Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

12-03-2020 om 14:51

anemone

Bij reguliere griepvirussen wel, maar bij de vorige SARS was dat niet het geval. Even afwachten hoe het met deze SARS is. SARS gedraagt zich toch anders, blijkt steeds meer, dan de andere griepvirussen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 14:57

Zus

SARS is geen griepvirus. We hebben al een aantal Coronavirussen in de menselijke populatie, maar die scharen we onder de noemer 'verkoudheid'.

Zus

Zus

12-03-2020 om 15:00

Ad Hombre

Ja, sorry, het is geen influenza inderdaad.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 15:03

Aduh!

Als het niet zo triest was, zou ik hartelijk kunnen lachen om de tunnelvisie die jij/Ad Hombre hier tentoonspreidt!

Rode krullenbol

Sydney

"In mijn omgeving is er trouwens niemand die preventief thuis blijft. Op mijn werk niet, bij mijn man niet, op de sportverenigingen niet. En in het winkelcentrum is het ook niet echt rustiger."

Ik weet niet in welke sector jij werkt, maar in sector waar ik werk worden de nodige bijeenkomsten afgezegd. Bij banken (ING, ABN) moet een deel van het personeel thuiswerken. Op de wegen is het ook in de Randstad rustiger.
Mijn kind heeft net bericht gekregen dat faculteit tot onbepaalde tijd de onderwijsactiviteiten staat (geneeskunde Rotterdam). Dus ja er is wel een en ander zichtbaar op zijn zachtst gezegd.
Ik ben niet van de "stapels lijken en de af en aan rijdende ambulances" maar om nu te doen alsof er niks aan de hand is, is ook vreemd.

Scholen niet gesloten

De scholen, basisschool, voortgezet onderwijs en MBO worden niet van overheidswege gesloten. Er komen nog weinig besmettingen voor. Bovendien hebben deze kinderen ouders die nu hard nodig zijn in de zorg, bij politie en brandweer, hulpdiensten.

Wel wordt geadviseerd om bijeenkomsten van meer dan 100 personen af te gelasten. Bijvoorbeeld hoorcolleges van grote groepen alleen online te zetten.

Er kunnen nog meer maatregelen komen voor Brabant.

Er was nog iets met musea, de bieb heb ik niet gehoord.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 15:31

Maatregelen

Bijeenkomsten van > 100 mensen worden verboden.
Mensen moeten voor zover mogelijk thuiswerken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5053646/schoolleiders-roepen-op-alle-scholen-dicht

Het lijkt erop dat ik die twee weken toch goed ingeschat heb.

Scholen blijven open

Alleen massale hoorcolleges op HBO en universiteiten worden afgeraden, en (sport)evenementen met meer dan 100 mensen. Verder blijft alles bij het oude. Scholen blijven open, wel zo veel mogelijk thuiswerken.

Volgens Rutte zijn kinderen geen risicogroep (leerkrachten wel, lijkt me), en de economie moet door ...

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 15:36

Grafieken TUe

De grafieken waar ik het gisteren over had. Voor Nederland nog geen voorspellingen:

https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/11-03-2020-datawetenschappers-tue-voorspellen-groei-coronabesmettingen-per-land/

Groet,
Jo Hanna

'Het lijkt erop dat ik die twee weken toch goed ingeschat heb.'

Volgens mij heb jij niets goed ingeschat. Scholen blijven open, er zijn geen voedselrellen, en ambulances rijden niet af en aan.

Alkes

Ik werk bij de overheid.
Ik verwacht trouwens dat wij na de persconferentie van nu wel aanpassingen krijgen. Al vergaderen wij zelden met 100 mensen of meer ☺

Grappige vraag

Of de Tweede Kamer (150 leden) vanavond wel vergadert ...

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 15:42

Maar wel

Een artikel dat in de vorige draad, op 27/2 is geplaatst. Als ik dat nu lees, loopt er toch wel een koude rilling over mijn rug:

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/italiaanse-viroloog-walgt-van-paniekzaaierij-rondom-coronavirus-we-zijn-niet-in-oorlog~a13bbb78/

Laten we hopen dat de deskundigen die nú zeker zijn van hun zaak niet op dezelfde manier op de koffie komen als deze arts.

Groet,
Jo Hanna

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 15:46

Ha!

Er is één Kamerlid van wie ik weet dat hij zonder meer bar weinig acte de présence geeft!

Rode krullenbol

Samenloop

Samenloop

12-03-2020 om 15:59

Brabant

De sectie op de Hogeschool van mijn oudste kind doet al sinds maandag de hoorcolleges en lessen online en mijn jongste kind heeft morgen nog stage waarvoor het niet met het ov hoeft, maar vanaf maandag blijft die ook thuis, verkoudheids/griepverschijnselen of niet.

Anemone

Anemone

12-03-2020 om 16:28

Bedankt Ad

Mede dankzij jouw vooruitziende blik heb ik me goed kunnen informeren over het virus en de nodige maatregelen kunnen treffen. Ik reis al een tijdje buiten de spits en had al besloten alleen nog maar thuis te werken, mijn kinderen zijn verkouden dus blijven ook thuis. Nou maar hopen dat dat nog op tijd is. Ook al zitten we zelf niet in de doelgroep, ik hoop dat de besmetting in elk geval aan mijn ouders voorbij gaat, en natuurlijk ook alle andere kwetsbaren in onze samenleving.

Anemone

Anemone

12-03-2020 om 16:30

Sydney

De scholen blijven alleen maar open omdat de ouders moeten blijven werken, dat is een overweging waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Het gaat er mi niet om dat de kinderen niet erg ziek worden, maar dat zij een grote rol kunnen spelen in het verspreiden van het virus.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 16:43

Allemachies, Anemone

Daar had je Ad Hombre voor nodig?

Niki73

Niki73

12-03-2020 om 16:43

Weinig besmettingen onder kinderen?

Ik zet grote vraagtekens bij dat "weinig besmettingen onder kinderen". Kinderen vertonen immers vaak geen symptomen. Ondertussen zijn besmette kinderen juist erg besmettelijk. De overheid vindt de economie nu belangrijker dan mensenlevens. Ik vraag me af hoe lang nog.

Ik denk er sterk over mijn kinderen volgende week (dan zijn ze bij mij, co-ouderschap) maar thuis te houden, ik werk toch thuis.

Ik zou het fijn vinden als ik daar van hogerhand toestemming voor krijg. Stel, de helft van een klas blijft thuis bij thuiswerkende ouders. Dan zit de andere helft alweer een stuk veiliger in de klas.

Zus

Zus

12-03-2020 om 16:43

anemone

Volgens Rijksoverheid: er zijn daar weinig besmettingen en die omgeving is minder internationaal. Kinderen en jongeren vormen bovendien niet de groep met de hoogste risico’s. Bovendien zouden de maatschappelijke gevolgen van het sluiten van deze scholen groot zijn en draagt sluiten weinig bij aan het beperken van de verspreiding. Kinderen die verkouden zijn, moeten thuis blijven.

Klopt Anemone

'De scholen blijven alleen maar open omdat de ouders moeten blijven werken, dat is een overweging waar je je vraagtekens bij kunt zetten.'

Klopt. Best een bijzondere keuze, alleen al omdat de leraren wél besmet kunnen raken door die niet-zo-zieke-kinderen (zelfs als het inderdaad klopt dat kinderen er minder last van hebben).

Ook bijzonder

https://www.nu.nl/economie/6036920/anvr-reis-naar-vs-geboekt-geld-krijg-je-niet-automatisch-terug.html

'Reizigers die de komende weken zouden afreizen naar de Verenigde Staten, maar deze reis niet door kunnen zetten door het inreisverbod van de Amerikaanse president Donald Trump, kunnen hun reizen in principe niet kosteloos annuleren. Dat zegt een woordvoerder van reisbrancheorganisatie ANVR donderdag tegen NU.nl.

De reisbrancheorganisatie stelt dat gedupeerden van het inreisverbod, dat vanaf vrijdag ingaat en dertig dagen geldt, eerst bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie moet aankloppen. De organisatie kijkt dan of de reis misschien omgeboekt kan worden naar een andere bestemming of naar een ander moment.'

Op zich snap ik het wel, de reisbranche is failliet als 10 % van de reizigers het geld terug krijgt.

Zus

Zus

12-03-2020 om 16:57

lees nou even goed

Het gaat niet om de economie maar om het inperken van verspreiding en daar draagt het sluiten van scholen niet veel aan bij, is de argumentatie. Even los van wat ik zelf ervan vind...

Rozebottel

Rozebottel

12-03-2020 om 16:58

Scholen en vraagtekens.

Natuurlijk moet je er vraagtekens bij zetten of de scholen open blijven (of dicht moeten) en dat gebeurt ook, er worden per dag door de crisisteams afwegingen gemaakt. Hele lastige beslissingen, want de economie op slot zetten geeft ook heel veel gezondheidssschade.
Zie wat Ira Helsloot daarover te melden heeft.

Zeetakje

Zeetakje

12-03-2020 om 16:58

School

Hier zijn twee kinderen ziek thuis. Een met weinig weerstand op het hbo is snotverkouden en en een middelbare scholier met niesbuien en keelpijn. Geen koorts. Loop zelf ook al een tijd met een droge hoest. Het voelt alsof al m'n slijmvliezen uitgedroogd zijn. Huisarts geeft aan dat we uit moeten gaan van een flinke verkoudheid en vindt testen sowieso onzin, omdat de meeste mensen het toch wel krijgen en het niet uitmaakt waar we ziek van zijn. Hoe houden we de cijfers laag?! Tja...

We blijven wel voor de zekerheid binnen en het is wel fijn dat dat nu ook mag. School van de jongste deed toch wat moeilijk. Ik denk dat ze ervan uit gaan dat kinderen die nu ziek gemeld worden preventief thuis zijn. Ze vergeten kennelijk dat iemand ook echt ziek kan zijn. Heel vervelend dat wantrouwen, terwijl mijn kinderen toch echt wel hele trouwe schoolgangers zijn.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 16:58

Even omdenken ...

Nu de leerkrachten zó belangrijk blijken te zijn voor het draaiende houden van onze economie, zal deze noodsituatie misschien ook een salarisverhoging kunnen teweegbrengen.

Rode krullenbol

Niki73

Niki73

12-03-2020 om 17:02

DAT zou heel mooi zijn!

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 17:11

Experts

https://www.ed.nl/binnenland/experts-als-we-niet-strenger-ingrijpen-dreigen-italiaanse-toestanden~acab9a42/

"Dat vindt ook Reinoud Bon, die 21 jaar lang actief was als inspecteur volksgezondheid. ,,Ik heb nog geen enkele harde aanwijzing gezien die mij vertelt dat het hier anders zal gaan dan in Italië. De grafieken van de ontwikkelingen in Nederland lijken veel te veel op die van Italië twee weken geleden.”"

Dat roepen sommigen hier ook al twee, drie weken, maar wij zijn roeptoeters die het aan deskundigen moeten overlaten. Is ook echt zo trouwens. Dat maakt alleen nog maar meer verontrustend.

Ik hoop maar dat wat vandaag van kracht is geworden genoeg is. De veiligheidsregio's van NB komen rond deze tijd nog met aanvullende maatregelen.

Groet,
Jo Hanna

Zus

'Het gaat niet om de economie maar om het inperken van verspreiding en daar draagt het sluiten van scholen niet veel aan bij, is de argumentatie. '

Maar sportevenementen met kinderen moeten wel worden geannuleerd. Dat is tegenstrijdig. Het zijn dezelfde kinderen.

Zus

Zus

12-03-2020 om 17:21

sydney

Maar nu kom je met een ander argument. Ik reageerde op economie als reden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.