Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 12:43

AnneJ

"Handen wassen met zeep is, volgens diverse berichten, beter omdat de zeep helpt stoffen los te maken uit het huidvet. Zand is nog beter."

Lijkt me niet. Het virus heeft een jasje van vetten (lipides) en zeep is ongeveer uitgevonden om vet op te lossen. Een combinatie met zand is vast prima.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 12:46

Nee ...

Dat zie je toch echt verkeerd. Zoals wel meer zaken.

Rode krullenbol

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2020 om 12:48

Oppas-grootouders en andere kleinekinderen-vragen

In heel wat families zijn grootouders op vaste basis oppas voor kleinkinderen. Geen goede constructie in coronatijden. Maar er is ook niet zomaar alternatieve oppas te regelen.

Wanneer vallen grootouders onder ‘ oud en kwetsbaar’ ? 60plus, 70plus?

Als kleine kinderen - wat ik ergens las- effectieve dragers van het virus zijn zonder zelf symptomen te tonen, zouden de medewerkers in de kinderopvang snel besmet raken, is dat al gebleken?
En tot hoe oud is een kind een kind?

Ouderen die in een zorginstelling wonen, hebben sowieso een kwetsbare gezondheid, fitte ouderen vindt je daar niet meer door het huidige indicatie beleid. Personeel bestaat vaak uit jonge ouders. Ouders van kleine kinderen dus, extra risico ?
Mensen met een beperking die in een zorginstelling wonen - ook moeilijk. Ze kunnen niet zonder de begeleiders ( opnieuw vaak jonge ouders )

Het is een pittige puzzel om hierin een goede weg te vinden.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 12:54

Over zeep

Zeep is niet "uitgevonden" om vet op te lossen. Het is een toevallige ontdekking geweest hoe je zeep kunt maken bij het looien van leer. Het loog dat daarbij werd gebruikt, bleek het vet aan de huiden om te zetten in zeep.

Een al te groot vertrouwen in de maakbaarheid van de samenleving - de bestrijding van virussen incluis - getuigt overigens van een tamelijk ahistorische levenshouding.

Rode krullenbol

Pluk

Pluk

12-03-2020 om 12:56

Heb jij pubers? Dan weet je misschien dat alles wat mama zegt stom is maakt niet uit hoeveel jaren ze netjes hun handen hebben gewassen, als mama zegt dat het nu vaker moet is dat onzin, maar doen ze het nog wel. Als de leraar dan ook nog zegt dat het onzin is heb je dus heibel in de tent. Want ik sta erop.

mirreke

mirreke

12-03-2020 om 13:08

Pluk, herkenbaar

Ik erger me ook aan dat soort docenten. En aan persconferenties waar eerst nog wordt gezegd dat je gerust flink handen kunt schudden en waar een paar dagen later ineens iets anders wordt gezegd.

Leg het maar eens uit. Het nadeel is dat vaak alleen het eerste bericht blijft hangen: 'net een griepje'. Zie dat nieuws daarna nog maar eens bij te stellen.

Kinderen zijn zeker opgevoed, maar zitten ook in de weerstandsfase, denken dingen beter te weten, horen ineens een onorthodoxe opvatting van een docent, horen iets van vrienden...

Inmiddels is iedereen hier in huis wel omgeturnd, maar het heeft wel enkele dagen geduurd voordat iedereen zonder gesputter zijn handen waste bij binnenkomst.

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2020 om 13:10

Ouderenzorg

tja, zonder zorg kan niet. Maar wel hebben we met ingang van vandaag alle grotere bijeenkomsten waar mensen van buitenaf bij zijn afgezegd. Bezoek van familieleden is nog wel welkom. Gelukkig zijn we in de zorg altijd al gewend om goede hygiëne te betrachten alleen wordt er nu nog wat extra op gelet. En extra intensief schoongemaakt. Maar hoe lang dat houdbaar is? Geen idee. Het is natuurlijk wachten op de eerste besmetting, inderdaad veel jong personeel en die kunnen natuurlijk ook niet thuisblijven want onze bewoners kunnen niet zonder zorg.
Ingewikkeld allemaal.

Anemone

Anemone

12-03-2020 om 13:10

crisisoverleg

https://nos.nl/liveblog/2326799-crisisoverleg-kabinet-over-corona-schoolleiders-willen-scholen-sluiten.html

om 1400 persconferentie, hopelijk nu met echte maatregelen.

Zus

Zus

12-03-2020 om 13:12

Ad Hombre

'Dat soort zaken worden gelijdelijk ingevoerd, zo ook in Italie. Als het dan onvoldoende blijkt te werken wordt het strenger.'

Het is logisch dat het wordt afgestemd op de situatie zoals het zich op dat moment voordoet. Voorspellen blijkt lastig, zeker als nog niet alle eigenschappen van het virus (als in verspreiding e.d.) duidelijk zijn. Komen we steeds meer over te weten en kunnen de maatregelen ook specifieker worden.
Overigens mooi passende spelfout heb je gemaakt

Pluk

Pluk

12-03-2020 om 13:16

Gokje

Scholen in Brabant gaan dicht?

Casus

Dit is de casusdefinitie van de WHO en de ECDC:
https://www.ecdc.europa.eu/en/case-definition-and-european-surveillance-...

Volgens de WHO is er sinds 1 maart in Nederland sprake van lokale transmissie:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situatio...

Dat betekent volgens de casusdefinitie van de WHO iedereen in Nederland met symptomen getest zou moeten worden. De casusdefinitie definieert bovendien als "close contact" iedereen die meer dan 15 minuten zich op minder dan 2 meter afstand van een bevestigd geval heeft bevonden. Ook dat is veel strenger dan het vage gedoe met "laag risico contacten" waar we in Nederland mee bezig zijn.

De RIVM hanteert een heel andere casusdefinitie, waarbij "lokale transmissie" vervangen is door "wijdverspreide transmissie":
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19#3-casusdefinitie
Bij het bepalen van die "wijdverspreide transmissie" worden dan ook nog eens veel te grote regio's met elkaar gemiddeld. Brabant heeft 3 x zo hoge coronadichtheid als grote delen van Italië, waaronder de provincie waar Rome in ligt, maar toch vindt men nog steeds niet dat er in Brabant sprake is van wijdverspreide transmissie.

Het beperken van tests tot een hoogrisico subgroep van je casussen kan noodzakelijk zijn. Maar je moet niet je casusdefinitie aanpassen aan de beschikbaarheid van tests. De casusdefinitie van het RIVM bepaalt niet alleen wie er getest mag worden, maar ook wie er een gedwongen kan worden om in quarantaine te gaan. De rest van ons is afhankelijk van de goede wil van hun werkgever. De oproep van de gezamenlijke burgemeesters van Brabant aan burgers met verkoudheidsklachten kan door de overheid op geen enkele manier afgedwongen worden. Niet zolang de casusdefinitie is wat ze is.

Ben benieuwd waar het kabinet om 2 uur mee komt. Het kabinet moet nu echt de casusdefinitie verruimen. Brabant kan geen dwangmaatregelen inzetten met de huidige casusdefinitie. Andere veiligheidsregio's zitten op elkaar te wachten, durven niet de eerste te zijn die met maatregelen komt.

Lou

'Dan pas? Ik heb geen verschijnselen (hoewel, ben net herstellende van verkoudheid) maar heb mijn geplande bezoekje aan een bevriende hoogbejaarde dame toch maar voor onbepaalde tijd uitgesteld. Zou jij gewoon wel gaan?'

Mijn schoonouders zouden het ons erg kwalijk nemen als we een maand wegblijven. Dus wij gaan gewoon.

Rozebottel

Rozebottel

12-03-2020 om 13:31

Jong personeel

Pennestreek, je zegt terecht personeel kan niet thuisblijven want onze bewoners kunnen niet zonder zorg. Maar, als scholen en kinderdagverblijven massaal sluiten dan blijft dat personeel echt wel thuis want wie moet er anders op de kinderen passen? Opa en oma niet, want we moeten grootouders en kleinkinderen zoveel mogelijk uitelkaar houden immers. Groot tekort aan artsen, verpleegkundigen, laboranten etc. omdat ze hun kinderen thuis moeten opvangen.

Dat kan een nog veel grotere druk op de gezondheidszorg geven dan het virus zelf. Het overgrote deel van de mensen die nu intramurale zorg nodig heeft is geen coronapatient. Maar ook die gaan geen zorg meer krijgen als de kinderen naar huis worden gestuurd.

Het verbaast me dat Ad het heeft over, als de ambulances af en aan rijden. Wie denk je dat al die ambulances nog bestuurt?

'Overigens, als de ambulances af en aan gaan rijden, sluit de bevolking zich zelf wel op in huis. Dan is er nauwelijks dwang nodig, hoogstens organisatie.'

Je blijft maar hopen op een totale chaos he? Gaat niet gebeuren.

Lou

Lou

12-03-2020 om 13:37

Sydney

'Mijn schoonouders zouden het ons erg kwalijk nemen als we een maand wegblijven.'
Dat snap ik wel. Leuk is anders. Ze zijn misschien niet goed op de hoogte?

'Dus wij gaan gewoon.'
Dat snap ik niet zo goed. Jij bent toch wél goed op de hoogte.

Mijn hoogbejaarde dame is overigens dement, dus ze merkt het niet direct of ik wel of niet kom (het is niet mijn moeder of schoonmoeder). Maar ze is wel weer ietsje eenzamer dan ze toch al was. Ik vind het dan ook echt niet leuk om niet te gaan. Maar stel, ik ga wel, en straks is ze besmet. Dan zal ik toch het gevoel hebben dat ik dat heb gedaan. Dus ga ik toch maar liever niet.

Lou

Lou

12-03-2020 om 13:37

Trouwens

Naar mijn topfitte moeder va 82 ga ik wel. De demente dame uit mijn vorige bericht is zeer broos en 96.

Lou

'Dat snap ik wel. Leuk is anders. Ze zijn misschien niet goed op de hoogte?'

Ze lezen NRC Handelsblad en kijken elke dag journaal en nieuwsuur. Het verbaast mij ook, in de zin dat met name mijn schoonmoeder vaak nogal heftig kan reageren op het nieuws (élk nieuws). Maar nu dus niet.

In mijn omgeving is er trouwens niemand die preventief thuis blijft. Op mijn werk niet, bij mijn man niet, op de sportverenigingen niet. En in het winkelcentrum is het ook niet echt rustiger.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 13:53

Rozebottel

"Het verbaast me dat Ad het heeft over, als de ambulances af en aan rijden. Wie denk je dat al die ambulances nog bestuurt?"

Kijk naar hoe het in Italie gaat als je je niet kunt voorstellen hoe het hier zal gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 13:54

Marc Lipsitch agrees

https://twitter.com/mlipsitch/status/1238083055371386881

"Agree with all but another perspective is that staying home is both self-protective and a contribution to slowing spread."

Lente!

'In China gaat het, mede dankzij de lente, wel de goede kant op'

https://www.ad.nl/buitenland/in-china-gaat-het-mede-dankzij-de-lente-wel-de-goede-kant-op~a6b44a8f/

Dat geeft de burger moed. Laat het mooie weer maar komen ...

Wurm

Wurm

12-03-2020 om 14:12

Rozenbottel

"want wie moet er anders op de kinderen passen? Opa en oma niet, want we moeten grootouders en kleinkinderen zoveel mogelijk uitelkaar houden immers."

Waarom moet dat? De meeste grootouders van jonge kleinkinderen zijn helemaal de kwetsbare doelgroep niet.
Mijn kleinzoon is bijna 3 maanden en ik ben 53, waarom zou ik bij mij thuis of bij hen thuis niet mogen oppassen of elkaar anders ontmoeten?

Zus

Zus

12-03-2020 om 14:15

nou Sydney

Warm weer is geen garantie dat virus zal afzwakken. Hoogtepunt van vorige SARS was in juni...

Lou

Lou

12-03-2020 om 14:16

Sydney

'In mijn omgeving is er trouwens niemand die preventief thuis blijft. Op mijn werk niet, bij mijn man niet, op de sportverenigingen niet. En in het winkelcentrum is het ook niet echt rustiger.'

Hier wel, maar dit is na Brabant ook wel de volgende corona-hotspot (omgeving Utrecht). Ik ben eigenljk niet zo blij met die grens in de adviezen: voor Brabanders dit, en voor de rest van Nederland iets anders. Mijn moeder is oud maar fit en woont in het midden van het land, haar vriend woont in Brabant, mijn dochter is jong maar niet fit en gaat graag uit in de stad. Volgende week moet ze voor haar studie naar Tilburg, dat lijkt vooralsnog door te gaan. Ik moet zelf binnenkort op bezoek bij een dagbesteding voor mensen met een beperking, dat zijn ook meestal niet degenen met de sterkste gezondheid. Bij alles en iedereen zit ik afwegingen te maken: dit wel, dat niet. Lastig.

Zus

'Warm weer is geen garantie dat virus zal afzwakken. '

In China blijkbaar wel.

Wurm

'Mijn kleinzoon is bijna 3 maanden en ik ben 53, waarom zou ik bij mij thuis of bij hen thuis niet mogen oppassen of elkaar anders ontmoeten?'

Omdat de meeste mensen van 53 zelf een betaalde baan hebben? Je snapt toch wel dat het om gepensioneerde opa's en oma's gaat?

Zus

Zus

12-03-2020 om 14:40

Sydney

"In China blijkbaar wel"

Denkt van de Pas.

Anemone

Anemone

12-03-2020 om 14:42

Warm weer

helpt wel, volgens de viroloog die gister bij Jinek zat. Maar die spreken elkaar ook steeds meer tegen...

MoederVan3

MoederVan3

12-03-2020 om 14:43

Syboor

Nederland heeft simpelweg niet genoeg testcapaciteit. Personeel is vermoed ik een nog groter probleem dan testmateriaal. Ik zou zeggen geef medische studenten een spoedcursus Corona testen afnemen. Uiteraard moeten ze na afloop een verslag maken, krijgen ze studiepunten en betaald.
Misschien kunnen ze dan de Corona draadjes op de diverse forums ook meenemen.

Persconferentie zodadelijk

https://www.npostart.nl/live/npo-1

Vanaf 15.00 uur. Vooraf journalistieke commentaren en berichten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.