Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lavell

Ik heb niet een mening over wel/niet sluiten scholen want me (nog) niet verdiept in de informatie
Maar wat betreft jouw vraag
Vraag 3: met het sluiten van de scholen schort je ook de examens en eindejaars proefwerken op. Wat gaan we doen? Gaat iedereen er een jaartje over doen?
Volgens mij hebben veel scholen nu laatste toetsweek voor de eindexamenklassen. Die kun je sowieso door laten gaan, scholen hebben genoeg lokalen om leerlingen beetje op afstand van elkaar te laten zitten. Mijn ervaring met recent twee eindexamenkinderen is dat er tussen die laatste toetsweek en het centraal examen nauwelijks nieuwe stof wordt behandeld. In dat geval zullen klassikale lessen minder noodzakelijk zijn en zou het uiteraard fijn zijn als leerlingen wel met vragen docenten kunnen bereiken.
Voor de overige leerlingen geldt dat ze dan een gat van 4-6 weken (?) in hun lesprogramma hebben. Ik weet niet of het onmogelijk is dat in de rest van dit jaar/volgend schooljaar op te vangen.
Mijn dochter (eerstejaars geneeskunde) krijgt nu ook komende weken geen onderwijs of tentamens. Ze stresst nu al of ze dan wel propadeuse kan halen. Ik heb het vermoeden dat de faculteit daarvoor wel een oplossing bedenkt door het bachelorprogramma voor deze lichting wat aan te passen als dat nodig is. Ik kan me niet voorstellen dat uni Rotterdam 400 eerstejaars een jaar laat overdoen.

3e tijdvak

'Mijn ervaring met recent twee eindexamenkinderen is dat er tussen die laatste toetsweek en het centraal examen nauwelijks nieuwe stof wordt behandeld.'

Dat zou inderdaad geen probleem zijn. Zorg voor een goede internetverbinding en laat de leerkrachten wat samenvattingen verspreiden en vragen beantwoorden. En ga ruimhartig om met het 3e tijdvak (herkansingen in de zomer).

'Ik kan me niet voorstellen dat uni Rotterdam 400 eerstejaars een jaar laat overdoen.'

Behalve als de eindexamens niet door zouden gaan. Want dan is er geen nieuwe instroom en kunnen de huidige eerstejaars nog een jaartje langer over hun propedeuse doen.

Het is er niet

Alkes, ik ben het met je eens en natuurlijk kan dat onderwijs ook allemaal online doorgaan met wat kleine aanpassingen, maar die aanpassingen zijn er niet.
Als deze hysterische paniek ertoe gaat leiden dat leerkrachten en scholen en politiek zich dan eindelijk gaan zetten tot het voorzien in afstandsonderwijs, dan zou dat een enorme stap voorwaard betekenen.

Maar vooralsnog is het er niet.

"Mijn dochter (eerstejaars geneeskunde) krijgt nu ook komende weken geen onderwijs of tentamens. Ze stresst nu al of ze dan wel propadeuse kan halen. "
Terechte zorg: ze moet zelf zorgen dat ze uitstel aanvraagt bij Duo ivm met stufi en al die dingen. Het is mogelijk dat er later meer algemene regelingen worden getroffen, maar misschien ook niet.

Belgje

Belgje

13-03-2020 om 08:33

Scholen dicht

De scholen gaan hier inderdaad dicht, 5 weken, waarvan 2 weken paasvakantie. Iedereen moet zo mogelijk thuiswerken. Er wordt op school opvang georganiseerd voor kinderen van ouders met essentiële beroepen (zorg, politie, brandweer e.d.). Ook werkgevers kondigen opvang aan voor deze groepen.

De meeste kinderen zullen thuisblijven bij thuiswerkende ouders, dus het aantal ondrlinge contacten wordt drastisch verminderd.

Ik hoop dat onze internetverbinding het aankan, twee thuiswerkers en twee skypers tegelijk.

Bars, restaurants en niet-essentiële winkels gaan alleen in het weekend dicht! Als dat geen polderoplossing is...

Lavell

Als mijn dochter haar propedeuse niet zou kunnen halen vanwege niet gegeven onderwijs en tentamens (dat is waar ze zich zorgen over maakt) dan kan geen van haar medestudenten dat. En waarschijnlijk geen van de de studenten van de andere medische faculteiten die nu komende weken helemaal dicht zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat universiteiten opeens het dubbele aantal eerstejaars studenten willen hebben volgend jaar. Sterker nog, dat is onmogelijk.

En Miriam

Ik bedoelde niet dat er nu op middelbare scholen online onderwijs zou kunnen worden gegeven. Ik weet dat dat vrijwel nergens zo gaat. Mijn idee zou zijn dat examenkandidaten nog wel toetsweken doen en dat kan anders geregeld worden dan met 50 man op elkaar in de gymzaal.
En dat ze vervolgens thuis gaan studeren en individueel langs kunnen gaan bij docenten of bellen of skypen met vragen. Juist omdat veel vakken na de laatste toetsweek geen nieuwe stof meer kennen.
Voor de andere leerlingen betekent het misschien een week kortere zomervakantie of wat harder aan de bak in het volgend jaar
En verder helemaal eens dat het een positief effect zou zijn van deze crisis als we eens goed gaan nadenken hoe we bepaalde zaken georganiseerd hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:03

AnneJ

Yeah! Supergoed nieuws!

Ik had het debat gevolgd en hoorde dat enkele partijen het erover hadden, maar ben op een goed moment afgehaakt.

Ik moet zeggen dat vooral Wilders en Baudet indruk maakten met hun argumentatie, de Dierenpartij trouwens ook.

Ik begin langzaam in te zien dat we als wereld misschien toch moeten ophouden met vlees eten als dat dit soort risico's vergroot.

Tihama

Tihama

13-03-2020 om 09:06

From the ashes

Erg goede link van die BBC meneer.

Het gaat maanden duren, dus je moet inderdaad nadenken over haalbare oplossingen. Haalbare oplossingen zijn oplossingen die je lang genoeg vol kunt houden. In paniek de hele wereld op slot gooien is geen haalbare oplossing.

Ik zag het debat: “kijk naar wat andere landen doen, wij moeten dat ook doen”. En ik dacht: je bedoelt: laten we de pseudodaadkrachtige reactie op de paniek kopiëren?

De tweede orde-effecten van dit soort aanpak gaan zich tegen ons keren. Dan kunnen we alleen heel hard hopen dat we in april een hittegolf krijgen.

Intussen werken man en ik sinds gisteren al thuis, eerst omdat we zelf verkouden zijn, en sinds vandaag omdat onze werkgevers dat eisen. Bij man op het werk is het pand gesloten vanwege een collega met Corona.

Over echte effecten: de verwachte besmetting is 60%, de sterfte onder 80-plussers 15% en onder 70-plussers 8%.
Mijn vader reageerde heerlijk relaxed: “Voordeel is dat wij tachtigers flink opruimen, dat scheelt straks flink bij de pensioenfondsen”

Ik hoop dat M Lavell gelijk heeft: dat we nu eindelijk werk gaan maken van onderwijs op afstand. Ik hoop dat het effect van thuiswerken beklijft. We praten er al jaren over, maar niets is zo moeilijk als veranderen. Nu moet het en ik denk dat het maanden moet.
Als dat het positieve effect is, dan kunnen we ook een CO2-probleem en een stikstofprobleem tegelijk verminderen.

V@@s

V@@s

13-03-2020 om 09:07

motie

Alleen een motie toch? Heeft de regering ook toegezegd dat ze die uitvoeren dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:08

V@@s

https://nos.nl/artikel/2326914-kabinet-onder-vuur-om-openhouden-scholen.html

Dat staat er echt:

Een motie waarin stond dat ouders die hun kinderen thuis houden daarvoor geen boete moeten krijgen, haalde het wel.

mirreke

mirreke

13-03-2020 om 09:10

En daar zijn dus noodplannen voor

In Duitsland schuiven ze hele semesters gewoon een stuk naar achteren. Dan maar een kortere zomervakantie.
Dit is allemaal op te lossen. belangrijk is om nu goed op te treden. Door nu halfslachtige maatregelen te treffen duurt de ergste periode alleen maar langer en nemen de sterfgevallen toe. Andere landen hebben precies dezelfde problemen, sluiten nu wel alle scholen, en zullen dit later ook moeten oplossen.

Het lijkt me dat ook voor examens en inschrijvingen bij de uni’s en hogescholen noodplannen aanwezig zijn. En anders zullen ze die nu wel gaan maken.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:12

V@@s

Wacht, ik snap wat je bedoelt. De regering kan weigeren uit te voeren. Ik heb het begin van het debat gevolgd en het tegenargument was dat er 'opvang' moet zijn voor kinderen van zorg en veiligheidspersoneel. Ik kan me niet voorstellen dat je met die motivatie deze motie niet gaat uitvoeren.

Ik weet dat de leerplichtambtenaren al eerder hebben aangegeven dat ze niet gaan handhaven. Dus als je daar ook nog een een kamermotie naast kan leggen zit je vrij goed lijkt me.

DIt zijn sowieso achterhoedegevechten. Rutte moet het onvermijdelijk nog even accepteren.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:16

Tihama

"Ik hoop dat M Lavell gelijk heeft: dat we nu eindelijk werk gaan maken van onderwijs op afstand. "

Natuurlijk doen we dat. Dat wordt grootschalig aangepakt. Vergeet ook niet dat je bijv. met standaard Google tools (Hangouts, Youtube) en whatsapp en een beetje creativiteit al een heel eind komt. Niks speciale onderwijssoftware. Iedereen heeft tegenwoordig een TV studio in z'n zak.

De infrastructuur van Google is gigantisch en schaalbaar. Dus in zekere zin hebben we alles wat we nodig hebben al klaarstaan.

We zijn wat dat betreft beter voorbereid dan ooit.

Hamsteren van wc papier?

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/met-stomheid-geslagen-australische-arts-met-corona-gewoon-aan-het-werk

Eerst even dit bericht voor de cijfers. Begin maart in Australie nog maar een beperkt aantal mensen besmet, een tiental of zoiets, en dan breekt de p....... uit in de supermarkt.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/958065/coronatekorten-in-australie-man-getaserd-na-ruzie-om-wc-papier

"In Australië zijn vanwege angst voor het coronavirus grote tekorten aan wc-papier ontstaan en de spanningen daarover kunnen hoog oplopen. Bij een ruzie over toiletpapier in een supermarkt gebruikte de politie een stroomstootwapen om een man te arresteren."

Wat is dat toch met wc papier? Wereldwijd blijkbaar het allerergste wat je dreigt te moeten missen?

Volgens zoon staan de Australiers zo onder druk, doordat de Chinezen ook daar alles opkopen dat ze nog veel sneller in de paniek duiken dan wij hier.

Hamsteren is blijkbaar een soort stoom afblazen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:21

AnneJ

"Wat is dat toch met wc papier? Wereldwijd blijkbaar het allerergste wat je dreigt te moeten missen?"

Kuddedieren. Mensen zijn kuddedieren.

Wat niet wegneemt dat we vorige maand wel aardig wat rollen hebben ingeslagen.

Als het er is, dan kan het

Alkes “ Ik kan me niet voorstellen dat universiteiten opeens het dubbele aantal eerstejaars studenten willen hebben volgend jaar. Sterker nog, dat is onmogelijk.”
Dat zal dan betekenen dat er minder instroom is het komende jaar.
De afronding per jaar is vastgelegd in een Europees document, een overeenkomst tussen de opleidingen geneeskunde. Daarvan kan niet worden afgeweken. Die examens en testen zullen de studenten gewoon moeten doen.

Maar ik had het daar niet over. Ik had het over de bureaucratische verplichtingen die je dochter heeft. Zijn zal zelf daar waar dat kan en moet aan moeten geven waar en wanneer ze tekorten opdoet en wat ze moet/wil inhalen. Ze moet niet rekenen op een algemene maatregel voor iedereen of “daar zullen ze wel een inhaaldag voor plannen”, want dat gebeurt niet zomaar.
Er zijn procedures die ze online kan vinden en invullen (tentamen gemist oid).

Wat afstandsonderwijs betreft: Met “het is er niet” bedoel ik niet dat het niet kan, maar dat men niet wil. Er bestaat in het onderwijsveld een aangeleerde afkeer tegen afstandsonderwijs. Creatieve oplossingen in noodgevallen worden dan ook niet of nauwelijks geboden (10.000 lln thuis zonder onderwijs).
Dat zit allemaal tussen de oren. Ze willen niet.

Ik vermoed dat er ook geen leerkrachten te porren zullen zijn voor jouw oplossing (iedereen heeft vrij maar wij moeten weer werken).

In Frankrijk gaan de scholen dicht, maar er bestaat een online onderwijsprogramma dat van Staatswege wordt uitgegeven en gecontroleerd. Het is er. Er is een minister aangewezen om dit nu ook te gaan organiseren voor de leerlingen die thuis blijven.

Nu nog afwachten wat de hangjongeren uit verveling gaan uitvreten.
Daar is niks voor bedacht.

Hier

De uitslag van de stemmingen over de moties

De motie-Wilders over sluiting van alle scholen tot in ieder geval 31 maart 2020 (25295, nr. 129) is verworpen.
de motie-Wilders/Baudet over ouders toestaan hun kinderen thuis te houden van school zonder dat zij daarvoor een boete krijgen (25295, nr. 130) is aangenomen.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/b2c84911-ac88-4039-8c2f-86d4d1066c96#id83e7aa46

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2020 om 10:19

Ad Hombre

Ik leef graag gevasrlijk. Maar nu verder zonder dollen...

Onze gemeente lijkt nog niet bepaald op Brabant, of Utrecht e.d.. dus ik vond het geen levensgevaarlijke exercitie.

Wat mij nu zelf wél dwarszit, is dat het bestuur van mijn koor vandaag de repetitie laat doorgaan. Het is een koor met leden op leeftijd. Ik ben op één echt veel jongere na de jongste. Dan moet je verstandig zijn, vind ik.

Ik gun jou veilig bij jou thuis wat ik eergister heb mogen zien en horen bij Dominic Seldis:


https://music.youtube.com/watch?v=izQsgE0L450&feature=share

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 10:36

Kaaskopje

Ik moet regelmatig aan oud-testament taferelen denken. Noach, Lot (maar dan zonder dat stuk waar hij zijn dochters aanbiedt voor verkrachting).

"Wat mij nu zelf wél dwarszit, is dat het bestuur van mijn koor vandaag de repetitie laat doorgaan. Het is een koor met leden op leeftijd. Ik ben op één echt veel jongere na de jongste. Dan moet je verstandig zijn, vind ik. "

Ziekmelden...

V@@s

V@@s

13-03-2020 om 11:02

ja dat bedoelde ik

Moties zijn een soort advies aan de regering. Die moet er wel op antwoorden, maar dat kan ook nee zijn.

Pluk #388

Dat was op de vo-school waar ik werk inderdaad hot topic, het argument van school als kinderopvang gaat niet op bij twaalfplussers. Ik denk dat ze gelijke monniken gelijke kappen doen, als je de basisschool leerlingen en docenten wel in een gebouw samen laat komen en vo-ers niet zullen er vast veel mensen zijn die dan vinden dat po-ers risico moeten lopen en vo-ers uit de wind gehouden worden. Ofzo.

skik

Wel opvang

"het argument van school als kinderopvang gaat niet op bij twaalfplussers. "
Wel. Althans, vroeger niet (toen mijn ouders klein waren), maar sinds jaar en dag wel.
Het is een van de argumenten om de leerplicht te verlengen.
Tot 18 jaar mind you.

Men wil dat grut niet los op straat op alle uren van de dag.

Kinderen van 12 kunnen best alleen thuis blijven, is een theoretische stelling die voor een dagje wellicht kan, of voor een week je schoolvakantie.
Maar weken en maanden achtereen, dat is een ander verhaal.

Opvang voor werkende ouders

Het argument om de scholen open te houden was (behalve dat dat niet echt grote besmettingspoelen zijn), dat anders ouders die op hun werk hard nodig zijn ook thuis moeten blijven om op hun kinderen te passen. Die vlieger gaat voor vo-leerlingen niet op. Dit afgezien van de onwenselijkheid tieners wekenlang niet naar school te laten gaan.

skik

ook belg

ook belg

13-03-2020 om 11:27

re belgje

restaurants en cafés enz. gaan volgens mij niet alleen in het weekend dicht maar eenvoudigweg helemaal dicht tot 3 april. Winkels voor iets anders dan voeding gaan alleen in het weekend dicht en daarbuiten wel open.

mirreke

mirreke

13-03-2020 om 11:32

Ondertussen een artikel van alweer 11 maart

in deze tijd is dat alweer een kleine eeuwigheid.

Het artikel is geschreven door Yascha Mounk, degene van het John Hopkins Institute die de wereldkaart met besmettingen bijhoudt.

De kaart vind je hier:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Wat me opvalt is dat de nieuwe stand voor Nederland, 614, nog steeds niet is opgenomen.

Het artikel staat hier:

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/03/who-gets-hospital-bed/607807/

Onder andere wordt besproken wat we nu allemaal al weten, dat artsen in Italië nu triage moeten toepassen, en staat erbij: geldt voor ALLE patiënten die een beroep doen op de ic. Dus iemand met een zwaar ongeluk of een hartaanval? Minder kans op herstel dan een andere patiënt die een beroep doet op hetzelfde bed? Dan heb je pech.

Het (Italiaanse) document met de richtlijnen vind je hier:
http://www.siaarti.it/SiteAssets/News/COVID19%20-%20documenti%20SIAARTI/SIAARTI%20-%20Covid19%20-%20Raccomandazioni%20di%20etica%20clinica.pdf

En, lieve jongens en meisjes hier, daar gaat het nou om, ook voor Nederland. Dit willen ze voorkomen.

Deze Yascha Mounk schrijft: zet NU alle middelen in voor het te laat is.

En over links naar en quotes uit artikelen ed. Ik vind dat zelf heel prettig, weet zelf graag zoveel mogelijk. Wil het overslaan omdat je niet geïnteresseerd bent of je kapot ergert aan Engelse quotes, by all means, doe dat. Maar er zijn vast mensen die het ook prettig vinden.

Mirreke

'Wil het overslaan omdat je niet geïnteresseerd bent of je kapot ergert aan Engelse quotes, by all means, doe dat. Maar er zijn vast mensen die het ook prettig vinden.'

Maar dit is toch een discussieforum? Geen nieuwsbulletin. Dus mogen ook mensen die vinden dat Italië niet vergelijkbaar is met Nederland gewoon commentaar geven.
Als mensen alleen informatie willen, kunnen ze zelf ook googlen.

mirreke

mirreke

13-03-2020 om 11:41

Overigens klopt het niet dat Yascha Mounk

deze zelf bijhoudt. Als je klikt op de link wordt je doorverwezen naar Kimia Ghobadi.
Sorry voor deze verkeerde informatie. Zij verwijst weer door naar Lauren Gardner. En die geeft weer aan dat er een heel team achter zit, wat ook wel logisch is.

mirreke

mirreke

13-03-2020 om 11:43

Oh, Sidney

Maar commentaar is ook helemaal niet erg. Zo bedoel ik het niet hoor. Ik vind zelf bepaalde artikelen wel handig voor het vormen van je mening. In die zin dragen ze (mijns inziens) bij aan de discussie.

Vooral ook, omdat je anders blijft steken in een herhalen van meningen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-03-2020 om 11:44

onzekerheid

… ik lees alle lange Engelse citaten niet, teveel gedoe en ik zie ook niet wat ik er nu in de praktijk mee kan. Statistiek is van belang voor het uitzetten van beleid, voor een individu is het vrij onbelangrijk. Je kunt altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, of juist enorm veel geluk hebben. Het is onzeker. Verder dan kansberekening kom je niet toch?

Het ene moment voel ik me mistroostig, het andere gelaten. Of zelfs opgewekt, zoals gisteren toen ik lekker in zon en wind een rondje polder liep. Het zijn zeer eigenaardige tijden, zoiets hebben we niet eerder beleefd.
Of de maatregelen en de naleving ervan te vroeg of te laat zijn, of ze effectief blijken of niet, we kunnen het achteraf pas zeggen. De meningen van deskundigen lopen uiteen en de werkelijkheid laat zich lang niet altijd vormen door de theorie.

Man zit beetje knorrig thuis te werken, heeft eigenlijk het gevoel dat het allemaal wat overdreven is. Terwijl hij ook benoemt dat het apocalyptisch aanvoelt. Hij kan niet alles vanachter zijn pc doen, we zullen zien hoe het gaat.
Ik zou me heel, heel eenzaam voelen als ik thuis zou moeten blijven en niemand meer live zou spreken.

We gaan het zien.
Ik droom in elk geval heel levendig, dat is alvast wat.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 11:53

Mirreke

Wordt wel degelijk op prijs gesteld. Liefst heb ik een link en een citaat dat een beetje representatief is voor de inhoud.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.