Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Tip voor de docenten:

sluit elke email af met: 'Verbeter de fouten en stuur de mail naar me terug. Wie de meeste fouten vindt krijgt straks 1 punt extra.'

Tsjor

Jo

Jo

21-03-2020 om 12:11

oordelen

Ik kan mij irriteren aan mensen die oordelen over andermans gedrag zonder iets van hun thuis situatie kennen.
Ik woon zelf alleen, heb altijd voorraad. Doe nu normale boodschappen en heb alleen vorige week zaterdag misgegrepen. De verse soepgroente waren op.
Ik oordeel niet over mensen die hun karretje volstouwen. Mogelijk betreft het een groot gezin. Mogelijk zijn het ook boodschappen voor ouders/buren. Mogelijk zijn het mensen die een minimale voorraad thuis hebben en nu ook wat in de kast willen hebben staan.
Ik ga er vanuit dat iedereen getroffen kan worden met twee weken verplichte quarantaine en daarom ook voor zich zelf en naasten kan bepalen hoeveel zij in huis willen hebben.

Bennikki

Bennikki

21-03-2020 om 12:40

Eens Jo

De afkeer voor hamsteren wordt er zó ingepeperd dat mijn in 3 risicogroepen vallende moeder elke dag boodschappen ging doen om maar niet te hamsteren.
Syboor had eerder in de discussie ook een goed punt.
Ik koop steeds wat extra (doe voor 3 gezinnen de boodschappen) want ik wil zo weinig mogelijk naar de winkel. Maar doen meerdere mensen dat, dan is de voorraad snel op.
Ik kan er geen peil op trekken wanneer er wordt bijgevuld en wanneer er weinig mensen zijn in de winkel. Gisteren dacht ik dat het handig was te gaan tijdens de toespraak van de koning, maar was het veel te druk.
Het valt op dat heel veel mensen hier hun kleine kinderen meenemen de winkel in, als een soort uitje. Is dat bij jullie ook zo?

Supermarkt

Sommige ouderen, ja, ook een vriendin van mij, gaan naar de supermarkt om nog even onder de mensen te zijn.
Gelukkig wast ze heel goed haar handen, maar ik krijg het er voorlopig niet uit.

Bennikki

'Het valt op dat heel veel mensen hier hun kleine kinderen meenemen de winkel in, als een soort uitje. Is dat bij jullie ook zo?'

Nee, maar dat is toch logisch? Waar moeten die kinderen anders heen nu de scholen dicht zijn?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-03-2020 om 13:35

Een uitje

Ik sprak van de week een moeder die met man en twee kinderen thuis zit en het bezoek aan de supermarkt inderdaad als uitje ziet. Het speciaal onderwijs is ook gesloten dus je kunt je voorstellen dat je met een autistisch kind en man en een drukke kleuter niet heel gezellig thuis zit als je ook nog onderwijs op afstand (ze is docent) moet verzorgen.
Zelf zie ik de supermarkt ook als uitje. Ik ga twee keer per dag en soms ook nog naar een andere supermarkt.
De vader van mijn jongste vroeg of hij ook nog iets moest doen aan huiswerkbegeleiding als ze daar is (2 dgn per week), want dat ging nooit zo gezellig. Nee hehe, en hier is dat een feestje. Dat fiets ik er gewoon even tussendoor terwijl ik zelf ook nog even fulltime probeer te werken, met drie man thuis. Ex werkt overigens niet, dus voor hem verandert er niet zoveel.

Brabander

Brabander

21-03-2020 om 13:54

Toch hamsteren

Vanochtend boodschappen gedaan bij een grote supermarkt in Noord Brabant. Nog steeds lege schappen met name bij het wc papier. Ik vind dit wel triest los van ieder individueel verhaal. Wij willen absoluut niet hamsteren, we doen 2 keer per week boodschappen en we willen dat blijven doen. Maar je wordt hierdoor bijna door gedwongen.
Ik vond het ook best ingewikkeld om 1.5 a 2 meter afstand te houden in de winkel. Ik was vroeg in de winkel dus het was nog niet zo druk en het is een hele ruime winkel. Je moet daar steeds je heel bewust van zijn.

Watervrouw

Watervrouw

21-03-2020 om 14:01

Echt waar? #307

Ik zie boodschappen doen helemaal niet als een uitje en zou niet 2 keer per dag onnodig risico willen lopen. Ik zit juist weer tegen het volgend supermarktbezoek, maandag of dinsdag, aan te hikken.
Die huiswerkbegeleiding is ook wel iets. Ik werk buitenshuis en de kinderen zijn alleen thuis en moeten zelf werken maar dat loopt niet soepel. Ze mogen naar school maar zitten op het vo en in groep 7 en willen echt niet meer opgevangen worden. Als ik thuiskom is het gelijk een stortvloed aan onduidelijkheden en inlogproblemen. De scholen sturen veel mailtjes die ik niet onder werktijd kan bekijken dus dat moet einde middag of 's avonds en dan lopen we achter de feiten aan.

Bennikki

Bennikki

21-03-2020 om 14:11

Uitje

Applaus is mooi, binnen blijven beter
'Het applaus voor zorgpersoneel van afgelopen week voelde fantastisch', zegt Oosting. 'Maar de échte waardering voelen we pas als je binnen blijft. Want dan verspreidt het virus zich minder snel. Blijf binnen, zodat wij ons werk over twee weken nog steeds aankunnen en niet uitgeput raken.'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220293/Zorgpersoneel-Klappen-is-mooi-maar-thuisblijven-is-de-echte-waardering

Tsjor

Jaaaaaa wat een briljant idee dat ga ik doen!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-03-2020 om 14:18

Hoeft niet

We hoeven niet binnen te blijven van het RIVM. Afstand houden en bij klachten binnen blijven, dat is nog steeds het advies.

Gezinnen en ouderen

Net boodschappen gedaan. Wat zie ik?
- Meerdere gezinnen van papa, mama en een stel pubers, gezellig samen boodschappen doen. Doe dat nou niet, ga alleen, dan is het makkelijker om de afstand te bewaren.
- Groepjes ouderen, gezellig op een kluitje aan het kletsen. Dan moeten wij ons hele leven aanpassen om die groep te beschermen en zij trekken zich er niks van aan?

Bennikki

Bennikki

21-03-2020 om 14:30

Ja Alison

Maar je snapt toch wel dat het een leuk uitje is? En het is niet verboden hè.
*Sarcasme uit

Watervrouw

Watervrouw

21-03-2020 om 14:47

# Allison

Ik werk in de thuiszorg bij ouderen en zieke mensen waar ik schoonmaak. Wij "mogen" pas thuisblijven bij hoesten/proesten en koorts boven 38 graden en krijgen geen beschermende middelen zoals handschoenen, over dat laatste ben ik behoorlijk pissig, koop het natuurlijk zelf maar het klopt niet. Als ik oud zou zijn of een kind zou zijn van, dan zou ik zeggen liever nu geen schoonmaak, we slaan over of doen wat zelf. Maar bijna niemand zegt af. De meesten nemen het niet serieus, doen gewoon dagelijks hun boodschappen en maken zich geen zorgen over besmet worden en al helemaal niet over het besmetten van anderen. Zal geen onwil zijn. Er zou voor deze groep misschien een betere voorlichting moeten komen. Ik kom zo veel tegen: papieren zakdoekjes meerdere keren gebruiken, schoonmaakdoekjes en handdoeken niet verversen, geen zeep of handgel. Wat ik ook merk is dat deze mensen hun contactmomenten heel erg missen en denk dat ze daarom richting supermarkt trekken juist op de drukke tijden.

@Emma

@Emma

21-03-2020 om 15:18

Supermarkt en apotheek

Ik was vandaag in "mijn" supermarkt en daar mag je nu niet meer met twee of meer klanten tegelijk naar binnen. In "mijn" apotheek mogen maar twee klanten tegelijk naar binnen.

Jo Hanna

Jo Hanna

21-03-2020 om 15:42

Uitje

In alle eerlijkheid zie ik naar de supermarkt gaan ook als een mogelijkheid om even in beweging te komen. Ik neem dan ook geregeld een van mijn pubers mee. Ik ga dan wel het liefst op rustige momenten en de pubers wordt tot vervelens toe geïnstrueerd dat ze met een grote boog om mensen heen moeten lopen. Ik vind trouwens dat er behoorlijk serieus mee wordt omgegaan door de meeste mensen.

Excessief hamsteren heb ik zelf ook nog niet gezien. Ik zie wel dat bepaalde producten veel meer op zijn dan anders maar ben daardoor zelf nog niks tekort gekomen. Ik heb wel het geluk dat er net voordat dit gebeurde een aanbieding was van 20 rollen toiletpapier. Wij kunnen dus nog even vooruit.

Ik heb gelukkig ook een hond. Ik moet dus wel naar buiten. Ik ga iedere dag naar het bos. En ik loop af en toe hard. Mijn mentale gezondheid zou snel verslechteren als ik echt de hele dag binnen bleef zitten. Tegelijkertijd denk ik dat mijn gedrag niet bijzonder veel afwijkt van wat ik bij een lockdown zou doen. Ik neem aan dat ik dan ook gewoon een ommetje met de hond kan blijven maken. Hooguit doe ik dan minder vaak boodschappen. En misschien niet meer hardlopen? Geen idee of dat dan nog zou mogen.

Groet,
Jo Hanna

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-03-2020 om 16:19

De supermarkt is het enige waar ik kom

En ik ga alleen, man gaat niet mee. Voor deze tijd ook al niet Een uitje is het niet perse, maar ik vind het ook niet eng. Was naderhand langdurig mijn handen, ring af. Elke dag andere handdoek, andere kleding.

Helaas heb ik gen hond om mee te wandelen, dan had ik een excuus. Ik wandel elke dag, alleen of met man, hier in de polder en soms wat door de wijk. Mensen die ik tegenkom en ik/wij houden afstand. Ik snap het nut van zoveel mogelijk afzien van sociale contacten irl, maar wekenlang binnen blijven doe ik niet. Ik wil mentaal gezond blijven en graag wat conditie houden.

Anemone

Anemone

21-03-2020 om 17:57

Uitje

De supermarkt is natuurlijk bij uitstek geen gezinsuitje. Hier moeten mensen wel heen, je kunt de plek niet vermijden. Ga lekker een stuk wandelen als je een uitje wil, dan hebben anderen geen last van je. Gelukkig mag je hier in de supermarkt maar in je eentje naar binnen, kinderen worden uitdrukkelijk niet toegelaten in gezinsverband.

Sam

Sam

21-03-2020 om 20:11

Ik snap niets

van de hamster- irritaties, er is toch (heel veel) meer dan genoeg???

Zelf vandaag pas weer naar supermarkt geweest omdat ik flink ziek was geweest. Ik was er best bezorgd over. Mijn zorgen omtrent hoe het zou gaan (iedereen, terecht uiteraard, angstvallig afstand houdend, maar ook hier en daar wat spanningen bleken terecht, maar mijn angst voor lege schappen bleek volkoken onterecht.
Alles in overvloed, zoals gewoonlijk, aanwezig.
Ok, wat wc papier betreft niet heel veel keuze meer, maar nog meer dan voldoende. Ook pasta, ondanks wat lege plekken, nog genoeg.
De rest was zeer overvloedig aanwezig.

Sam

'De rest was zeer overvloedig aanwezig.'

Fijn. Dat was maandag tot en met donderdag wel anders.

Sam

Sam

21-03-2020 om 20:24

Sorry

Zal wel aan mij liggen, maar wat is het grote probleem van een paar dagen minder keuze???

Sam

Er was geen sprake van wat minder keuze. Er was sprake van compleet lege schappen zodat je geen avondeten, brood, melk in huis kon halen.

Waarom reageer je zo raar? Je weet dat je onzin uitkraamt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-03-2020 om 20:34

Nu nog

Hier zijn nog steeds schappen leeg. De koffiecups, alleen zakjes van 10 stuks zijn er. Afbakbroodjes, precies onze ijsthee, paracetamol, allerlei bakmixen.
Vandaag lag wel ineens het wc-papierschap bomvol, met een of ander vaag schuurpapiermerk, en er stonden bakken met zeeppompjes. Die heeft iedereen wel voor een jaar, schat ik.

Sam

Sam

21-03-2020 om 20:35

Oh ok

Sydney, dan zal ik het wel helemaal gemist hebben. Ik ben dus een week of 2 niet in supermarkt geweest door ziekte. Mijn partner overigens wel, en die kwam toch steeds thuis met voldoende voedsel....
Lijkt me niet echt een wereldramp, als je een paar dagen weinig kunt krijgen. Tenzij je echt niets kon krijgen, maar was het echt zo erg??

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 20:45

Sam

Ja, het was echt zo erg.
om 8 uur de winkel open en dan om 12 uur echt nauwelijks meer iets anders te krijgen dan wijn, bier en kruiden. De rest van de winkel was leeg. En dat dagen lang.
Ik ging 3x per dag langs en dan had ik wel een maaltijd bij elkaar kunnen scharrelen omdat ik weet dat ze meerdere keren per dag beleverd worden.
Voor het personeel was het ook elke keer weer een verrassing wat er binnen kwam.

O, er ligt weer iets in de vriezer (ik had een pakje bladerdeeg), .

Sam

Sam

21-03-2020 om 20:54

Ik zal het punt wel volledig missen dan, maar ik zie echt het probleem niet van een paar dagen lege schappen.

Pennestreek

Pennestreek

21-03-2020 om 21:05

Sam

Ook niet als je gewend bent dagelijks boodschappen te doen? En als je dan omdat je werkt pas aan het eind van de dag de supermarkt in kunt en er dan dus echt NIETS is? Alleen maar lege schappen? En als je bijvoorbeeld door je toiletpapier heen bent en er is vervolgens dagenlang NIETS te krijgen, dan snap je nog steeds niet waarom mensen zich druk maken? Misschien ligt dat dan aan jouw empathisch vermogen...
Hier in omgeving Den Haag waren de schappen echt dagenlang leeg. Niet halfvol, gewoon echt leeg. Ik heb de foto’s als je me niet gelooft. En dan kun je natuurlijk een rondje supers doen, of zoals Phryne 3 keer terug, dan sprokkel je vast wat bij elkaar. Maar de bedoeling was nou juist om binnen te blijven, contactmomenten te beperken om risico’s te vermijden. Maar ja, dat lukt dan dus niet!!
Pas vandaag weer een redelijk gevulde AH. Kon eindelijk weer koken wat ik van tevoren bedacht had, ipv improviseren obv wat er wél te krijgen was.

Poldermaatje

Poldermaatje

21-03-2020 om 21:13

Hier geen lege schappen

Door alle foto's die ik zag op internet dacht ik ook dat er niets meer te krijgen was, maar hier was alles steeds verkrijgbaar. Alleen wc papier en paracetamol, dat was op. Maar voor de rest een volle winkel.

Brabander

Brabander

21-03-2020 om 21:18

Sam

Ik denk dat jij niet in een regio woont waar het coronavirus echt speelt. Hier echt lege schappen, niet minder keus maar GEEN keus. Schap is gewoon LEEG. Omdat andere mensen vinden dat ze 6 grote pakken wc papier moeten halen, of voor 3 maanden pasta met tomatensaus.
Ik krijg daar een heel naar gevoel bij, de eerste schappen vond ik ergens nog wel grappig, maar als in een Jumbo XL verschillende schappen echt leeg ziet voelde dat voor mij toch echt niet fijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.