Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

12-03-2020 om 08:57

Denemarken gaat op slot

Hier de tweet met de link. Het artikel is in het Deens. Ik zal de tekst hier niet kopiëren 🙃

Rikke Albrechtsen
Denmark on lockdown for the next two weeks in attempt to flatten the #covid19 curve. All daycare, schools, universities, cultural institutions will be closed and all non-essential public servants will be sent home. This is extraordinary #coronavirus

https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-lukker-store-dele-af-den-offentlige-sektor-ned

Eerlijk gezegd

'Of denk je dat het wel losloopt en accepteer je het risico dat de ziekenhuizen straks zo vol liggen dat ook jij als je longontsteking of andere complicaties krijgt, niet meer geholpen kunt worden?'

Eerlijk gezegd, dat laatste. Nog steeds heeft 80 % van de patienten hele milde verschijnselen. Ik ga er vanuit dat dat ook voor ons geldt als we ziek worden. Zodra we verschijnselen krijgen, blijven we weg bij kwetsbare groepen. Maar we gaan ons niet in huis opsluiten om te voorkomen dat we zelf ziek worden (wat volgens mij ook helemaal niet helpt).

Lou

Lou

12-03-2020 om 09:13

Sydney

"Zodra we verschijnselen krijgen, blijven we weg bij kwetsbare groepen."

Dan pas? Ik heb geen verschijnselen (hoewel, ben net herstellende van verkoudheid) maar heb mijn geplande bezoekje aan een bevriende hoogbejaarde dame toch maar voor onbepaalde tijd uitgesteld. Zou jij gewoon wel gaan?

mirreke

mirreke

12-03-2020 om 09:41

Het virus blijkt in de lucht te kunnen overleven

en op oppervlakken. In de lucht tot drie uur, en op oppervlakken wel dagenlang...

Onderzoek staat hier: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.09.20033217v1.full.pdf

Artikel staat hier: https://thehill.com/policy/healthcare/487110-tests-indicate-coronavirus-can-survive-in-the-air

Dit zou betekenen dat het huidige Nederlandse beleid is gebaseerd op aannames die niet (meer) kloppen.

mirreke

mirreke

12-03-2020 om 09:48

Ik moet er wel bijzeggen

dat het artikel nog niet is peer reviewed, maar het is uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, althans er staat 'this is a US Government work', en het is uitgevoerd door wetenschappers van gerenommeerde Amerikaanse universiteiten zoals Princeton university en de University of California.

Zus

Zus

12-03-2020 om 10:15

Sydney

Bekijk dit college van de Universiteit Utrecht nou even van de viroloog die al meer dan 20 jaar onderzoek doet naar coronavirussen. Hij legt helder uit waarom het er niet om gaat per se om te voorkomen dat je zelf ziek wordt. Hij heeft het ook niet over extreme isolaties, maar gewoon intensieve sociale contacten mijden waar mogelijk. Om kwetsbare mensen te beschermen. Verder ook duidelijke uitleg over het virus zelf en waar zijn opmerkingen op gebaseerd zijn.

https://lecturenet.uu.nl/Site1/Play/b3d2982d00c24747990bc20c37e30dc01d

Zus

Zus

12-03-2020 om 10:19

toevoeging

Nog even over het college: hij stelt dat er aanwijzingen zijn dat je bij geen of zeer milde klachten, eigenlijk nog voordat je symptomen vertoont, het meest besmettelijk bent voor anderen. Dus datje nou moet gaan wachten tot je daadwerkelijk gaat hoesten en proesten met afstand houden, lijkt mij niet bevorderlijk voor het indammen van de verspreiding.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 10:28

Niki

Italie zit ook nog maar aan het begin van de apocalyps. Wat nu 60+ is wordt straks 50+ enz, enz. Exponentiele curves zijn wreed en ze reageren niet op polderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 10:33

mirreke

Je had niet naar het interview met Michael Osterholm geluisterd. Daar legt hij het haarfijn uit.

De chinezen hebben een besmetting van een bus door een besmette geanalyseerd:

conclusies:

- virus blijft 30 min actief in de lucht hangen na gewoon uitademen
- virus kan zich 4 meter verplaatsen

Dus, mijn advies:
- blijf uit het OV
- Neem de trap en mijd de lift

Naarmate we meer weten lijkt dit virus steeds gevaarlijker te worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 10:36

Chinese onderzoek

Over die bus:

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay

Ik weet dat het ietwat schizofreen is om aan de ene kant de chinese cijfers te wantrouwen maar wel zo'n wetenschappelijk artikel serieus te nemen. Maar goed, blijkbaar hebben Amerikanen het bevestigd (en zelfs nog uitgebreid).

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 10:39

Zus

"Hij legt helder uit waarom het er niet om gaat per se om te voorkomen dat je zelf ziek wordt."

Ja, zo'n viroloog kijkt natuurlijk naar de hele populatie. Het individu is dan minder belangrijk.

"Hij heeft het ook niet over extreme isolaties, maar gewoon intensieve sociale contacten mijden waar mogelijk. "

Hij hamert net als bijna alle deskundigen op de noodzaak van 'flatten the curve'.

Zus

Zus

12-03-2020 om 10:43

Ad Hombre

'Hij hamert net als bijna alle deskundigen op de noodzaak van 'flatten the curve'.'
Zo, jij hebt anderhalf uur college snel bekeken . Maar inderdaad, dat is waar het beleid op gericht is (dus spreiding van ernstig zieken) en bij (indammen) van verspreiding gaat het per definitie om op populatieniveau.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 10:47

Weet je?

Niemand zal ontkennen dat het van belang is de piek te platten.

Rode krullenbol

Tine Winkel

Tine Winkel

12-03-2020 om 10:50

#245 (schuin) gelezen

daar staat dus (regel 127 - 130) dat de overleving van dit virus vergelijkbaar is met dat van andere virussen - dus m.i. weinig nieuws. Wat wel bijzonder is aan dit virus, dat het ook al overdraagbaar is bij mensen die (nog) geen symptomen hebben. DAT maakt dit virus anders dan andere virussen. En daarom is het dus belangrijk andere mensen, ook hen die (nog) gezond zijn, te mijden...

Zus

Zus

12-03-2020 om 10:53

Rode krullenbol

"Niemand zal ontkennen dat het van belang is de piek te platten.''
Klopt. Alleen over de manier waarop verschilt men van mening. Van zeer extreem en nogal egocentrisch tot vrijheid blijheid. Zoals altijd is er vast een gulden middenweg mogelijk.

Handen wassen

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/531576-stand-nl-de-corona-maatregelen-in-brabant-moeten-voor-het-hele-land-gelden

Vanmorgen op NPO1 oa. over handen wassen. Geadviseerd wordt om na te denken over de momenten bij jou thuis. Handen wassen als je thuis komt en voor je weg gaat. Handen wassen als je aan een dier hebt gezeten, als je aan je gezicht hebt gezeten, als je geniest hebt. Voor, na en tijdens het koken en voor en na het eten.

Helaas kan ik de bezorger van AH geen kleingeld meer geven. Het advies is ook om zoveel mogelijk digitaal te betalen. (Munt)geld kan het virus vasthouden. Daarover is nog wat onduidelijk maar het lijkt erop dat het virus nog lang aanwezig blijft op oppervlakken. Of het dan ook nog actief is is nog niet duidelijk.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19
Ook mensen met een migratieachtergrond kun je wijzen op de site van de RIVM. Ik vind het een wat drukke onoverzichtelijke site als je niet weet wat je zoekt. Maar hij is er ook in het Engels en zelfs in het Chinees. Al is dat ook even zoeken waar het dan precies staat, dus die link heb ik hier maar boven gezet

Pluk

Pluk

12-03-2020 om 11:32

Leraar

Mijn puber heeft van een leraar gehoord dat handen wassen met zeep net zoveel zin heeft als alleen met water. En alcoholgel voor je handen heeft helemaal geen zin. En corona is gewoon een griepje, niks aan de hand. Kunnen ze zulke mensen niet alvast in quarantaine doen? Nu heb ik oeverloze discussies met mijn puber omdat ik wil dat hij zijn handen wast met zeep als hij uit school komt. Zucht.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 11:46

Nou ...

Dan is er eerder wel wat mis gegaan in de opvoeding ...

Handen wassen

Handen wassen met zeep is, volgens diverse berichten, beter omdat de zeep helpt stoffen los te maken uit het huidvet. Zand is nog beter.
Maar zonder zeep wassen is nog steeds effectief, al is het minder.
Zelf was ik ook zonder zeep omdat de parfums in zeep mij uitslag geven.
Goed spoelen en regelmatig schone handdoeken is niet zonder effect.
Uiteindelijk kun je nooit alles van je handen verwijderen, het blijft een soort verdunning. Een kans. Anders zouden ze op de O.K. niet zo hard hoeven te schrobben met desinfectans en dan ook nog kiemvrij handschoenen aantrekken.

Niki73

Niki73

12-03-2020 om 12:05

Gezond kleinkind is op bezoek geweest

Nieuws van een Belgische collega:
https://www.bruzz.be/samenleving/34-brusselse-rusthuisbewoners-besmet-met-coronavirus-2020-03-12

We maakten er laatste nog grapjes over, maar de wachtlijsten voor woonzorgcentra en de pensioenproblematiek kunnen flink teruglopen door dit virus.

Sinilind

Ik had hetzelfde, bij ons toetsweek en dan zit je op een dag met vele tientallen verschillende mensen in slecht geventileerde lokalen. Leerlingen met lichte klachten zouden thuis moeten blijven maar doen dat vaak niet want die willen geen hele toetsweek in moeten halen. Intussen mag het potje voetbal niet doorgaan want te gevaarlijk. Huh?
Ik woon in Brabant en ik denk dat mijn school na de toetsweek zelf besluit een aantal dagen de school te sluiten.

Vergelijking andere landen

Heel Italië wordt nu door het RIVM beschouwd als risicogebied.

Als je in Rome bent geweest en symptomen hebt, word je getest.
Als je in Brabant bent geweest en symptomen hebt, word je niet getest.

Brabant heeft dezelfde dichtheid aan corona gevallen als Toscana (de provincie ten noorden van Rome), en heeft een meer dan 3 x zo hoge dichtheid als Lazio (de provincie waar Rome in ligt). Ik heb Lazio uitgekozen omdat het een populaire toeristische bestemming is. Ik heb het niet uitgekozen vanwege een laag aantal gevallen; de meeste Italiaanse provincies ten zuiden van Lazio hebben een lagere coronadichtheid.

Cijfers hier:
http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1

Toscana: 320/3.7M = 86 per miljoen
Brabant: 223/2.6M = 86 per miljoen
Nederland (incl Brabant): 503/17M = 30 per miljoen
Lazio: 150/5.9M = 25 per miljoen
Nederland (excl Brabant): 280/14.4M = 19 per miljoen
Puglia: 77/4M = 19 per miljoen

Het is onverdedigbaar dat het RIVM buitenlandse gebieden met een dichtheid van 20-25 corona gevallen per miljoen beschouwt als risicogebied en als reden om te testen, maar dat verblijf in Nederland (dezelfde dichtheid) of Brabant (3 x zo hoge coronadichtheid) nog steeds niet voldoende reden is om te testen.

Ook opvallend: dat crisisberaad van het kabinet MET vertegenwoordigers van de veiligheidsregio Brabant maandagavond leidde nergens toe behalve een handenwasadvies. Dinsdagochtend kwam de veiligheidsregio "opeens" WEL met verdergaande maatregelen. Het lijkt me dat de veiligheidsregio maandag veel meer verwacht had van het kabinet, en hevig teleurgesteld op dinsdag een eigen beleid is gaan voeren. Ik denk dat we deze "moedige" beslissing te danken hebben aan het feit dat Brabant drie ongeveer even grote steden heeft, en dat we niet één specifieke burgemeester verantwoordelijk kunnen houden voor deze beslissing. Ik denk niet dat de burgemeesters van Utrecht of Rotterdam dergelijke beslissingen zullen durven te nemen. En de premier evenmin.

Zeetakje

Zeetakje

12-03-2020 om 12:18

School

Ik vind het raar dat kinderen niet meer welkom zijn voor rondleidingen in de tweede kamer, maar dat ze wel geacht worden met z'n 1500en opgepropt in een schoolgebouw te zitten.

Lees trouwens net dat de schoolleiders alle scholen wil sluiten.

Marinade

Marinade

12-03-2020 om 12:19

Zeep

Ik heb een paar dagen terug via een retweet van viroloog Marion Koopmans (Erasmus Medisch Centrum/WHO en inmiddels bekend van de media) gelezen dat Covid19 (net als alle Corona-virussen) als envelop een vetmembraam heeft. Dat omhult het eiwit en RNA. Waarom goed met zeep wassen wel helpt, is dat zeep dat vetmembraam oplost. Daarna valt het virus iig op je hand uiteen en spoel je het weg. Daarom is zeep wel belangrijk en is het zeker niet voldoende om je handen zonder zeep te wassen om besmetting via je hand te voorkomen. Parfumloze zeep dan, maar wel zeep. Het mooie van zeep is natuurlijk dat het alom verkrijgbaar is, niet duur en geaccepteerd.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 12:24

En ...

Je kan zeep desnoods zelf maken!

Niki73

Niki73

12-03-2020 om 12:24

Zeetakje, scholen

Inderdaad, hoor ik ook, ze wachten alleen op "toestemming" van de overheid. Die hebben ze helemaal niet nodig. Het gaat wat praktische problemen opleveren, ze durven niet als eerste te gaan uit angst voor kritiek. Hoor ik hier.

Ikzelf vind dat mensenlevens voor gaan. Dan maar een onorthodoxe toetsweek of tentamenperiode.

Ik denk hierbij onmiddellijk aan mijn Italiaanse collega's die roepen: waarom zijn de scholen nog open??
Mensen, doe het alsjeblieft, elke dag eerder is winst.

Flavia

Flavia

12-03-2020 om 12:27

Syboor

Er is simpelweg onvoldoende test capaciteit om heel Brabant te testen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 12:37

Zus

"Zo, jij hebt anderhalf uur college snel bekeken ."

Ik ben een supersnelle student

Gisteren na twaalven al bekeken. Je was niet de eerste die die link postte.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 12:38

"Niemand zal ontkennen dat het van belang is de piek te platten."

Ik was in de veronderstelling dat dat volgens jou een extreem rechts standpunt was.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2020 om 12:41

Zus

Dat soort zaken worden geleidelijk ingevoerd, zo ook in Italie. Als het dan onvoldoende blijkt te werken wordt het strenger.

Overigens, als de ambulances af en aan gaan rijden, sluit de bevolking zich zelf wel op in huis. Dan is er nauwelijks dwang nodig, hoogstens organisatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.