Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pooh bear

En juist daarom is het zo fijn dat onze regering zich niet gek laat maken. En zich niet laat opjutten door 'een verening van anesthesie, analgesie, reanimatie en intensive care'. Het is maar een vereniging die wat roeptoetert, grote kans dat de meerderheid van de anesthetisten het hier helemaal niet mee eens is.
Waarom grijpt dit je zo aan? Er zijn in Nederland ook al jaren groepen die dit soort dingen roepen. https://www.trouw.nl/nieuws/wie-krijgt-er-voorrang-bij-een-pandemie~bcc93025/

mirreke

mirreke

08-03-2020 om 08:08

Geen blog, van Liz Specht

Maar een Twitter draad, die een specifieke dienst achter mekaar zet, zodat het eruit ziet als een artikel.

Ik heb dat hier gepost omdat haar draad door experts en medisch journalisten werd geretweet (uiteindelijk meer dan 30.000 keer, groot bereik), wat je in deze hectische tijd kunt beschouwen als endorsement.

Ik begin meestal bij Marion Koopmans, en kijk wat zij zegt of retweet. Zij is boos over het artikel wat jij noemt Pooh Bear, (over de berichtgeving en woordkeuze zelf, maar ook over de situatie die beschreven wordt) en benadrukt dat om dit te voorkomen we NU actie moeten ondernemen. Ik proef ook frustratie over het verschil tussen wat de WHO, waar zij adviseur van is, zegt en nastreeft en wat het RIVM adviseert.

Verder dit interview met Richard Hatchett, ceo van Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), a global alliance financing and coordinating the development of vaccines against emerging infectious diseases, ook door Marion Koopmans geretweet met daarbij de volgende opmerking door Beth Cameron, ook actief binnen:
I know @CEPIvaccines CEO Richard Hatchett well. He doesn't panic. He's proactive. He does math more quickly than anyone I know. He gets sh!t done. If you're questioning whether there's an over-reaction to #COVID19, pls listen. By April no-one will be wishing they had done *less*


https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs

Goede info en snelle berichtgeving? Kijk op Twitter. Deze mensen kennen elkaar via hun vak, volgen elkaar op Twitter, schrijven en delen berichten en artikelen waar je wat aan hebt. Geen hypes of niet te traceren filmpjes, maar goede gedegen wetenschappelijke info. Dat is al eng genoeg.

Een kwart van Italië zit nu op slot. Als we niet uitkijken en op tijd maatregelen treffen, gebeurt dat hier ook ook al zegt de ggd dat dit in onze situatie niet nodig zal zijn. Het lijkt alsof men denkt dat het ons niet zal kunnen gebeuren...

Tessa

Tessa

08-03-2020 om 08:13

Italië in quarantaine

Een kwart van Italië in quarantaine. Zou Ad dan toch gelijk krijgen?

Tessa

Waar liggen de lijken opgestapeld dan?

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 08:24

Natuurlijk

Natuurlijk krijgt Ad gelijk.
Zo'n virus trekt zich niets aan van Hollandsche stoerheid.
Gisteren op tv beelden uit Iran, nou daar wil je niet zijn nu.
De Brabantse maatregel direct in het hele land afkondigen lijkt me geen gek idee. En als de stoer doorgaande jongens en meisjes dan ook willen meewerken, dan vertraagt het virus misschien voorlopig.

Lockdown

'Restaurants en bars mogen openblijven, mits een veilige afstand van 1 meter ten opzichte van andere klanten en personeel gegarandeerd kan worden.'

Supermarkten en ziekenhuizen blijven ook gewoon open in Noord-Italië. Dat is wel belangrijk om je te realiseren. Dus geen plunderingen, geen bendes, geen armageddon.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 08:27

Sidney

Die stapels lichamen liggen nu in Iran.

vlinder72

vlinder72

08-03-2020 om 08:29

Tessa

Ad zegt zoveel. Volgens hem liggen er straks opgestaprlde lijken in de straat. De scholen in Nederland zouden volgens hem nu al dicht moeten zijn. Er breekt blinde paniek uit. Er is straks niks meer te koop. Etc. Etc. Etc.

Als ik alle mogelijke negatieve aspecten noem en een paar komen uit dan betekent dat niet dat ik gelijk heb.

Ja, dit virus kan ernstige consequenties hebben. Vooral voor de gezondheidszorg. De RIVM probeert het in te dammen om het aantal ziekte gevallen te verspreiden. Hopelijk luisteren mensen en gaan ze toch niet ziek naar hun werk. Lukt het indammen niet dan komt er een volgende stap.

Over een paar maanden weten wij pas of Ad Hombre gelijk had met zijn apocalypsische doemscenario.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 08:39

Italie

Italiaanse artsenverenigingen spreken al over een leeftijdgrens voor toelating op de IC. Jongeren eerst.
En dat is bij die schone frisse Italianen, die veel vaker handen beweren te wassen dan anderen.

Chrono

Dat bericht hadden we al ontzenuwd. Tien jaar geleden riep de Commissie Ethiek in Nederland hetzelfde.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 08:50

Vlinder

Die opgestapelde lijken waren normaal bij eerdere pandemieën. Misschien zijn we nu wat efficiënter geworden al kun je je afvragen waar we hier in NL honderdduizend bodybags hebben klaarliggen, maar wie weet hebben we die wel.

Paniek, agressie en voedselgebrek zullen hopelijk achterwege blijven, maar het is verstandig er rekening mee te houden. We weten niet hoe de moderne mens reageert op dit soort rampen. Ik heb mijn huis dan ook extra beveiligd.

Deze ramp voltrekt zich in slow motion, daarom kun je inderdaad bij iedere stap zeggen. Waar zijn die lijken dan? Waar zijn die lockdowns dan? Wel, ze zijn er nog niet.

In Italië gaat het nu langzamerhand fout en zie je dat de overheid strenger wordt. Dat zal best helpen, maar gezien de vertraging zal het zeker een maand duren voor het effect krijgt op de sterftecijfers. Ze moeten een diep dal door.

Als ze een week eerder waren begonnen hard in te grijpen had dat heel veel levens gescheeld.

Volgens mij lopen wij iets van een week of tien dagen achter op Italië. Een kans om hun lot deels te ontlopen, maar we nemen hem niet.

We schelden iemand liever uit voor FVD-er en heethoofd omdat hij de ellende ziet aankomen.

Iran

'Die stapels lichamen liggen nu in Iran.'

Welnee. 145 doden op een bevolking van 81 miljoen ... Er overlijden er PER DAG meer in het verkeer daar.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 08:55

Sydney

Ik zou dan toch even naar Nieuwsuur van gisteren kijken. Wat de Iraanse regering zegt, is niet de werkelijkheid.
En wat is er nu precies al ontzenuwd?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 09:04

Chrono

In iran voltrekt de ramp zich al een tijdje. Ik heb geloof ik eerder video's van kelders vol bodybags en massagraven geplaatst. Van Social media/telegram dus onbetrouwbaar, denken mensen dan en gaan weer gerustgesteld slapen.

Zonder zich af te vragen welke zieke geest zulke video's zou faken...

Evert

Evert

08-03-2020 om 09:08

Chrono

Sydney bedoelt de link naar de Telegraaf . Het is een voorstel om ouderen die toch al bijna dood zijn niet in het ziekenhuis op te nemen als er capaciteisproblemen zijn en mensen met meer overlevingskans voorrang te geven.
Dat is dus niet ‘alleen jongeren voorrang geven ‘
Bovendien gebeurt dat in elk ziekenhuis. Komen er tien zwaargewonden binnen en is er maar medisch personeel om er vijf te behandelen, dan kijken ze wie de grootste overlevingskans heeft en beginnen ze daarmee. Het komt natuurlijk nooit voor in Nederland maar het is wel het protocol.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 09:09

Ja, klopt. Dit waren door een verpleger illegaal gemaakte en verspreide filmpjes. Hij is (naar verluidt) inmiddels opgepakt.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 09:12

Evert

Dank je. Het feit dat er nu in dit verband zo over gesproken wordt is natuurlijk niet heel verheugend.

Chrono

'Ik zou dan toch even naar Nieuwsuur van gisteren kijken. Wat de Iraanse regering zegt, is niet de werkelijkheid.'

Dus? Zelfs als het aantal doden 10 keer zo hoog is, is er nog steeds geen sprake van stapels lijken in de straten.

'Zonder zich af te vragen welke zieke geest zulke video's zou faken...'

@Ad, onder meer de VS maken gebruik van filmpjes uit oude burgeroorlogen om zogenaamde nieuwe misstanden in het nieuws te brengen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 09:24

Sydney

"@Ad, onder meer de VS maken gebruik van filmpjes uit oude burgeroorlogen om zogenaamde nieuwe misstanden in het nieuws te brengen."

Ik heb dertig jaar ervaring op het Internet en sociale media. Als je zaken op hun waarde kunt inschatten (gave des onderscheids) is het een kostbare bron van informatie. Wie zou er dan al die fake filmpjes over Wuhan en Iran publiceren? De Amerikanen?

Hoe naief moet je zijn om dat te geloven.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 09:24

Sydney

Wat is nu je punt?
Jij wilt het gewoon niet zien.
Misschien liggen er inderdaad geen lichamen op straat (nog niet). Maar wel elders. Er werd ook al gesproken over een Iraans massagraf met 120 personen. Maar dat kan niet kloppen, want jij bent er nog niet persoonlijk geweest ter verificatie.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 09:29

Sydney

Telegraaf-artikel:
"De situatie rondom het coronavirus is zo extreem geworden in Italië, dat een Italiaanse vereniging van anesthesie, analgesie, reanimatie en intensive care voorstelt om een leeftijdsgrens te stellen aan mensen die opgenomen moeten worden op de intensive care. Bovendien moeten mensen die meer kans hebben op overleven voorrang krijgen."

Reactie van Sydney:
En juist daarom is het zo fijn dat onze regering zich niet gek laat maken. En zich niet laat opjutten door 'een verening van anesthesie, analgesie, reanimatie en intensive care'. Het is maar een vereniging die wat roeptoetert, grote kans dat de meerderheid van de anesthetisten het hier helemaal niet mee eens is.

Het is bijna knap in welke bochten mensen 'in denial' zichzelf weten te kronkelen.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 09:31

Clubje

Ja, een soort gezelligheids-dartclubje...

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2020 om 09:42

Tsja ...

En hoe zouden we het trollenleger kunnen kenschetsen dat in opdracht van hun leider politieke munt tracht te slaan uit een medisch probleem? Ik kom niet verder dan het Amerikaanse begrip 'flying monkies'.

Rode krullenbol

Denial

Het is wel een bevreemdende discussie zo. Als je niet meegaat in de paniek dan ben je in 'denial' en een 'wegkijker'. Als je niet zelf je ingraaft, liefst nog met wapens tegen plunderaars, zie Amerika, dan ben je naief en goed gelovig. Want die filmpjes van de lijken in de straten zijn hier binnenkort aan de orde.

Dat een stel professionals een balletje opgooien over de triage van patienten, in Italie blijkbaar een soort gewoonte om balletjes op te gooien om te kijken hoe het publiek reageert, dat is een aankondiging van de komende doem.

Wel, wel, wel. Er staan ons zeker moeilijke tijden te wachten, maar hopelijk houden de meeste mensen hun hoofd WEL koel.

https://nos.nl/artikel/2326240-sterke-stijging-coronagevallen-europa-italie-overweegt-vergaande-maatregelen.html

Angela67

Angela67

08-03-2020 om 09:57

de kerk

Waarom lees ik het woord kerk niet bij de berichtgeving over Italië? In bericht over Iran las ik wel over niet laten doorgaan vrijdaggebed. Ik bedoel: ik snap dat het gevoeliger ligt dan museumbezoek en winkelcentrum, maar als je zo'n drastische maatregel invoert dan hoop ik dat iedereen dan snapt dat kerkbezoek gepaard moet gaan met veel ontsmetten. Of lees ik er overheen?
gr Angela
ps is er iets van 'betrouwbare' statistiek over relatie tussen kerk/tempel/moskee-bezoek en aantal besmettingen? In de berichtgeving Zuid-Korea werd aangegeven dat er binnen een bepaalde geloofsgroepering veel meer besmettingen waren opgetreden (door de vrouw die ondanks besmetting toch naar dienst ging, meen ik).

MoederVan3

MoederVan3

08-03-2020 om 09:59

Ad - triage

Ad voorspelt chaos.
Wat de Italiaanse vereniging van anesthesie voorstelt is een logisch voorstel in tijden van crisis.
Geen chaos.
Er zullen nog wel meer draconische maatregelen volgen, juist om chaos en ineenstorting van het hele systeem te voorkomen.
In Nederland werd een week geleden bekend dat er twee patiënten naar het Erasmus MC werden overgeplaatst vanuit de IC in een regionaal ziekenhuis. De 86-jarige man die is overleden, is in een regionaal ziekenhuis overleden. Die is dus niet voor opname in Erasmus MC in aanmerking gekomen. Er kunnen veel redenen voor bedacht worden, maar het riekt wel naar een vorm van selectie. En hoe meer gevallen, hoe meer selectie.
Dat is wat anders dan chaos en ineenstorting van het systeem.
Het zijn harde maatregelen, die logisch zijn in crisistijd.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 10:03

AnneJ

Iemand die het hoofd koel houdt, trekt zijn lessen uit Italie, Iran, Zuid Korea en China. Dat is geen "doem" wat mij betreft. Ik ben voor verdergaande maatregelen in NL. Afstand houden, evenementen beperken, dat werk.

Ja chrono

Trekt zijn lessen en dan............? Preppen en opsluiten?

Verstandig is om je te houden aan de richtlijnen van de overheid en je te houden aan hygienische maatregelen, die overigens ook op veel plaatsen gewoon besproken worden. Evenementen worden overwogen om beperkt te worden.

Niet nodig om je zo op te werken. Het is al erg genoeg.

Chrono

Chrono

08-03-2020 om 10:11

AnneJ

Ik bedoel met "iemand" de overheid. Ik vind zelf dat ze strengere maatregelen zouden moeten afkondigen.
En wat is "je zo op te werken"?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.