Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De realiteit

als je voorbereidingen op stress al stress noemt...

Waar we mogelijk naar toe gaan is triage: Opa laten stikken in ruil voor een kansrijker patiënt omdat er te weinig IC plaats is.
Dat is een mogelijke realiteit als het niet lukt om de besmetting in te dammen.

Die realiteit is nog niet aan de hand.

Scholen niet sluiten

Hier https://www.bbc.com/news/av/health-51862922/up-to-10000-in-uk-likely-to-have-coronavirus-chief-scientific-adviser vind je een meneer die heel netjes uitlegt waarom scholen sluiten geen goed idee is.

Nou ja, het genuanceerd natuurlijk. Het gaat om timing.
Sluit scholen als je nog weken te gaan hebt en je kunt erop wachten dat kinderen ongecoördineerd in groepen rond gaan hangen, of toch nog/weer bij opa en oma belanden.

We hebben nog weken te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2020 om 21:54

Solidariteit in tijden van nood

Ik lees op "het net" dat er verwarring en onbegrip is over de beslissing om scholen open te houden. En ik snap dat best. Omdat hun ouders moet kunnen blijven werken, geldt voor leerlingen opeens dat ze in vele tientallen tegelijk een zelfde ruimte mogen delen. Ik ben benieuwd hoelang dit volgehouden ken worden.

Miriam

Dank voor de link. Dat is een heel duidelijk verhaal, waarom je maatregelen op het juiste moment moet nemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 22:18

Scholen

Het scheelt al enorm als de overheid zegt dat ouders hun kinderen thuis mogen houden.

Op de school van mijn oudste is nu een kind besmet.

De universiteiten hebben de deuren inmiddels gesloten...

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2020 om 22:20

Hogescholen gaan morgen al dicht

Tenminste, er wordt niet meer klassikaal les gegeven. Grote hoorcolleges waren nav de maatregelen van het kabinet natuurlijk sowieso al verboden.

Jo Hanna

Jo Hanna

12-03-2020 om 22:30

Geen stress!

Ik snap het: “Waar we mogelijk naar toe gaan is triage: Opa laten stikken in ruil voor een kansrijker patiënt omdat er te weinig IC plaats is.“ Inderdaad, geen enkele reden tot stress. In de zorg kunnen ze gelukkig ontspannen!

Laten ze de EMDR-therapeuten ook maar vast opleiden.

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje, scholen open houden

Zoveel mensen, zoveel meningen. Vanmiddag was het een hot topic onder de medewerkers van de school waar ik werk. De één gaat thuiswerken, de ander is boos, weer iemand meldt zich ineens ziek en er zijn er ook zat die hun schouders ophalen. En mensen die blij zijn dat de tent blijft draaien.

skik

Werkweigering

Ik heb contact opgenomen met mijn vakbond, omdat ik redelijk boos ben over de beslissing om scholen open te houden (maandag gaan alle scholen in Frankrijk dicht, van peutercreches tot universiteit). Maar als je weigert te gaan werken is het werkweigering. Mogelijk grond voor ontslag. Een oplossing is jezelf ziek melden, en eerlijk gezegd verwacht ik dat veel collega’s vanaf volgende week niet aanwezig zullen zijn, dat zijn de geruchten dat ik opgevangen heb. Ik zal het zelf niet doen maar ik zal niet van harte naar mijn werk gaan.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 22:45

margaretha

margaretha

12-03-2020 om 22:57

niet alleen de scholen

zwembaden, bioscopen, bars en restaurant , niet - noodzakelijke winkels (voedsel en apotheken blijven open), alle evenementen en vast nog wel meer

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2020 om 23:01

Skik

Het is maar goed dat er geen publiek is met dat stelletje hoesters aan tafel 😅

Ik vond een uiteraard verontwaardigde Wilders vanmiddag verdacht hees klinken voor de camera. 😉

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 23:02

Margaretha

Inderdaad, maar als ouder ben ik ietwat gepreoccupeerd met scholen.

Zeker omdat ik mijn kinderen al twee weken thuishoud.

Kan ik ze tenminste vrij met hun vriendjes laten whatsappen en facetimen...

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2020 om 23:08

Op de valreep

Bizar idee dat wij gister de mazzel hadden dat we nog naar een voorstelling/concert in her theater konden gaan. In onze stad is nog maar 1 positief geteste patiënt, in de omgeving ook nog maar weinig, dus ik voelde geen risico.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 23:10

Kaaskopje

Wauw, dat is echt het stomste wat je kon doen...
Laten we hopen dat je er geen spijt van krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2020 om 23:18

Thermometer

Ik bedacht gister opeens dat ik niet weet of onze koortsthermometer er nog is of het nog doet. Ik begon meteen via internet een thermometer te zoeken omdat een nieuwe geen overbodige luxe is, maar óveral uitverkocht, echt overal. Ik moet nog steeds zoeken, bedenk ik me nu.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2020 om 23:27

Kaaskopje heeft wel fantastische livemuziek gehoord

Geen paniek zeg. Ad je bent zeer bezorgd, maar er zijn ook heel wat mensen die niet besmet zullen raken gelukkig!

Angela67

Angela67

12-03-2020 om 23:36

stukkie fietsen

hoop dat ik mijn normaliter treinende, beetje lopende, vooral gamende/studerende jongvolwassene het huis uit kan krijgen.
ik kan 'm lopend naar winkel sturen .
zelf stukkie fietsen dacht ik zo. Interieurverzorging. Decoratieve acties.
beetje in de tuin rommelen? Doe ik anders nooit dus wie weet. Boeken op kleur zetten.
Boodschappen doen voor mensen die het niet kunnen.
gr Angela

Angela67

Angela67

12-03-2020 om 23:37

oh draadjes zijn omgewisseld as I type

.

Sinilind

Ik snap dat je bezorgd bent, maar ik zie het voordeel van de Franse aanpak niet. In Frankrijk wordt per regio opvang voor de kinderen geregeld. Dat blijft dan toch hetzelfde? Dan moeten er toch ook docenten worden ingezet voor groepen met kinderen?

Pluk

Pluk

13-03-2020 om 06:53

School

Ik las dat gisteravond een motie is aangenomen dat ouders hun kinderen mogen thuishouden van school zonder last met de leerplicht. Weet iemand of dat klopt?

Deze Pluk?

https://nos.nl/artikel/2326914-kabinet-onder-vuur-om-openhouden-scholen.html

"Een motie waarin stond dat ouders die hun kinderen thuis houden daarvoor geen boete moeten krijgen, haalde het wel."

leuk voorbeeld

Sini "maandag gaan alle scholen in Frankrijk dicht, van peutercreches tot universiteit "
Ja, maar er wordt wel kinderopvang georganiseerd zodat de ouders kunnen blijven werken. In de kinderopvang zijn (net als in Nederland) veel meer begeleiders per kind dus het risico voor werknemers is er nog hoger. Wat Macron heeft voorgelezen van zijn auto cue is geen logische strategie maar een populistische maatregel. Niet om het probleem te verhelpen, maar om de status van staatsman te bevestigen.
Nog gekker: In Frankrijk gaan zondag de landelijke gemeenteraadsverkiezingen gewoon door.

Pluk

Pluk

13-03-2020 om 07:12

Idd AnneJ

Die bedoel ik. Veel ouders zullen hun kinderen nu toch thuis houden.

Pluk

Pluk

13-03-2020 om 07:15

Middelbare scholen

Ik vind het argument dat wordt gebruikt om de scholen open te houden wel passend voor de basisschool, maar niet voor vo en mbo. Die leeftijdsgroep heeft immers geen opvang nodig, dus het argument dat ouders dan thuis moeten blijven of opa en oma ingeschakeld moeten worden klopt niet.

Pluk

Pluk

13-03-2020 om 07:19

Leerplicht

De telegraaf schrijft trouwens dit:

De PVV drong ook aan op een soepele behandeling van ouders die uit angst voor het coronavirus hun kind liever thuishouden. Maar Rutte wilde niet beloven dat zij geen boete hoeven te vrezen. „Ik verwacht dat het in de praktijk wel los zal lopen, maar ik ga dat niet toezeggen. Dat vind ik te zwart-wit. Er zal wél rekening worden gehouden met de bijzondere omstandigheden.”

Rozebottel

Rozebottel

13-03-2020 om 07:19

Sini

Dat scholen (nog?) niet dicht gaan is een weloverwogen afweging. Scholen lijken nu geen hele grote rol in de verspreiding te hebben, en er wordt geschat dat nu sluiten meer kwaad doet dan goed.
Lees wat Flavia schrijft in #358. En dat geldt niet alleen voor de voedselvoorziening maar voor veel zaken in onze samenleving. Natuurlijk zou het fijn zijn als iedereen een Adje kon doen en zich in zijn eigen bunker ingraven. Maar die bunkerbewoners willen vervolgens wel dat er levensmiddelen beschikbaar zijn, dat de ambulance komt als ze van de trap vallen of een hartaanval krijgen, dat de installateur komt als de cv uitvalt, dat de HA en de assistente beschikbaar is voor niet-corona klachten, dat....
We moeten dit met z’n allen door. Ik werk in de zorg, ik wordt zelfs geacht te werken als ik snotterig ben nu, want als alle snotneuzerige collega’s thuisblijven dan is er echt een tekort. Dat is ook een afweging van hogerhand. Mensen die thuis kunnen blijven wordt gevraagd thuis te blijven, geldt niet voor zorgpersoneel. En reken maar dat wij niet minder risico’s lopen dan onderwijzend personeel.
Als de scholen sluiten kunnen man en ik (ook zorg) nergens met onze kinderen naar toe. En de cv-installateur, en de voedselvoorzieners, en de... met jonge kinderen ook niet. Laten we proberen niet alleen naar ikke-ikke te kijken. We moeten dit als maatschappij doen, en ja, daar horen (nu) risico’s bij.
Google eens op ‘Ira Helsloot corona’.

Daar wordt vaak anders over gedacht

"k vind het argument dat wordt gebruikt om de scholen open te houden wel passend voor de basisschool, maar niet voor vo en mbo. Die leeftijdsgroep heeft immers geen opvang nodig, "
Vraag 1 is: hoe lang wil je ze van school houden dan?
Er wordt gedaan alsof dit allemaal maar voor twee weken is, maar dat is natuurlijk niet zo. We hebben het over het stilleggen van alles voor enkele maanden.
Vraag 2: Weet jij nog hoe een maatschappij eruit ziet waar de kinderen niet naar school gaan en ook geen werk hebben, dus niks te doen?
Clockwork Orange al eens gezien?
Vraag 3: met het sluiten van de scholen schort je ook de examens en eindejaars proefwerken op. Wat gaan we doen? Gaat iedereen er een jaartje over doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.