, dan neem ik voor de zekerheid maar wat extra mee. En dan gaat het hard. Als er aan het eind van de dag, zelfs ‘s avonds, nog van alles staat, niet per se ‘mijn’ merk rijst maar nog wel andere merken, dan wekt dat vertrouwen en hoef ik niet iets extra’s mee te nemen.

Ik vind het opvallend hoe serieus de meeste mensen in mijn woonplaats omgaan met de richtlijnen. Natuurlijk maken we wel eens een foutje. Maar lomperiken die overal doorheen banjeren ben ik niet tegengekomen. Alleen over pubers hoor ik soms moeizame verhalen. Die willen graag met groepjes bij elkaar komen, drinkfeestjes hebben. Ouders die dat niet goed vinden zijn boomers. Als het voor de cijfers nodig is, moet die lockdown er toch komen. Dat helpt ouders om nee te zeggen. Nu is er nog veel ruimte voor onderhandeling. Wie weet precies de grens tussen wat ‘mag’ en ‘niet mag’? En juist als je zo op elkaar aangewezen bent, kun je het je ook niet veroorloven om conflicten hoog te laten oplopen.

Groet,
Jo Hanna

Sam

Sam

22-03-2020 om 11:38

Hangkous

Als je vrij strikt en gestructureerd leeft dan is het nu wel aanpassen.
Bij ons ook vrij lege schappen pasta (maar zeker nog genoeg, alleen niet mijn favo, maar wat maakt dat uit?) en dan vraag ik me wel af of mensen denken dat pasta een eerste levensbehoefte is ofzo...
Pasta is gewoon lekker, maar niet noodzakelijk.
Kun je echt niet zonder dan kun je het ook gewoon zelf gaan maken.

Bij ons ook verwende eters (incluis mezelf) die vaak krijgen wat ze lekker vinden. Kans dat dat niet meer gaat lukken de komende tijd. Ik zie dat niet als perse negatief. Ik ga me pas zorgen maken als er geen gezonde maaltijd meer bij elkaar te zoeken is in winkel, en dan ook pas na een paar dagen want we kunnen echt wel even zonder (veel) eten hoor.
Wel heb ik wat multi vitamine alvast gekocht voor als dat moeilijk gaat worden.

Tabitha

Ja, dat zou ook kunnen. Tuurlijk, ik denk dat ze dat bedoelde.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 11:46

Vrijdag

Tot vrijdag waren hier geen rijst en pasta te krijgen, een pak of 10 per dag max in de supermarkt bij mij. De andere supermarkt is dicht tot 1 april.
Bij de AH XL in de buurstad: zelfde verhaal.

Gister en vandaag weet ik niet, ik hoefde niet naar de supermarkt.

NL-Alert

Ik zal het hele forum wel weer over me heen krijgen, maar ik ergerde me net aan de landelijk verspreide sms van NL-Alert. Vooral toen ik er vervolgens achter kwam dat ik me dus niet kan afmelden voor NL-Alert.

Sam

Sam

22-03-2020 om 11:52

Dubbel Sydney

Ik vond het akelig.

Maar misschien helpt het een paar 'onverschilligen' over de streep.
Dit middel is misschien minder verstrekkend dan de uit de hand aan het lopende venijnige sociale druk.

Hangkous

Hangkous

22-03-2020 om 12:00

Alle supermarkten gehad

En nergens pasta of rijst te krijgen in normale verpakkingen. Rijst wel van die builtjes maar dat kan budget technisch niet.
Verder ben ik best creatief en zeuren de pubers echt niet als ik de saus die we normaal eten met spaghetti nu opdien met macaroni en de ragout die ik altijd met rijst presenteer ging er met pasta ook wel in.
Als de bevoorrading nog op zich laat wachten eten we gewoon verder van die 10 kg voordeelbaal aardappelen. Kinderen zijn oud genoeg ook om te beseffen dat het echt niet anders kan.
Waar ik van baal is het feit dat ik mijn noodvoorraad heb moeten aanspreken. Als ik nu met een epilepsie aanval uitval dan is er saus in de vriezer zoals altijd maar bijna geen pasta.
Misschien was ik wat naïef om te denken dat ik, toen ik 10 dagen geleden lege schappen aantrof, morgen een pak pasta zou kunnen halen en dus wel ingrediënten voor de saus had meegenomen die na 2 dagen toch echt wel op moesten. Dit oplossen met een pak pasta uit mijn noodvoorraad was niet de slimste actie wellicht.
Het is dus mijn eigen "schuld" maar ik baal er wel van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2020 om 12:02

Sydney

Ik ook. Het is ook altijd zo’n herrie en er gaan hier in huis meerdere apparaten af. Voor iets wat we al wisten, in dit geval.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2020 om 12:05

Pasta

Van de week was hier nog voldoende pasta van het huismerk, maar voordat we die gaan eten moet de nood wel wat hoger worden. Ik heb dus maar twee zakjes mini fusilli meegenomen, het was dat of SpongeBob pasta. Uiteindelijk wilden de kinderen normale pasta (in ons geval driekleuren fusilli), waar we nog een halve zak van hadden.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 12:07

Druk in de natuurgebieden

het is vandaag door het mooie weer ook weer heel druk in de natuurgebieden. Een heel goed tijdstip om dat bericht te sturen dan realiseren mensen zich wellicht dat het altijd en overal geldt.

Natuurmonumenten roept mensen op om de gebieden te verlaten en naar huis te gaan.
Ik denk dat wij doordat mensen niet genoeg afstandhouden we uiteindelijk ook in een lock-down gaan komen terwijl dat eigenlijk niet nodig zou zijn als we nu afstand houden.

Sam

Sam

22-03-2020 om 12:18

Maar Hangkous

Begrijp ik daaruit dat je helemaal geen extra (buiten je vaste) voorraad hebt nu?
Dat lijkt me toch niet verstandig, zeker als je een krappe beurs hebt en dus erg afhankelijk bent van het aanbod.
Er komen nu helaas steeds meer mensen met krappe beurs en dat vergt aanpassen.

Ik denk dat de kans toch reëel is dat situatie gaat verslechteren.
Ik denk dat veel mensen nog keuzes maken waarop echt nog winst gemaakt kan worden. Een hoop voedingsmiddelen bijv die je echt niet nodig hebt om gezond te leven, die zou ik er nu uitgooien, zeker bij een krappe beurs. (snoep, chips)

Sam

Sam

22-03-2020 om 12:25

Flavia

Ik vind het raar hoor.
Er werd massaal aangeraden om naar buiten te gaan. Ik denk dat mensen het niet meer snappen...

Winkelen vind ik erg eng nu (maar lang niet zo eng als mijn werk) maar wandelen in natuur?
Ja, er zijn groepjes jongeren. Maar de meeste mensen zie ik heel goed afstand houden van elkaar. Plaats genoeg om genoeg afstand te houden. Iedereen gaat netjes aan de kant.

Ja, 'mijn' stilte gebied is nu veel drukker dan gewoonlijk. Daar baal ik enerzijds van, anderzijds geniet ik ervan om al die mensen te zien die proberen er het beste van te maken, van deze rotsituatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.