Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Half a twin

Half a twin

18-04-2018 om 10:59

zit inmiddels een kilo onder mijn streefgewicht

Ik was op weg naar 66 maar ineens is het even snel gegaan, zit nu op 65.
Ik bleef maar steeds hangen net op of boven 66, 100 g erbij en dan 200 eraf, 300 erbij en weer 100 eraf.
Toen werd ik ineens weer eens ongesteld nadat dat 9 maanden was weggebleven en afgelopen vrijdag op de sport gewogen en zat ik op 65. Dat ga ik proberen vast te houden. Als ik er dan tijdens de komende vakantie een kilo aan "vreet" dan zit ik nog steeds op 66!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2018 om 01:16

Sorry

Opeens zie ik dat jullie doorgegaan zijn op suiker in fruit . Het lijkt mij verstandig om het 'verlies' te nemen en deze suikers maar te accepteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2018 om 01:28

Langzaam maar gestaag

Ik heb vandaag pannenkoeken gegeten en een ijsje, dus ik vrees de weegschaal weer, maar over het geheel ben ik niet ontevreden. Ik schommel momenteel een beetje binnen de kilo van 85 tot 86 kilo. Nog 4 kilo te gaan om echt stevig in het groen te staan. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst op dat gewicht zat. Ondertussen zijn man en ik letterlijk naar elkaar toegegroeid. De net niet unieke situatie doet zich straks voor dat we bijna evenveel wegen. Hij weegt bijna 80 kilo. Toen we elkaar pas kenden woog ik 67 kilo. Dat was voor mijn doen magertjes. Ik had spijkerbroekmaat 31. Man heeft die broek nog afgedragen, toen ik naar een maatje meer moest. Hij woog toen minder, 64 kilo meen ik. Hij kwam nooit aan, hoeveel hij ook naar binnen werkte, maar die tijden zijn voorbij.

Pirata

Pirata

19-04-2018 om 08:07

Mooi kaaskopje

Klinkt goed zeg!

Ik ben nogal immobiel momenteel. Ben dus toch maar op een andere manier van IF overgestapt. Dagelijks vasten tussen 20:00 en 12:00. Het gaat me vrij makkelijk af en zorgt ervoor dat ik niet dichtgroei terwijl ik verplicht aan bankhangen doe.
Kennelijk went het lijf aan minder eten. Gisteren uit eten geweest, ik kreeg mijn stukje gegrilde zalm niet eens op. Dessert wilde ik echt niet meer (muntthee genomen).

Dikkie Dik

Dikkie Dik

19-04-2018 om 13:28

mag ik ook meeschrijven

Zucht, genoeg kop in het zand gestoken en geen zin om nog een maat groter te gaan qua broeken.
Ik moet nog weer batterijen zien te vinden voor de weegschaal maar ik zit met 1.55 nu in maat 38/40 (neig naar 40) en dat is echt te veel. Ik begin een behoorlijk buikje te krijgen die me steeds meer (fysiek) in de weg zit. En dat voor iemand die vroeger in maat 34, soms 36 zat.
Sinds ik de 40 gepasseerd ben kan ik ineens niet meer alles eten. Ik kon op mijn hongergevoel vertrouwen, maar dat lijkt mij nu aardig in de steek te laten.

Ik ga nu eerst maar eens de koekjes en de vruchtensappen laten staan, en de snoeppot voorbijlopen. Sporten moet ik kijken hoe ik daar tijd voor kan maken, ik heb 4 kinderen waarvan er 2 nog op de basisschool zitten.
Zijn er nog meer dingen die ik relatief makkelijk kan laten staan? Ik heb van mijn leven nog nooit gelijnd en heb eigenlijk helemaal geen zin om af te gaan meten en wegen en allerlei dingen te maken die ik niet graag lust...

Pirata

Pirata

19-04-2018 om 14:11

Dikkie Dik

Welkom
Wat je nog meer gemakkelijk kunt laten staan? Ehhh, chips misschien?
Af en toe een boterham vervangen door een groentesoepje?

Fiets

Dikkie Dik, doe je veel met de auto of pak je snel de fiets?
Kijk of je daar ook winst kan behalen.

blik

blik

19-04-2018 om 15:21

Dikkie Dik

Als je veel vruchtensappen drinkt kun je daar al veel winst uit halen, allemaal loze calorieën die niet vullen.
En sowieso kunnen je kijken naar toegevoegde suikers, wat eet je daar achteloos van etc.

mirreke

mirreke

19-04-2018 om 18:21

Ik ben er ook nog

Ik eet wel veel fruit en rauwe groente (wortel, bleekselderij ed), minder brood, vis en kip, af en toe yoghurt met muesli... dat soort dingen.
Oh, en beweging, ik probeer elke werkdag goed te fietsen en dan me echt in te spannen (hellingen op en af en zo, over de brug tegen de wind in, en ik fiets sowieso altijd hard). En dus die hoepel

Ik merk nu ook echt dat mijn conditie enorm is verbeterd, dat geeft echt een kick.

Afvallen gaat nu nog maar heel langzaam, maar wel gestaag. Ik ben nu echt bijna 20 kilo afgevallen. Ik kan het eigenlijk gewoon niet geloven.

Ik dacht ook dat rond/na de overgang er niets meer aan te doen was, maar dat is dus echt helemaal niet waar... Verder voel ik mezelf ook frisser, ik had vroeger toch wel neiging tot somberen, en dat heb ik nu echt niet meer.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

20-04-2018 om 08:20

fietsen

Ik heb geen rijbewijs dus ik doe alles met de fiets, al is mijn conditie hopeloos volgens mijn pubers en man. Chips eten we alleen in het weekend en dan nog erg bescheiden, daar valt niet veel winst te halen.
Flink doorfietsen en er wat meer op uit in het weekend zal meer zoden aan de dijk zetten. Ik moet sowieso iets aan mijn conditie doen...
Met sporten moet ik heel erg uitkijken, ik ben nogal hypermobiel en dan is er niet veel geschikt. En een sportschool is nou niet echt mijn ding.
Zo'n sporthoepel, hoe gaat dat met je heupen? Ik heb meerdere keren SI-gewrichten uit de kom gehad dus ik ben wat voorzichtig.

Pirata

Pirata

20-04-2018 om 10:55

Dikkie Dik

Volgens mijn kinderen ben ik dik (vooral de kont) en sloom en slap. Het zijn schatjes.
Als ik om me heen kijk ben ik fitter en slanker dan het merendeel van mijn soortgenoten. Maar ja, zo kijken die kinderen er niet naar.
Lekker blijven doorfietsen zou ik zeggen. En thuis wat vaker opstaan.
Ik heb zelf een roeiapparaat staan om het gehele lijf op een niet belastende manier te trainen.

blik

blik

20-04-2018 om 22:46

Dip

Mirreke, wat klink je steeds fit! Klinkt ook heel uitnodigend steeds, ik wil dat dan iig steeds ook!
En van de ene kant ben ik ook wel goed bezig en herken ik het ongelovige ook wel, al met al ben ik nu ook al 17 kilo kwijt. (En nu dus geen kleren meer die passen)
Maar het is bij mij nog niet stabiel, voelt ook nog niet zo. Schreef ik 2 dagen geleden nog dat het oké ging, daarna weer 2 dagen zomaar flink gesnoept.
Vandaag wel weer opgepakt maar kost wel moeite en voel me verre van 'fris' ()

Dikkie dik, kan me voorstellen dat je voorzichtig bent met sporten, misschien eerst iets van fysio fitness oid om meer spieren te krijgen?

Dikkie dik

Meer bewegen is altijd goed, maar daar val je niet echt van af. Ik had paar jaar terug hetzelfde als jij dat er langzaam steeds een kilo bij kwam. Ik ben heel simpel begonnen met calorieën tellen. Als je nooit eerder gelijnd hebt, heb je vaak geen weet dat er bijvoorbeeld in een zakje M&M's meer dan 200 calorieën zitten (was voor mij in ieder geval een eye opener). Calorieen tellen is een goede manier om meer bewust te worden en om keuzes te maken. Ik ben niet zo iemand die voor de rest van haar leven chips gaat vervangen door wortels of selderij. Maar nu ik weet hoeveel calorieën er in chips zitten, eet ik niet meer en een halve zak chips en een stuk chocolade, maar kies ik wat ik op dat moment het lekkerst vind.

blik

blik

22-04-2018 om 22:42

Maar Alkes

met een half uurtje wandelen heb je die M&M's wel weer verbruikt!

Als je hetzelfde blijft eten en meer gaat bewegen val je ook wel af.
Bewegen zorgt ook voor meer trek in gezond voedsel, je gaat vanzelf beter eten.

Uit de buurt van de keuken

Bewegen doet je uit de buurt van de keuken en de koekjes blijven.
Snoepen gebeurd meestal zittend, op een vaste plek vertoevend.
Als je bezig bent, denk je niet aan eten.

Oeps

Gebeurd = gebeurt

Half a twin

Half a twin

23-04-2018 om 09:17

Slecht weekend gehad

Slecht weekend om op gewicht te blijven dan.
Donderdag een dag vrijwilligerswerk gedaan en toen ik na afloop een van de deelnemende dames naar huis begeleidde, zij op een scootmobiel en ik op mijn fiets, wilde zij mij perse op een ijsje trakteren. Ze vindt het altijd zo leuk als ik er ben, kan gezellig met mij kletsen, vind mij erg aardig. Toen ze naar huis ging vertelde ze dat ze de nieuwe situatie in straat X zo moeilijk te overzien vond en toen bood ik aan haar naar huis te begeleiden als ze even zou wachten. Op de route naar onze huizen kom je langs de lekkerste ijssalon van het dorp en daar wilde ze met mij ijs eten. Nou vooruit 1 bolletje, niet reuze handig om op gewicht te blijven maar op mijn lekkerschaal zeker een 9,5 dus wel gedaan.

Zaterdag ging ik nog even proefdraaien voor de bakwedstrijd waar ik op Koningsdag aan deel neem. Mijn taart alvast een keer gemaakt om uit te testen hoe laat ik moet beginnen om op tijd bij het inleverpunt te zijn met een taart die genoeg is afgekoeld en snijdbaar is. Hoewel de pubers hier in huis het grootste stuk op hebben moest ik toch wel even proeven of de vruchten de juiste gaarheid hadden bereikt tijdens het bakken en of de pudding geen naar vel had gekregen. Ook zeker een 9 waard op mijn lekkerschaal maar ook wel weer veel calorieën.

Zondag uit eten geweest met de familie, heel gezellig heel lekker maar wel wat vettig. Vanaf nu maar weer even fanatiek van alles de helft doen dan maar.

Ga zo een uurtje fitnessen, niet mijn favoriete beweging maar wel nodig voor het behoud van spierkracht. Zo geen zin in.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

23-04-2018 om 11:50

BMI

Vanochtend maar eens op de weegschaal gaan staan, ik werd er niet vrolijk van. Mijn BMI is 26,4 op het moment en dat is toch echt te veel.
Er zijn meerdere sportscholen in de buurt, ik ben er bij eentje gaan kijken, de goedkoopste, maar dan sta je midden in de winkelstraat in een soort etalage te sporten in een school waar ze niet eens een fysiotherapeut hebben die meekijkt met de lastige gevallen (ik ben hypermobiel). Nou, nee dank u.
Vanavond ga ik toch eens kijken bij de volgende, iets duurder, ben benieuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2018 om 12:13

Bewegen

Ik merk wel degelijk effect van wandelen. Maar dan moet je niet met dezelfde vaart de weggewandelde calorieën weer aanvullen. Ik zal zo eens kijken wat het weekend voor mij heeft gedaan. Ik ben helaas weer aangekomen, dat zag er gisterochtend al iets beter uit, maar nog steeds boven de 86. Gister hebben we ook weer een flinke wandeling gemaakt, dus ik ben benieuwd.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

23-04-2018 om 13:23

conditie

Wat bewegen betreft, ik merk dat mijn conditie te wensen over laat en dat ik wat meer buikspieren moet zien te krijgen. Zwangerschappen zijn niet bevorderlijk voor strakke buikspieren en zittend werk helpt ook niet mee en ik merk dat ik buikspieroefeningen zo stomvervelend vind dat ik een stok achter de deur nodig heb.
Als meer bewegen resulteert in afvallen ben ik blij. Als ik met meer bewegen meer spieren en minder vet krijg, ben ik slanker, ook prima. Als ik beide weet te bereiken ben ik helemaal gelukkig.
Overigens probeer ik nu gewoon wat minder te eten, geen koekjes tussendoor en dat vervangen door fruit, geen toetje, gewoon water en thee en die vruchtensappen te laten staan.
Gisteravond heb ik wel een biertje genomen, manlief had er alvast eentje voor mij ingeschonken in de tuin. Laten we dat voorlopig maar als uitzondering houden.

kaaskopje

Ik loop drie keer in de week hard, rondje van ongeveer 5 km. Evy verzekert mij altijd dat ik voor afvallen langere duurlopen moet doen. En ik geloof haar. Calorieen tellen deed hier stuk meer dan hardlopen. Overigens vind ik hardlopen leuk, dus dat is het probleem niet.

Marja

Marja

24-04-2018 om 00:36

45 km

Ik loop zo'n 45-50 km per week, al een jaar lang( verdeeld over 7 dgn), maar daar val ik eigenlijk geen grammetje van af.
Vallen jullie echt af bij ongeveer 1/3e van die afstand?
Potverdikkie dan had ik nu volgens de statistieken zo dun moeten zijn dat je me niet kon zien als je tussendoor je ogen knippert.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2018 om 09:13

Marja

Ik vraag me ook weleens af hoe het kan dat mensen die aan de stevige kant zijn en actief, toch stevig blijven. Het zal dan toch wel iets heel persoonlijks zijn. Mijn lijf werkt zo, bij een ander weer anders. Ik zie dat ik mijn gewicht niet heb genoemd na het wegen. Ik was weer onder de 86, 85,9. Wandelen heeft voor mij echt zin. Doe ik dat niet, dan kom ik aan. Ik heb wel gemerkt dat 7,5 kilometer zo'n beetje mijn max is. Dat is afhankelijk van hoe mijn lijf die dag meewerkt. De ene dag loop ik fluitend de nodige meters weg, de andere dag minder.

De wetenschap dat ik daadwerkelijk calorieën wegwerk dmv wandelen én het minder prettige gegeven dat ik niet genoeg meer zie om buiten de wijk te fietsen, zorgt ervoor dat ik steeds makkelijker zeg 'oh dan loop ik wel'. Ik pak ook de bus regelmatig zeg ik eerlijk, maar als ik geen zware tas bij me heb en ik zie dat ik 10 minuten op de bus moet wachten ga ik lopen. En dan maar hopen dat hij me niet inhaalt ).

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2018 om 09:16

7,5

Ik heb dit weekend voor mijn doen dan ook echt een topprestatie geleverd voor mijn doen, haha. Uit mijn hoofd gezegd 27000 stappen in twee dagen. Mijn stappenteller vroeg zondag meteen of ik mijn doelstelling dan maar omhoog wilde gooien, dus dagelijks 15000 stappen, nou nee, toch maar niet

Pirata

Pirata

24-04-2018 om 10:08

nou

Ik merk dat ik niet afval, ook al doe ik aan IF. Maar ik zit dan ook bijna de hele dag bewegingloos op een bank of luie stoel, want ik zit in het gips.
Wie weet kon je me nu al rollen, als ik niet op mijn eten zou letten? Die beweging doet echt wel iets, want nu ik stilzit is mijn caloriebehoefte dus ook lager.
Nog een paar weken uitzitten op de bank... :-p

Pirata

Pirata

24-04-2018 om 10:09

stappenteller

Als ik nu een stappenteller had, zou die spontaan gaan janken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2018 om 10:37

Pirata

Dan moet je maar even valsspelen met zo'n stappenteller en hem heel licht afstellen, dan registreert hij elke beweging, haha.

Ik denk inderdaad wel dat het scheelt dat je minder eet, nu je ook weinig calorieën verbrandt. Ik ben gemiddeld genomen ook bepaald niet actief. Ik zit vele uren bij de computer.

Ik merk dat ik niet dagelijks op en neer moet voor werk. Ik móet dus echt minimaal een keer per week wat langer lopen om in het gareel te blijven. Man loopt elke dag tot twee uur en dat gaat mij echt te ver, dat trek ik ook echt niet. Op maandag loopt hij tegenwoordig met een vriend, die van zijn arts de opdracht heeft gekregen dat hij elke dag móet lopen. Toen ze terugkwamen pufte de vriend, hij was blij dat hij 'thuis' was. Man had nergens last van. Man kon vroeger eten wat hij wilde, drinken wat hij wilde, maar dat was niet te zien. Ik vermoed dat door het ouder worden die fijne natuurlijke aanleg het raam is uitgevlogen, dus zijn zijn wandelingen ook zeer nuttig en noodzakelijk om het gewicht enigszins in de perken te houden.

blik

blik

24-04-2018 om 21:09

Evenwicht

Natuurlijk kun je niet stellen dat je van beweging afvalt. (Iedereen beweegt....)
Ook kun je niet stellen dat je van eten dik wordt.
Dik worden doe je als je meer eet dan je verbrandt met bewegen.
Dat is het simpele verhaal. In werkelijkheid zit onze stofwisseling natuurlijk ingewikkelder in elkaar.
Maar dat doet niets af aan het basale uitgangspunt dat het gaat om balans tussen bewegen en eten.
Als je te dik bent is die balans verstoord. Afvallen betekent ergens die dysbalans kleiner maken, liefst opheffen.
De meeste mensen komen al een heel eind door simpel minder te eten en/of meer te bewegen.
Dat het ook uitmaakt wát je eet heeft volgens mij te maken met dat als je je benodigde calorieën wilt nuttigen met ongezond voer je tekorten krijgt. Eet je gezond plus nog alle lekkers erbij dat niet voedt eet je calorietechnisch al snel te veel.

Ik beweeg zelf best veel, maar dat deed ik ook toen ik te dik was. Ik at er blijkbaar gewoon op.
Door mijn blessure ben ik nog steeds niet in staat meer te bewegen, zou dat wel graag willen, liefst ook echt sporten. Maar ik beweeg in mijn dagdagelijkse leven meestal nog steeds te veel, m.a.g. pijn en weer bankhangen etc. Blijft frustrerend!

Mari39

Mari39

26-04-2018 om 21:09

en hier

kan ik redelijk wat laten staan, al een tijd geen koek meer gegeten. Een paar dagen Rome en veel lopen is goed gegaan, zelfs die pizzas en pastas hebben geen grammetje aangezet. Gelukkig!! Van de zomer naar de States, hopen dat het dan ook in ieder geval niet meer wordt.

Ik laat ook eens wat vaker de lattes en cappucinos staan (wij hebben zo'n machine wat alles met een druk op de knop maakt.) Verder is mijn lunch ook aangepast: ipv croissants eet ik nu een gekookt ei met brood. Geeft lang een voldaan gevoel waardoor ik in de middag niet wil snacken.

In de buik merk ik nog geen verschil. Helaas. Volgende week begint de sportschool.

Half a twin

Half a twin

27-04-2018 om 16:49

Niet gewonnen

Wordt weer veel taart eten dit weekend. Veel mensen uit het publiek wilden de taart van de winnaar proeven. Mijn 8e plaats of zo was niet interessant dus ik heb bijna de hele taart weer mee naar huis gekregen. Toen ik stond te bakken had man al oranje tompoucen gehaald, omdat je tradities in ere moet houden.
Maar ik heb een hele week om van alles de helft te doen. Vandaag ging de sport niet door vanwege Koningsdag en heb dus niet gewogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.