Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Floria

Floria

12-03-2020 om 17:28

Sydney

Bij sportevenementenet kinderen zijn doorgaans ook een heleboel volwassenen, stukken meer dan op een school.
Er zou dit weekend een wedstrijd zijn voor mijn kind, daar heb je.per kind al 1 of 2 volwassenen als toeschouwer/chauffeur, plus alle officials die niet toevallig de ouder van een deelnemer zijn. Dan heb je misschien 130 kinderen, maar ook 130 volwassenen....

Wurm

Wurm

12-03-2020 om 17:40

Sidney

"'Mijn kleinzoon is bijna 3 maanden en ik ben 53, waarom zou ik bij mij thuis of bij hen thuis niet mogen oppassen of elkaar anders ontmoeten?'

Omdat de meeste mensen van 53 zelf een betaalde baan hebben? Je snapt toch wel dat het om gepensioneerde opa's en oma's gaat?"

En jij snapt dan dat die dan meestal inmiddels de leeftijd niet meer hebben om oppas nodig te hebben? Praat je altijd zo?

Precies wat er fout ging in Italie

In Italie sloten ze de scholen vrij snel.
En waar gingen de kinderen toen heen?...... precies, naar de kwetsbare opa en oma.
Zou dat dat enorme aantal doden in Italië verklaren?

De Nederlandse cijfers lijken helemaal niet op Italië.
Hier zijn maar 5 doden en in het totaal zijn tot nog toe 84 personen opgenomen (geweest).

In de verste verte dus geen stress of tekort op het IC front.

Goed dat de kinderen naar school kunnen. Dan kunnen papa en mama gewoon aan het werk. In het ziekenhuis bijvoorbeeld. Of bij de GGD.
Wat wilde je anders doen met de kinderen van de dokters en de verpleegsters/

Nee Zus

Het is tegenstrijdig dat sportevenementen wél en scholen niet worden afgelast. Tenminste, als je alléén uitgaat van het argument van de kinderen die niet erg ziek worden, zoals de regering doet. Dat argument van de regering kan dus niet kloppen. Het échte argument (VVD!) is dat de economie er onder lijdt als kinderen niet meer naar school kunnen, omdat de ouders dan niet kunnen werken. En dáár vind ik wat van.

Dat was van het begin af aan mijn argument.

Wurm

'Praat je altijd zo?'

Ja.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 18:03

Amai! Nooit gedacht dat ik een VVD kabinet zou verdedigen ...

Het draait natuurlijk om het draaiende houden van de samenleving. Dat was ook de strekking van de woorden van premier Rutte. Maar al hàd hij voortdurend en alleen gesproken van "de economie"; dan was dat ook prima geweest. De economie is immers veel breder dan alleen het commerciële bedrijfsleven.

En denk nu niet dat ik in alle paniek mijn verstand heb verloren of van levensovertuiging ben veranderd.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 18:09

P.S.

De strijd tegen het water hier heeft het noodzakelijk gemaakt om goed samen te werken en tegenstellingen te overbruggen. Dit zogeheten 'poldermodel' is nogal uniek in de wereld. Andere landen zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen!

Goede kans dat het juist bij deze Coronacrisis weer eens uitermate goed van pas blijkt te komen.

Rode krullenbol

Niki73

Niki73

12-03-2020 om 18:25

Of het blijkt achteraf funest te zijn geweest. Achteraf zullen we het weten. Ik hoop vanzelfsprekend dat jij gelijk krijgt.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 18:37

Pas maar op!

Straks stevenen we nog, wegens alle saamhorigheid, lijnrecht af op een 'baby boom'!

Rode krullenbol

Alle bibliotheken voorlopig gesloten

https://www.oba.nl/

"Met ingang van vrijdag 13 maart zijn alle vestigingen van de OBA tijdelijk gesloten. De sluiting van publieke locaties is een maatregel van de overheid om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volg de berichten op deze website of onze social mediakanalen voor eventuele nieuwe informatie."

Zus

Zus

12-03-2020 om 18:54

Sidney

"Het échte argument (VVD!) is dat de economie er onder lijdt als kinderen niet meer naar school kunnen, omdat de ouders dan niet kunnen werken. En dáár vind ik wat van"

Je bent wantrouwend en dus neem je aan dat dat het echte argument is. Toch handiger om te discussiëren over argumenten die gegeven worden en daar een mening over te hebben dan over aannames. Beetje in het luchtledige iets vinden van iets dat je niet zeker weet leidt tot niets.

Ad Hombre

Volgens mij besloot jij twee weken terug thuis te zitten om jezelf en gezin te beschermen tegen het virus. De maatregelen nu zijn er op gericht andere - met name kwetsbare - mensen te beschermen door het aantal besmettingen zoveel mogelijk in te dammen.
Voor jou waarschijnlijk hetzelfde voor mij echt iets anders

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2020 om 19:28

@zus

Vanmiddag was ik het college waarvan je de link plaatste aan het beluisteren, maar omdat ik weg moest ik onderbreken. Maar nu doet de link het helaas niet meer bij mij. Wat te doen?

Jeanette W

Jeanette W

12-03-2020 om 19:49

Keelpijn, verkouden

Ik heb deze klachten en moet thuisblijven. Mijn vriendin heeft dezelfde klachten en moet als verpleegkundige op de spoedeisende hulp gewoon werken.

Overigens, in de klas van mijn ene kind zijn er 15 kinderen waarvan ouders werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Dramatisch wanneer basisscholen sluiten.

Maar groot groot respect voor mensen werkzaam in de gezondheidszorg. Hebben veel minder mogelijkheden om met cao onderhandelingen een stalen vuist te laten zien dan veel andere beroepsgroepen. Verdienen echt minder dan mensen met vergelijkbare opleiding in het onderwijs. En moeten nu ook gewoon bij bepaalde klachten aan het werk, desnoods met minder beschermende materialen dan normaal gesproken vereist is.

Maatregelen

Scouting Nederland, KNZB, KNGU, KNVB hebben hun verenigingen het advies gegeven om alle activiteiten tot 31 maart stil te leggen: geen wedstrijden, geen training, geen opkomst, KNZB spreekt zelfs over geen zwemlessen al is dat nog niet bevestigd door de zwemvereniging.

Keuzes van de verenigingen zelf die mij logisch lijken in deze tijd. De keuze om school open te laten lijkt daardoor tegenstrijdig. Maar op basis van de argumenten gegeven in de persconferentie ook weer logisch, ik vind get dus lastig

AnneJ

Dank, dankzij jouw bericht sta ik morgen niet voor een dichte deur.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2020 om 19:58

Bibliotheek wel open voor individuele bezoekers

Bij ons dan he. bibliotheekAanZet. Activiteiten zijn wel afgelast.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 19:59

Medische microbiologen: 'Informatie RIVM loopt achter en is inco

https://nos.nl/l/2326881

”Als Nederland nu niet meteen doorpakt in het beteugelen van het aantal coronabesmettingen, zullen de gevolgen niet te overzien zijn. Dat schrijft de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie (NVMM) vandaag in een brief aan het RIVM, na de aankondiging van extra maatregelen in het hele land. Ze vragen om "militaire besluitvaardige structuren".”

Weer zo’n extreemrechts clubje!

Zus

Zus

12-03-2020 om 20:04

@wilgenkatje

Ik weet niet wat er aan de hand is, krijg het ook niet meer in de lucht. Jammer! Hopelijk is het een tijdelijk probleem.

Hm ja de OBA

Elke plaatselijke bibliotheek heeft blijkbaar eigen besluiten.

Dat is natuurlijk ook prima.

Elke regio heeft eigen risico's en eigen doelgroepen.

De OBA is alleen Amsterdam. Volgens zoon vanwege de grote internationale gemeenschap.

https://www.bibliotheekutrecht.nl/nieuws/opening-neude-afgelast.html

Utrecht Opening Neude afgelast
"Het programma gaat op vrijdag 13 t/m maandag 16 maart niet door. We hopen dat we je snel kunnen ontvangen in ons prachtige pand. De andere bibliotheek vestigingen blijven vooralsnog gewoon open."

Stemmen Ad

In het veld krijg je vanzelfsprekend diverse signalen. Ook deskundigen kunnen verdeeld zijn. Uiteindelijk worden er besluiten genomen. Waarbij je hoopt dat iedereen er achter gaat staan.

De studenten

Na een spoedberaad vanmiddag met de besturen van hogescholen en universiteiten in Amsterdam zijn de studentenverenigingen geplande bijeenkomsten aan het cancelen en societeiten aan het sluiten. Waar de societeit niet sluit zijn in elk geval de verplichtingen van de Groentijd vervallen.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 20:22

Geen extreemrechts clubje

Wat gier je weer veel te kort de bocht om, Ad Hombre.

Wat nu als de aanbevelingen van de microbiologen eenvoudigweg zijn gesneuveld op een gebrek aan capaciteit? Daarop heeft het RIVM ongetwijfeld een beter zicht.

We hebben met z'n allen te roeien met de riemen die we hebben. Chaos en tweedracht proberen te creëren in tijden van nood; dat noem ik pas extreemrechts.

Rode krullenbol

Nee hoor, rode krullebol

"We hebben met z'n allen te roeien met de riemen die we hebben."

Helaas, de roeiwedstrijden worden ook afgelast ;(

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 20:48

Oh ja ...

En ik zou het helemaal niet bezwaarlijk vinden als ervoor zou worden gekozen vrijwel alles, op de voedselvoorziening en de zorg na, stil te leggen, als dat nodig is voor het indammen van het virus.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 20:51

Ach ja ...

Die roeiwedstrijden; daar mocht niet eens iedereen aan mee doen!

Flavia

Flavia

12-03-2020 om 21:00

Vergis je niet wat je indirect allemaal nodig hebt voor de voedselvoorziening.
Gevolg: de meeste mensen moeten gewoon blijven werken.

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 21:18

Geen stress op het IC front?

“In de verste verte dus geen stress of tekort op het IC front.“

https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/nieuwe-coronadode-in-amphia-ziekenhuis-waarschuwt-voor-overbelasting~a434512f/

“Het aantal coronapatiënten in het Amphia ziekenhuis in Breda neemt zo snel toe dat het ziekenhuis rekening houdt met een scenario waarbij de intensive care over een paar dagen al vol ligt.”

https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/zijn-er-genoeg-ziekenhuisbedden-en-waarom-wil-de-arts-mij-niet-testen~afaa4511/

“Noord-Brabantse ziekenhuizen, waar het hoogste aantal coronapatiënten woont en verpleegd wordt, zijn speciale teams druk bezig met de scenario’s dat het aantal patiënten nog verder stijgt. (...)
Ongebruikte vleugels van ziekenhuizen worden daarom in gereedheid gebracht om extra patiënten te huisvesten. (...) Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), heeft al gewaarschuwd voor dat scenario. Mogelijk al binnen enkele dagen zijn de ziekenhuizen door de in totaal tweehonderd gesluisde isolatiekamers heen, waarin ernstige zieke coronapatiënten worden verzorgd, zegt hij. (...) Hoe zorgen we voor genoeg personeel?
Dat is een grote hersenkraker, niet alleen in de ziekenhuizen maar ook in bijvoorbeeld verzorgingshuizen of de thuiszorg. Nu is het met veel kunst- en vliegwerk nog wel te regelen, maar wat als ook een deel van het personeel zelf besmet raakt?”

In de Volkskrant een artikel over huisartsen die een parallelle praktijk moeten voeren omdat ze de Corona’s niet tussen de gewone patiënten kunnen hebben. En ze kunnen niet genoeg beschermingsmiddelen krijgen.

Stress genoeg. Nu al! Dit klinkt niet alsof er nog bijzonder veel rek in zit. Maar goed, dit is in NB, ver van de Randstad. Daar gaat dat natuurlijk niet gebeuren.

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2020 om 21:20

Miriam

In de verste verte dus geen stress of tekort op het IC front.===

Jawel. In Brabant wel.

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 21:36

Niki: kinderen thuishouden

Alle maatregelen die tot nu toe genomen zijn, zijn adviezen. Je kunt verder gaan dan de adviezen. Dat heet dan ‘eigen verantwoordelijkheid’. Als de scholen vooral open blijven om als opvang te dienen, zal niemand er rouwig om zijn als de helft thuisblijft. Er is een hele goede manier om hier komaf mee te maken: hoestend opbellen en zeggen dat je het heel vervelend vindt maar .Pietje is ook al zo aan het blaffen en iets met het zekere voor het onzekere. Ik denk dat ze je bedanken voor je verantwoordelijksgevoel.

Ik zie de leerplichtambtenaar ook niet in actie komen. Als lpa sta je toch ook voor schut nu, je hebt helemaal geen goed verhaal. Daarnaast denk ik dat gemeenten op dit moment andere zorgen hebben!

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.